E46 Fanatics Forum banner

Stationair regelklep essentieel???

107K views 40 replies 18 participants last post by  WilkesE46  
#1 ·
Hallo,

Kortom, ik denk dat mijn stationairregelklep problemen heeft (wat ik krijg na het bekijken van andere threads). Af en toe, bij een koude start, moet ik het toerental verhogen om te voorkomen dat de auto afslaat, maar daarna is het helemaal prima, zelfs als ik de auto aan het einde van de weg stop, loopt hij mooi stationair rond de 800 tpm. Het is vervelend, maar het gebeurt niet zo vaak, dus het beĂŻnvloedt me niet zo veel. Ik ben er vrij zeker van dat het niets anders is, want er is geen gebrek aan vermogen en geen andere problemen.

1. Zal het de auto beschadigen als ik het laat zitten? (geld is momenteel een beetje krap, dus ik probeer onnodige uitgaven te vermijden)

2. Hoe kan ik testen of het iets anders is?

Groeten vooraf
 
#2 ·
De titel van je bericht schrok me even af, omdat ik dacht dat je je stationairregelklep ging VERWIJDEREN! :) Het klinkt alsof je klep gewoon een beetje plakkerig wordt. Het is een normale zaak. Met een paar uur vrije tijd kun je hem eruit halen, goed schoonmaken en er weer in zetten, en dan zal je auto waarschijnlijk weer als nieuw stationair draaien. Terwijl je alles uit elkaar hebt, controleer je je inlaatspruitstuk, want dat kleine buisje dat in de ICV wordt gestoken, krijgt waarschijnlijk scheuren met de leeftijd.
 
#5 ·
Zoals al is gezegd, haal het uit de auto, maak het goed schoon met rem-/carburateurreiniger. Als je klaar bent met schoonmaken, zou je het vrij moeten kunnen horen klikken, en zorg ervoor dat het droog is voordat je het weer installeert. Veel beter dan een nieuwe kopen, ze kunnen een beetje prijzig zijn.
 
#8 ·
Ik heb precies dezelfde symptomen op mijn 5er. Ik heb de ICV schoongemaakt (hielp een beetje met de snelheid van het stationair draaien, verhoogde het een beetje, maar dat is het dan), de O2-sensor vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

De oorzaak, zoals vastgesteld door mijn monteur, is een vacuĂĽmlek van de gaskleppakking tussen het gasklephuis en het inlaatregelventiel, wat een fluitje van een cent is om te vervangen. Het onderdeel (een paar dollar) is besteld en ik zal het dit weekend vervangen. Om te controleren op vacuĂĽmlekken, neem je een fles motorstartvloeistof en spuit je deze op verschillende plaatsen op je motor terwijl deze draait. Je zult een aanzienlijke daling/verhoging van je toerental opmerken wanneer je er een tegenkomt.

Doe dit voordat je je ICV schoonmaakt, want het kan een hele klus zijn zonder de resultaten die je wilt. Succes.
 
#29 ·
Ik heb precies dezelfde symptomen op mijn 5er. Ik heb de ICV schoongemaakt (hielp een beetje met de snelheid van het stationair draaien, verhoogde het een beetje, maar dat is het dan), de O2-sensor vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

De oorzaak, zoals vastgesteld door mijn monteur, is een vacuĂĽmlek van de gaskleppakking tussen het gasklephuis en de inlaatregelklep, wat een fluitje van een cent is om te vervangen. Het onderdeel (een paar dollar) is besteld en ik zal het dit weekend vervangen.
Zou u mij het onderdeelnummer voor deze inlaatbuis kunnen vertellen? Ik neem aan dat het niet de vaak besproken inlaat-'accordeon'-buis is die naar de LMM leidt, toch?
 
#14 · (Edited)
Er is ook een gasklephuisreiniger die minder chemicaliën zou bevatten die sensoren kunnen vervuilen. Het is aan jou of je die gebruikt of carburateurreiniger.

Toen ik de mijne eruit haalde (was bezig met PCV), was hij helemaal zwart van roet en koolstof. Ik kon de klep nauwelijks met mijn vinger bewegen. Toen ik hem begon schoon te maken, was ik verbaasd te zien dat het daadwerkelijke bewegende deel van de klep vrij ronddraait als je het ICV-huis in je hand links en rechts draait. De mijne zat zo vastgeplakt dat het leek alsof het star was. Het schoonmaken loste elk stationair toerentalprobleem op dat ik ooit heb gehad, en hielp mijn auto ook veel gemakkelijker te starten op koude ochtenden (ging van 3 slagen naar 1,5).

Als je hem eruit hebt, spuit je de reiniger erin, beweeg je de klep met je vinger en je zult zien dat hij extreem los begint te worden. Vul hem dan gewoon met carburateurreiniger en draai hem heen en weer, gooi de roetige reiniger eruit en herhaal dit tot hij schoon uitdruppelt.

Misschien wil je ook de DISA-klep schoonmaken als je er toch mee bezig bent. Het zijn maar twee torx-bouten en hij komt eruit, gebruik dezelfde reiniger om hem schoon te maken. Het geeft je ook wat meer ruimte om de ICV te zien. Misschien wil je een soort RTV-afdichtmiddel gebruiken als je hem terugplaatst. Ik deed het wel, omdat de mijne niet strak genoeg zat om zeker te zijn dat hij niet zou lekken.

Ik ging nog een stap verder en haalde ook het daadwerkelijke gasklephuis eruit voor een beetje schoonmaak. Je zult zien dat er maar 4 bouten nodig zijn om de ICV er ook uit te halen.

Haal je handen over de PCV-leidingen onder het spruitstuk als alles eruit is... zoek naar broze plekken in de pijp of lekkende olie.

Ook - Ten slotte - kijk op de bovenkant van het krukasgedeelte van de motor of er zich daar olie ophoopt. Zo ja, dan is het je PCV- of oliekeerringhuis (ik heb beide gedaan). Nu is de beste tijd om daar te kijken.
 
#23 ·
Er is ook een gasklephuisreiniger die minder chemicaliën zou bevatten die sensoren kunnen vervuilen. U mag zelf bepalen of u die gebruikt of carburateurreiniger.
Ik heb mezelf nog nooit geciteerd. :) Maar dat was mijn begrip. Carburateurreiniger... niet goed voor de geavanceerde sensoren in onze motoren. Ik heb ook ergens gehoord dat het na verloop van tijd het plastic kan aantasten (veel plastic in/rond onze motor).

Misschien wil je Seafoam proberen in een vacuümslang (?). Het laat je auto 5 minuten lang als een gek roken, maar het zou al het vieze koolstof moeten emulgeren/vloeibaar maken en het helpen uit de motor te komen. Misschien kan het een deel van de chemicaliën verwijderen die problemen veroorzaken (als dat de reden is). Ik heb het al eerder gebruikt in auto's met injectie (Ford Modular V8 in twee verschillende auto's) en het heeft zeker geen kwaad gedaan.
 
#16 ·
Ik zie niet waarom niet... als het veilig genoeg is om in de inlaat op de LMM te worden gespoten, neem ik aan dat het ook prima is voor gebruik op de ICV.

Ik zou er gewoon voor zorgen dat alles verdampt voordat je de ICV terugplaatst en dan zou het goed moeten zijn.

Het maakt misschien niet zo goed schoon als de andere reinigers, maar...
 
#17 ·
Ja, ik ben net naar buiten gegaan en heb Gunk gasklephuisreiniger gekocht en er stond op dat je er je stationairregelsensoren mee kunt reinigen, dat was nadat ik de luchtmassameterreiniger erop had gebruikt, die het een beetje schoonmaakte, maar lang niet zo goed als de daadwerkelijke gasklephuisreiniger.
 
#25 ·
Seafoam is het beste spul!!!! Ik werkte vroeger in een autogarage en rekende mensen $30 om de brandstofinjectie te reinigen met Seafoam, iedereen was dol op de resultaten. De laatste keer dat ik het systeem heb gereinigd, was met B&G brandstofinjectiereiniger (via de IVY-fles).

Ik denk dat ik de ICV-reiniging opnieuw ga doen met gasklephuisreiniger.

Nog iets, toen ik de DISA eruit trok, zat er wat vuil op dat ik heb schoongemaakt met die carburateurreiniger. Wat doet de DISA?

Als de herhaalde reiniging niet werkt, heb ik geen andere keuze dan de auto met Seafoam te behandelen en al die troep eruit te spoelen.
 
#27 ·
Ik zou nooit gewone carburateurreiniger gebruiken voor motoren met brandstofinjectie... zoals iemand al zei, ze zijn niet veilig voor sensoren in onze auto's. Ik zou persoonlijk ook nooit remmenreiniger gebruiken... houd het bij een luchtmassameter-/gasklephuisreiniger, en het zou goed moeten zijn, of gebruik Seafoam, want dat spul is geweldig.
 
#31 ·
#33 ·
weet niet zeker naar wat er verwezen wordt...

#5 hier is de inlaatboot. Gaat tussen gasklep, ICV en inlaat. ja dit is waar iedereen het over heeft dat het verslechtert en een inlaatlek veroorzaakt

en dan is er deze pakking voor de ICV in het inlaatspruitstuk, #10.

Ik heb beide vervangen op mijn auto toen ik daar was voor iets anders (geen van beide hoefde, gewoon preventief)
ok dus ik moet dit reinigingsproces opnieuw doen, die boot inspecteren en sensorveilige rtv op de DISA zetten. Ik zal dit alles volgen met een seafoam-reiniging om al die sh*tty reiniger eruit te halen.

Ook, de #10 pakking die u hebt vervangen, is dat voor de zekerheid of zijn het slijtageonderdelen?
 
#32 ·
naar een poster hierboven.. Disa-klep:
DISA: Gedifferentieerd inlaatsysteem

Op het gedifferentieerde inlaatsysteem zit een verbindingsklep tussen de inlaatpijpen. Deze is gesloten wanneer de motor draait bij lage snelheden om een hoog koppel te creëren door de lange inlaatafstand. Wanneer de motor sneller draait, gaat de klep open - om een korte inlaatafstand te produceren en dus meer koppel en vermogen.

DISA maakt gebruik van een fysiek fenomeen - wanneer de lengte van de inlaatpijp is aangepast aan de motorsnelheid, wordt een "herboosteffect" gecreëerd door de vibrerende luchtkolom voordat de inlaatklep sluit. Dit optimaliseert het koppel in zowel het lagere als het hogere toerentalbereik.

Voordelen

Conventionele motoren hebben een vaste inlaatafstand, die niet kan worden gewijzigd. Optimale koppelwaarden kunnen echter alleen worden bereikt met een lange inlaatafstand bij lage motorsnelheden en een korte inlaatafstand voor een snel draaiende motor. Het optimaliseren hiervan voor lage motorsnelheden zou daarom resulteren in minder vermogen in het hogere toerentalbereik.

Hier komt de DISA in beeld - wanneer de motor langzaam draait, biedt deze een lange inlaatafstand en wanneer deze sneller draait, schakelt deze over op de kortere inlaatafstand. Dit betekent altijd een hoog koppel en hoog vermogen.
Als deze defect is, zou dit geen rijproblemen moeten veroorzaken. Het zou alleen uw vermogen verminderen. Tenzij natuurlijk de pakking ervoor lucht ongecontroleerd in de inlaat laat lekken. U moet deze weer afdichten met sensorsafe RTV om dat probleem te elimineren.
 
#34 ·
Ik denk niet dat ze normaal gesproken worden vervangen - geen slijtageonderdeel.

Ik las ergens dat het geen kwaad kon om ze te vervangen, dus ik kocht het (slechts $12). Ik wilde er niet weer in hoeven, dus ik stopte het erin. De oude zag er prima uit.

Wat het doet, is afdichten tussen de ICV en het inlaatspruitstuk. Wanneer u de ICV eruit haalt, blijft de grommet in de inlaat zitten.