E46 Fanatics Forum banner

Help! Bougie #3 kan niet worden verwijderd!

19K views 77 replies 27 participants last post by  Sapote  
#1 ·
Ik was vandaag mijn bougies aan het vervangen vanwege twee dingen: Onregelmatig lopen en ze zijn minstens 5 jaar oud met 100.000 km. Ik heb ze er allemaal uitgehaald behalve nummer 3. Het wordt strakker als ik probeer het te verwijderen en het voelt alsof de ratel gaat knappen. Wat moet ik doen? Bekijk de foto's van de bougies die ik hieronder heb verwijderd.
 

Attachments

#3 ·
Die bougies zien er niet goed uit, man. Ik denk dat je misschien een serieus probleem hebt. Het klinkt ook alsof de bougie vastzit. Probeer hem een beetje terug te draaien en draai hem dan verder uit. Als dat niet werkt, dan is het misschien beter om die bougie gewoon met rust te laten. Als je hem verder wilt losdraaien, dan zou ik een lange breekijzer aanraden. Blijf gewoon doorgaan tot hij eruit is. Gebruik geen kleine ratel.
 
#5 ·
Die bougies zien er niet goed uit, man. Ik denk dat je misschien een serieus probleem hebt.
Volgens zijn vorige thread worstelt hij met een probleem met verkeerd vuren. Anders zien de bougies eruit als de meeste bougies die al 100K niet zijn aangeraakt...

Spanner, ik denk niet dat hij pb blaster in deze situatie zou moeten proberen, omdat het in de cilinder terechtkomt en dat willen we niet dat het in de cilinder terechtkomt.
Waarom niet? Het is brandbaar en zal in ongeveer 2 seconden opbranden zodra hij de auto start.
 
#58 ·
Spanner, ik denk niet dat hij PB Blaster in deze situatie zou moeten proberen, omdat het in de cilinder terechtkomt, en dat willen we niet in de cilinder krijgen.
Eens met dat. Ik gebruik Penetrene al tientallen jaren in Australië. Ik weet niet of je het in je land hebt, maar het veroorzaakt geen schade aan motoren. Ik heb het in motoren gegoten die jarenlang niet zijn gebruikt, zodat de zuigerveren de boring niet beschadigen. Ik doe dit twee keer gedurende 48 uur.

https://www.malleeagencies.com.au/pages/penetrene-oil
 
#6 ·
Het bewoog een beetje, maar werd strakker. Ik had bijna het gevoel dat er iets zou breken als ik doorging. Ik gebruik een 3/8" medium ratel met een 6-punts 5/8" bougiedop.
 

Attachments

#7 ·
Hier is de lastige stekker!
 

Attachments

#8 ·
Als je probeert het tegen de klok in los te draaien, voelt het alsof het vaster gaat zitten? Dat zou natuurlijk niet het geval moeten zijn, het is een standaard schroefdraad zoals de andere 5 die je al hebt gedaan.

Ik denk dat het misschien kruiselings is geschroefd toen het vele kilometers geleden werd geïnstalleerd en dat het er niet netjes uit zal draaien. Je kunt gewoon proberen meer kracht uit te oefenen en het zal er waarschijnlijk uitkomen, maar het zal waarschijnlijk de schroefdraad in het proces vernietigen. Ik weet niet zeker welke andere optie er is.

Je weet waarschijnlijk dat het belangrijk is om de bougies met de hand in te draaien voordat je ze vastdraait, want kruisdraad met de aluminium kop van de E46 is niet leuk.
 
#9 · (Edited)
Wat dacht je ervan om er een beetje ATF-olie op te doen? Ik betwijfel of het kwaad kan. ATF dringt echt goed door. Ik zou er wat olie op doen en minstens een uur, misschien twee, wachten. Laat het intrekken. Zelfs als het kruisdraads is, zal het helpen. Mensen gebruiken ATF om motoren schoon te maken... Het lost verbrande resten op! Het kan het benodigde koppel met 20 tot 30 ft-lbs verminderen.
 
#12 ·
Gebruik in plaats van de ratelsleutel een massieve stang (als breekijzer), ga dan gewoon met de klok mee en tegen de klok in, heen en weer, totdat de beweging toeneemt, maar forceer het niet te veel, anders kan het breken.
 
#13 ·
Gebruik ik wat PB Blaster penetrerende olie en ga ik heen en weer met een breekijzer? Ik heb een 1/2" breekijzer en mijn dop is 3/8" dus ik zou een adapter moeten gebruiken. Is dat een probleem?
Het is alleen een probleem als je een bevestigingsmiddel met veel hogere limieten (denk: ophanging) wilt aandraaien/verwijderen dan een bougie. Het voordeel van een breekijzer ten opzichte van een ratel voor het soort heen en weer beweging dat je op de bougie zult uitoefenen, is dat je de ratel niet constant hoeft te wisselen van "losmaken" naar "vastdraaien" terwijl je beweegt.
 
#15 ·
Dat is de juiste aanpak, maar zorg ervoor dat je penetrerende olie gebruikt. Probeer het niet eens zonder. Ik begrijp niet waarom je zelfs maar zou overwegen om geen penetrerende olie te gebruiken, gezien het risico.
Cool! Ik zal penetrerende olie gebruiken. Een nachtje laten weken?
 
#20 ·
Hete kop heeft zachte aluminium schroefdraad!!! Naast de stekker is deze ook uitgezet, dus de winst is klein maar het risico op zachtere schroefdraad is groot. Als je wilt, start hem dan 5 minuten stationair, wacht 5 minuten en ga dan aan de slag.
 
#21 · (Edited)
Ten eerste - de stekker was niet 'kruisdraads'. Als dat wel het geval was geweest, zou het onmogelijk zijn geweest om de compressieafdichting op het kopvlak te plaatsen. Bij een 'long reach' bougie is het uiterst moeilijk om een kruisdraads stekker te starten. Als je het blijft proberen te forceren, stript u de schroefdraad van de aluminium kop voordat u de stekker ooit kunt plaatsen.

Ten tweede - Wat er is gebeurd, is een beetje galvanische corrosie. Een beetje van de aluminium kop is gecorrodeerd met de stalen bougie. Als u de stekker eruit draait, heeft de plek waar het aluminium aan de stekker is bevestigd, niet genoeg ruimte in de groeven van het schroefdraadgedeelte erboven. Als u meer kracht op de sleutel uitoefent, vervormt de schroefdraad van de aluminium kop, zodat de stekker kan draaien. Het aluminium op de stekker en de stekker zelf vervormen ook. Dit wordt vaak 'vraat' of 'het rollen van de schroefdraad' genoemd. De punt van de 'v' in de schroefdraad wordt platgedrukt.

Ten derde - Het belangrijkste gevaar hier is het breken van de bougie. Als u besluit om deze te verwijderen, is de techniek cruciaal. Het verminderen van de wrijving van alle andere bronnen is nuttig. Draai hem zo ver mogelijk uit en doe er wat kruipolie of 3-in-1 olie in en laat het intrekken. Gebruik de langste sleutel of breekstang die u heeft. Werk de stekker helemaal terug en draai hem dan weer uit. Blijf hem soepel heen en weer bewegen. De reden voor de lange handgreep is niet zozeer voor de hefboomwerking, maar voor het soepel, geleidelijk verhogen van de kracht terwijl u hem uitdraait. Herhaal - meer kruipolie - schroef hem er weer in en dan weer uit. Zolang het niet moeilijker wordt om hem er weer in te draaien en vast te draaien, blijf dan werken. Hamer niet of gebruik geen scherpe slagen. Als het echt moeilijk wordt om hem weer vast te draaien, kunt u overwegen hem weer vast te draaien en hem te laten zitten.

Ten vierde - Een deel van het aluminium van de kop komt met de stekker mee. Dit is geen probleem bij een long reach stekker. Er is nog genoeg over. Wat er kan gebeuren, is dat u bij het installeren van de nieuwe stekker hem niet met de hand kunt inschroeven. U heeft een sleutel nodig om hem in te schroeven omdat de schroefdraad in de kop 'gerold' is. In dat geval kunt u geen momentsleutel gebruiken. Werk de stekker heen en weer totdat hij 'zit'. U zult de methode 'plaats hem en draai dan nog een kwartslag' moeten gebruiken, zoals ik het noem. Volgens NGK en Bosch moet u die methode sowieso gebruiken als u een soort anti-seize gebruikt.

Ten slotte - Dit is een goed voorbeeld van waarom ik altijd de bougies vervang bij 60.000 mijl. Succes.
 
#25 ·
Bedankt voor de gedetailleerde stappen. Zal dit morgen zeker proberen en de resultaten posten.

Ten eerste - de bougie was niet 'scheefdraads'. Als dat wel het geval was geweest, zou het onmogelijk zijn geweest om de compressieafdichting op het kopvlak te plaatsen. Bij een 'long reach' bougie is het extreem moeilijk om een bougie scheefdraads te starten. Als je het blijft proberen te forceren, beschadig je de schroefdraad van de aluminium kop voordat je de bougie ooit kunt plaatsen.

Ten tweede - Wat er is gebeurd, is een beetje galvanische corrosie. Een beetje van de aluminium kop is gecorrodeerd met de stalen bougie. Als je de bougie eruit draait, heeft de plek waar het aluminium aan de bougie vastzit niet genoeg ruimte in de groeven van het schroefdraadgedeelte erboven. Als je meer kracht op de sleutel zet, vervormt de schroefdraad van de aluminium kop zodat de bougie kan draaien. Het aluminium op de bougie en de bougie zelf vervormen ook. Dit wordt vaak 'vraat' of 'het rollen van de schroefdraad' genoemd. De punt van de 'v' in de schroefdraad wordt platgedrukt.

Ten derde - Het belangrijkste gevaar hier is het breken van de bougie. Als je besluit om hem te verwijderen, is techniek cruciaal. Het verminderen van de wrijving van alle andere bronnen is nuttig. Draai hem zo ver mogelijk uit en doe er wat kruipolie of 3-in-1 olie in en laat het weken. Gebruik de langste sleutel of breekijzer die je hebt. Werk de bougie helemaal terug en draai hem dan weer uit. Blijf hem soepel heen en weer bewegen. De reden voor de lange handgreep is niet zozeer voor de hefboomwerking, maar voor het soepel en geleidelijk verhogen van de kracht terwijl je hem eruit draait. Herhaal - meer kruipolie - schroef hem er weer in en dan weer uit. Zolang het niet moeilijker wordt om hem er weer in te draaien en vast te draaien, blijf je werken. Hamer niet en gebruik geen scherpe slagen. Als het echt moeilijk wordt om hem weer vast te draaien, kun je overwegen hem weer vast te draaien en hem te laten zitten.

Ten vierde - Een deel van het aluminium van de kop komt met de bougie mee. Dit is geen probleem bij een long reach bougie. Er is nog genoeg over. Wat er kan gebeuren, is dat je bij het installeren van de nieuwe bougie hem niet met de hand kunt indraaien. Je hebt een sleutel nodig om hem in te draaien omdat de schroefdraad in de kop 'gerold' is. In dat geval kun je geen momentsleutel gebruiken. Werk de bougie heen en weer tot hij 'zit'. Je zult de methode 'zet hem erin en draai dan een kwartslag' moeten gebruiken, zoals ik het noem. Volgens NGK en Bosch moet je die methode sowieso gebruiken als je een soort anti-seize gebruikt.

Tot slot - dit is een goed voorbeeld van waarom ik altijd bougies vervang bij 60.000 mijl. Succes.
 
#23 ·
Elke kruipolie is geschikt. Zoals gezegd, installeer de andere bougies en rijd met de auto tot de bedrijfstemperatuur met de kruipolie. Houd uw breekijzer en adapter klaar en probeer de bougie met tegen de klok in en met de klok mee te bewegen. Hij moet eruit komen. Als de schroefdraad van de kop kapot is, zijn er hulsachtige inzetstukken die de schroefdraad in de kop repareren. Gebruik GEEN helicoil. Gebruik wat vet op de tap om de meeste spanen op te vangen bij het opnieuw tappen van de schroefdraad. Een paar aluminium spanen die de cilinder binnendringen, zullen geen kwaad doen en zullen smelten/verbranden of met de uitlaatgassen worden uitgestoten. Deze methode heeft me al meerdere keren geholpen :)
 
#26 ·
Geweldige video! Bedankt voor het plaatsen!

Het opwarmen van de motor is niet zo belangrijk als penetrerende olie.
Penetrerende olie maakt een drastisch verschil.

PB Blaster is echter waardeloos. Gebruik Liquid Wrench (verreweg de beste! Alleen fakkelen werkt beter dan Liquid Wrench... maar niet veel)

https://www.youtube.com/watch?v=xUEob2oAKVs
 
#29 ·
Ken je iemand met een slagschroevendraaier? Het klinkt alsof er wat corrosie is, zoals shadetreemech zei. Ik zou je ten zeerste aanraden om het te laten weken met kruipolie en er dan op te hameren met een slagschroevendraaier - je zult minder constant koppel uitoefenen (minder kans op afschuiven van de plug) en tegelijkertijd de beste kans hebben om corrosie los te maken. Zorg er wel voor dat je de zeskant niet beschadigt.
 
#30 ·
Ken je iemand met een slagschroevendraaier? Het klinkt alsof er wat corrosie is, zoals shadetreemech zei. Ik zou je ten zeerste aanraden om het te laten weken met kruipolie en er dan op te hameren met een slagschroevendraaier - je zult minder constante torsie toepassen (minder risico dat de plug afbreekt) en tegelijkertijd de beste kans hebben om corrosie los te maken. Zorg er wel voor dat je de zeskant niet beschadigt.
Slecht idee om een slagschroevendraaier hiervoor te gebruiken. Het holle schroefdraadgedeelte van de plug kan dan afbreken, wat dan? Huilen?
 
#34 · (Edited)
Voor de goede orde, dit is me net overkomen. Ik heb de pb blaster soak gedaan en toen gewoon gezegd "fuck it", het komt er op de een of andere manier wel uit. Ik was er klaar voor om de schroefdraad van mijn kop aan het uiteinde van de bougie te zien. Maar hij kwam er eindelijk uit, zonder schade aan de kop. Ik heb de methode "iets aandraaien, iets losser maken" gebruikt. Nieuwe bougie er weer in en sindsdien is het geweldig. Het was wel een eng moment. Zorg ervoor dat je anti-seize gebruikt op de nieuwe bougies om toekomstige problemen te voorkomen (en nee, het HOEFT geen koper anti-seize te zijn).
 
#35 ·
Ik heb anti-seize op de andere 5 bougies gedaan die ik heb geïnstalleerd. Als ik deze er nu nog uit kan krijgen, ben ik blij! 😂

Voor de goede orde, dit is me net overkomen. Ik heb de pb blaster laten weken en toen gewoon gezegd "fuck it", hij komt er hoe dan ook uit. Ik was er klaar voor om de schroefdraad van mijn kop aan het einde van de bougie te zien. Maar hij kwam er eindelijk uit, geen schade aan de kop. Ik gebruikte de methode "iets aandraaien, iets losmaken". Nieuwe bougie ging er weer in en sindsdien is het geweldig. Het was wel een eng moment. Zorg ervoor dat je anti-seize gebruikt op de nieuwe bougies om toekomstige problemen te voorkomen (en nee, het HOEFT geen koperen anti-seize te zijn)
 
#37 ·
NGK en Bosch stellen beiden dat de kop koud moet zijn bij het verwijderen van bougies. Ja, de kop zet meer uit dan de stalen bougie, maar het hete aluminium hecht ook beter aan het staal. NGK- en Bosch-bougies die al verzinkt zijn, hebben geen anti-seize nodig. Het zink doet het werk. U kunt nog steeds anti-seize gebruiken als u dat wilt, maar houd er rekening mee dat u de uiteindelijke aanhaalwaarde met ongeveer 30% moet verminderen. Bij BMW's met compressiepakkingbougies zal dit waarschijnlijk nooit een probleem zijn. Als u conische bougies vervangt, neemt het risico dat een bougie breekt aanzienlijk toe. Of - in het geval van sommige bekende Fords neemt het risico op 'bougievrijzetting' astronomisch toe.
 
#39 · (Edited)
Ik hoop dat je kopersmering hebt gebruikt!!! Als je het gewone spul hebt gebruikt, kun je de bougies beter verwijderen, de schroefdraad met remmenreiniger reinigen en laten drogen. Breng dan een klein beetje kopersmering aan op de schroefdraad en gebruik een papieren handdoek om de smering in de schroefdraad te dwingen. Je zou slechts een heel dun lijntje van de smering in de groeven van elke bougie moeten kunnen zien.