E46 Fanatics Forum banner

Ratel van hitteschild uitlaatspruitstuk

5.6K views 12 replies 6 participants last post by  Sapote  
#1 ·
Mijn nieuwe 325iT uit 2003 met 120.000 mijl heeft losse en rammelende hitteschilden. Ik denk dat de klinknagels door de zachte aluminium schilden heen zijn gevreten. Mijn oudere 323iT uit 2000 met 170.000 mijl had perfecte schilden, zelfs nadat ik de kop twee keer had verwijderd en vervangen. Ik heb het onderdeel opgezocht en alle bouwjaren gebruikten hetzelfde onderdeelnummer #11621732969. Ik dacht dat de M52TU-motor de SS-schilden heeft en langer meegaat, maar RealOEM bewees het tegendeel.

Dus wat doen jullie om het gerammel te verhelpen?

#3 ·
Hoge temperatuur aluminium uitlaatsysteem reparatietape ... Versachem onderdeelnummer 82009.

Ik knip er stroken van en plak ze langs het bovenoppervlak van het hitteschild. Ik probeerde de tape direct over de klinknagels te plakken, maar het is eigenlijk best lastig om hem ver genoeg terug te krijgen. Lijkt de harmonischen te veranderen en het geratel te voorkomen, hoewel ik heb gemerkt dat de mijne weer ratelt als het koud is en op een helling, dus het kan zijn dat ik het opnieuw moet bekijken met meer tape.

#4 ·
Ik zal proberen een siliconenslang van een goede grootte te vinden, deze op lengte te knippen en de stukken ertussen te klemmen - werkt als een veer - tussen de kop en het schild, en dan wat siliconenlijm toevoegen om ze daar vast te houden.

#5 ·
Een betere oplossing: boor een klein gaatje in de buurt van de bovenste rand van de schilden en trek het dan naar beneden met een kleine veer die aan iets beneden op de binnenfender is vastgemaakt. Het zou er goed uit moeten zien als een fabrieksontwerp.

Maar dan snijdt de veer over een paar jaar weer door het gat. Dus ik ben terug bij de siliconenslang.

#9 ·
Een betere oplossing: boor een klein gaatje in de buurt van de bovenrand van de schilden en trek het dan naar beneden met een kleine veer die aan iets daaronder op de binnenspatbord is vastgemaakt. Het zou er goed uit moeten zien als een fabrieksontwerp.
Daarvoor gedacht, zelfs veiligheidsdraad ze aan elkaar zodat ze niet rammelen. Te veel moeite, tenzij de kop eraf is of de motor eruit is IMHO. De foliebal die tussen de twee randen van de schilden dicht bij de kop is geklemd, is bijna onzichtbaar als je het netjes doet en kost vrijwel niets aan onderdelen of tijd. Als je in de toekomst de kop of het uitlaatspruitstuk moet verwijderen, dan is het tijd om te vervangen door een nieuwe. Wat na verloop van tijd weer zal gaan rammelen lol.

#8 ·
Mijn nieuwe 2003 325iT met 120K mijl heeft losse en rammelende hitteschilden. Ik denk dat de klinknagels door de zachte aluminium schilden heen zijn gevreten. Mijn oudere 2000 323iT met 170K mijl schilden waren perfect, zelfs nadat ik de kop twee keer had verwijderd en vervangen. Ik heb het onderdeel opgezocht en alle bouwjaren gebruikten hetzelfde onderdeelnummer #11621732969. Ik dacht dat de M52TU-motor de SS-schilden heeft en langer meegaat, maar RealOEM bewees het tegendeel.

Dus wat doen jullie om het gerammel te verhelpen?
View attachment 922166
Koop een klinknagelpistool.

#13 ·
Probleem opgelost met een origineel BMW-onderdeel: Ik had onlangs een slechte bobine en heb deze vervangen. Ik trok de perfecte siliconenhoes van de spoeltip (waar deze de bougie bedekt) en sneed deze vervolgens af en gebruikte het grotere uiteinde om deze tussen de 2 schilden te klemmen, diep in de buurt van de kop en onzichtbaar. Bedankt voor de suggestie met de aluminium bal.