E46 Fanatics Forum banner

Passen E36 M3 Top/Veerpootlagers op een niet-M E46?

14K views 11 replies 3 participants last post by  Rob43  
#1 ·
Hallo mensen,

Ik heb hoog en laag gezocht naar deze informatie met behulp van de zoekfunctie op deze site en op Google, maar ik worstel om een definitief antwoord te krijgen. Omdat ik uit het VK kom, ken ik deze als top mounts.

Ik heb een set schroefsets, maar ze hebben geen camberplaten. Ik weet dat je ze apart kunt kopen, maar ik heb het budget niet voor de Turner-exemplaren (die ik echt zou willen hebben vanwege de camber- en casterverstelling), en ik weet dat je ze goedkoop van eBay kunt krijgen, maar mijn ervaring is dat goedkoop vaak niet goed betekent en de eBay-specials stellen de caster niet af - alleen de camber.

Ik weet uit ervaring dat je de 96+ E36 M3 top mounts op een non-m E36 kunt zetten en de zijkanten waarop ze worden gemonteerd kunt omdraaien (rechts naar links en vice versa) voor meer caster en meer camber (zij het vast) en dan de offset RCAB gebruiken om het wiel te centreren.

Ik heb al de Z4M offset bussen voor de 66mm lollipop verkregen, maar hoef alleen maar te weten of het monteren van de E36 M3 96+ top mounts zal werken.

Ik weet dat er hier veel deskundige mensen zijn, dus alle hulp zou worden gewaardeerd.

Dit is alles wat ik over deze kwestie kan vinden - http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1050431

Maar er staat niet of hij deze opstelling een tijdje heeft gebruikt, behalve om het uit te proberen.

Heeft iemand deze mod gedaan en er een tijdje mee gereden?

Bedankt bij voorbaat

DanB UK

#3 · (Edited)
Bedankt voor de reactie Rob,

De schroefsets zijn Spax RSX - Vrij bekend en gerespecteerd in andere kringen in Europa - Ze zijn tweedehands maar slechts 5 maanden oud van Demon Tweeks.

Ik heb de Z4M-bussen nog niet gemonteerd, aangezien de auto nog niet is aangepast. Ik verzamel alle onderdelen die ik wil/nodig heb voordat ik hem klaar maak voor de lente volgend jaar. Ik ben van plan om trackdays te doen - Donnington, Brands, Croft, Anglesey, Nurburgring etc., maar het blijft mijn DD, dus daarom dacht ik dat OEM veerpootlagers misschien beter zouden werken, omdat ik weet dat de uniball mounts een beetje ruw kunnen zijn in het dagelijks gebruik - vooral hier in het VK waar de wegen niet de beste zijn, en nog meer waar ik woon.

Ik heb een paar foto's bijgevoegd zodat je ze kunt bekijken - sorry, maar ik heb alleen een iPhone.

Ik weet dat de hulpveren verkeerd om zitten, omdat de persoon van wie ik ze heb gekocht ze had gedemonteerd om ze schoon te maken, maar hij heeft ze niet gemonteerd volgens de technische tekening die van Spax kwam.

De veerpootlagers die er momenteel op zitten, zijn OEM E46-onderdelen, dus ik neem aan/geloof dat de binnendiameter 14 mm is - hoewel ik mijn schuifmaat nog niet heb gebruikt om het zelf te controleren, aangezien ik ze pas afgelopen weekend heb gekregen en ze nog niet heb gedemonteerd om de veren te corrigeren.

Ik hoop dat je genoeg info hebt om mee aan de slag te gaan Rob, maar zo niet, dan zal ik ze in het weekend demonteren, de diameter meten en een paar betere foto's van het zuigereinde plaatsen.

Bedankt

DanB UK

Image

Image

Image

Image

Ik heb me net gerealiseerd dat ik de schroefdraadas kan meten zonder ze te hoeven demonteren - Zoals vermoed, is het 14 mm, wat volgens mij geen M-maat is.

#4 ·

Attachments

#5 ·
Bedankt voor je reactie en info Rob,

Ze zien er ideaal uit omdat ze zich aanpassen aan camber en caster. Hoe vind je de NVH hiervan? Zouden ze geschikt zijn voor een dagelijkse bestuurder met af en toe gebruik op het circuit?

Sorry dat ik lastig ben, maar als ik me genoodzaakt zou voelen om E36 M3 96+ top mounts te gebruiken, zouden ze dan werken? De enige reden dat ik het vraag is dat ik een paar gloednieuwe OEM M3 mounts kan bemachtigen voor $40 van een vriend van een vriend en ik heb een krap budget.

Nogmaals bedankt voor de tijd die je hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden, Rob.

Dan

#7 ·
Bedankt voor je antwoord en info Rob,

Ze zien er ideaal uit omdat ze zich aanpassen aan camber en caster. Hoe vind je de NVH hiervan? Zouden ze geschikt zijn voor een dagelijkse bestuurder met af en toe gebruik op het circuit?

Ik merk eigenlijk geen extra NVH, maar misschien anderen wel, het lijkt me helemaal prima. Een andere ding dat gedaan zou kunnen worden, is het plaatsen van een stevige/harde rubberen ring tussen de schroefveerspiraal en de camber caster platen in plaats van de dunnere stalen ring.

Sorry dat ik lastig ben, maar als ik me verplicht zou voelen om E36 M3 96+ top mounts te gebruiken, zouden ze dan werken? De enige reden dat ik het vraag is dat ik een paar gloednieuwe OEM M3 mounts kan krijgen voor $40 van een vriend van een vriend en ik heb een krap budget.

Ik heb dit gewoon niet onderzocht, dus het enige wat ik je zou kunnen vertellen is om het onderdeel van je vriend te nemen en het te passen.

Nogmaals bedankt voor het nemen van de tijd om mijn vragen te beantwoorden, Rob.

Dan
Nog een vraag Rob,

Zou het Silver Project Drift 3D type met de kortere kraag beter geschikt zijn voor mij, aangezien ik de auto laag wil laten rijden, maar ik denk dat ik met een kortere kraag meer demperweg zou kunnen hebben.

Bedankt

Dan
Nogmaals, het is niet iets dat ik heb gebruikt, onderzocht of getest. Het klinkt alsof het zou werken in jouw specifieke toepassing, maar ik denk dat je Demon Tweeks moet bellen of e-mailen en het met hen moet bespreken.

Rob43

#8 ·
Bedankt voor al je hulp hierbij, Rob. Ik denk dat ik ga budgetteren voor die top mounts die je aanbeveelt, want in mijn ogen is het de moeite waard om een beetje extra te betalen voor verstelbaarheid.

Zelfs als de E36 veerpootsteunen passen, zou ik vastzitten aan welke instelling ze me ook zouden geven.

Nogmaals bedankt Rob

#9 · (Edited)
Ik ben geĂŻnteresseerd om te horen of er hier anderen zijn die E36 M3-veerpootlagers hebben gebruikt als alternatief voor camber/casterplaten. Lijkt populair te zijn bij de niet-M E36-mensen en ik heb in een andere thread gelezen waar een persoon bevestigde dat ze in een e46 niet-M chassis passen.

Ik heb momenteel Z4M fcab offset bussen en ben er dol op. Ik zou de caster meer willen vergroten als het een betere instuur oplevert. Ik heb naar de Silver Project camber/casterplaten gekeken, maar ik heb zorgen dat ze te dun zijn waar de casteraanpassingen worden gedaan.

#10 ·
Ik ben geĂŻnteresseerd om te horen of er hier anderen zijn die E36 M3-veerpootsteunen hebben gebruikt als alternatief voor camber/casterplaten. Lijkt populair te zijn bij de niet-M E36-mensen en ik heb in een andere thread gelezen waar een persoon bevestigde dat ze in een e46 niet-M chassis passen.

Ik heb momenteel Z4M fcab offset bussen en ben er dol op. Ik zou de caster meer willen vergroten als het een betere instuur geeft. Ik heb gekeken naar de Silver Project camber/casterplaten, maar ik heb zorgen over dat ze te dun zijn waar de casteraanpassingen worden gemaakt.
Je zou je 0% zorgen moeten maken over de Silver Project Camber / Caster platen, ik heb ze hard op het circuit gebruikt,........ze zijn net zo perfect als de dag dat ze werden geĂŻnstalleerd.

Rob43