E46 Fanatics Forum banner

Wat is er met mijn airbagbedrading gebeurd?

6.3K views 8 replies 2 participants last post by  malapane  
#1 ·
Hallo,

Ben terug - ik heb INPA gebruikt om mijn SRS-module te scannen en krijg foutcode 2.

Ik heb een nieuwe gordelspanner geïnstalleerd (mijn vorige vergrendelde niet altijd in de gordel) en de fout blijft bestaan.

Hopelijk kan ik dit goed uitleggen:

Dit is mijn oude gordelspanner, de twee draden die hier zijn afgebeeld, waren gesoldeerd aan een blauwe en bruine draad die afkomstig was van onder het tapijt.

https://i.gyazo.com/301cfc27732608124d23b48e177b1977.jpg

Hier zijn de twee bruine en blauwe draden waarop de gordelspanner was aangesloten:

https://i.gyazo.com/c4df9d1ef2af233e75b944be0ba338c0.jpg

Dit is de connector die bij mijn nieuwe gordelspanner zat:

https://i.gyazo.com/6e5416533691e4306489137e476994de.png

Dit is de gordelspanner die is aangesloten op de andere connector onder de stoel:

https://i.gyazo.com/e8c86709e36ee55c2ee619748bb460e5.png

Ik vroeg me af of iemand wist waarom iemand besloot de blauwe en bruine draad door te knippen en hoe ik dit kan verhelpen?

Ik heb een APK die eraan komt en moet het airbaglampje repareren (plus het is irritant omdat dit nu het enige lampje op mijn dashboard is :banghead: )

Bedankt voor uw tijd - als u meer informatie nodig heeft, kunt u hieronder posten

#5 ·
Ontstekingscircuit ZK1 -> Riemspanner-driver

Heeft u een foto van de nieuwe voorspanner die u probeert?

Hoe paste de connector?
Logisch, dat is de bedrading onder de bestuurdersstoel waar in het verleden om de een of andere reden mee is geknoeid.

Dus hier is de connector:

Image

en hij past prima, mijn laatste gordelspanner had deze connector niet - in plaats daarvan was hij afgesneden en de twee draden van de spanner waren verbonden met deze draden:

Image

De rest van die kabels sluit aan op een gele connector die perfect in elkaar past.

Ik weet niet zeker of mijn uitleg de beste is, maar ik kan de stoel eruit halen om betere foto's te maken als dat helpt?

#6 ·
Is de oude voorspanner tot ontploffing gebracht? Weet u zeker dat de nieuwe niet tot ontploffing is gebracht?

Er zit ook een connector in de buurt van de lading op de voorspanner zelf. Die verbinding kan problematisch zijn - er zit een veiligheidsstekker in die kan breken en een code kan geven.

#7 · (Edited)
Is de oude gordelspanner tot ontploffing gebracht? Weet u zeker dat de nieuwe niet tot ontploffing is gebracht?

Er is ook een connector in de buurt van de lading op de gordelspanner zelf. Die verbinding kan problematisch zijn - er zit een veiligheidsstekker in die kan breken en een code kan geven.
Niet zeker over de oude - ik heb hem vervangen omdat hij de veiligheidsgordel niet altijd vasthield toen ik hem voor het eerst aansloot.

De nieuwe is in orde - ik heb hem voor de installatie getest met mijn multimeter.

De fout komt van deze draden die niet zijn aangesloten:

Image

Maar ik heb geen idee waar ik deze moet plaatsen, het gedeelte van de kabel in de bovenstaande afbeelding is aangesloten op de connector aan de onderkant van mijn stoel - er is geen plek voor mijn spanner om op deze draden aan te sluiten.

Ik kan niet bedenken waarom iemand deze draden zou splitsen, BMW levert er een connector voor.

#8 ·
Op basis van uw eerste foto lijkt de oude gordelspanner niet te zijn ontploft.

U kunt de kabelboom nieuw kopen voor ongeveer $30. Ik heb gehoord dat deze kapot kunnen gaan.

Als u de connector van de spanner verwijdert, kunt u ook een tie-wrap erin steken en een multimeter gebruiken om de weerstand over de twee pinnen te meten. Deze moet ongeveer 2,1 tot 2,6 ohm zijn.

Eenmaal aangesloten kunt u controleren of de weerstand nog steeds vergelijkbaar is langs de draad op een of meer gemakkelijk toegankelijke punten die helemaal teruggaan naar de regeleenheid onder de middenconsole.

Als er een kortsluiting of weerstand buiten het normale bereik wordt waargenomen, wordt er een code gegenereerd.

#9 ·
Volg de draden terug vanaf de grote gele connector. Misschien zijn die twee draden stroomopwaarts gescheiden om het gedeelte van de kabelboom dat defect kan raken, te omzeilen.

U kunt threads vinden over deze kabelboom/connector en hoe deze defect raakt. Ik ben dat specifieke probleem nog niet tegengekomen.

U kunt zien of de juiste weerstand helemaal tot aan de regeleenheid komt.