E46 Fanatics Forum banner

VANOS-diagnose - zijn mijn afdichtingen in orde?

44K views 59 replies 18 participants last post by  kgvickers  
#1 ·
Ik heb eindelijk INPA draaiende en ben een beetje aan het spelen. Ik heb overwogen of mijn VANOS-afdichtingen vervangen moeten worden - ik heb geen symptomen bij koud starten en het vermogen onder de 3.000 tpm is redelijk goed (voor een e46 1999 323 met 120.000 mijl op de teller).

Op basis van de onderstaande metingen, stationair en net iets boven de 3.000 tpm... werken mijn VANOS oké?

Hartelijk dank,
Mike

Attachments

#4 ·
Elke VANOS heeft versleten afdichtingen. Het materiaal waar de originele afdichtingen van gemaakt zijn, is simpelweg niet compatibel met de werkomgeving, ze zijn zeker niet compatibel qua temperatuur en mogelijk niet compatibel qua chemie. Doe de afdichtingen zeker als je in de positie bent om ze te doen; ze gaan niet eens 10.000 km mee onder normale bedrijfsomstandigheden voordat de symptomen optreden, de software maskeert er gewoon de meeste.

Ik was een van de eersten hier, behalve de man die de afdichtingen verkocht, die ze deed... dat was al in begin december 2007. Helaas heb ik mijn 328i total loss gereden 2 weken nadat ze vervangen waren, maar het verschil was merkbaar nog voordat ze waren ingereden.

Ik ben van plan ze te laten doen op de 330i waarmee de verzekering de 328i heeft vervangen, zodra ik een manier heb gevonden om de garantie van derden te laten betalen voor een VANOS-vervanging... de monteur zover krijgen dat hij de vervanging bestelt bij DrVANOS in plaats van de dealer is gemakkelijk, maar iets vinden dat daadwerkelijk extern mis is met de VANOS (sterker nog, iets dat een CEL veroorzaakt) wordt lastig met een aantal extra dingen die de M54 DME doet om de problemen te verbergen die de M52TU DME gewoon niet doet.

#6 ·
Ik heb eindelijk INPA draaiende en ben er een beetje mee aan het spelen. Ik heb overwogen of mijn VANOS-afdichtingen vervangen moeten worden - ik heb geen symptomen bij koud starten en het vermogen onder de 3k toeren is redelijk goed (voor een e46 1999 323 met 120k mijl op de teller). Op basis van de onderstaande metingen, stationair en net iets meer dan 3k toeren... werken mijn VANOS oké? Hartelijk dank, Mike
Ik zou aanraden om Beisan systems.com te bekijken voor typische symptomen. Ik heb net de afdichtingskit in mijn auto geĂŻnstalleerd en het maakte een aanzienlijk verschil. Mijn auto "struikelde" voornamelijk tussen @2500 & 3000 tpm. Voordat ik de afdichtingskit installeerde, paste ik me aan het prestatieprobleem aan door in de 1e versnelling door 3000 tpm te gaan en er dan zo min mogelijk tijd door te brengen. Ik weet niet zeker of ik uw testresultaten correct interpreteer, maar ze lijken zich te concentreren op parameters bij statische toerentallen (dwz 3000 & stationair), terwijl het probleem dynamischer lijkt te zijn met betrekking tot de snelheid en nauwkeurigheid waarmee de vanos-eenheid de kleptiming varieert zoals vereist. Succes

#8 ·
Ik dacht niet dat er problemen waren met de manier waarop mijn auto reed, behalve een lichte aarzeling rond de 2000 tpm. Toen deed ik de vanos-afdichtingen en het maakte een ENORM verschil in de rijeigenschappen van de auto. Voordat ik ze deed, dacht ik niet na over het feit dat ik boven de 2000 tpm moest zijn om de auto echt in beweging te krijgen, zo zijn de meeste kleine motoren, na het vervangen van de afdichtingen zal de auto soepel accelereren vanaf iets meer dan 1000 tpm in vrijwel elke versnelling. En het is maar een 325. Dus nu kan ik rondrijden en schakelen bij 2000 tpm als ik dat wil, waardoor de auto veel stiller wordt omdat ik niet zoveel toeren hoef te maken en natuurlijk krijg ik een beter brandstofverbruik.

#9 ·
:facepalm: OK OK mijn vraag was, gebaseerd op de verstrekte informatie, lijkt *mijn* vanos te functioneren? Ik ben me goed bewust van het goede werk van Raj en besianseals, en de achtergrond over waarom de afdichtingen in de eerste plaats falen.

We hebben geen herhaling van die eerdere discussies nodig.

Ik vraag alleen of iemand die de informatie in de screenshots begrijpt, me vriendelijk wil vertellen of *mijn* vanos correct werkt.

Ja, bij 120.000 km zullen de *OE*-afdichtingen kapot zijn. Maar ik ben eigenaar nummer 6 van dit voertuig. Als ze al vervangen zijn, hoef ik ze niet opnieuw te doen. Als de VANOS-diagnose in orde lijkt, dan moeten de afdichtingen al gedaan zijn... toch?

Proost.

#10 ·
Terloops, voor de geĂŻnteresseerden - als ik het goed begrijp:

Doelpositie - wat de ECU de vanos zou willen laten doen
Werkelijke positie - wat er daadwerkelijk is gebeurd

Dus op basis van de info lijkt mijn VANOS eigenlijk in orde te zijn, ervan uitgaande dat mijn begrip correct is.

Het zou geweldig zijn als iemand dit daadwerkelijk zou kunnen bevestigen.

Proost

#12 ·
Laten we het eens zo bekijken. De hik is een goede reden voor de 5 voormalige eigenaren om de auto te verkopen.
:facepalm:

Wow - denk je? Hoe oud ben je eigenlijk? Ben je er op de een of andere manier in geslaagd om de geschiedenis van mijn auto te bekijken en te bepalen dat alle 5 de eigenaren in de 12 maanden voorafgaand aan mijn eigendom hebben verkocht? Waarom zou je die aanname ĂĽberhaupt doen?

Even kijken - 10 jaar oude auto.. 10/5 = 2 jaar gemiddeld eigendom per persoon - niet onredelijk denk ik. Maar laten we dit verder analyseren: De man van wie ik de auto kocht, had hem maar 6 maanden (100% echte reden voor verkoop), en ik begrijp dat BMW de eerste eigenaar was. Ik heb hem 12 maanden. Dat betekent dat er nog 2 eigenaren over zijn die hem het grootste deel van de 10 jaar hebben gehad - perfect redelijk, nietwaar?

#14 ·
Terug on topic hier, ik heb de neiging om Raj bij Beisan te vertrouwen en hij volgt dit onderwerp vaak op de site en kan hier posten, maar je kunt proberen hem rechtstreeks een e-mail/pm te sturen met je vragen. Dat gezegd hebbende, lijkt zijn algemene bewering te zijn dat de afdichtingen van al deze auto's beginnen te falen rond de 20K, aangezien het BUNA-materiaal dat ze gebruikten om ze te maken, begint te verharden en te krimpen door hitte en constante chemische blootstelling aan de interne motoromgeving (het staat allemaal op de site). Individuele ervaringen en de ernst van de symptomen variëren met verschillende auto's, kilometerstand, rijomstandigheden, rijstijl, enz. Dus ik zou zeggen dat het een veilige gok is dat je afdichtingen waarschijnlijk op weg naar buiten zijn. Ik had af en toe koude stationairsprongen, meestal als het buiten koud werd, niets te ernstig maar vervelend. Het goede nieuws is dat de reparatie noch duur noch moeilijk is, alleen tijdrovend, dus waarschijnlijk de moeite waard. Mijn 2¢.

#15 ·
Ik had af en toe koude stationairloopsprongen, meestal als het buiten koud werd, niets te ernstig maar wel irritant.
Ooit afgevraagd waarom de 2001-auto's die dezelfde VANOS (en afdichtingen) gebruiken als uw auto, nooit last hebben van het koude stationairprobleem?

BMW heeft het stationairprobleem in 2001 opgelost zonder iets in de VANOS te veranderen.

Ik vraag me af wat ze hebben gedaan? Als ik het wist, zou ik het op mijn auto uit 2000 doen en het stationairprobleem oplossen.

Hoogstwaarschijnlijk een softwarewijziging.

#17 ·
Terug naar de 0p. Als het niet kapot is, repareer het dan niet. Als 1/2 dozijn mensen deze auto hebben gehad, heeft het vanos-systeem waarschijnlijk de upgrade. Jammer dat er geen documentatie van is. Uw beschrijving van de manier waarop uw auto rijdt, geeft aan dat er geen problemen zijn met het vanos-systeem. Geniet van de auto.

#19 ·
Welke interface gebruikt u? Ik neem aan dat het de ELM is, aangezien ik hetzelfde heb en het voor de door u genoemde prijs heb gekregen. Welke gratis software heeft u gedownload om de parameters te krijgen die u heeft gepost? Wat betreft uw vraag, ik vraag me alleen af dat de waarden bijna identiek zijn bij stationair draaien en 3.000 tpm, ik zou denken dat ze behoorlijk zouden variëren bij die toerentalspreiding. Als ik dezelfde software krijg, kan ik naar de mijne kijken en vergelijken (standaard vanos-afdichtingen bij 155.000 km). Ik kan het echter pas dinsdag doen, want al mijn laptops thuis zijn Macs en mijn enige Windows-machine staat op het werk.

#20 ·
Misschien kan ik helpen om een paar dingen te verduidelijken.

De auto's met de 99-00 M52TU-motor staan bekend om koude start stationair schokken en mogelijk afslaan. Wanneer de motor voor het eerst wordt gestart, wordt de vanos in een standaardpositie gezet die de uitlaattiming volledig vervroegt en de inlaattiming volledig vertraagt. Dit voorkomt elke overlap bij het openen van de inlaat-/uitlaatklep en zorgt voor het pure lucht/brandstofmengsel dat nodig is om een koude motor te starten. Bij het starten wordt het lucht/brandstofmengsel aanzienlijk verrijkt en wordt het stationair toerental verhoogd. Dit is nodig om een koude motor te starten. Het secundaire luchtsysteem wordt ingeschakeld om lucht (zuurstof) in het uitlaatspruitstuk te pompen. Dit verbrandt de overtollige onverbrande brandstof en verwarmt de koude katten.

De kat-katalysatoren hebben hoge temperaturen nodig om te functioneren. Wanneer de katten koud zijn, zijn ze niet-functioneel en ontsnapt de uitlaat onbehandeld. De katten zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen, is een belangrijk criterium voor emissiecontrole.

Zodra de motor is opgewarmd en het stationair toerental is verlaagd, is de volgende focus voor de DME het opwarmen van de katten. De vanos wordt hiervoor gebruikt. Meestal wordt de vonk vertraagd en wordt de uitlaatkleptiming vertraagd. Dit creëert blijkbaar een naverbrandingseffect. Dit wordt gebruikt om de katten op te warmen. Op dit moment ondervinden M52TU-motoren de stationairschokken die worden veroorzaakt door de defecte vanos-afdichtingen. De vanos werkt op de oliedruk van de motor. Bij lage stationairloop is de oliedruk het laagst. De uitlaatzijde van de vanos heeft een veer die de uitlaattiming standaard vervroegt. Dit zorgt ervoor dat de uitlaattiming volledig wordt vervroegd wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Dit zorgt ervoor dat er geen overlap van de inlaat-/uitlaatklep nodig is om een koude motor te starten. Het vertragen van de uitlaattiming vereist een grote oliedruk om de veerkracht te overwinnen en de vanos-zuiger en -timing te vertragen. Door het defect van de afdichtingen en olielekkage en de lage oliedruk door het lage stationair toerental, kan de uitlaattiming niet correct worden vertraagd. Dit zorgt er op de een of andere manier voor dat de motor de stationairschokken ondervindt. Dit kan ook te maken hebben met de reactie van de DME op het vanos-falen.

Het vervangen van de vanos-afdichtingen repareert de vanos en lost de koude start stationair schokken en mogelijk afslaan van de M52TU op.
01+ M54- en M56-motorauto's hebben dezelfde vanos en dezelfde defecte afdichtingen, maar ervaren niet de koude start stationair schokken en mogelijk afslaan. Het lijkt duidelijk dat dit is opgelost met een softwarewijziging. Ik weet niet zeker wat er is gedaan. Deze softwarepatch is nu ook beschikbaar voor M52TU-auto's. Als de nieuwste software bij de dealer wordt bijgewerkt, is het probleem opgelost. Eigenaren die dit hebben gedaan, merken ook enkele prestatieverbeteringen op. BMW (Siemens) heeft waarschijnlijk ook de PWM-signalen (pulsbreedtemodulatie) gewijzigd die de vanos-solenoĂŻden en de vanos-functie aansturen. De pulstastverhouding kan verder worden verhoogd aan de uitlaatzijde om de olielekkage beter te overwinnen en de veer te overtreffen om de timing te vertragen.
Het is echter duidelijk dat de software-updates de vanos niet in de juiste functie brengen. Veel eigenaren met 01+ auto's met de nieuwste software-updates hebben de vanos-afdichtingen geĂŻnstalleerd en aanzienlijke prestatieverbeteringen gemeld.

De defecte vanos-afdichtingen veroorzaken in de meeste gevallen geen foutcodes. Hoewel we veel gevallen van foutcodes hebben gezien als gevolg van defecte vanos-afdichtingen. Het kan ook zijn dat de defecte vanos-afdichtingen in de loop van de levensduur van de auto een foutcode kunnen veroorzaken.
De vanos is niet volledig defect door de defecte vanos-afdichtingen. Daarom komen vanos-foutcodes niet vaak voor. De vanos is in staat om de timing aan te passen, maar het gaat langzaam en slordig als het dat doet. Mij is opgemerkt dat dit op het scherm te zien is bij het uitvoeren van de GT1 (BMW-tester) vanos-test. De Autologic (aftermarket tester) vanos-test faalt de vanos.

Dus voor de OP, het gaat niet alleen om of de doel- en werkelijke posities overeenkomen. Het gaat erom hoe snel de vanos de doelpositie bereikt.

De vanos is een hydraulische actuator. Het gebruikt oliekanalen aan de voor- en achterkant van een zuiger om de zuiger te positioneren. De zuiger is gemonteerd op een spieas. Door de vanos-zuiger te positioneren, wordt de spieas gepositioneerd. Door de spieas te positioneren, wordt de relatieve rotatiepositie van de nokkenas ten opzichte van de krukas gewijzigd. Dit is BMW's variabele kleptimingsysteem. Wanneer de vanos-afdichtingen defect zijn, lekt olie uit de oliekanalen over de zuiger en kan de oliedruk zich niet tijdig opbouwen om de zuiger, spieas en nokkenastiming effectief te positioneren.

Variabele kleptiming heeft veel voordelen. Over het algemeen verbeterd vermogen en koppel, met name lager koppel. Soepele vermogensafgifte. Vlakkere koppelkromme. Verbeterd brandstofverbruik. Met de defecte vanos-afdichtingen presteert de motor slechter dan een motor zonder variabele vanos-timing. Met functionerende vanos-afdichtingen presteert de motor beter dan een motor zonder variabele kleptiming.
Een mogelijk nuttige test is om de elektrische connector van de vanos-inlaatsolenoĂŻde los te koppelen. Dit zorgt ervoor dat de DME de vanos niet gebruikt en dat de vanos in de standaard timingpositie van uitlaat volledig vervroegd inlaat volledig vertraagd gaat. Ik verwacht dat als de vanos-afdichtingen defect zijn, de motor in deze positie beter zal presteren, en als de afdichtingen functioneren, de motor in deze positie het slechtst zal presteren.

De vanos-afdichtingen zijn defect op alle auto's. De afdichtings-O-ringen zijn gemaakt van Buna. Dit is hetzelfde materiaal waar de kleppendekselpakkingen van zijn gemaakt. De meesten van jullie weten heel goed wat er in de loop van de tijd en het gebruik met de kleppendekselpakkingen gebeurt. Stel je nu een klein stukje hiervan voor dat in de ingewanden van de motor onder oliedruk is geĂŻnstalleerd. Het faalt in een veel kortere tijd dan de kleppendekselpakkingen. Talrijke eigenaren hebben nu de vanos-afdichtingen vervangen en ze hebben ALLEMAAL defecte afdichtings-O-ringen gemeld.

Ik hoop dat dit allemaal helpt.

#22 ·

Het vervangen van de vanos-afdichtingen repareert de vanos en lost de schokken bij het stationair draaien bij koud weer en mogelijk afslaan van de M52TU op.

01+ M54- en M56-motorauto's hebben dezelfde vanos en dezelfde defecte afdichtingen, maar ervaren de schokken bij het stationair draaien bij koud weer en mogelijk afslaan niet. Het lijkt erop dat dit is opgelost met een softwarewijziging. Ik weet niet zeker wat er is gedaan. Deze softwarepatch is nu ook beschikbaar voor M52TU-auto's. Als de nieuwste software bij de dealer wordt bijgewerkt, is het probleem opgelost. Eigenaren die dit hebben gedaan, merken ook enkele prestatieverbeteringen.
Dat dacht ik al.

Het zou erg nuttig zijn voor M52TU-eigenaren (zoals ik) om te weten welke software-update specifiek moet worden aangevraagd.

Is er een BMW TSB met betrekking tot dit?

#29 ·
raj, erg behulpzaam, bedankt voor het commentaar. dus op basis van wat je zegt, zijn de reactietijden van doel naar werkelijk cruciaal; ik zal proberen wat metingen te doen - enig idee van wat 'te traag' inhoudt?
Je zou bijna onmiddellijk de doelpositie moeten bereiken en het zou niet zo mis moeten zijn als die van jou.De Beisan-afdichtingen zijn al bijna twee jaar verkrijgbaar. Als je ze de afgelopen twee jaar niet hebt geĂŻnstalleerd en de vorige eigenaar ze niet in de 6 maanden daarvoor heeft geĂŻnstalleerd, dan heb je ze waarschijnlijk niet.

#28 ·
Toch moet je weten wat je moet vragen.

Het lijkt erop dat we weten dat het een softwareprobleem is, maar we weten niet precies welke upgrade we moeten vragen.

We zijn Fanatici, maar in de BMW-wereld zijn we buitenstaanders.
Simpelweg vragen om de DME-software te updaten. Zeg hen dat ik niets anders wil, ik zal je gewoon BETALEN, DOE HET GEWOON!! Zoek een goede onafhankelijke met een Auto logic, ze zullen het ook doen. We doen het de hele tijd in onze werkplaats. We controleren het softwareniveau bij elke inspectie II en verkopen het als er nieuwe software is.

#34 ·
Deze TSB zal ze er in ieder geval toe aanzetten om het te programmeren, maar is niet echt van toepassing

SI B 11 11 06
Motor

Oktober 2006
Technische dienst

Deze Service Informatie bulletin vervangt S.M. B11 201 03 van februari 2003.
ONDERWERP
M52TU M54 DME FC 222

MODEL
E53, E39, E46, E36/7 (Z3) met M52TU, M54 tot 01/03

SITUATIE
Tijdens langdurige opwarming, wanneer de omgevingstemperatuur lager is dan -10 C en de volledige verwarming of ontdooiing is geselecteerd, gaat de motortemperatuurmeter naar rood. De motor oververhit niet. Mogelijke extra fouten: EGS 148 (94) CAN Motortemp.

OORZAAK
Mogelijke softwarekalibratie in DME.

PROCEDURE
De verbeterde DME-software is geĂŻntroduceerd sinds DIS CD V32 met update 1.

Programmeer de DME opnieuw op basis van een klacht van de klant met de huidige versie van Progman. Vervang de thermostaat of andere componenten niet.
GARANTIE-INFORMATIE
Gedekt onder de voorwaarden van de BMW Nieuwe Voertuig Beperkte Garantie.

Defectcode: Raadpleeg KSD

Arbeidsoperatie: Raadpleeg KSD

Arbeidstoeslag: Raadpleeg KSD

#37 · (Edited)
Ik heb van sommige eigenaren en monteurs gehoord dat de softwarepatch niet altijd werkt en dat het probleem terugkeert.
Ik vermoed dat BMW niet dezelfde softwarepatch gebruikt als de 01+ auto's.
Ik vermoed dat ze het PWM-protocol (pulse width modulation) hebben aangepast om de pulsbreedte verder te vergroten om de olielekkage te verhelpen. Ik verwacht dat uw afdichtingen gewoon verder zijn verslechterd en dat de patch niet voldoende was.

Het probleem is het falen van de vanos-afdichtingen. De echte oplossing is het vervangen van de vanos-afdichtingen.

#39 ·
Er is een aanpassingssysteem voor de vanos-lekkage in de auto, zoals de OP heeft laten zien (het doel is de aanpassing in vergelijking met de referentiewaarden). Maar mijn ervaring daarmee was dat het niet erg goed werkte. Het is denkbaar dat een bijgewerkte software zou kunnen werken. Maar ik geloof nog steeds dat goed afgedichte vanos-zuigers, zoals de ingenieurs het bedoeld hadden, een betere oplossing zouden zijn. Het aanpassingssysteem leek erg achteraf bedacht. Ik kan me alleen maar voorstellen dat BMW weigerde het vanos-afdichtingsontwerp te corrigeren, omdat ze misschien gebonden waren aan een soort contractuele verplichting aan de vanos-maker. In dat geval is de vanos-maker de schuldige en doet BMW zijn best met behulp van een aanpassingssysteem om het defect te omzeilen waar ze van op de hoogte zijn.

Als je op de softwareoplossing staat, kun je het misschien proberen en het ons laten weten. De beisan-afdichtingen zijn een perfecte oplossing. De mijne werken al 1,5 jaar. Hoewel het niet alle aarzelingsproblemen oploste, loste het wel een van de belangrijkste op. Brandstof-luchtmenging is een ingewikkelde zaak in de BMW. Als de vanos is gerepareerd, blijft er één variabele minder over.

Onze beisan-vriend mag dan wel trommelen over de deugden van zijn afdichtingen. In mijn ogen heeft hij in ieder geval wel wat bewezen verdienste.

#40 ·
Als je op de softwareoplossing staat, kun je het misschien proberen en het ons laten weten.
Voor alle duidelijkheid, ik ben gefocust op het potentieel van een DME-software-update om het probleem van het afslaan bij koude start te elimineren dat aanwezig is bij de M52TU-motoren (mijn 2000) maar niet bij de M54-motoren die dezelfde VANOS gebruiken.

Als ik mijn auto plan voor inspectie van het achterste subframe, zal ik ook met de dealer praten over het updaten van de DME.

#41 ·
Als het dezelfde vanos is, dan heb je hetzelfde probleem in de vanos. Het gebruik van software om een fysieke lekkage te verhelpen, is vergelijkbaar met het geven van krukken aan een man met een been dat ontbreekt. Het werkt tot op zekere hoogte om het probleem minder ernstig te maken. Maar het zal niet zo goed werken. Het basisprobleem is dat ze in de eerste plaats geen lekkage hadden mogen toestaan, terwijl een technische oplossing voor een niet/minder lekkende afdichting gemakkelijk haalbaar is.

#43 ·
Je mist het punt.

De M52TU heeft een koud startprobleem.

De M54 niet.

Ze gebruiken allebei dezelfde VANOS.

Logica zou zeggen dat het koude stallingsprobleem waarschijnlijk niet de VANOS is.
Ik vervang de Vanos vaker dan me lief is bij de dealer. M52to en M54 hebben verschillende inlaatspruitstukken en andere interne onderdelen. Er is een eenvoudige test: trek de vanos los en kijk of je motor afslaat. Als dat zo is, weet je wat er aan de hand is.

Een van de verschillen is waar de nokkenastiming moet zijn voor de eerste start om de emissietest te doorstaan. Om *** te halen, moet er enige overlap zijn van de kleppen, meer bij de m52tu dan bij de m54. Wanneer de vanos-afdichtingen falen, kan dit leiden tot een stallingsprobleem. De software helpt wel, maar elimineert dit probleem niet. Als er geen emissies zouden zijn om je zorgen over te maken, zou dit gemakkelijk via software kunnen worden opgelost.

#49 ·
#52 · (Edited)
Vergeet niet dat er veel voorbeelden zijn van mensen op dit prikbord die VANOS-afdichtingen hebben vervangen en nog steeds het grillige koude stationairloop-afstapprobleem hadden.

Zou me zeker pissig maken om de tijd, moeite en kosten van VANOS-afdichtingsvervanging te doorlopen zoals zij deden en dan nog steeds het verdomde stationairloop-probleem te hebben.

#54 · (Edited)
Vergeet niet dat er veel voorbeelden zijn van mensen op dit message board die VANOS-afdichtingen hebben vervangen en nog steeds het grillige koude stationairloop-afstapprobleem hadden.

Het zou me zeker pissig maken om de tijd, moeite en kosten van het vervangen van de VANOS-afdichting te doorlopen, zoals zij deden, en dan nog steeds het verdomde stationairloop-probleem te hebben.

.
Ja, er zijn veel eenvoudige mensen die geloven dat het brandstof/luchtmengsel alleen door de vanos wordt geregeld. Maar duidelijke en beknopte informatie is allemaal opgenomen in een BMW PDF die iemand niet zo lang geleden heeft gepost. Ik laat de avontuur van het lokaliseren en repareren van alle systemen die bijdragen aan de brandstof/luchtberekening aan u over. Ik kan u echter een hint geven. Ongeveer 5 of 6 verschillende systemen werken allemaal om het magische mengsel te laten gebeuren. Wanneer al deze systemen correct samenspelen, bevindt u zich midden in een technische symfonie.