E46 Fanatics Forum banner

Denken aan LS-swap

56K views 14 replies 14 participants last post by  flowers  
#1 ·
Laten we ons niet ergeren aan de titel. Ik, net als velen van jullie, geniet enorm van de soepele vermogensafgifte en de eigenaardigheden van de M54. Dus ik sleutelde vroeger veel aan mijn auto's en modificeerde ze en dergelijke, maar ik ben onlangs serieus geworden en heb een beschaafde en onmodificeerbare (soort van) 7-serie gekregen die me rustig en soepel van punt A naar B brengt. Ik heb in mijn leven zelfs twee E46's gehad (beide cabrio's, beide 2.5's). Ik ben gebeten door de sportwagenbug en ben echt op zoek naar een leuke tweede auto die echt alleen gebruikt zal worden voor enthousiaste ritten en af en toe autocross en trackdays hier en daar. Dus mijn budget is ongeveer $15.000 (CAD) en mijn top drie auto's zijn E46 M3's, Honda S2000's en de E9x M3. Zoals velen van jullie weten, is het moeilijk om een fatsoenlijk voorbeeld van die auto's te vinden voor deze prijs en dit zou in principe geen geld meer overhouden in het budget voor mods. Ik heb het E46-chassis altijd al geweldig gevonden en ik denk persoonlijk dat het een van de meest aantrekkelijke BMW's is die er zijn, laat staan de 3-serie.

Dus... Dit zette me aan het denken. Ik heb een vrij uitgebreide set gereedschappen nodig om auto's te onderhouden voor zowat alles en ik ben redelijk mechanisch onderlegd (hoewel zeker geen professional). Als het gaat om de kosten van een LS-swap, is het zeker logisch: een afgetrapte E46 sedan of coupé (transmissie maakt niet uit, want ik zou toch een T56 handgeschakelde bak plaatsen).

Er zijn genoeg goedkope E46's in redelijk goede staat die motorproblemen hebben en perfect voor mij zijn (en zelfs sommige die dat niet hebben) voor ongeveer $1000. De kosten van een goede T56 zijn ongeveer $2000 en afhankelijk van welke LS ik uiteindelijk ga kiezen (hier moet nog wat onderzoek naar worden gedaan) $2000-$4000 voor een goede gebruikte met zijn eigen ECU. Dat laat me ongeveer $10.000 in het budget over voor de andere onderdelen die het swap-project nodig heeft, evenals een paar goede schroefsets, remmen en andere goodies.

Als het gaat om het functioneren van de fabriekselektronica, ben ik niet zo kieskeurig. Ik kan zonder airconditioning en meters als de kosten om het te behouden onbetaalbaar hoog zijn, dus het is echt gewoon een nice-to-have.

Dus wat denk je? Is dit project iets dat mijn pet te boven gaat, of is dit echt de oplossing voor de budgetbewuste en mechanisch onderlegde liefhebber?

P.S. - Raad me niet aan om een S65 of een andere BMW-motor voor deze build te kopen, daar ben ik niet in geĂŻnteresseerd.

#4 ·
Er is een bedrijf in Dallas dat alles heeft wat je nodig hebt voor een LS-swap. Het werd vorig seizoen getoond in Gas Monkey Garage. Ik kan me voorstellen dat ze veel technische ondersteuning bieden bij hun onderdelen. Voor de goede orde, de Gas Monkey-auto is naar mijn mening afgeslacht, omdat ze een auto voor alleen het circuit bouwden. Maar het is een beest en zwaar op de WOW-factor.

#5 · (Edited)
Dus je bent van plan een E46 te kopen en de motor, de versnellingsbak en zo ongeveer elk ander onderdeel onder de auto te vervangen? Waarom niet gewoon een mooie M3 kopen en het daarbij laten? Een LS1 heeft 305-350 pk, afhankelijk van de serie, een M3 heeft 333 pk. Lijkt veel werk en geld voor niet zoveel resultaat. In het beste geval heb je een gehackte E46 met een 15-20 jaar oude Camaro-motor erin, aan de andere kant zou je een mooie M3 kunnen hebben!

#7 ·
Dus je plan is om een E46 te kopen en de motor, transmissie en zo ongeveer elk ander onderdeel onder de auto te vervangen? Waarom koop je niet gewoon een mooie M3 en klaar is kees? Een LS1 heeft 305-350 pk, afhankelijk van de serie, een M3 heeft 333 pk. Lijkt veel werk en geld voor niet zoveel resultaat.
De motoren verschillen enorm qua karakter. De S54 is een hoogtoerige, van de race afgeleide raspaard, en de LS heeft veel meer koppel bij lage toeren. Motoren zijn niet alleen te kwantificeren in termen van pk-aantallen.

Het hangt allemaal af van hoe je wilt dat je auto aanvoelt. Persoonlijk vind ik een LS-swap het meest saaie upgradepad dat je je kunt voorstellen, maar smaken verschillen. :dunno:

#6 ·
Ik zou gokken dat je een lasser nodig hebt, een efficiënte manier om veel sneden in metaal te maken, een op maat gemaakte aandrijfas, geïmproviseerde transmissie- en motorsteunen. Dit is maar uit mijn hoofd, hoewel ik nog nooit zoiets geks heb gedaan. Je hebt ook een kabelboom nodig om alle goodies aan te sluiten, en het zou me niet verbazen als je een stand-alone ecu nodig hebt. Ik herinner me dat ik daar eerder een kit voor heb gezien, maar als je 100 procent geld wilt besparen/het zelf wilt doen, moet je veel plannen. Dit zou waarschijnlijk alleen als een raceauto werken, tenzij je serieus veel geld uitgeeft om hem dagelijks bruikbaar te maken.

#9 ·
Als je naar de S2000 kijkt, waarom zou je dan niet de Z3 M Roadster overwegen? Hij is verkrijgbaar met de S52 of de S54. De S54-varianten beginnen in prijs te stijgen, maar de S52-versies zijn momenteel een echte koopje.

#10 · (Edited)
Negeer de 350 pk-opmerking hierboven, meer als 380 pk. Een mafless tune en een kleine nokkenaswissel (nokkenas en veren) zijn goedkoop en brengen je met weinig kosten ruim aan de andere kant van de 400 pk. De auto voelt geweldig aan met een LS-swap, het chassis voelt echt stabiel aan en iedereen denkt dat hij af fabriek met een V8 had moeten komen. Zoveel koppel onderin, maakt het heel gemakkelijk om dagelijks te rijden. Met de grote overdrive 6e versnelling kun je er ook een behoorlijk goed verbruik mee halen. Om je een voorbeeld te geven van de prestaties: hier beneden rijden LS1-aangedreven Commodores (die zo'n 700-800 lbs zwaarder zijn) met vergelijkbare vermogenscijfers 12 seconden @ midden tot hoge 100 mph 1/4 passes. Als je de rest van je auto kortsluit, zal dat soort prestaties de M3 in het onkruid achterlaten.

edit: enige probleem is het gebrek aan LSD's beschikbaar voor niet-M3-modellen. BMW liet de tractieproblemen over aan de DSC / Traction control, dus je zult nergens een fabriek (niet-m) LSD vinden. Ze gebruiken ook de kortere kompakt 188 mm versnellingsbak in de diff, dus je hebt twee opties: 1) een compleet M3 achterframe en differentieel monteren, of 2) aftermarket gaan voor je LSD-centrum en de fabriek er een laten reviseren. Hoge ratio versnellingsbakken zijn moeilijk/duur om te vinden, 3.38 is de hoogste E46 die je waarschijnlijk zult vinden, maar E53 X5's hebben een 3.64 die een mooie upgrade maakt (gebruik het X5 kroonwiel en rondsel bij het reviseren van je E46 diff). Idealiter zou je iets hoger willen om de motor goed wakker te maken, maar 3.73's en 3.91's bestaan niet echt, dus je volgende stap is een 4.10 die je een bliksemsnelle acceleratie geeft en heel mooi past bij de T56 versnellingsbakverhoudingen als je het niet erg vindt om iets vaker van versnelling te wisselen. Als het geen dagelijkse auto is, zou ik waarschijnlijk overwegen om 4.10's te gebruiken met een mafless tune en een nokkenasupgrade. Hoe dan ook, je zult waarschijnlijk ergens tussen de $ 1500- $ 2000 uitgeven om een goede LSD in de achterkant van een niet-M te krijgen, dus houd daar rekening mee in je budget.

Als je het bovenstaande doet, krijg je uiteindelijk een 420-450 pk, ~3300 lb, 12 seconden 1/4 mijl, auto die vrijwel iedereen zal onderschatten en die iedereen kan instappen en besturen.

#11 ·
Heb je de trekker overgehaald? Heb nu een swap bezig. Ga kijken hoe goedkoop ik het kan doen. LOL

Doe het. Negeer de 350pk opmerking hierboven
Ik heb gelachen om de onwetendheid van de man die erover sprak om gewoon een M3 te kopen. Een standaard 4.8 maakt 10 pk minder aan de wielen (in een pick-up met veel meer aandrijflijnverlies) dan een e46 M3

Intrinsiek zal elke LS meer vermogen leveren door de swap, omdat je waarschijnlijk een vrij stromende uitlaat en een tune krijgt. IMO is sparen voor een betere motor de beste optie. Ook, als je een LY6 of een betere truckmotor scoort, die meestal een paar duizend kost, maakt hij de hele dag 450 aan de krukas op 89 octaan.

Koop gewoon een goede baffle voor het oliecarter, of een accusump, LS-motoren houden niet van hoge G's

Laat staan dat het niet de helft van het onzin onderhoud vereist.