E46 Fanatics Forum banner

Stevige stuurkoppeling - veilig?

15K views 26 replies 8 participants last post by  4aceman  
#1 ·
Na het rijden in een E39 en een nieuwere Audi realiseerde ik me wat er ontbrak aan mijn besturing - die absolute solide verbinding tussen het stuur en de wielen. Ik ben er vrij zeker van dat mijn probleem de stuur-giubo is, het stuur heeft een kleine speling maar een algemeen "rubberachtig" gevoel.

Ik wil voor een solide gaan, maar ik heb één grote aarzeling. Dat is de "veiligheid" ervan. In het geval van een ongeval is de stuurstang zo ontworpen dat deze in elkaar klapt, om u niet te spietsen. Ik wil deze functie graag behouden. Welk effect heeft de giubo op dit ontwerp?

Op LHD-modellen is het duidelijk waar het inklappen gebeurt, maar op RHD-modellen lijkt het geen telescopisch gedeelte te hebben. Gewoon een "accordeon"-stuk
Image

Dit is degene die ik van plan was te kopen -
BMW E46 Solid Steering Column Bush Replacement Kit - Drift / Race / Rally | eBay

#2 ·
Het lijkt erop dat er een massieve stang tussen de twee zijden van de koppeling zit. Zodat zelfs als de giubo afbreekt, de kracht nog steeds via de stuurkolom wordt overgebracht.

Ben ik hier nu gewoon enorm over aan het nadenken?

#3 ·
Na het rijden in een E39 en een nieuwere Audi realiseerde ik me wat er ontbrak aan mijn besturing - die absolute solide verbinding tussen het stuur en de wielen. Ik ben er vrij zeker van dat mijn probleem de stuur-giubo is, het stuur heeft een kleine speling maar een algemeen "rubberachtig" gevoel.
umm de E39 heeft ook een rubberen stuur-giubo. dus als de E39 aanvoelde als een "absolute solide verbinding" lijkt het onwaarschijnlijk dat dat de reden was. (*maar vervangen door een nieuwe heb ik ontdekt dat als deze versleten is, de input verbetert).

wat betreft je hoofdvraag of het direct gerelateerd is aan de veiligheid van de kolom. dat weet ik niet zeker. maar heb niet gedacht dat dat de techniek voor dat proces was. geloof dat de stuurflexschijf slechts een initiële demper is.

#4 ·
umm de E39 heeft ook een rubberen stuurkoppeling. Dus als de E39 aanvoelde als een “absolute solide verbinding”, lijkt het onwaarschijnlijk dat dat de reden was. (*maar vervangen door een nieuwe heb ik gemerkt dat het de input verbetert als deze versleten is).
Interessant. Ik kan de stuurkoppeling op realoem zien, maar heb er nog nooit over gehoord dat het een probleem is op E39-forums - zelfs niet na het zoeken. Misschien is hij een stuk robuuster gebouwd. Helpt niet dat de RHD-versie van de E46 direct naast het uitlaatspruitstuk zit...

De E39 voelde veel strakker aan bij het bewegen van het stuurwiel met de auto uit. De E46 heeft er zeker iets rubberachtigs aan. Geen volledige speling, maar gewoon wat meegeven. Maakt het rijden op de snelweg wat vermoeiender met het maken van aanpassingen.

Het lijkt erop dat de stuurstang van de E90 slechts 2 kruiskoppelingen en dat korte harmonica-stuk heeft. Nergens een stuurkoppeling. Tenzij het een of ander inklapmechanisme heeft op het bovenste gedeelte met het verstelmechanisme, lijkt de stuurkoppeling er niet toe te doen. Als iemand het hiermee eens kan zijn, zodat ik eindelijk een bestelling kan plaatsen voor een solide exemplaar!

Image

#6 ·
Als de crash zo erg is dat de kruiskoppelingen waarschijnlijk zouden barsten, omdat er minder metaal zit, zelfs als de as perfect recht zou zijn, zou de impact niet volledig worden overgedragen, dat is mijn mening erover.
Ps Ik heb ook een solide stuurkoppeling en het sturen is strak.
Mag ik vragen welke je hebt gekregen? Problemen met de installatie?

#10 ·
#11 ·
Ik heb gemodificeerde koppelingen gezien die de guibo verwijderen en bedoeld zijn voor degenen die extra ruimte willen (d.w.z. turbo-spruitstuk). zoals dit:

Ook dit:

Maar let op wat ze vermelden:
View attachment 978364
Ik heb dat gezien, maar het lijkt erop dat mensen op het M3Cutters-forum over het algemeen goede ervaringen hebben met solide koppelingen, en NVH is niet al te merkbaar toegenomen.

Ik denk dat ik ervoor ga. Het gegolfde asgedeelte is hier zeker de "inklapbare" component, dus geen veiligheidsproblemen meer

In het slechtste geval haal ik er een gebruikte van eBay voor ÂŁ20 en zet ik hem terug

#13 ·
would be interested to know if the E90 fits the E46... rather than those "solid couplers"
Erg interessant. Ik zal proberen wat metingen te krijgen van de E46 RHD stuurstang, en misschien kan iemand anders wat van de E90 krijgen.

Het lijkt echter onwaarschijnlijk, er zit geen telescopische beweging in de as, dus de lengte zou bijna hetzelfde moeten zijn om te passen.

#16 ·
Ik heb hier een E46 RHD als decoratie-item als je maten wilt
View attachment 978374
Ziet er mooi uit, niet erg functioneel, presse-papier.
Heb geen E90, dus maten zullen niet veel nut hebben :'(

Ik heb online gehoord dat mensen de klinknagels hameren zodat ze zich verspreiden en de speling in de rubberen koppeling opvangen. Is dat mogelijk op de RHD die je hebt gezien? Lijkt van niet te kunnen vanwege het metalen schild.

Ook met je deskundige intuĂŻtie en analyse, hoe zou de as reageren bij een crash? Denk je dat de koppeling zou splijten? Hoe zwak lijkt dat gegolfde gedeelte?

#17 ·
Ik ben van plan om de solide koppeling die ik heb te installeren.
Ik heb ook bedenkingen over de veiligheidsfactor - het rubber kan uiteraard afschuiven indien nodig in de OEM-opstelling.

Poly is een optie, maar het afschuifniveau zal hoger zijn dan rubber maar lager dan aluminium, en het zal uiteindelijk toch slijten. Ik heb nog niet echt foto's gezien na een crash van een solide opstelling, en door het ontwerp van de telescoop zou die toch moeten instorten voordat er een afschuifsituatie ontstaat.

Wat ik heb gedaan om me beter te voelen, waren bouten met een lage sterkte/afschuiving op de koppeling - in feite de bouten de zwakke schakel maken zonder dat ze een slijtageonderdeel zijn, als je wilt.

#18 ·
Ik ben van plan geweest om de vaste koppeling die ik heb te installeren.
Ik heb ook bedenkingen over de veiligheidsfactor - het rubber kan uiteraard afschuiven indien nodig in de OEM-opstelling.

Poly is een optie, maar het afschuifniveau zal hoger zijn dan rubber, maar lager dan aluminium, en het zal uiteindelijk toch slijten. Ik heb nog geen foto's na een crash gezien van een vaste opstelling, en door het ontwerp van de telescoop zou die toch moeten inklappen voordat er een afschuifsituatie ontstaat

Wat ik heb gedaan om me beter te voelen, waren bouten met een lage kwaliteit/afschuiving op de koppeling - in feite de bouten de zwakke schakel maken zonder dat ze een slijtage-item zijn, als je wilt
Ik zou me helemaal geen zorgen maken over LHD-modellen, het telescopische gedeelte is enorm en je kunt de nylon klinknagels aan de zijkant zien
Zal zeker inklappen bij een ongeval

#20 · (Edited)
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij.
Ik heb een RHD en ben van plan om precies dezelfde te installeren als jij eerder hebt gepost.
Ik heb dezelfde zorgen, aangezien ik 40 mijl per dag rijd en vaak mijn baby en vrouw in de auto heb, dus veiligheid is een enorme zorg voor mij.
Ik zal dit draadje in de gaten houden.
Je kunt post #50 hier bekijken
Ik denk dat dit, in combinatie met het feit dat de koppeling een aluminium staaf heeft, wat betekent dat deze niet kan scheiden zonder de invloed van een haakse slijper, betekent dat deze niet ontworpen is om bij een ongeval in te klappen. Dat is de functie van het gegolfde gedeelte.

#24 ·
Er is meer feedback via de besturing, zou ik zeggen. Ik kon het wegdek in detail identificeren/beschrijven in de regen. Je voelt het verlies van grip voordat het in de handling te zien is. De besturing is echt nauwkeurig tot op ongeveer een inch bij het beoordelen van kuilen of andere dingen. Ik vind dat het me meer vertrouwen geeft in de handling, het is precies, geen speling of vertraging.

#25 ·
Ik haal dit draadje even naar boven, want ik ben bijna zover dat ik ofwel naar OEM moet gaan of een aftermarket exemplaar moet pakken, maar ik hoorde sommige mensen zeggen dat je die van een E39 of e34 moet nemen, die lijken het rubberen gedeelte niet te hebben en zouden in de E46 RHD passen.
Ik ben op zoek naar onderdelen om te vergelijken.

#26 ·
Even dit draadje nieuw leven inblazen, want ik kom dicht bij het punt waarop ik ofwel OEM moet gaan of een aftermarket exemplaar moet pakken, maar ik hoorde sommige mensen zeggen dat ik die van een E39 of e34 moest nemen, die lijken het rubberen gedeelte niet te hebben en zouden in de E46 RHD passen.
Ik ben op zoek naar onderdelen om te vergelijken.
E34-exemplaren werden aanbevolen op de E36.

Geen enkele past direct op de E46, voor zover ik weet. Een solide stuurkoppeling van eBay is de beste optie, met wat rode schroefdraadborging.

#27 ·
Aangezien deze thread toch weer nieuw leven is ingeblazen - ik heb nieuwe kruiskoppelingen op de stuurstang geperst en geĂŻnstalleerd, en een solide stuurkoppeling.

Het sturen voelt veel, veel solider aan, en de solide stuurkoppeling voegde helemaal geen merkbare NVH toe.

Ik heb nu misschien +/- 4 mm speling op het stuur, en iets meer in het midden. Niet perfect maar een stuk beter.