E46 Fanatics Forum banner

Educatief: H&R Sport vs. Eibach Pro-Kit op E46 330Ci en de nadelen van verlaging

45K views 13 replies 10 participants last post by  seattle330  
#1 ·
Educatief: H&R Sport vs Eibach Pro-Kit op E46 330Ci en de nadelen van verlaging

Hallo:

Ik begin dit draadje niet om een conflict op dit forum te veroorzaken. Ik begin dit draadje eerder om mensen te informeren over de risico's die verbonden zijn aan verlagingsveren.

Verlagingsveren hebben een zeer serieus nadeel - namelijk het feit dat ze de veerweg verminderen; specifiek de veerweg van de rusthoogte tot die wanneer de bumpstop wordt gecontacteerd bij compressie.

Ik heb een reeks foto's die me doen geloven dat de H&R Sport veren op mijn nieuw gekochte 2003 E46 330Ci ZSP de veerweg te veel verminderen. Ik denk dat de vermindering van de veerweg een factor was bij het vastlopen van mijn rechter voor Bilstein Sport veerpoot. Deze veerpoot had slechts 30.000 mijl op de teller.

Degenen die mij kennen, weten dat ik obsessief nauwgezet ben, de mogelijkheden en grenzen van de auto respecteer en dat ik 100% van mijn eigen mechanische werkzaamheden uitvoer - alles volgens een zeer hoge standaard. Met andere woorden, dit draadje is niet het resultaat van een soort installatiefout of verkeerd gebruik van het product.

Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat H&R Sport veren een veel agressievere uitstraling geven dan de Eibach Pro-Kit veren. Bekijk de vergelijkende foto's en ik weet zeker dat je het ermee eens zult zijn. Laat me hieraan toevoegen dat de Eibach Pro-Kit veren de voorkant van mijn ZSP-geconfigureerde auto naar de standaardhoogte aan de voorkant en 1/4 inch lager aan de achterkant hebben gebracht. Met andere woorden, als je een ZSP of ZHP 330Ci hebt en een verlaagde look wilt, neem dan geen Pro-Kit veren.

Ik heb het chassis van mijn 330Ci tot een zeer hoog niveau verfijnd. Met de H&R Sport veren ontdekte ik dat de beste balans werd bereikt met mijn H&R F/R anti-roll bar ingesteld op volledig zacht aan de voorkant, het midden aan de achterkant. Na het installeren van de Eibach Pro-Kit veren en het testen van de auto op mijn favoriete stuk weg (glad en gripvast), voelde het alsof ik all-season banden had gemonteerd. Ik was verbaasd over hoeveel de handling was verslechterd. Zeggen dat ik teleurgesteld was, zou een understatement zijn.

Vanwege mechanische (zachtere veerconstanten) en niet-mechanische (hoger zwaartepunt) veranderingen, heb ik mijn anti-roll bars opnieuw afgesteld op volledig stijf aan de voorkant, volledig stijf aan de achterkant. Ik heb ook de bandenspanning gewijzigd van 32/32 naar 34/34. Dit maakte een ENORM verschil, mijn auto herwon ongeveer 95% van de zijdelingse grip die hij had met de H&R Sport veren. De auto is nog steeds uitzonderlijk snel en extreem goed uitgebalanceerd.

Qua rijgedrag zijn de Eibach Pro-Kit veren veel, veel zachter dan de H&R Sport veren. Ik hecht veel waarde aan "transiënte respons" en, in werkelijkheid, verloor ik daar iets van met de zachtere Eibachs. Ik herwon echter het meeste ervan door de anti-roll bars volledig stijf in te stellen. Met het chassis belast in de bocht, voelt de stijfheid van de H&R/Eibach setups zeer vergelijkbaar aan (vanwege de verschillende anti-roll bar instellingen). In sommige opzichten geniet ik van de zachtere rit. Het is niet alleen minder schokkerig, ik weet zeker dat het ook minder belastend is voor het chassis (bijv. veerpootbruggen).

De foto's zeggen alles. Bekijk ze. Het zou een essay van 3.000 woorden vergen om alle nuances volledig te beschrijven. Dat zal ik niet doen, maar voel je vrij om vragen te stellen. Ik heb weekendgasten, dus wees geduldig.

Scott

Attachments

#2 ·
Bedankt voor de analyse. Iets andere vraag, wat voor bump stops gebruikt u in uw setup? Merk/model?

Ik heb de Eibach pro-kit, met de bilstein sports ook, voorste staven tot medium stijf, achterste tot volledig stijf

Bedankt!!!

#3 ·
Bedankt voor de analyse. Iets andere vraag, wat voor soort bump stops gebruikt u in uw setup? Merk/model?

Ik heb de Eibach pro-kit, met de bilstein sports ook, voorste staven tot medium stijf, achterste tot volledig stijf

Bedankt!!!
Graag gedaan.

De bumpstops die ik gebruik zijn degene die deel uitmaken van de Bilstein Sports. De voorste veerpoten hebben de interne bumpstops die zich in de veerpoten bevinden.

Met slechts 5/8 inch veerweg (vanuit rusthoogte tot eerste contact met bumpstop), denk ik dat de OEM rubberen veerpootlagers nog belangrijker worden omdat het een tweede rubberen bumpstop biedt. Ik denk dat een set solide camberplaten de impact in de veerpoot enorm zou versterken wanneer de ophanging op de bodem komt.

Scott

#5 ·
Verlagingveren hebben een zeer serieus negatief punt - namelijk het feit dat ze de veerweg verminderen; met name de veerweg van de rusthoogte tot aan het punt waarop de bumpstop wordt gecontacteerd bij compressie.
Ik heb de H&R Touring Cup Kit die de sportveren gebruikt. Ik heb gemerkt dat de vering niet zoveel meer samendrukt als vroeger, zelfs als je bedenkt dat hij al van een meer samengedrukt punt vertrekt. Snelheidshobbels waar ik vroeger overheen moest kruipen om te voorkomen dat het chassis eronder zou slaan, zijn eigenlijk minder een probleem...

#6 ·
Zijn de Bilstein Sport-schokdempers ontworpen om overeen te komen met de veersnelheid van de H&R Sport-veren? Ik vermoed dat het toeval zou zijn als dat zo was. Als ze onder- of overgedempt zijn, zou dat zeker effect hebben op de handling.

Een minder voor de hand liggend maar significant effect van verlagingsveren is de verandering in de ophangingsgeometrie. Dat is een vrij diep en gedetailleerd gebied, maar kortom, het veranderen van de geometrie verandert de handlingeigenschappen en versnelt de slijtage van kogelgewrichten en alle andere slijtageonderdelen in de ophanging. In sommige gevallen kan het verlagen van een auto de handlingeigenschappen zelfs verslechteren.

#7 ·
Zijn de Bilstein Sport-schokdempers ontworpen om te passen bij de veersnelheid van de H&R Sport-veren? Ik gok dat het toeval zou zijn als dat zo was. Als ze onder- of overgedempt zijn, zou dat zeker effect hebben op de handling.

Ook een minder voor de hand liggend maar significant effect van verlagingsveren is de verandering in de ophangingsgeometrie. Dat is een behoorlijk diep en gedetailleerd gebied, maar kortom, het veranderen van de geometrie verandert de handling-eigenschappen en versnelt de slijtage van kogelgewrichten en alle andere slijtageonderdelen binnen de ophanging. In sommige gevallen kan het verlagen van een auto de handling-eigenschappen zelfs verslechteren.
Bilstein beweert dat ze met H&R (of andersom) hebben samengewerkt om een perfect compatibele combinatie tussen de twee te ontwikkelen. Persoonlijk zou ik nog steeds de E36 (95-99) M3 Bilstein-sportdempers voor de achterkant kopen.

Rob43

#8 ·
Belangrijker dan de kleppen, moeten de Bilstein-veerpoten een kortere veerpotenas gebruiken, waardoor de impact van de vermindering van de veerweg van de nieuwe veren wordt verminderd.

Dat is wat mij is verteld het verschil is tussen de Bilstein HD en Bilstein Sport, is dat de sport is ontworpen voor verlagingsveren.

Weet u zeker dat u Bilstein sports heeft?

Ik heb bijna dezelfde set mods op mijn auto als jij... Op dit moment gebruik ik Pro-Kit veren met Koni FSD's en vind ze een beetje zacht voor mijn smaak, heb erover nagedacht om over te stappen op de Bilstein sports, en had ook de H&R sportveren overwogen, maar als dat een problematische setup is, zal ik het vermijden.

Weet iemand wat het verschil in veersnelheid is tussen de Pro-Kit en de H&R Sport veren?

#11 ·
Hallo:

Ik begin dit draadje niet om een conflict op dit forum te veroorzaken. Ik begin dit draadje eerder om mensen te informeren over de risico's die verbonden zijn aan het verlagen van veren.

Verlaagde veren hebben een zeer serieus negatief punt - namelijk het feit dat ze de veerweg verminderen; met name de veerweg van de rusthoogte tot die wanneer de bumpstop wordt gecontacteerd bij compressie.

Ik heb een reeks foto's die me doen geloven dat de H&R Sportveren op mijn nieuw gekochte 2003 E46 330Ci ZSP de veerweg te veel verminderen. Ik denk dat de vermindering van de veerweg een factor was in het vastlopen van mijn rechter voorste Bilstein Sport veerpoot. Deze veerpoot had slechts 30.000 mijl op de teller.

Degenen die mij kennen, weten dat ik obsessief nauwgezet ben, de capaciteiten en limieten van auto's respecteer en dat ik 100% van mijn eigen mechanische werkzaamheden uitvoer - alles op een zeer hoog niveau. Met andere woorden, dit draadje is niet het resultaat van een installatiefout of verkeerd gebruik van het product.

Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat H&R Sportveren een veel agressievere uitstraling geven dan de Eibach Pro-Kit veren. Bekijk de vergelijkende foto's en ik weet zeker dat je het ermee eens zult zijn. Laat me hieraan toevoegen dat de Eibach Pro-Kit veren de voorkant van mijn ZSP-uitgeruste auto naar de originele hoogte aan de voorkant en 1/4 inch lager aan de achterkant hebben gebracht. Met andere woorden, als je een 330Ci ZSP of ZHP hebt en een verlaagde look wilt, neem dan niet de Pro-Kit veren.

Ik heb het chassis van mijn 330Ci tot een zeer hoog niveau verfijnd. Met de H&R Sportveren ontdekte ik dat de beste balans werd bereikt met mijn H&R F/R anti-rolstang ingesteld op volledig zacht aan de voorkant, het midden aan de achterkant. Na het installeren van de Eibach Pro-Kit veren en het testen van de auto op mijn favoriete stuk weg (glad en gripvast), voelde het alsof ik all-season banden had gemonteerd. Ik was verbaasd over hoeveel de wegligging was verslechterd. Zeggen dat ik teleurgesteld was, zou een understatement zijn.

Vanwege mechanische (zachtere veerconstanten) en niet-mechanische (hoger zwaartepunt) veranderingen heb ik mijn anti-rolstangen opnieuw afgesteld op volledig stijf aan de voorkant, volledig stijf aan de achterkant. Ik heb ook de bandenspanning veranderd van 32/32 naar 34/34. Dit maakte een ENORM verschil, mijn auto herwon ongeveer 95% van de zijdelingse grip die hij had met de H&R Sportveren. De auto is nog steeds uitzonderlijk snel en extreem goed uitgebalanceerd.

Qua rijgedrag zijn de Eibach Pro-Kit veren veel, veel zachter dan de H&R Sportveren. Ik waardeer "transiënte respons" enorm en heb er in werkelijkheid iets van verloren met de zachtere Eibachs. Ik heb echter het grootste deel ervan teruggekregen door de anti-rolstangen volledig stijf in te stellen. Met het chassis belast in de bocht, voelt de stijfheid van de H&R/Eibach-opstellingen zeer vergelijkbaar aan (vanwege de verschillende instellingen van de anti-rolstang). In zekere zin geniet ik van de zachtere rit. Het is niet alleen minder schokkerig, ik weet zeker dat het ook minder belastend is voor het chassis (bijv. veerpootbruggen).

De foto's zeggen alles. Bekijk ze. Het zou een essay van 3.000 woorden vergen om alle nuances volledig te beschrijven. Dat zal ik niet doen, maar voel je vrij om vragen te stellen.

Ik heb weekendgasten, dus wees geduldig.

Scott
Is het, met de veerpoot volledig uitgeschoven (zoals op de foto waar je meet), acceptabel om een heel klein beetje speling te hebben tussen de as en de behuizing? Dat wil zeggen, als je de onderkant van de veerpoot en de bovenkant van de as op hun plaats hebt vastgeschroefd, en de as op het laagste punt (waar hij de behuizing raakt) vastpakt, dan is er wat speling