E46 Fanatics Forum banner
Status
Not open for further replies.

DIY: Vervanging van de ruitenwissermotor

109K views 9 replies 38 participants last post by  tk1995  
#1 ·
Dit is op mijn 2001 330ci

Oké, dus mijn ruitenwissers stopten ermee en het waren geen zekeringen of relais. Het moest de motor zijn. Ik heb een andere motor gekregen en overal gezocht naar een doe-het-zelf en kon er geen vinden, dus besloot ik er zelf een te maken tijdens het wisselen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor iets dat u met uw auto doet; dit is slechts een documentatie van hoe ik het in mijn auto heb gedaan. Als u iets verknoeit of uw auto op enigerlei wijze beschadigd raakt, ben ik niet verantwoordelijk - u doet dit op eigen risico. Als u akkoord gaat, lees dan verder.

Gereedschap dat u nodig heeft:
- Platte schroevendraaier
- Torx 27 bit
- 15 mm dop
- 10 m dop
- 13 mm dop
- Ratel
- Zaklamp
- Verstelbare of 15/16” sleutel of 15/16” lange dop

Dit kostte me ongeveer een half uur tot 45 minuten.

Begin met het openen van uw motorkap en het lokaliseren van de ruitenwisserarmen.

Image

U ziet een zwarte rubberen dop over het draaipunt van elke wisser. Gebruik de platte schroevendraaier om de rubberen dop te verwijderen en de 15 mm bout bloot te leggen.

Image

Neem uw dop en ratel en draai de bout los. U moet de wisser op en neer en heen en weer bewegen om het “installatie-element” (zoals realoem.com het noemt) los te maken. U kunt nu de ruitenwisserarm verwijderen.

Image

Verwijder vervolgens de 3 klinknagels die de microfilterafdekking vasthouden (omcirkeld in rood) en verwijder de microfilterafdekking. Verwijder ook de ruitenwisserkap, deze wordt vastgehouden door 7 dunne clips. Trek er gewoon voorzichtig aan en hij springt eruit.

Image

Verwijder vervolgens de microfilter. (U kunt deze gelegenheid gebruiken om dat gebied schoon te maken en de microfilter te vervangen door een nieuwe bij het opnieuw installeren)

Image

Pak nu uw torx 27 bit en verwijder de 4 schroeven (omcirkeld in blauw). Nadat de schroeven eruit zijn, kunt u hem uit zijn positie trekken en omdraaien zodat hij met de voorkant naar beneden ligt. Op deze manier kunt u voorkomen dat u alle bedrading uit elkaar haalt die is aangesloten op de voorkant van de microfilterbehuizing.

Image

Leg de torx-driver nog niet neer; u hebt hem nodig om de twee schroeven te verwijderen die een paneel over het schutbord vastzetten. De schroeven op mijn auto kwamen niet los van het paneel, maar toen ze uit het schutbord waren, trok ik aan het paneel en het kwam er meteen uit.

Image

Dit is wat u zou moeten zien. U ziet een verbindingsharnas omcirkeld in roze (geen
Image
Image
). Deze draden verbinden met de ruitenwissermotor.

Image

Terug naar waar de ruitenwissers op de auto worden aangesloten. Neem de 15/16” sleutel, ratel, dop of wat u ook gebruikt en verwijder de moer, gevolgd door de ring eronder. Doe dit uiteraard aan beide kanten.

Image

U zult merken dat de ruitenwisserstang los zit.

Image

Nu kunt u het harnas dat aan de ruitenwissermotor is bevestigd, loskoppelen. Als u het eerder hebt gedaan, is het geen probleem, uw auto ontploft niet.

Image

Alles voelt los aan en alsof het eruit komt, maar u hebt nog een stap. Er zit een 10 mm bout en ring helemaal daarin. Het is een pijn in de kont en waarschijnlijk het moeilijkste deel van deze doe-het-zelf. U hebt waarschijnlijk de zaklamp nodig om hem te vinden. Ik heb geprobeerd hem zo goed mogelijk vast te leggen in de volgende afbeelding. U kunt in de tweede afbeelding hieronder zien waar de bout zich bevindt. (Omcirkeld in geel) Zodra u hem hebt gevonden, verwijdert u de bout. Nu kunt u de ruitenwisserassemblage verwijderen.

Image

U moet hem misschien een beetje met de hand eruit halen, want hij zit er behoorlijk strak in.

Image

Hier is de assemblage uit de auto en waar de vervelende bout de assemblage op zijn plaats hield.

Image

Vervolgens moet u de 3 10 mm bouten (omcirkeld in rood) en de ene 13 mm (blauw) losdraaien om de motor van de assemblage te verwijderen.

Image

Nadat u dit hebt gedaan, kunt u de nieuwe motor op de assemblage plaatsen en de stappen achterwaarts volgen om hem opnieuw te installeren. Bij het opnieuw installeren van de motor probeerde ik de positie van de armen na te bootsen in het diagram hieronder, afkomstig van realoem.com. Dit hielp ervoor te zorgen dat wanneer de ruitenwisserarmen weer aan de auto werden bevestigd, ze over de voorruit zouden zwaaien, in plaats van naar beneden in de richting van de motor.

Image

OPMERKING: Nadat ik mijn “kapotte” motor had verwijderd en mijn nieuwe motor opnieuw had geïnstalleerd, kwam ik deze posting (berichtnummer 3) en een paar andere tegen. Ik begreep hoe de motor aan en uit ging en na wat meer onderzoek besloot ik het vet van de schijf in de motor te reinigen. Ik besloot de motor te openen door de 4 clips (hieronder omcirkeld in groen) los te draaien en te zien waar iedereen het over had.

Image

En zie, de schijf binnenin was bedekt met vet. Ik nam een ​​lap en veegde al het vet van de schijf (eerste afbeelding hieronder) en de twee kleine borstels (2e afbeelding hieronder omcirkeld in rood) die contact maken met de schijf. Ik monteerde de motor opnieuw, sloot hem weer aan op de auto om te zien of hij werkte, en wat denk je, hij werkt als nieuw. Dus voordat u een gloednieuwe motor koopt, opent u uw bestaande motor en geeft u hem een ​​goede schoonmaakbeurt en kijk of dat uw probleem oplost. Het kan ook het probleem oplossen dat uw ruitenwissers halverwege over uw voorruit stoppen.

Image

Image

SUCCES!

Save
#3 ·
Ik had een probleem met mijn ruitenwissers die niet stopten in de volledig neerwaartse positie. Deze doe-het-zelf was erg nuttig, maar ik heb een paar extra opmerkingen.
  1. Om te proberen de ruitenwissers te verwijderen, tikte ik met een hamer op de ruitenwisserscharnieren terwijl ik aan de ruitenwisser trok. Slechte zet. De schroefdraad op de ruitenwisserstang die door de motorkap steekt, is van plastic en ik heb ze beschadigd. Uiteindelijk moest ik de hele stang vervangen. (Oeps!)
  2. Je kunt de ruitenwisserstang niet verwijderen (of installeren) met de ruitenwissers in de neerwaartse positie. Laat de ruitenwissers draaien en zet dan de ontsteking uit wanneer de ruitenwissers in de volledig omhoogstaande positie staan.
  3. Het schoonmaken van de motor loste het probleem niet op. In plaats daarvan had ik uiteindelijk een slecht ruitenwisserrelais. Blijkbaar wordt het "plakkerig" en schakelt het niet snel genoeg uit wanneer de ruitenwissers de onderste positie bereiken. Op typische BMW-manier kost het relais een veel te dure $25 (vandaar dat ik eerst de motorreiniging probeerde).

#4 ·
Ik heb deze procedure vorig jaar ook gedaan. Ik wil eraan toevoegen dat ik de moer te strak heb aangedraaid en dat de veer aan de onderkant van de ruitenwisserarm over de voorruit schuurde. Toen ik de klus had geklaard, testte ik de ruitenwissers en alles werkte prima. Ik moest 6 maanden wachten tot het in Zuid-Californië regende om te zien hoe ze in de regen werkten. Helaas dwong het gekrijs van de veer op mijn voorruit me om in de regen te stoppen om te zien wat er aan de hand was. Ik heb zwart tape om de ruitenwisser en ook wat op de voorruit geplakt om deze te beschermen. Ik heb het "installatie-element" besteld en zal het deze week plaatsen. Er wordt tot volgende januari geen regen meer voorspeld.

#5 ·
Ik heb dit gisteren ook gedaan en ik heb een 320d 2003. De motor was een beetje anders in vergelijking met de motor op de foto's, maar het schoonmaken van het vet deed wonderen! Trouwens, je moet de accu van je auto een minuut loskoppelen nadat je alles weer hebt teruggeplaatst, want als je dat niet doet, blaast elke keer dat je de ruitenwissers test zekering nummer 59 (30A) door. Er is wat software die gereset moet worden en daarvoor moet je gewoon de accu loskoppelen.

#6 ·
OK, dus als iemand zekering #59 (30 ampère zekering) blaast wanneer ze hun ruitenwissermotor hebben gerepareerd of vervangen, dan is dit waarschijnlijk aan de hand...

Image

Als je op de foto kijkt, heb ik in rood een kleine clip omcirkeld die een gevlochten koperdraad vasthoudt. Ik heb ook een paar rode lijnen getekend die het pad aangeven dat de draden zouden moeten volgen. Voordat je de ruitenwissermotor weer in elkaar zet, moet je ervoor zorgen dat je deze draden terug in de kleine clips duwt om ze uit de buurt van elkaar en de andere mechanismen in de motor te houden!

Toen ik mijn motor voor de derde keer uit elkaar haalde om te proberen erachter te komen wat er mis was, besefte ik dat ze los waren geraakt en tegen dingen aan schuurden.

Image

Hier is nog een foto waar je de hele motor kunt zien. Er zijn ook kleine metalen pinnen die de draden vasthouden. Ik heb er een paar van omcirkeld in deze foto, samen met de kleine plastic clips van de eerste foto.

Ik hoop dat dit helpt!

Save
#7 ·
Hier is een foto van hoe mijn ruitenwissermotor eruit ziet. Hij heeft niet de complete metalen ring voor de borstels om contact te maken, zoals op de andere foto's die ik heb gezien. Je kunt het pad zien dat de borstels over de metalen plaat afleggen.

Save
#8 · (Edited)
Nu moet ik iets vinden om te doen met een verbinding en een motor die 10 graden omhoog parkeert. Dit is wat de mijne deed en het kan worden gerepareerd! Ik heb ongeveer $400 bespaard door een paar dingen te tweaken. Het is moeilijk voor mij om uit te leggen wat ik heb gedaan, ik heb geen stapsgewijze foto's gemaakt, dus het wordt geen perfecte doe-het-zelf, maar ik zal het proberen. Mijn ruitenwissers werken nu absoluut perfect. Het is niet nodig om een nieuwe motor te kopen, alleen omdat ze 10*, 20*, 45* etc. graden omhoog parkeren! Voordat ik dit opschrijf, wil ik ook zeggen dat ik niet verantwoordelijk ben als je je auto verknoeit. Dit is gewoon wat ik met mijn auto heb gedaan en het werkte. Als je dit doet, is het op eigen risico, ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan je auto. Bekijk deze video (hopelijk wordt hij hier geüpload) en let op de richting waarin de motor draait als je je ruitenwissers aan hebt. Noteer dit en gebruik een stift om het met een pijl op de verbinding te schrijven als je dat moet doen. Het is handig om de positie te noteren waarin de verbinding parkeert voordat je de motor en de verbinding uit je auto haalt. Het helpt je te onthouden hoe alles draait als je aan het einde van de reparatie komt. Maak veel foto's HaHa, het heeft me enorm geholpen. Hieronder zie je waar mijn motor besloot te parkeren. Nadat je de verbinding en de motor hebt verwijderd, moet je de moer verwijderen die ik in deze afbeelding hieronder heb aangewezen om de verbinding van de spline te bevrijden.
Image
Ik heb het gevoel dat de foto hieronder laat zien wat er echt aan de hand is als de verbinding uit de hand loopt. Mijn ruitenwissers begonnen over de voorruit te parkeren nadat ik op een dag had geprobeerd zware sneeuw met de ruitenwissers te verwijderen. De spline in de afbeelding hieronder gleed zeker uit en stripte een beetje. Er zaten kleine stukjes metaalschilfers omheen, evenals in het vrouwelijke deel waar de spline aan vastgeschroefd zit. Ik heb het vet en de schilfers schoongemaakt met wat simpele groene zeep op zowel het mannelijke als het vrouwelijke deel van de spline/verbinding.
Image
Hier is een betere opname van de spline en de motor van verder weg. Dit "spline"-ding is wat draait als de motor draait en wat de verbinding draait.
Image
Dit ding wordt hier bevestigd HaHa Je kunt zien waar de verbinding aan de spline vastzit. De motor voor de ruitenwissers lijkt behoorlijk sterk te zijn, dus ik kan me voorstellen hoe hij gewoon zou blijven draaien en de spline zou laten uitglijden en strippen bij het werken onder zware sneeuw/ijs.
Image
OK, nu komt het lastige gedeelte... Ik weet niet meer of dit deel van de motor met de klok mee of tegen de klok in draait. Daarom is het belangrijk dat je noteert waar je verbinding stopt als hij geparkeerd staat en welke richting je verbinding draait als je ruitenwissermotor draait. In principe vegen twee kleine metalen pinnen, omcirkeld in rood in de afbeelding hieronder, in een cirkel over de schijf. Zodra ze het metalen deel van de schijf raken, parkeren de ruitenwissers daar. Je moet de borstels uitlijnen om binnen de metalen schijf te blijven om de motor in "parkeerstand" te krijgen door de motor met de hand te draaien. Omdat de verbinding al losgekoppeld is, moet het gemakkelijker zijn om de motor te draaien. Ik heb in blauw omcirkeld waar je de as kunt draaien om de motor te laten bewegen. Nu ik erover nadenk en alle foto's zie, ben ik er vrij zeker van dat de witte schijf met de klok mee draait als je naar de motor kijkt, dus je moet de metalen pinnen uitlijnen met de rode stippen die ik op de metalen schijf heb gemarkeerd. (Als ik om de een of andere reden ongelijk heb en hij tegen de klok in draait, lijn dan de metalen pinnen uit met de paarse stippen.)
Image
Image
Zodra je dit hebt gedaan, mag je de motor niet laten draaien of bewegen, anders verknoei je waar de pinnen uitlijnen. De pinnen moeten zich in de juiste startpositie bevinden, anders parkeren je ruitenwissers op de verkeerde plek. Nu alles is uitgelijnd en je de behuizing weer in elkaar hebt gezet en vastgeklikt, is het tijd om de verbinding weer vast te zetten. Zet de verbinding weer in elkaar, maar draai de moer die de verbinding/spline bij elkaar houdt niet vast. Lijn de verbinding uit ZONDER DE MOTOR TE BEWEGEN zoals in de afbeelding van realoem.com
Image
Als het er precies zo uitziet zonder de motor te bewegen, moet je nu de verbinding vastzetten zodat deze niet beweegt als je de verbinding/spline-moer vastdraait. Ik heb gewoon een paar sterke klemmen gebruikt die ik had liggen. Draai nu de moer vast om de spline van de motor en de verbinding vast te zetten. Ik weet niet wat de aanhaalmoment specificaties moeten zijn, dus ik heb hem gewoon behoorlijk strak aangedraaid (in principe de **** eruit gedraaid). Als je om de een of andere reden het gevoel hebt dat je de motor hebt bewogen bij het vastdraaien, klik dan gewoon de behuizing los en kijk naar binnen om er zeker van te zijn dat de pinnen nog steeds de metalen schijf in de parkeerstand raken. Installeer nu de hele installatie terug in je auto en test of alles werkt! Hopelijk helpt dit iemand om wat $$$$$$$ te besparen. Sorry voor de warrige aantekeningen, het is moeilijk te beschrijven, maar als je er eenmaal in zit, zou het allemaal logisch moeten zijn. Succes!!!

Save
#9 · (Edited)
Om geen oud draadje omhoog te halen, maar heel erg bedankt voor deze DIY. Ik heb dit vandaag gedaan.

Ik heb het gedaan met zeer minimale gereedschappen. Ik kon geen diepe dopsleutel van 15/16" vinden of zelfs een sleutel van die maat, dus ik gebruikte eigenlijk de verstelbare moersleutel uit onze eigen gereedschapskist! Werkte perfect. Het terugplaatsen was echter een echte pijn en ik heb de moer aan de bestuurderskant flink beschadigd. Maar goed, het werkte.

Om de montage eruit te halen, moest ik de afdekking van de ventilatormotor verwijderen. Zelfs toen kon ik hem nauwelijks in en uit manoeuvreren, ik moest echt op de montage drukken om de pinnen door het gat te krijgen. Ik was een beetje bang dat ik de plastic behuizing rond de ventilatormotor zou kunnen breken, maar het was allemaal in orde.

Alles zit erg, erg krap. Het moeilijkste deel voor mij was de herinstallatie. De plastic/rubberen afdichtingen die op de eigenlijke ruitenwisseraandrijving zitten, bleken het moeilijkste deel van de DIY te zijn. De borgmoeren wilden er niet overheen.

De beste manier om hiermee om te gaan, is om ze eraf te halen. Verwijder de plastic borgring en de ring die de afdichting vasthoudt, neem dan de ruitenwisseraandrijvingsmoer en draai hem een paar keer door. Dit zou moeten helpen, maar het was een absolute pijn om ze erop te krijgen. Zeepwater hielp ook een beetje.

Je kunt het zonder een 15/16" sleutel redden, maar het maakt je werk een stuk moeilijker. Ik ben gewoon blij dat het klaar is.

Ik moest de mijne vervangen omdat hij vastliep en rammelde aan de boven- en onderkant van zijn beweging. Ik denk dat de motor slecht was, maar ik heb hem nog niet uit elkaar gehaald om te kijken. Het eerste wat me opviel nadat ik hem had getest, was hoe stil deze motor is. Hij is echt, echt stil.

#10 ·
Bedankt voor deze tutorial. Ik heb de reparatie vandaag aangepakt en het ging heel goed. Ik denk dat de sleutel is om ervoor te zorgen dat de verbinding in de optimale positie staat voordat je probeert hem eruit te halen of de nieuwe erin te zetten. Een opmerkelijk punt is dat ik T27-schroeven zag vermeld, maar de mijne waren T30. Hier is een andere tutorial die erg nuttig was (ik heb beide gebruikt voor mijn reparatie).

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.