E46 Fanatics Forum banner
Status
Not open for further replies.

DIY: M54 Timing

1 reading
139K views 44 replies 16 participants last post by  IvanChen  
#1 · (Edited)
Motortiming

Link naar andere delen van het project
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=899347

Vanwege de variabele aard van de timing is het correct instellen ervan een cruciale taak. Zoals velen zouden weten, vereist dit een aantal specifieke BMW-gereedschappen. De gereedschappen hebben twee toepassingen.

1. Ze zetten de timing correct.
2. Ze besparen veel tijd in de fabrieksomgeving bij het uitvoeren van de timing.

Sommige van de tools die je niet nodig hebt. De meeste wel, maar ze kunnen gemakkelijk worden gemaakt als je een beetje handig bent in je werkplaats. Ik ben bezig met het afronden van mijn versies van de benodigde tools, en ik zal ze hier plaatsen als ik klaar ben.

De tools die je hier ziet, zijn slechts de vroege versies die ik heb gemaakt en zien er behoorlijk ruw uit. Maak je hier alsjeblieft geen zorgen over. De delen van de tools die de motor aanraken, zijn eigenlijk zeer nauwkeurig.

Voordat we naar de onderdelen kijken, hier een korte uitleg over hoe het systeem werkt.

Elke vanos-zuiger is verbonden met een as die helix-splines (groeven) heeft aan zowel de binnen- als de buitenkant. De buitenste splines zijn verbonden met de tandwielen (de tandwielen die op de kettingen lopen die door de motor worden aangedreven). De binnenste splines zijn verbonden met de nokkenas. Vandaar dat wanneer de as door de vanos-zuiger naar binnen of naar buiten wordt bewogen, de relatieve positie van de nokkenas en het tandwiel verandert. Vandaar variabele timing.

Elke nokkenas heeft een impulsrad. Dit is wat wordt gedetecteerd door de nokkenaspositiesensor en vertelt de computer (DME) van de auto de positie van die nokkenas. Als de gedetecteerde positie anders is dan gewenst, stuurt de DME een signaal om de vanos-zuiger te veranderen en bijgevolg de nokkenaspositie.

Als je naar de tandwielen en kettingen kijkt, zijn er talloze componenten en kan het er allemaal een beetje ontmoedigend uitzien. Het verkeerd plaatsen is vrij moeilijk. Het past gewoon niet. Als alles in de juiste volgorde staat, schuift alles gewoon in elkaar. Toen ik in eerste instantie begon dit allemaal uit elkaar te halen, ging mijn hart echt tekeer. Het zag er zo ingewikkeld uit, en dit was op een motor die niet in een auto zat die ik morgen van plan was te rijden. Als het in mijn auto thuis was geweest, zou ik mezelf hebben ge-t. Nu ik het allemaal uit elkaar heb gehaald, weet ik niet waar al die drukte over ging. Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Dat gezegd hebbende, het is een kunstwerk. Hier zit serieus slimme techniek in.

Sommige van de componenten zijn ontworpen om aan elkaar te worden vergrendeld en zo te blijven. Andere zijn ontworpen om tegen elkaar te schuiven om het variabele mechanisme mogelijk te maken. De moeren en veren (ze zien er niet uit als een normale veer, maar dat is wat ze doen) zijn er alleen om de juiste druk tussen de verschillende platen uit te oefenen om de variabele beweging mogelijk te maken. Ze hebben niets te maken met de timing-opstelling. Het enige wat je doet bij het instellen van de timing is drie componenten aan de uitlaatzijde op de juiste plaats krijgen en ze vervolgens hard aan elkaar vastschroeven met de kleine torx-bouten die je aan de uitlaatzijde ziet.

Hoe deze drie componenten op de juiste plaats komen, is een beetje ingewikkeld en daarom zijn de tools nodig. Hopelijk laten de foto's zien waar ik het over heb.

In eerste instantie een paar foto's met de vanos gemonteerd die laten zien wat er gebeurt als de dingen bewegen met het variabele mechanisme.


Image



Image



Voordat je begint met de timing, als je de nokkenassen opnieuw hebt geĂŻnstalleerd of ze aanzienlijk hebt verplaatst, had je de motor niet op TDC moeten hebben. Hij had ongeveer 30 graden van TDC moeten worden verplaatst om eventuele klepzuigerinterferentie te stoppen. Voordat je de krukas naar TDC verplaatst, moet je ervoor zorgen dat de nokkenassen met de achterste tool naar de TDC-positie worden verplaatst.

Het eerste deel van de timing is om de nokkenassen achterin in de juiste positie te krijgen.


Image



Image



Als je het hoofdtandwiel of de inlaatimpulssensor hebt verwijderd, zijn hier een paar foto's die helpen bij de installatie. Let op: deze foto's zijn met de nokkenassen in de TDC-positie


Image



Image



Image



Image


Wees ervan bewust dat het in de juiste volgorde moet gebeuren, anders werkt het niet.

Image


Nu moet je de motor op het bovenste dode punt (TDC) zetten. Je doet dit door de krukas te draaien bij de trillingsdemper aan de voorkant totdat je het volgende ziet. Tegelijkertijd moet je kijken naar de nokkenasnokken voor cilinder 1 en ervoor zorgen dat ze zich in de getoonde positie bevinden. Zoals de meesten weten, draait de krukas twee keer rond voor elke draai van de nokkenassen. Het is dus mogelijk om de twee inkepingen op de juiste plaats op de trillingsdemper te hebben, maar de nokkenassen 180 graden uit. Draai de krukas gewoon nog een volledige slag als dit het geval is.


Image



Image



Als je op TDC staat, moet je TDC-vergrendelingsgereedschap in de getoonde positie achterin de motor in het vliegwiel passen. Bekijk de foto van het vliegwiel en het laat je zien waar het in past.


Image



Image



Laten we nu eens kijken wat er aan de voorkant gebeurt als alles is verwijderd. Ik heb hier alles in de volgorde gelegd waarin het erop gaat. Wees voorzichtig als je alles uit elkaar haalt. Je wilt niet dat er iets in de kop valt. Mogelijk kun je het niet meer terugkrijgen.


Image



Als je alles erop zet, gaan de tools er vervolgens op. Dit zijn de vroege versies, dus let er niet te veel op, maar de afbeelding en de aantekeningen geven hopelijk weer wat er gebeurt.


Image



Als je de veren aan elke kant aanbrengt, moeten ze op de juiste manier worden aangebracht. Ze moeten aan de voorkant gemarkeerd zijn, maar als dit is weggesleten, zijn hier een paar foto's die helpen.


Image



Image



Deze foto bevat de aanwijzingen voor het in elkaar zetten en vervolgens het timen. Het is belangrijk om de dingen in de juiste volgorde te plaatsen en bij het timen in de juiste volgorde te doen. Anders werkt het niet. Als je begrijpt wat er aan de hand is, zou het vrij duidelijk moeten zijn dat het niet werkt als je het verkeerd doet.

De Bentley-handleiding spreekt over het in eerste instantie aandraaien van de torx-bouten tot 5 nm en vervolgens een ½ slag terugdraaien. Hierdoor zitten de torx-moeren behoorlijk los. Door in eerste instantie 5 nm aan te brengen, wordt alles correct tegen elkaar gezet, maar door ze vervolgens los te draaien, kunnen ze los zitten, zodat ze later in de juiste positie kunnen worden gedraaid. De handleiding spreekt ook over het samendrukken van de veren en vervolgens het aanbrengen van de moeren voordat het voorste gereedschap wordt aangedrukt. Het probleem hiermee is dat de hoeveelheid kracht die nodig is om de assen in de juiste positie te duwen wanneer je het voorste gereedschap aanbrengt, enorm is. Zorg ervoor dat er maar een klein beetje veerdruk wordt uitgeoefend. Als je het goed hebt, kun je elke spline-as niet gemakkelijk trekken of duwen, maar wanneer je het voorste gereedschap aanbrengt, moeten ze gemakkelijk genoeg naar binnen worden geduwd terwijl je het aan de kop vastdraait. Zorg ervoor dat je veel olie op de spline-assen aanbrengt. Ik merkte dat dit een groot verschil maakte met hoe moeilijk het was om de assen met het voorste gereedschap naar binnen te duwen. Zodra alles is vastgedraaid (torx-bouten 20 nm, moeren 10 nm), verwijder je het achterste gereedschap en het vliegwielvergrendelingsgereedschap. Draai de krukas twee keer rond zodat deze terugkeert naar TDC, met de nokkenassen op TDC. Plaats het vliegwielvergrendelingsgereedschap terug en plaats het vervolgens terug op het achterste gereedschap. De uitlaatzijde van het achterste gereedschap moet perfect gelijk liggen met de kop. De inlaatzijde moet perfect gelijk liggen, maar kan aan de rechterkant een opening hebben van maximaal 1 mm.


Image



Een paar extra foto's van de secundaire kettingspanner en geleider.


Image



Image



Ten slotte las ik ergens op een forum dat iemand had toegestaan dat zijn secundaire kettingspanner uit elkaar sprong en hem toen niet meer in elkaar kon zetten. Ik weet niet waarom dit zou gebeuren. Hier zijn een paar foto's ervan uit elkaar gehaald. Het is heel eenvoudig om het weer in elkaar te zetten. Net als de hoofdketting spanner, is deze ook gevuld met oliedruk van de motor, dus er wordt extra druk bovenop de veer uitgeoefend wanneer de motor draait.

Image
 

Attachments

#10 ·
Uiterst goede uitwerking, bedankt.

Slechts één vraag..... Is het "front tool" (multiplex plaat) helemaal terug vastgemaakt aan het "vanos" oppervlak aan de voorkant van de kop? Dwingt dit dan de spiebanen terug naar waar ze moeten zijn?

Moeten de voorkanten van de spiebanen in hetzelfde vlak liggen als het kop/vanos-vlak, of is er een soort stelschroef in uw front tool/plaat?

Bedankt.

BH
 
#11 ·
De multiplexplaat wordt stevig tegen het Vanos-oppervlak (zonder pakking) bevestigd en duwt de spiebanassen in hun juiste positie voordat de bouten worden aangedraaid. Er is een stelschroef voor elke spiebaanas. Elke as is anders en moet correct worden ingesteld volgens de berichten van de timingtools. Kijk daar eens, het zal alles uitleggen.
 
#14 ·
Ik weet niet zeker of de tie-wraps de klus zullen klaren. Het moet vrij nauwkeurig zijn. Je kunt beter zelf het gereedschap maken. Het is niet moeilijk. Om naar de berichten over de timingtools (er zijn er twee) te gaan, ga je naar de bovenkant van dit bericht en klik je op de "link naar andere delen van het project". Dit brengt je naar het hoofdbericht voor het project, waar alles wordt vermeld. Scroll naar beneden en je zult veel links zien, inclusief de timingtools. Wanneer je de timing uitvoert, weet je meteen of het correct is als je daarna geen controlelampje van de motor krijgt. Als de timing onjuist is (en er wat speling zit in de timinginstelling), kunnen de nokkenassen zich niet over hun volledige door de computer van de motor vereiste slag bewegen, dit wordt gedetecteerd door de nokkenaspositiesensoren en dus de CEL. Ik hoop dat dit helpt. Als je het gereedschap maakt, laat me dan weten hoe het gaat.
 
#16 ·
Even een kleine verduidelijking.....Betreffende de stelschroeven op de timing tool.......

Vlakke bovenkant van de INLAAT stelschroef moet 13 mm in het gereedschap/hout verzonken zijn, gemeten vanaf het vlakke oppervlak van het hout dat aansluit op de kop?

Idem UITLAAT MAAR slechts 3,50 mm?

Dank u.

BH
 
#17 ·
Ik ben bezig met het bouwen van de front tool en zal M8x50 bouten gebruiken met een spoed van 1,25 mm voor de stelschroeven.

Ik gebruik twee platen/stukken 3/4" MDF die aan elkaar gelijmd en geschroefd zijn en JB-las een moer/ring-constructie, verzonken in het MDF, zodat de stelschroeven er doorheen kunnen schroeven.

Op die manier zal de metalen moerdraad hopelijk sterker zijn dan een MDF-draad EN een diepte van 13 mm zal 10 slagen plus 144 graden zijn, vanaf het oppervlak van de tool.

Hoe nauwkeurig zijn de instellingen van 13 mm en 3,5 mm? Zijn ze per BMW of per proef en fout van een lid?

Bedankt.

BH
 
#18 ·
Betreffende de opmerkingen en vragen hierboven. Toen ik de tool maakte, was het gat voor de verstelbare bouten iets kleiner dan de bouten zelf. Toen ik ze erin schroefde, tapten ze een schroefdraad in het MDF. De reden dat ik dit deed in plaats van wat u van plan bent, is dat ze niet zouden verschuiven van de afstelling. Als u er moeren in wilt zetten, zou ik voorstellen dat u nyloc-moeren gebruikt, zodat er na het afstellen op de juiste diepte geen kans is dat ze verschuiven. De schroefdraden hoeven niet erg sterk te zijn. Wanneer u de tool aan de kop vastbout, is er niet veel kracht nodig om de spiebanen in te duwen. Zo ja, dan heeft u de veermoeren of de torx-bouten te strak aangedraaid voor de afstelling. De spiebanen moeten gemakkelijk in te duwen zijn wanneer u de tool gelijkmatig aan de kop vastbout. Wat betreft de dieptes, wat u zegt is correct. De afmetingen werden mij vriendelijk verstrekt door M05 toen ik het op het forum vroeg. Kijk hier voor zijn antwoord.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=902663

Ik hoop dat dit helpt
 
#25 ·
M54 timing probleem

jjrichar,

Absoluut briljant, beknopt en duidelijk timing artikel! Ik vind het geweldig!:clap:

Maar wat doe ik verkeerd :banghead:

Motor vergrendeld op TDC
Beide nokkenassen vergrendeld
Primaire uitlaat tandwiel pijl perfect uitgelijnd met cilinderkop
Dummy spanner die speling in de primaire ketting opneemt.

Ik gebruik een kant-en-klare kit om de motor te vergrendelen

MAAR hier is het probleem.
Als ik de binnenste spline en de spieas op de nokkenas schuif, kan ik de 3 Torx-bouten op geen enkele manier inschroeven als de spieas naar de juiste positie is getrokken. De gaten zijn bedekt?

Ik merk op uw foto en de mijne, met nokkenassen vergrendeld, dat uw hoofdsleutel en de mijne op de nokkenassen in een andere hoekpositie lijken te staan? Is dat mogelijk?
Als mijn master spline zoals die van jou was, denk ik dat het voor mij zou werken. Maar de nokkenas is toch zeker een uit één stuk gesmeed onderdeel?

Als je tijd hebt, zou ik graag je gedachten horen.

Dit is mijn eerste bericht op dit forum en ik zal proberen foto's te uploaden.

Met vriendelijke groeten,

Zappamoon
 

Attachments

#26 · (Edited)
Verwijs naar mijn originele bericht.

Van waar je het op je eerste foto hebt, pas je nu de binnenste spline. Deze moet gelijk liggen met het hoofdtandwiel erachter (het staat niet op je foto). Draai de binnenste spline zodat de brede spline op 12 uur staat en zich in dezelfde positie bevindt als de brede spline aan het nokkenas-uiteinde (die je op je foto hebt).

Neem nu de spline-as en plaats deze. Je zou de klinknagel in de spline-as moeten kunnen zien die gaat waar de brede splines zich bevinden aan het nokkenas-uiteinde en de binnenste spline. Het zal een beetje gewiebel vergen omdat het een nauwsluitende pasvorm is. Duw de spline-as ongeveer halverwege naar binnen en je zou de manen op één lijn moeten zien komen.
 
#27 ·
Bedankt voor de snelle reactie.
Uw OP is zeer duidelijk, stapsgewijze instructies en gemakkelijk te volgen.

Zoals u op de foto's kunt zien, losjes gemonteerd volgens uw instructies. Maar met de spieas naar voren getrokken om contact te maken met de rigplaat, kunnen er op geen enkele manier 3 torx-bouten worden geplaatst.

De enige manier om de volledige schroefdraad voor de tox-bouten te zien, is wanneer de spieas volledig wordt ingeduwd, waardoor de interne spie tegen de klok in draait om de gaten bloot te leggen. Uiteraard is het met torx nu geĂŻnstalleerd onmogelijk om de spieas eruit te trekken door contact met 3 torx!

Ik ben serieus in de war wat hier misgaat!

Als de pijl op het primaire uitlaatkettingwiel is uitgelijnd met de kop en de nokkenas is vergrendeld, waarom is het dan niet mogelijk om de uitlaatzijde te monteren?
 

Attachments

#28 ·
Ik merk iets vreemds op.

Van je foto van de vergrendelde uitlaatnokkenas, als je een lijn trekt door de hoofdtand en het midden van de nokkenas, staat deze loodrecht op de onderste flens.

Mijn vergrendelde nokkenas toont een verschuiving met de klok mee ten opzichte van loodrecht???

Als de mijne zoals de jouwe was, dan zou alles op één lijn liggen, en torx zou passen, en de spieas zou zich uitstrekken om de rigplaat te raken.
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.