E46 Fanatics Forum banner

DIY: E60 Short Throw/Shifter revisie

210K views 92 replies 43 participants last post by  blake6511  
#1 ·
Oké, tijd voor mijn E60 Shifter DIY!

Nou, ik werd het super zat van de 10 voet worp op mijn fabrieksschakelaar, dus ging ik voor de zeer bekende E60-schakelaar... en man, wat een verschil!!!! :thumbsup:

Ik kan het niet genoeg aanbevelen. De worpen voelen ongeveer 45% korter aan, waardoor het zo gemakkelijk wordt om gas te geven. :rolleyes:

Oké, dus.. Omdat ik daar toch bezig was, heb ik niet alleen de shifter besteld. Ik heb alle nieuwe bussen door de selectoras en de stationair draaiende beugel gekregen. Hier zijn alle onderdelen die ik heb gekocht en de originele BMW-onderdeelnummers.

Al mijn Goodies!!!
Image


25-11-1-469-397 Shifter Ball Mount
Image


25-11-1-222-015 Shifter Idler Arm Rear Mount
Image


23-41-1-466-134 Dowel Pin
Image


25-11-1-220-439 Nylon Washers
Image


25-11-7-519-669 Shifter Idler Arm Trans Mount Bushing
Image


25-11-7-546-373 E60 545i Short Throw Shifter
Image


25-11-7-580-281 Gear Selector Input Shaft Joint
Image


Vervang in ieder geval de shifter ball mount als je daar toch bezig bent. Het op één na beste om te vervangen is de gear selector input shaft joint. Er zit een stuk schuim in dat druk uitoefent op de bal aan de punt van de selector shaft rod. Auto's met meer kilometers hebben misschien niet eens meer schuim, omdat het schuim na een tijdje afbreekt, waardoor je shifter veel speling krijgt.

Oké, tijd om aan de slag te gaan.... Ik heb mijn onderdelen eerder in de week op mijn werk besteld en de laatste bus kreeg ik halverwege vrijdag en ik had plannen na het werk, dus ik had geen tijd om hem op mijn werk te plaatsen... Ik was een beetje gretig, dus ik heb het thuis gedaan :p Wat voor de meeste mensen die geen toegang hebben tot liften een betere DIY oplevert.

Nu heb ik dit gedaan zoals de officiële BMW-procedures zijn. Dat is de manier waarop ik het gewend ben om het te doen vanwege het werk. Dit houdt in dat de uitlaat en het voorste deel van de aandrijfas worden laten zakken en de trans mount wordt verwijderd. Ik heb mensen gezien die om de aandrijfas heen werken, wat alleen voor de shifter kan, maar als je van plan bent om meer bussen of afdichtingen te vervangen, is dit een betere manier om te gaan, niets is beter dan toegankelijkheid. BMW doet fantastisch werk om hun uitlaatsystemen gemakkelijk te verwijderen, dus het valt wel mee. Houd er rekening mee dat ik een 2003 325i sedan heb, dus sommige dingen zoals boutmaten of de stijl van de mounts kunnen verschillen op uw voertuig.

Oké, laten we aan de slag gaan!!

Image


Stap 1. Krik uw auto op. Zet hem mooi hoog op de kriksteunen, Veilig!! De achterkant moet een beetje omhoog zodat je de aandrijfas kunt draaien om bij de aandrijfasbouten te komen, en de wielen kunnen vrij draaien terwijl je hem draait.

Image


Image


Image



Stap 2. Uitlaat verwijderen.

Er zijn in totaal 17 bevestigingsmiddelen die u moet verwijderen om de uitlaat eruit te kunnen halen.

4 - 15 mm moeren op de uitlaatspruitstukflens
1 - 13 mm bout door de klem aan de achterste trans uitlaatbevestiging
8 - 13 mm bouten op de 2 verstevigingsplaten aan de achterkant van de uitlaattunnel
4 -13 mm moeren op de uitlaatdemperbevestiging. (2 per kant) van de uitlaat

Voor roestige bouten zoals die op uw uitlaatspruitstukflens, wilt u de uitlaatbouten bedekken met wat goede oude WD-40 om de roest af te breken en de moeren zo gemakkelijk mogelijk los te laten komen. Je wilt niet dat de uitlaatspruitstukbout afbreekt omdat de moer daar vastzit... Vraag me hoe ik dat weet :p

Image


Image


Image


Image


Image


Het geldt ook voor de beugel aan de achterkant van de transmissie. Geef deze bout een goede spray WD-40 en haal hem eruit.

Image


Image


Nu is de uitlaat bevestigd aan 1 verstevigingsplaat aan de achterkant van de uitlaattunnel. maar je moet beide platen eruit halen om de uitlaat naar beneden te laten zakken.

Image


Image


Image


Voordat je verder gaat, pak je een reservekriksteun en zet je die onder de uitlaat rond het resonatorgebied om hem te ondersteunen terwijl je de laatste 4 moeren op de uitlaatdemper verwijdert.

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Maak je nu klaar, als die 4 bouten eenmaal zijn verwijderd, hoef je de uitlaatdemper alleen maar een beetje naar beneden te duwen en de uitlaat terug te trekken zodat hij van de flensbouten glijdt en hem dan neer te zetten :)

Image


en boem, dat is het! Viel wel mee toch? :D
 
#2 · (Edited)
Stap drie. De volgende stap is het verwijderen van dit kleine hitteschild dat een deel van de transmissiebeugel afdekt. Het wordt vastgehouden door 3 -10 mm plaatmetalen moeren.

Image


Image


Image


Image


Stap vier. De volgende stap is het verwijderen van de hitteschildafdekking van het grootste deel van de aandrijfas. Het wordt vastgehouden door 4-10 mm plaatmetalen schroeven.
2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant bij het differentieel.

Image


Image


Image


Image


Image


Image
 
#3 ·
Stap 5: De aandrijfas losmaken

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat u de aandrijfas losmaakt van de uitgaande as van de transmissie VOORDAT u de dwarsbalk van de transmissie losmaakt.


Oké, nu gaat u de 3-18 mm bouten verwijderen die de aandrijfas op de uitgaande as van de transmissie houden. Zorg ervoor dat u de 3 bouten verwijdert die de aandrijfschijfkoppeling (rubberen bus tussen de aandrijfas en de uitgaande as) verbinden met de uitgaande as van de transmissie. De guibbo moet aan de aandrijfas vastgeschroefd blijven.

Hier is het handig om uw achterwielen in de lucht te hebben, zodat u de aandrijfas indien nodig kunt draaien om bij de bouten te komen.

Aanhaalmoment: 64 Nm

Image


Image


Image


Image


Vervolgens verwijdert u de 2-13 mm moeren die de steun van de middelste aandrijfas op zijn plaats houden.

INSTALLATIE OPMERKING: Zorg er bij het vastschroeven van de steun van de middelste aandrijfas voor dat u 2 mm voorspanning op de steun aanbrengt. Dit betekent dat u de aandrijfas weer op de transmissie schroeft en waar de middelste steun van nature zit, u de steun 2 mm naar de voorkant van de auto schuift en vastschroeft.

Aanhaalmoment: 21 Nm

Image


Image



Stap 6: Dwarsbalk van de transmissie verwijderen

Image


Er zijn 4-13 mm bouten die de dwarsbalk op het chassis houden en 2-13 mm moeren die de transmissie op de bovenkant van de transmissiebussen monteren.

Het eerste wat u wilt doen, is de 2-13 mm moeren losdraaien die de transmissie op de dwarsbalk monteren. U hoeft de moeren niet volledig te verwijderen. U hoeft ze alleen maar een beetje los te draaien, zodat u bij het losmaken van de dwarsbalk van het chassis de steun er eenvoudig uit kunt schuiven.

Image


Image


Image


Vervolgens maakt u de 4-13 mm bouten los waarmee de dwarsbalk op het chassis is gemonteerd

Image


Image


Image


Image


Image


Hang vervolgens de aandrijfas aan de zijkant. of zet hem vast op een veilige plaats, zodat hij niet beschadigd raakt.

Image


Nu is daar uw schakelstang!!!! Volgende komt
 
#5 ·
Stap 10: Verwijderen van de schakelstangverbinding

-Hef de veersluitring uit de groef en schuif hem opzij.

Image


Image


-Druk nu de spie naar beneden of naar boven uit de schakelstangverbinding en verwijder de schakelstangverbinding. Ik gebruikte een 90 graden foto om de pin naar beneden te schuiven.

Installatie: Tegenovergesteld aan verwijdering. Zorg ervoor dat u de kogel van de selecteurschacht op de transmissie smeert. Ik raad U TEN ZEERSTE aan om het schuimrubberen onderdeel in de schakelstangverbinding te vervangen. Dit slijt na verloop van tijd zeer gemakkelijk en draagt ​​aanzienlijk bij aan speling in de schakeling. Als u de schakelstangverbinding vervangt, zoals ik heb gedaan, moet deze worden geleverd met een nieuw schuiminzetstuk.

Image


Image


Image


Je kunt zien dat de schuimbuffer behoorlijk misbruikt is.

Image


Stap 11: Selectiearm verwijderen

-Hef de steunbus van de selectiearm eruit. Neem een ​​platte schroevendraaier en wig deze in de opening naast de steunbus en hef naar de buitenkant van de auto, hij komt eruit.

Opmerking: Zorg ervoor dat u op de oriëntatie van de steunbus let wanneer u deze verwijdert, zodat deze correct opnieuw wordt geïnstalleerd.

Image


Image



-Neem vervolgens een platte schroevendraaier en hef een veerklem uit die is bevestigd aan de pen die de selectiearm aan de transmissie bevestigt.

Image


Hier is een andere hoek van hoe u precies de veerklem loslaat. Ik kon het alleen met hem eruit krijgen. Het kost niet veel om de clip los te laten, steek gewoon de schroevendraaier onder de clip en draai de schroevendraaier om de clip uit zijn bevestigingslocatie te duwen. Ik heb gezien dat mensen de clip verminken of zelfs breken omdat ze er niet over nadenken, maar hem gewoon forceren.

Image


Nu de clip is losgemaakt. Draai hem omhoog en schuif de pin eruit.


Image


Image


Image


Nu kun je de selectiearm eruit halen!!!!

Image


Hier is de oude bus. Tijd om hem eruit te halen. Ik pakte een 11 mm-dop en zette hem bovenop de bus in mijn pers en begon hem eruit te duwen. Het is echt niet moeilijk om eruit te komen. Een pers is zeker niet vereist, ik heb hem alleen gebruikt omdat ik hem tot mijn beschikking had.

Installatie: Doe wat WD-40 op je vingers en bedek de nieuwe bus lichtjes. Dit helpt om hem in de selectiearm te duwen, maar niet te veel, want je wilt dat de bus mooi en stevig in de selectiearm zit en niet rondschuift!


Image


Image




Oké, alle onderdelen zijn eruit!! tijd om Oud vs. Nieuw te vergelijken!!

Image


Image


Hier ziet u hoe een nieuw schuiminzetstuk eruit moet zien in de schakelstangverbinding.

Image


Image


Image


Image


Image



Oké, nu voor de herinstallatie!

Ik heb wat siliconenspray gebruikt, je kunt wit lithiumvet of andere milde vetten gebruiken. Gesmeerd alle componenten die bewegen tijdens het schakelen:

-Selecteurschachtkogel op de transmissie
-E60-schakelkogelscharnier
-Kogelscharnierbevestiging
-Selectiearmpen
-Beide pennen op de schakelstang
-Selectiearmuiteinde dat in de steunbus wordt gemonteerd


Zoals ik al zei, zorg ervoor dat uw nieuwe shifter correct is georiënteerd met de rubberen doorvoertule waar hij doorheen gaat. Let op de pijl op de voorkant van de doorvoertule die naar de voorkant van de auto wijst.

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image



Voor:

Image


Image


Na:

Image
 
#6 ·
Nu met mijn nieuwe ZHP-versnellingspookknop met gewicht.... KWIJL!!! Het is verbazingwekkend hoeveel soepeler het extra gewicht uw schakelingen maakt. Ik raad ten zeerste aan om dit ding te kopen. Het is ook veel korter dan de fabrieksversnellingspookknop, wat de schakelingen iets korter maakt en bijdraagt aan het betere gevoel van uw schakelingen.

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Dat is het zo'n beetje! Ik ga al deze berichten combineren en het ook in een nieuw topic in het DIY-forum plaatsen. Ik zal eventuele fouten of benodigde informatie bijwerken. Laat het me gewoon weten als je vragen hebt!!
 
#7 ·
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn 330ci toen ik een nieuwe koppeling plaatste. Er wordt zoveel speling verwijderd door alleen al de schakelstangverbinding en de andere schakelbusjes te vervangen. Ik ben dol op het gevoel van de 545i-shifter, hoewel niet zo kort als een Z3/4-shifter, maar dan wel veel soepeler. Ook ik raad iedereen aan dit te doen
 
#8 ·
Als iemand alleen de schakelstang wil vervangen, dan kan dat zonder alle andere onderdelen te verwijderen... je moet het alleen "blind" doen, want het zit uit het zicht boven de aandrijfas, maar het is vrij eenvoudig. Mijn probleem was dat een van de pennen op de stang loskwam. Ik heb het gerepareerd met een schroef. Bekijk het resultaat op www.ministryofwheels.com/bmw-318i-touring-2003-c68 onderaan de pagina.
 
#9 ·
Echt geweldige DIY! Echt geweldig gedaan. Het enige wat ik wil vermelden is dat WD 40 een product op basis van petroleum is. Dit heeft het potentieel om uiteindelijk kunststoffen en rubbers af te breken. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de oliefilm vuil aantrekt. Ik zit in de smeermiddelenindustrie en ik ben de hele dag met deze producten bezig. Ik zou een penetreermiddel aanbevelen om roest te verwijderen en het juiste smeermiddel om te smeren. WD is GEEN smeermiddel - zelfs WD zal dat zeggen. Ik geef de voorkeur aan een smeermiddel met Teflon omdat het langer meegaat, beter smeert en een betere weerstand heeft tegen hoge en lage temperaturen. DuPont maakt een aantal echt geweldige smeermiddelen en penetreermiddelen. Ik wilde dat gewoon even delen, aangezien de meeste mensen niet erg bekend zijn met de categorie smeermiddelen.
 
#10 ·
Echt geweldige DIY! Echt geweldig werk. Het enige dat ik wil vermelden is dat WD 40 een stof op basis van petroleum is. Dit kan uiteindelijk kunststoffen en rubbers aantasten. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de oliefilm vuil aantrekt. Ik zit in de smeermiddelindustrie en ik leef de hele dag met deze producten. Ik zou een penetreermiddel aanbevelen om roest te verwijderen en het juiste smeermiddel om te smeren. WD is GEEN smeermiddel - zelfs WD zal dat zeggen. Ik geef de voorkeur aan een smeermiddel met Teflon omdat het langer meegaat, beter smeert en een betere weerstand heeft tegen hoge en lage temperaturen. DuPont maakt een aantal echt geweldige smeermiddelen en penetreermiddelen. Ik wilde dat gewoon even delen, aangezien de meeste mensen niet erg bekend zijn met de categorie smeermiddelen.
Bedankt, ik waardeer het :) Ik heb ook DuPont Teflon spray en nog beter spul op het werk dat BMW-specifiek is, maar ik was helaas beperkt tot wat ik thuis had. Bedankt voor de tips! Ik raad ook niet aan om wd40 als smeermiddel te gebruiken, vooral niet op je schakelonderdelen.
 
#12 ·
@OP: Uitstekende DIY en foto's van zeer hoge kwaliteit! :thumbsup: Toen ik de voortgang bekeek, had ik gehoopt dat je de schakelasafdichting (p/n: 23121282394, ik denk dat dat misschien de juiste is voor jouw toepassing) zou vervangen. Aan het begin van stap 8 komt al die vettige rotzooi over het gewricht van de versnellingsbakas, van de transmissievloeistof die tussen de afdichting en de as sijpelt. :eeps:

Zat er ook butyltape op de bovenkant van je middenlager, voordat je het eruit trok? :hmm: Ik heb het niet op de foto's gezien. Zo niet, dan moet BMW het later hebben toegevoegd of alleen voor sommige modellen. Het is echt een rommel om mee te werken... wees blij dat de jouwe het niet had! Trouwens, als iemand met butyl werkt, werkt terpentine prima om schoon te maken.
 
#13 ·
Proficiat met het maken van deze zeer gedetailleerde thread! Ik weet zeker dat veel mensen dit nu wel zouden willen doen, nu er een volledige stap-voor-stap doe-het-zelf handleiding met foto's is. Ik moet echter zeggen dat ik gewoon niet kan geloven dat je dit daadwerkelijk hebt geschreven:

"BMW doet fantastisch werk door hun uitlaatsystemen gemakkelijk te verwijderen, dus het is niet zo erg."

Ben je gek??? En je hebt een 03 sedan en hebt dit net gedaan? Moet F'n Zuid-Californië zijn, want ik zweer het, als je wat leest/onderzoekt over die 4 uitlaatbouten/moeren, zul je niets anders vinden dan horrorverhalen. Ik kan gewoon niet geloven dat je die moeren eraf hebt gekregen zonder ze te vernietigen of de tapeinden te moeten knippen en uit te boren. Ik heb een UUC TSE3 en heb al twee keer met die bouten te maken gehad, de eerste keer kostte het me 6 uur knippen en boren en dremelen om ze eruit te krijgen omdat de moeren in 1 seconde rond werden en ik er een afscheurde. Het was verschrikkelijk. De tweede keer was omdat ik een lek had in de TSE3, vrijwel hetzelfde verhaal, maar in plaats van te maken te hebben met ingeperste tapeinden, had ik alleen te maken met bouten die ik had gebruikt en die ik eruit kon slaan.

Alleen al die klus zorgt ervoor dat ik dit nooit meer wil proberen!

Het lijkt er ook op dat je een scheur hebt in je guibo in de buurt van een van de bouten. Dat had je moeten vervangen toen je daar beneden was...
 
#14 ·
Hahaha, stel je eens voor dat je te maken hebt met die uitlaatmoeren op andere soorten auto's die uitlaatsystemen hebben die uit meerdere delen bestaan en over assen en andere obstakels lopen.
Dus ja, vergeleken met andere autofabrikanten, met of zonder tot in de hel verroeste hardware, doet BMW het goed in het ontwerpen van hun uitlaatsystemen om ze gemakkelijk te kunnen verwijderen.

Ja, ik zag dat mijn Guibo wat spanningsscheuren had, ik ben van plan hem ook te vervangen. Had er echter geen bij me. Ik haal er een nieuwe en wissel hem binnenkort tijdens mijn lunchpauze om.

Bedankt voor de inzichten, jongens! :)
 
#15 · (Edited)
Geweldig doe-het-zelf!

Waar heb je je onderdelen vandaan?
Ik wilde dit al een tijdje doen, maar de prijzen van BMW-dealers in Canada zijn ongeveer 1,5x de prijzen in de VS.

Mijn auto werd geleverd met die versnellingspookknop, maar een of andere idioot voor mij besloot hem los te draaien en brak het lipje aan de binnenkant af.
Grappig genoeg kwam ik erachter tijdens mijn eerste proefrit met de auto toen ik wilde terugschakelen naar de 2e versnelling voor een scherpe bocht... en de knop kwam er meteen af!

bewerken: De schakelbolsocket die u als onderdeel # 25 11 1 469 397 laat zien, wordt door RealOEM weergegeven als 25 11 1 220 600.
Ik zie elders dat uw onderdeelnummer het onderdeelnummer in de lijst van RealOEM heeft vervangen.
Alleen ter referentie voor toekomstige mensen.
 
#18 ·
Dus als ik precies wil doen wat jij deed, zou ik krijgen:

25-11-1-469-397 Shifter Ball Mount
25-11-1-222-015 Shifter Idler Arm Rear Mount
23-41-1-466-134 Dowel Pin
25-11-1-220-439 Nylon Washers
25-11-7-519-669 Shifter Idler Arm Trans Mount Bushing
25-11-7-546-373 E60 545i Short Throw Shifter
25-11-7-580-281 Gear Selector Input Shaft Joint

En voor extra kicks en giechels zou ik een UUC DSSR toevoegen.

Dat maakt ongeveer de hele onderdelenlijst compleet, toch? Misschien ook een paar uitlaatbouten...
 
#19 ·
Dus als ik precies wil doen wat jij deed, zou ik krijgen:

25-11-1-469-397 Shifter Ball Mount
25-11-1-222-015 Shifter Idler Arm Rear Mount
23-41-1-466-134 Dowel Pin
25-11-1-220-439 Nylon Washers
25-11-7-519-669 Shifter Idler Arm Trans Mount Bushing
25-11-7-546-373 E60 545i Short Throw Shifter
25-11-7-580-281 Gear Selector Input Shaft Joint

En voor extra kicks en giggles zou ik een UUC DSSR toevoegen.

Dat maakt ongeveer de hele onderdelenlijst compleet, toch? Misschien ook een paar uitlaatbouten...
Lol uitlaatbouten zijn altijd een goed idee! Die lijst leek wel te kloppen :thumbsup:
 
#24 ·
Wat een extreem gedetailleerde en goed in elkaar gezette DIY. Hoe lang heb je hierover gedaan??

Hoe lang denk je dat een winkel hierover zou doen met een lift en het gereedschap en alles??? bedankt
Het zou waarschijnlijk 1-2 uur duren. Het kostte me ook maar een paar uur, het kost me meer tijd omdat ik constant stop om foto's te maken!

Hetzelfde en bump voor een extreem gedetailleerde DIY! Voel me nu comfortabeler om dit aan te pakken
Bedankt jongens, ik waardeer het!

Ik wilde alleen nog toevoegen dat je de shifter zelf er misschien uit kunt halen zonder de uitlaat/aandrijfas te laten zakken, maar het is zeker uitdagender en beperkter. Ik heb nog nooit geprobeerd een deel van deze klus te klaren zonder de uitlaat/aandrijfas te verwijderen.
 
#23 ·
Wil gewoon weten of iemand ervaring heeft met het afmaken van de shifter bushing klus zonder de as/uitlaat te verwijderen.
Ik heb gehoord dat je het kunt doen, maar weet niet zeker hoe moeilijk het zou zijn.
Hetzelfde en een bump voor een extreem gedetailleerde DIY! Voel me nu comfortabeler om dit aan te pakken
 
#28 ·
Het is me nu ook opgevallen dat uw 325i een andere schakelarm en een andere selectorstang en ingaande as-verbinding heeft dan de 330cd die ik heb.

Dus nu moet ik ook weten of ik die onderdelen moet vervangen of dat ik gewoon de E60 short shifter in mijn bestaande set-up kan plaatsen en alleen het volgende kan vervangen:

25-11-1-222-015 Schakelarm achter E46 330cd
25-11-1-220-439 Nylonzegelringen E46 330cd
25-11-7-522-149 Rubberen hoes E46 330cd
25-11-7-519-669 Schakelarm Trans Mount Bushing "Ander onderdeelnummer voor mijn auto maar hetzelfde soort onderdeel)"
25-11-7-522-149 Rubberen hoes E46 330cd

En hopelijk zal dat het vernieuwen en me de short shifter geven. Anders moet ik de schakelarm en de selectorstang vervangen. De selectorstang voor de 330cd (25117528395) heeft een verbinding als onderdeel ervan. Het is anders dan de verbinding die uw auto gebruikt.
 
#29 ·
LoveBeingUseless, bedankt voor de geweldige DIY. Het was geweldig om alle mooie foto's en tekst te hebben, zonder door Bentley te hoeven ploeteren.

Voor mijn auto aan de oostkust was het een totale PITA om de vier uitlaatspruitstukmoeren te verwijderen. De moeren lachten gewoon om PB Blaster & hitte, en een slagsleutel rondde de verdomde dingen onmiddellijk af. Moerextractoren hielpen niet. Het kostte een hele dag om met een Dremel de moeren af te snijden. Desondanks was het de pijn waard om de uitlaat en de aandrijfas uit de weg te krijgen. Ik moest ook een vervanging van de selector-asafdichting uitvoeren terwijl ik alles uit elkaar had, dus ik had alle ruimte nodig die ik kon krijgen.

De "bitch clip" verdient zijn naam - ik heb een uur lang met dat ding geworsteld. Ik heb teflon bussen in de selectorarm geïnstalleerd tijdens de montage.

Een ding dat ik me laat realiseerde, was dat een UUC DSSR niet over het uiteinde van de E60-shifter of een nieuwe selector-stangverbinding past. Blijkbaar heeft BMW extra dikte (aan het plastic) toegevoegd aan die onderdelen, waardoor de gele ringen zijn verwijderd. Tenminste met de DSSR die ik had, zou je de nieuwe onderdelen moeten afschaven om ze passend te maken. Ik stuurde de DSSR terug voor een terugbetaling, omdat ik niet alles wilde demonteren om MacGuyver te spelen.

Zoals blijkt, was het grootste deel van de slordigheid van mijn oude shifter te wijten aan de versleten selector-stangverbinding - het schuim was weg. Het schakelt heel strak nu, en ik hou van de kortere slag met de E60-shifter. Ik heb ook uitgepakt voor de ZHP-knop.
 
#54 ·
Een ding dat ik me te laat realiseerde, was dat een UUC DSSR niet over het einde van de E60-shifter of een nieuwe selector rod joint past. Blijkbaar heeft BMW extra dikte (aan het plastic) aan die onderdelen toegevoegd, waardoor de gele ringen zijn verwijderd. Tenminste met de DSSR die ik had, zou je de nieuwe onderdelen moeten afschaven om hem passend te krijgen. Ik stuurde de DSSR terug voor een terugbetaling, omdat ik niet alles wilde demonteren om MacGuyver te spelen.
Laat, maar ik wilde opmerken dat UUC wel de noodzaak vermeldt om de randen af te schaven om de bus in de shifterbasis even breed te maken als de e46-shifter... Kan het nu niet vinden, het kan een individu op een ander forum zijn geweest... Vrij irrelevant voor degenen onder ons met xis... we krijgen niet alle leuke dingen. :(

We merkten niet dat de e60-basis breder was toen we de mijne installeerden... nou ja, tenminste niet totdat mijn vriend probeerde die gele ringen opnieuw te installeren! Hoe we ook probeerden, ze wilden er niet op.

Deze foto toont het verschil... weet niet zeker of de "langere" versies van de e60-shifter ook zo zijn...

Image
 
#34 ·
BringsMeWomen - voor ruwe onderdelenprijzen, neem de lijst van ruskisky en voer deze uit via RealOEM. Ik kan helaas mijn bon niet vinden. U kunt Tischer of andere online verkopers raadplegen voor de huidige prijzen, maar ik weet niets over verzending naar Canada. Denk niet dat je de gele ringen nodig hebt (de shifter en de selector rod joint verwerken ze nu, zoals ik hierboven al zei).

Als je de uitlaat verwijdert, is het verstandig om de vier uitlaatspruitstukmoeren te halen; ze zijn zelfborgend, eenmalig te gebruiken. Vervang ook de twee pakkingen. Controleer RealOEM voor de onderdeelnummers voor die items. Ik kan me alleen maar voorstellen wat een nachtmerrie het zal zijn om de uitlaat op een Canadese auto te laten zakken.

De ZHP-gewichtsknop is geweldig en het geld waard.

ruskisky - bedankt, goed om te weten voor toekomstige referentie over de DSSR-montage. Ik had alles gemonteerd toen ik het probleem ontdekte, en op dat moment was ik verslagen van het worstelen met de uitlaat en zei: "Eh, laat maar zitten." Gelukkig heeft het reviseren van al het andere een wereld van verschil gemaakt.