Oké, tijd voor mijn E60 Shifter DIY!
Nou, ik werd het super zat van de 10 voet worp op mijn fabrieksschakelaar, dus ging ik voor de zeer bekende E60-schakelaar... en man, wat een verschil!!!! :thumbsup:
Ik kan het niet genoeg aanbevelen. De worpen voelen ongeveer 45% korter aan, waardoor het zo gemakkelijk wordt om gas te geven.
Oké, dus.. Omdat ik daar toch bezig was, heb ik niet alleen de shifter besteld. Ik heb alle nieuwe bussen door de selectoras en de stationair draaiende beugel gekregen. Hier zijn alle onderdelen die ik heb gekocht en de originele BMW-onderdeelnummers.
Al mijn Goodies!!!
25-11-1-469-397 Shifter Ball Mount
25-11-1-222-015 Shifter Idler Arm Rear Mount
23-41-1-466-134 Dowel Pin
25-11-1-220-439 Nylon Washers
25-11-7-519-669 Shifter Idler Arm Trans Mount Bushing
25-11-7-546-373 E60 545i Short Throw Shifter
25-11-7-580-281 Gear Selector Input Shaft Joint
Vervang in ieder geval de shifter ball mount als je daar toch bezig bent. Het op één na beste om te vervangen is de gear selector input shaft joint. Er zit een stuk schuim in dat druk uitoefent op de bal aan de punt van de selector shaft rod. Auto's met meer kilometers hebben misschien niet eens meer schuim, omdat het schuim na een tijdje afbreekt, waardoor je shifter veel speling krijgt.
Oké, tijd om aan de slag te gaan.... Ik heb mijn onderdelen eerder in de week op mijn werk besteld en de laatste bus kreeg ik halverwege vrijdag en ik had plannen na het werk, dus ik had geen tijd om hem op mijn werk te plaatsen... Ik was een beetje gretig, dus ik heb het thuis gedaan
Wat voor de meeste mensen die geen toegang hebben tot liften een betere DIY oplevert.
Nu heb ik dit gedaan zoals de officiële BMW-procedures zijn. Dat is de manier waarop ik het gewend ben om het te doen vanwege het werk. Dit houdt in dat de uitlaat en het voorste deel van de aandrijfas worden laten zakken en de trans mount wordt verwijderd. Ik heb mensen gezien die om de aandrijfas heen werken, wat alleen voor de shifter kan, maar als je van plan bent om meer bussen of afdichtingen te vervangen, is dit een betere manier om te gaan, niets is beter dan toegankelijkheid. BMW doet fantastisch werk om hun uitlaatsystemen gemakkelijk te verwijderen, dus het valt wel mee. Houd er rekening mee dat ik een 2003 325i sedan heb, dus sommige dingen zoals boutmaten of de stijl van de mounts kunnen verschillen op uw voertuig.
Oké, laten we aan de slag gaan!!
Stap 1. Krik uw auto op. Zet hem mooi hoog op de kriksteunen, Veilig!! De achterkant moet een beetje omhoog zodat je de aandrijfas kunt draaien om bij de aandrijfasbouten te komen, en de wielen kunnen vrij draaien terwijl je hem draait.
Stap 2. Uitlaat verwijderen.
Er zijn in totaal 17 bevestigingsmiddelen die u moet verwijderen om de uitlaat eruit te kunnen halen.
4 - 15 mm moeren op de uitlaatspruitstukflens
1 - 13 mm bout door de klem aan de achterste trans uitlaatbevestiging
8 - 13 mm bouten op de 2 verstevigingsplaten aan de achterkant van de uitlaattunnel
4 -13 mm moeren op de uitlaatdemperbevestiging. (2 per kant) van de uitlaat
Voor roestige bouten zoals die op uw uitlaatspruitstukflens, wilt u de uitlaatbouten bedekken met wat goede oude WD-40 om de roest af te breken en de moeren zo gemakkelijk mogelijk los te laten komen. Je wilt niet dat de uitlaatspruitstukbout afbreekt omdat de moer daar vastzit... Vraag me hoe ik dat weet
Het geldt ook voor de beugel aan de achterkant van de transmissie. Geef deze bout een goede spray WD-40 en haal hem eruit.
Nu is de uitlaat bevestigd aan 1 verstevigingsplaat aan de achterkant van de uitlaattunnel. maar je moet beide platen eruit halen om de uitlaat naar beneden te laten zakken.
Voordat je verder gaat, pak je een reservekriksteun en zet je die onder de uitlaat rond het resonatorgebied om hem te ondersteunen terwijl je de laatste 4 moeren op de uitlaatdemper verwijdert.
Maak je nu klaar, als die 4 bouten eenmaal zijn verwijderd, hoef je de uitlaatdemper alleen maar een beetje naar beneden te duwen en de uitlaat terug te trekken zodat hij van de flensbouten glijdt en hem dan neer te zetten
en boem, dat is het! Viel wel mee toch?
Nou, ik werd het super zat van de 10 voet worp op mijn fabrieksschakelaar, dus ging ik voor de zeer bekende E60-schakelaar... en man, wat een verschil!!!! :thumbsup:
Ik kan het niet genoeg aanbevelen. De worpen voelen ongeveer 45% korter aan, waardoor het zo gemakkelijk wordt om gas te geven.
Oké, dus.. Omdat ik daar toch bezig was, heb ik niet alleen de shifter besteld. Ik heb alle nieuwe bussen door de selectoras en de stationair draaiende beugel gekregen. Hier zijn alle onderdelen die ik heb gekocht en de originele BMW-onderdeelnummers.
Al mijn Goodies!!!

25-11-1-469-397 Shifter Ball Mount

25-11-1-222-015 Shifter Idler Arm Rear Mount

23-41-1-466-134 Dowel Pin

25-11-1-220-439 Nylon Washers

25-11-7-519-669 Shifter Idler Arm Trans Mount Bushing

25-11-7-546-373 E60 545i Short Throw Shifter

25-11-7-580-281 Gear Selector Input Shaft Joint

Vervang in ieder geval de shifter ball mount als je daar toch bezig bent. Het op één na beste om te vervangen is de gear selector input shaft joint. Er zit een stuk schuim in dat druk uitoefent op de bal aan de punt van de selector shaft rod. Auto's met meer kilometers hebben misschien niet eens meer schuim, omdat het schuim na een tijdje afbreekt, waardoor je shifter veel speling krijgt.
Oké, tijd om aan de slag te gaan.... Ik heb mijn onderdelen eerder in de week op mijn werk besteld en de laatste bus kreeg ik halverwege vrijdag en ik had plannen na het werk, dus ik had geen tijd om hem op mijn werk te plaatsen... Ik was een beetje gretig, dus ik heb het thuis gedaan
Nu heb ik dit gedaan zoals de officiële BMW-procedures zijn. Dat is de manier waarop ik het gewend ben om het te doen vanwege het werk. Dit houdt in dat de uitlaat en het voorste deel van de aandrijfas worden laten zakken en de trans mount wordt verwijderd. Ik heb mensen gezien die om de aandrijfas heen werken, wat alleen voor de shifter kan, maar als je van plan bent om meer bussen of afdichtingen te vervangen, is dit een betere manier om te gaan, niets is beter dan toegankelijkheid. BMW doet fantastisch werk om hun uitlaatsystemen gemakkelijk te verwijderen, dus het valt wel mee. Houd er rekening mee dat ik een 2003 325i sedan heb, dus sommige dingen zoals boutmaten of de stijl van de mounts kunnen verschillen op uw voertuig.
Oké, laten we aan de slag gaan!!

Stap 1. Krik uw auto op. Zet hem mooi hoog op de kriksteunen, Veilig!! De achterkant moet een beetje omhoog zodat je de aandrijfas kunt draaien om bij de aandrijfasbouten te komen, en de wielen kunnen vrij draaien terwijl je hem draait.



Stap 2. Uitlaat verwijderen.
Er zijn in totaal 17 bevestigingsmiddelen die u moet verwijderen om de uitlaat eruit te kunnen halen.
4 - 15 mm moeren op de uitlaatspruitstukflens
1 - 13 mm bout door de klem aan de achterste trans uitlaatbevestiging
8 - 13 mm bouten op de 2 verstevigingsplaten aan de achterkant van de uitlaattunnel
4 -13 mm moeren op de uitlaatdemperbevestiging. (2 per kant) van de uitlaat
Voor roestige bouten zoals die op uw uitlaatspruitstukflens, wilt u de uitlaatbouten bedekken met wat goede oude WD-40 om de roest af te breken en de moeren zo gemakkelijk mogelijk los te laten komen. Je wilt niet dat de uitlaatspruitstukbout afbreekt omdat de moer daar vastzit... Vraag me hoe ik dat weet





Het geldt ook voor de beugel aan de achterkant van de transmissie. Geef deze bout een goede spray WD-40 en haal hem eruit.


Nu is de uitlaat bevestigd aan 1 verstevigingsplaat aan de achterkant van de uitlaattunnel. maar je moet beide platen eruit halen om de uitlaat naar beneden te laten zakken.



Voordat je verder gaat, pak je een reservekriksteun en zet je die onder de uitlaat rond het resonatorgebied om hem te ondersteunen terwijl je de laatste 4 moeren op de uitlaatdemper verwijdert.






Maak je nu klaar, als die 4 bouten eenmaal zijn verwijderd, hoef je de uitlaatdemper alleen maar een beetje naar beneden te duwen en de uitlaat terug te trekken zodat hij van de flensbouten glijdt en hem dan neer te zetten

en boem, dat is het! Viel wel mee toch?