E46 Fanatics Forum banner

Oplaadpunten

34K views 25 replies 11 participants last post by  asianisafish  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en over het algemeen nieuw met BMW-auto's.

Ik heb een rechtsgestuurde 2004 330d E46 en begrijp dat om de batterij op te laden met een externe lader, men de externe oplaadpunten in de motorruimte moet gebruiken. Ik heb echter de + Pluspool gevonden, maar ik weet niet waar de - Minpool zich bevindt.

Ik heb een handleiding waarin de twee verschillende locaties worden getoond en hoewel de Pluspool heel duidelijk is, is de minpool dat niet. Mijn onvermogen om deze te vinden kan voor een deel te wijten zijn aan het feit dat het voertuig dat in de handleiding wordt getoond (denk ik) een linksgestuurde auto is.

Hoe groot/hoog is deze Minpool?

Zou het voor een van jullie mogelijk zijn om een foto te maken met misschien een pijl die hem aanwijst?

Alvast bedankt aan iedereen.

#2 ·
De "negatieve pool" is het hijsoog van de motor:

Image

Of ergens op het blok.

Ik zou echter alleen de positieve pool en het hijsoog gebruiken om de auto te starten. Als u de accu wilt opladen met een acculader of druppellader, sluit deze dan rechtstreeks op de accu zelf aan.

#5 ·
De "negatieve pool" is het hijsoog van de motor:

Image

Of ergens op het blok.

Ik zou alleen de positieve pool en het hijsoog gebruiken om de auto te starten. Als je de accu wilt opladen met een acculader of druppellader, sluit deze dan rechtstreeks op de accu aan.
:facepalm: Nee, het hijsoog is niet de negatieve pool voor het starten.

Als je in de "drug bin" kijkt, zie je een negatieve pool om je oplaadclips op te zetten, vergelijkbaar met het positieve oplaadpunt.

Zie de foto hierboven gepost.

#4 ·
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en over het algemeen in BMW-auto's.

Ik heb een rechtsgestuurde 2004 330d E46 en begrijp dat om de batterij op te laden met een externe lader, men de externe oplaadpunten in de motorruimte moet gebruiken. Ik heb echter de + Pluspool gevonden, maar ik weet niet waar de - Minpool zich bevindt.

Ik heb een handleiding waarin de twee verschillende locaties worden getoond en hoewel de Pluspool heel duidelijk is, is de minpool dat niet. Mijn onvermogen om het te vinden kan tot op zekere hoogte te wijten zijn aan het feit dat het voertuig dat in de handleiding wordt getoond (denk ik) een linksgestuurde auto is.

Hoe groot/hoog is deze minpool?

Zou het voor een van jullie mogelijk zijn om een foto te maken met misschien een pijl die erop wijst?

Bij voorbaat dank aan allen.
De "minpool" is het motorhefoog:

Of ergens op het blok.

Ik zou echter alleen de pluspool en het hefoog gebruiken om de auto te starten. Als je de batterij wilt opladen met een acculader of druppellader, sluit deze dan rechtstreeks op de batterij zelf aan.
Je kunt bijna alles gebruiken om te aarden, maar ik gebruik persoonlijk de meegeleverde paal. Het staat onderaan deze foto, met dank aan Paraklas:

Image

#8 ·
Waarom dat? Wat is er mis met opladen via de meegeleverde paal in de motorruimte? Te veel spanningsverlies op de lange kabel van voor naar de batterij?

#14 ·
"Voor druppelladen zou ik altijd rechtstreeks naar de batterij zelf gaan, in de kofferbak."\n\nWaarom dat? Wat is er mis met opladen via de voorziene paal in de motorruimte? te veel spanningsverlies op de lange kabel van voor naar achter?
Je zou de paal kunnen gebruiken, maar die paal gaat van de voorkant naar de achterkant van de auto en gaat daarbij in wezen door elke elektronische component in de motorruimte. Het is voornamelijk een kwestie van voorkeur

#12 · (Edited)
Ik kan één situatie zien waarin een auto langzaam omsloeg tijdens een normale start en niet liep, maar toen hij werd overbrugd vanaf de rode paal en het hijsoog, startte hij perfect. Dit scenario kan zich voordoen als de kabel die het motorblok met het chassis verbindt, gecorrodeerd is aan de twee uiteinden, of als de bouten niet goed zijn aangedraaid. In dit geval zou starthulp vanaf de negatieve pool van de fabriek niet helpen.

#13 ·
Ik kan één situatie zien waarin een auto langzaam omsloeg tijdens een normale start en niet liep, maar toen hij van de rode paal en het hijsoog werd overbrugd, perfect startte. Dit scenario kan zich voordoen als de kabel die het motorblok met het chassis verbindt, gecorrodeerd is aan de twee uiteinden, of als de bouten niet goed zijn aangedraaid. In dit geval zou starthulp vanaf de negatieve paal van de fabriek niet helpen.
Je kunt veel situaties zien. Het is gewoon handig en uitdrukkelijk daarvoor gemaakt. Als je motormassa weg is, heb je een serieus probleem.:drool:

#15 ·
Eerlijk is eerlijk. Maar met wat extra weerstand door corrosie kan de auto moeite hebben met starten met honderden ampères, maar als hij eenmaal gestart is, kunnen de DME en sensoren prima werken met deze kleine weerstand zonder problemen. In dit geval zou men starthulp kunnen geven en thuis of in de werkplaats kunnen komen in plaats van gestrand te zijn, ver van huis.

#16 ·
Voor- of achterste negatieve polen maken geen verschil, aangezien het de hele metalen carrosserie is. Wat het positieve pad betreft, is de rode paal verbonden met de gigantische rode kabel die rechtstreeks van die paal naar de accu gaat, zonder langs andere elektronische onderdelen in de motorruimte te gaan. De stroom tijdens het druppelladen bij lichte belasting is zo klein dat de spanningsval over de lange, grote rode kabel een fractie van een volt is. Spanningsval = laadstroom x kabelweerstand = 0,5 A x 0,1 ohm = 0,05 V. 0,05 V / 14 V = 0,4% verschil, dus het is de moeite niet waard om het batterijcompartiment op te graven.

#19 ·
Hallo

Bedankt aan iedereen die een antwoord heeft gegeven. Er is nog een vraag: wat en waar is de "Drug Bin" die sommigen van jullie noemen? Zoals je waarschijnlijk weet, kom ik uit het VK en ben ik als zodanig niet bekend met die term.

Nogmaals bedankt.
Welnu, in de VS is het een grote lege ruimte aan de rechterkant van de motorruimte, in de buurt van de brandmuur. Helaas zal die van jou in het VK gevuld zijn met de rembekrachtiger en de stuurkolom. Het bevatte ook de oude ASC-module in modellen uit 99-00. Ik heb geen idee hoe een motorruimte met rechts stuur eruitziet.

#26 ·
Je kunt overal aarden waar blank metaal is als je de start wilt geven. Het is allemaal met elkaar verbonden, dus het maakt niet uit.

Ik weet zeker dat je hetzelfde kunt doen met een druppellader, maar ik druppel persoonlijk altijd rechtstreeks naar de batterij, het is gewoon een ding van mij, als er geen weerstand is en de ampères van de lader door de rest van het materiaal kunnen gaan waar het op is geaard, dan zou het geen probleem moeten zijn