E46 Fanatics Forum banner

Aftermarket oliedruk/temperatuursensoren?

1 reading
7.8K views 28 replies 16 participants last post by  Inlajnsiksbenzin  
#1 ·
Groeten

Ik heb dit niet in de categorie tuning of prestaties geplaatst, omdat dit meer een veiligheidsding is dan iets anders.

Zoals sommigen van jullie misschien weten, heb ik wat problemen gehad met de oliedruk/OFH bij het starten van de koude motor. Om veilig te zijn, wil ik graag een oliedrukmeter (en ook een temperatuurmeter, voor het geval ik deze auto ooit op het circuit gebruik) in mijn auto plaatsen. Mijn vraag: wat is de beste/veiligste manier om deze sensoren te installeren?

Er zijn aftermarket oliefilterkappen met 2 poorten bovenop om sensoren in te schroeven. Voorbeeld:

Image

Image

Wat me tegenhoudt is: in het geval dit niet 100% nauwkeurig is of 100% past, kan de olie terugstromen in het motorblok omdat het de druk niet vasthoudt (in het geval deze 2 o-ringen niet 100% afdichten). Aan de positieve kant is dit plug & play en kan ik de extra sensoren direct toevoegen.

Zijn er verder nog andere manieren? Ik zou een T-stuk kunnen plaatsen op de oliedrukwaarschuwingslichtsensor aan de achterkant van de OFH, maar er is heel weinig ruimte. Suggesties?

#6 · (Edited)
In mechanische termen is meten op twee verschillende plekken nauwkeuriger dan op één plek.
Maar ik denk dat meten na de filter een goed idee zou zijn.
In het geval van filterfalen of bypass, heb je nog steeds een goede aflezing van de oliedruk.
na de filter als bovenop de filter?

Om een deel van de bovenstaande post te beantwoorden:
  • Ik probeer een OEM-achtige look te krijgen. Ik wil niet te veel shit opofferen, dus ik ga misschien voor dit: D1-Series Dual Oil Pressure & Oil Temperature Monitor - VEI Systems Het heeft olietemp en druk in één.
  • Ik ga niet voor een plaat die te veel ruimte opoffert voor 3 pods. Ik denk dat ik voor één 52mm vent pod ga.
  • M3 cluster is veel te duur
  • @NickGG Als je de OEM oliedrukschakelaar weggooit, gooit dat dan geen codes? Of kun je dat eruit programmeren? Een distro blok op die plek, mijn vraag: is daar genoeg ruimte voor?

#3 · (Edited)
Ik heb dit voor olie temperatuur- en drukmeter:

Olieverdeelblok – LeatherZ

En dit voor het monteren van de meters:
E46 Meterpaneel – LeatherZ

Ik zal zeggen dat de olietemperatuur over het algemeen iets lager is dan wat de BMW ECU als olietemperatuur aangeeft.
Ik heb een VDO-temperatuursensor die dezelfde schroefdraad heeft als de oliecarteraftapplug, maar ik heb hem nog nooit geĂŻnstalleerd.
Dat zou een nauwkeurigere olietemperatuur moeten geven.

Hier is een DYI met een iets ander meterblok:
DIY: Oliedruk, olietemperatuur, voltmeter meters | E46 Fanatics Forum

#7 ·
Ik heb dit voor olie temperatuur- en drukmeter -

Olieverdeelblok – LeatherZ

En dit voor het monteren van de meters -
E46 Meterpaneel – LeatherZ

Ik zal zeggen dat de olietemperatuur over het algemeen iets lager is dan wat de BMW ECU als olietemperatuur aangeeft.
Ik heb een VDO-temperatuursensor die dezelfde schroefdraad heeft als de oliecarteraftapplug, maar heb deze nog nooit geĂŻnstalleerd.
Dat zou een nauwkeurigere olietemperatuur moeten geven.

Hier is een DYI met een iets ander meterblok -
DIY: Oliedruk, olietemperatuur, voltmeter meters | E46 Fanatics Forum
Ik heb precies deze opstelling, die ik installeerde kort nadat ik mijn auto in december 2000 kocht. VDO heeft de oliedrukschakelaar, die eenvoudig de OEM-schakelaar aan de achterkant van de oliefilterbehuizing vervangt. De VDO-schakelaar heeft twee aansluitingen. Eén gaat naar de VDO-meter; de andere verbindt de originele OEM-schakeldraad die het 'rode olielampje' van het dashboard bedient. Op deze manier heb ik beide opties beschikbaar en het werkt al die jaren prima - en nauwkeurig. En het meterpaneel past perfect in het dashboard.

#4 ·
Je kunt zoeken naar een m3-cluster, ze hebben een ingebouwde temperatuurmeter waar de mpg-meter zich op de reguliere clusters bevindt en Rally Road verkoopt een verdeelblok voor waar de standaard drukschakelaar zit, zodat je daar meerdere sensoren kunt plaatsen. Maar persoonlijk zou ik die drukschakelaar gewoon weggooien en in plaats daarvan een druksensor installeren met een externe meter, of als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt, kun je zoiets installeren.
Image

#10 ·
@NickGG bedankt voor de link. Dat distro-blok zou voor mij kunnen werken, maar op deze foto is het inlaatspruitstuk niet geĂŻnstalleerd, of het is een andere omdat de foto van een M50 komt.

Verlies ik dan de OEM-oliepeilsensor niet?

#11 ·
#12 ·
Ik gebruik de pmc-adapter voor koeling en hij past 100%, geen problemen. De olietemperatuur wordt weergegeven in mijn cluster oled met behulp van de standaard hardware voor metingen. Nog nooit problemen gehad met koude start, circuit, straat etc.

#14 ·
Heb het niet gedaan....

Maar qua hoe/waar de zendeenheid te plaatsen, ik denk dat Sreten een banjo-bout gebruikte in het onderste uiteinde van de Vanos-leiding die in het midden was geboord om een druk/temperatuursensor te accepteren... Ik denk dat het in een van zijn recente, E46 touring race prep video's zit... Ik ben vergeten hoe hij het display zo had aangesloten dat het in de auto werkte.

Mijn lokale indie installeert meestal een S54 oliefilterhuis van een M3...dat extra poorten heeft

• Like
Reactions: mega_stihl
#15 ·
GERELATEERD MAAR VERSCHILLEND

Wat is de waarde van het kennen van de olietemperatuur? Wat ik echt vraag is, ik heb een E93 en die geeft alleen de olietemperatuur en geeft geen koelvloeistoftemperatuur. Ik begrijp waarom olietemperatuur en -druk waardevolle informatie zouden zijn in combinatie met de koelvloeistoftemperatuur, maar mijn hele leven heb ik altijd de koelvloeistoftemperatuur gezien als de kritieke informatie die je moet hebben. Nu heb ik een auto die geen koelvloeistoftemperatuur geeft, en ik weet niet wat de olietemperatuur zou moeten zijn, of niet. Wat is de waarde van het kennen van de olietemperatuur?

#24 · (Edited)
U hoeft geen sensoren voor de temperatuur te kopen. Uw auto heeft al een olietemperatuursensor. U kunt een olietemperatuurmeting op uw radio krijgen voor een maximale OEM-uitstraling door dit te gebruiken: eKombi für BMW 3er E46 / X3 E83 / Z4 E85 – Car-Solution
Dat is geen plug & play om te installeren. Dat gezegd hebbende, de standaard olietemperatuursensor is niet nauwkeurig. Hij gebruikt de niveausensor en verwarmt deze en meet hoe lang het duurt om weer af te koelen en op basis daarvan berekent hij de huidige temperatuur van de olie (als ik me niet vergis). Ik gebruik liever een NTC

Heren, ik waardeer al uw input hier zeer.

Ik ben nu aan het overwegen of ik een VEI- of MTX-D-meter moet gebruiken.

Image

Dit is de MTX-D. U kunt hem met uw computer programmeren om in te stellen bij welke temperatuur het alarm af moet gaan en bij welke temperatuur de leds groen/geel/rood moeten worden. In het midden staat de druklezing. U kunt hem dus aanpassen. Maar er is geen daadwerkelijke digitale aflezing van de temperatuur, alleen leds die oplichten. Ja, afhankelijk van hoe u hem instelt, zou u kunnen uitzoeken hoeveel graden welke leds zijn.

Image

VEI-eenheid: basic, kan helderheid kiezen, eenvoudig te installeren, geen onzin. Helderheid verschilt als u uw lichten aan/uit zet. Rood licht ziet er meer OEM-achtig uit in E46

Weet niet zeker welke ik moet kiezen.

#20 · (Edited)
Ik keek gisteren naar S54-behuizingen en het lijkt erop dat de M3 euro-behuizingen zijn opgezet voor de oude koelerfittingen, maar niet de USA-behuizingen?

^^^ Dat gebruik ik voor mijn olietemperaturen, met een VDO-meter in mijn track car.

Ik gebruik ook de PMC-adapter die naar een oliekoeler loopt, met mijn oliedrukmeter erop gemonteerd, maar om de een of andere reden werkt het niet. Misschien is het niet goed geaard.

#22 ·
Ik keek gisteren naar S54-behuizingen en het lijkt erop dat de M3 euro-behuizingen zijn opgezet voor de oude koelerfittingen, maar niet de USA-behuizingen?

^^^ Dat gebruik ik voor mijn olietemperatuur, met een VDO-meter in mijn raceauto.

Ik gebruik ook de PMC-adapter die naar een oliekoeler loopt, met mijn oliedrukmeter erop gemonteerd, maar om de een of andere reden werkt het niet. Misschien is het niet goed geaard.
De euro m-auto's hebben ze, wij hebben ze alleen op e46 m3 en welke z de s54 had

#25 ·
Op circuitdagen of bij zwaar rijden kan de olietemperatuur te hoog worden, terwijl de koelvloeistof binnen het bereik kan blijven, vanwege een gebrek aan oliekoeler.

1) goed om te weten wanneer de motor volledig warm is, niet ideaal om uw motor te belasten totdat deze op een goede bedrijfstemperatuur is. Sommige M-auto's hebben de waarschuwingslampjes op de toerenteller om hetzelfde resultaat te bereiken
2) voor circuitrijden of over het algemeen sportief rijden kan het u waarschuwen om gas terug te nemen wanneer de olietemperatuur een veilig bereik overschrijdt.
Dit is een ander onderwerp, maar imo is dit pure bullshit. De M3 toerenteller heeft leds tot een bepaald toerental als waarschuwing, dus je moet die toerentallen niet overschrijden totdat de olie warmer is. Maar laten we eerlijk zijn, na letterlijk 1 minuut rijden, laten de leds al 6k rpm zien. Er is geen manier dat ik hem naar 6k ga laten draaien met een koude motor.

#26 ·
Ik neig een beetje naar Sorek's Gauge.S-opstelling, degene die Sreten gebruikte in zijn Touring-trackbuild:
Hij gebruikt een VANOS banjo bout adapter met een 2-in-1 Bosch PST-F 1 temperatuur- en druksensor - lijkt een beetje duur voor een simpele doorgeboorde banjo bout, maar is een mooie minimalistische oplossing:
Geen goedkope opstelling, maar ik vind het wel mooi hoe het in het interieur integreert, slechts gedeeltelijk een van de ventilatieopeningen opoffert en je krijgt veel meer opties voor monitoring, allemaal programmeerbaar met enkele logging-functies. Staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijst, maar iets waar ik langzaam naartoe spaar.

#27 ·
De M54 heeft een thermokoppel in het oliepad in de oliefilterbehuizing, dus:
Image

het zit op de juiste plaats en het is goed 'bevochtigd' - olie uit de filterbehuizing moet er langs
om naar de rest van de motor te gaan. (Mega, ik heb valsgespeeld en een t60 gebruikt)

Dus als je die sensor zou kunnen bespieden en een geconverteerde waarde ervan zou kunnen krijgen, zou dat een goede plek zijn om de temperatuur te meten.
Net als iets dat die stekker vervangt en een beetje in de olie stak.

Voor een koeler lijkt er echter geen gemakkelijke manier te zijn om de behuizing te boren en te tappen om de volledige stroom te krijgen. Het plaatsen van een huls in dat gat onder de temperatuursensor en vervolgens het terugvoeren van de gekoelde olie naar de vanos-fitting zou het doen, maar niet... prachtig.

Ik

#29 ·
Ik heb dit onlangs op mijn auto gebruikt. Ik was ook bezorgd over de pasvorm en de bouwkwaliteit. Toen het bij mij werd afgeleverd, heb ik onmiddellijk beide onderste O-ringen vervangen door originele BMW-ringen. Daarna heb ik het middelste buisgedeelte verwijderd dat op zijn plaats wordt gehouden door 3 kleine bouten en heb ik rode Loctite op ze gebruikt, voor het geval dat. Tot nu toe is het goed. Geen lekken, oliedruk is aanwezig en het werkt gewoon. Ik gebruik er een stand-alone olietemperatuursensor op voor mijn analoge olietemperatuurmeter. Om eerlijk te zijn, heb ik het echter niet dagelijks getest, aangezien de auto nog niet geschikt is voor de weg, maar ik heb er wel een stukje mee gereden op de binnenwegen en het heeft wel een paar volledige warmtecycli gehad.