E46 Fanatics Forum banner

ABS/DSC-module vervangen

33K views 37 replies 7 participants last post by  Spannerhead  
#1 ·
Zo ja, dan is het plan op dit moment om er een van een sloop E46 te halen (RealOEM zegt dat ze uitwisselbaar zijn tussen alle modellen), te installeren en op de auto te coderen. Het lijkt erop dat ik INPA/NCS Expert voor dat laatste deel moet installeren. Ik ben ongerust over de codeerkant van de zaak (geen IT-professional, dus het is niet "natuurlijk" voor mij), maar alle online bronnen maken echt een verschil. :thumbsup:

#3 ·
Het is kapot, en dat is ook geen verrassing, aangezien uw auto uit 2002 komt. Naarmate deze auto's ouder worden, komt dit probleem vaker voor en komt het vooral vaak voor bij auto's uit 2002, om welke reden dan ook. Toen de mijne het begaf, kocht ik de vervangende module en stelde de klus jarenlang uit, uit angst voor de codering. Uiteindelijk viel het wel mee.

Ik raad aan om ook de hoofdremcilinder te vervangen terwijl u er toch mee bezig bent, deze is sinds 2002 vele malen herzien.

https://www.rmeuropean.com/Products/34336785666-MFG4-V304.aspx

Koop ook de nieuwste module die u op eBay kunt vinden. Net als de hoofdremcilinder is deze ook al vele malen herzien. Koop er absoluut geen van een auto van voor 2004, anders moet u de klus misschien opnieuw doen.

Dit is hetzelfde onderdeelnummer dat ik heb gebruikt, het werkte prima in mijn auto. Best een goede deal.

https://www.ebay.com/itm/OEM-01-06-...TEM-ABS-PUMP-CONTROL-MODULE/164098273896?hash=item263504f268:g:ryIAAOSwT-NeVnxb

#6 · (Edited)
Ik moest dit een paar jaar geleden doen. Als uw module zich onder de hoofdcilinder bevindt, zoals bij mij het geval was, moet u ook de hoofdcilinder verwijderen en het systeem ontluchten. Het is geen leuke klus. Sommige modellen hebben het in het medicijnvak en dat maakt het gemakkelijk. Ik hoop dat je geluk hebt. Ik heb $50 betaald om het te laten coderen. Nadat het is gecodeerd, zou u geen problemen meer moeten hebben.

#7 ·
Als uw module zich onder de hoofdremcilinder bevindt, zoals bij mij het geval was, moet u ook de hoofdremcilinder verwijderen en het systeem ontluchten. Het is geen leuke klus.
Het is mogelijk om alleen de ABS-regeleenheid te verwijderen zonder de hoofdremcilinder te verwijderen. Het is zeker krap en priegelig. Bekijk enkele threads en video's die dit behandelen.

#13 · (Edited)
De stukken op hun plaats zetten om dit te repareren:

- BMW Tools geĂŻnstalleerd op mijn T31 laptop
- K+DCAN-kabel besteld
- Hoofdcilinder besteld bij FCP
- Vandaag een ABS/DSC-module van een 2005 325 van de sloop gehaald.

Kunnen jullie bevestigen dat dit degene is die ik nodig heb?

Image

Echt blij dat ik hem van de sloop heb gehaald in plaats van er een online te bestellen; kreeg wat goed inzicht in hoe ik erin kan komen, de oude kan verwijderen en de nieuwe kan installeren. Ik zie echt niet hoe het mogelijk zou zijn om hem te vervangen zonder de rem-hoofdcilinder te verwijderen... Er was nauwelijks genoeg ruimte om een flare nut wrench op de fittingen te zwaaien, zelfs met de hoofdcilinder verwijderd. :eek:

#14 ·
Moet de module voor de nummers zien, maar ja, omdat het van een RWD-auto komt, zou het zonder problemen in je auto moeten werken. Ik weet ook niet hoe ver je wilt gaan, maar ik zou ook overwegen om de remslangen op alle hoeken tegelijk te doen. Helaas heeft FCP ze niet, maar de OEM ATE-slangen die ik heb gebruikt, zijn verkrijgbaar voor $ 12 / stuk van RMEuropean. Heb ze nog nooit zien falen op deze auto's, maar het is een goedkope verzekering voor een cruciaal onderdeel, IMO.

Scope creep beet me hard toen ik deze klus deed lol

#15 ·
Bedankt. Ik denk dat ik me gewoon aan de huidige omvang van de reparaties zal houden. Ik zal INPA en mijn Motive ontluchter voor de eerste keer gebruiken; Ik denk dat dat genoeg onbekend terrein is voor één klus.

Vraag: Hoe voorkwam je dat je een rommeltje in de motorruimte maakte? Met andere woorden, heb je eerst alle remvloeistof via de remklauwen afgevoerd? Moet ik / is het mogelijk om de oude ABS-pomp te laten circuleren om alle vloeistof eruit te krijgen?

Het verwijderen van de module uit de sloopauto was een uiterst rommelige klus, en ik zou die ervaring liever niet herhalen voor mijn E46.

#16 ·
Het is een tijdje geleden, maar ik herinner me dat ik een kalkoenspuit gebruikte en dat zorgde voor het grootste deel van de vloeistof. Op basis van de foto lijkt het erop dat ik de remklauwen niet heb geleegd voordat ik de unit verwijderde. Toen ik de leidingen van het ABS-blok verwijderde, was er zeer minimale lekkage. Toch zou ik handdoeken bij de hand houden.

Ook heb ik de pomp tijdens deze klus nooit gecycled. Mensen zeggen dat je dat moet doen bij het ontluchten van de lucht uit het nieuwe ABS-blok, maar mijn Motive en de zwaartekracht hebben het prima opgelost. YMMV.

Attachments

#19 ·
Dus ik heb vorige week de BMW Tools suite op mijn laptop geĂŻnstalleerd.

Vandaag was het mechanische deel van de klus. Niet al te slecht.

Deze dinges werkte geweldig om het meeste vloeistof uit de hoofdremcilinder (HRC) te zuigen:

Image

Het was echter nog steeds een erg rommelige klus. :(

Slechte DSC-module eruit:

Image

"Nieuwe" DSC-module en HRC erin:

Image

Dit voor het eerst gebruikt om de hele rem- en koppelingshydrauliek te spoelen. Werkte geweldig:

Image

Een paar opmerkingen:

1. ZO blij dat ik een onderdeel van de sloop heb gehaald voor deze klus; ik wist precies hoe ik de vervanging moest uitvoeren.
  2. Er is een speciale plek in de hel gereserveerd voor de ingenieurs die besloten A) dat het een goed idee zou zijn om een ​​kleine torx-kop op de reservoir-naar-HRC-bevestigingspen in een heeeel onhandige hoek te plaatsen en B) een 7 (!!!) mm ontluchtingsschroef voor de koppeling te gebruiken. Serieus. :censor: :banghead:
En een vraag:

Dus morgen ga ik de unit coderen naar de auto. Gezien het feit dat ik het hele systeem al heb ontlucht, moet ik dan nog steeds de ABS-pomp cyclisch laten werken, en zo ja, moet ik dan alles daarna opnieuw ontluchten?

#23 · (Edited)
^Bedankt jongens. Ik heb er een helse tijd mee om de unit te coderen. Ik heb de procedure meerdere keren doorlopen en ben zelfs een stukje met de auto gaan rijden voordat ik het opnieuw probeerde, en het "pakt" nog steeds niet. Een ENORME dank aan @Bali die vanmiddag 45 minuten met me aan de telefoon heeft gezeten om me te helpen het op te lossen. 👍

Foutmelding in BMW Scanner (PA Soft):
Image

Foutmelding in INPA, bovenste helft:

Image

Onderste helft:

Image

De DSC- en remlichten branden op het dashboard, beide geel. De auto rijdt prima. Zelfs na het ontluchten is het rempedaal wat papperiger dan ik zou willen, maar het is niet onveilig.

Alle inzicht in het coderen van dit ding zou worden gewaardeerd. Bedankt allemaal.

Attachments

#25 · (Edited)
Na het zien van de "LWS" in uw screenshot hierboven en het lezen van het einde van bericht #2 in Silverdogz' thread hier
https://forum.e46fanatics.com/showpost.php?p=17312649&postcount=2
lijkt het erop dat deze fout afkomstig is van de stuurhoeksensormodule, die eenvoudigweg gekalibreerd moet worden.

Dit artikel behandelt de stuurhoekkalibratie.
http://blog.obdii365.com/2015/02/03/reset-bmw-e46-steering-angle-sensor-with-inpa-cable/

Hier is een andere manier. Open INPA en navigeer als volgt: E46, Chassis, MK60, Activeren, Stuurhoekkalibratie, wacht een paar seconden op de bevestiging, klaar!

En een video voor de lol...
https://youtu.be/6zNVZwYSVMg

#29 ·
Maakt de MK60 zich zorgen over het VIN? Ik heb de mijne (MK20) gecodeerd en de hoeksensor gekalibreerd, en dat was 'alles' wat ik moest doen...

Ik ben het eens met Bali, de Duitser lijkt je te vertellen dat je de stuurhoek opnieuw moet kalibreren naar de ABS-module. De PASoft-beschrijvingen zijn niet altijd correct.

https://e46fanatics.com/forum/showthread.php?p=15619497 lijkt het ermee eens te zijn, hoewel het geen schat aan details is.

https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=14780202 laatste bericht hier beschrijft ook wat ik heb gedaan.

ter info,
t

#32 · (Edited)
Maakt de MK60 zich zorgen over het VIN? Ik heb de mijne (MK20) gecodeerd en de hoeksensor gekalibreerd, en dat was 'alles' wat ik moest doen... Ik ben het eens met Bali, de Duitser lijkt je te vertellen dat je de stuurhoek opnieuw moet kalibreren naar de ABS-module.
Mijn gevoel zegt dat het VIN er niet toe doet, maar ik weet dat de VO correct moet zijn om alles goed te laten werken en andere CAN-bus modules tevreden te stellen. Ik denk dat het coderen van de ABS-module van OP is gelukt. Geen fouten van NCS Expert en we hebben geverifieerd dat de ABS-module nu het VIN van de auto heeft. Ik vermoed dat de VO oké is geschreven. Ik ben er vrij zeker van dat de stuurhoekkalibratie alles is wat hier nog gedaan moet worden. Ik heb OP een sms gestuurd, hopelijk kan ik hem helpen dit te doen als hij vrij is. -Scott moet zijn NCS Expert-vaardigheden opfrissen...

#31 ·
Alleen bepaalde versies van INPA hebben daadwerkelijk de LWS-herkalibratie.
Klopt. Omdat INPA alleen scripts op de achtergrond uitvoert, gaat het meer om het hebben van de UI-optie om het juiste script te starten. Ik heb verschillende manieren gezien om de stuurhoekkalibratie in INPA te initiëren, en je kunt het doen met een enkele taak in Tool32.

#34 · (Edited)
Mijn versie van INPA had de kalibratiefunctie voor de stuurhoeksensor niet. Ik moest Tool32 gebruiken, dat was opgenomen in de software suite die ik had gekocht. Volgde dit IIRC: https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=890659 Ik geloof dat ik ofwel DSC E46 of DSC MK60 heb aangeklikt, misschien kan Bali bevestigen welke te gebruiken voor onze auto's.
Ja, dat is de manier om het te doen met Tool32. Ik geloof dat dit de .PRG-bestanden zijn voor elk type ABS-module. Allemaal bevinden zich onder C:\EDIABAS\ECU\
  • Teves MK20: ascmk20.prg, dsc_e46.prg
  • Bosch 5.7: dsc57.prg
  • Teves MK60: dsc_mk60.prg

#36 ·
Het is prachtig. (geen waarschuwingslampjes) Met de hulp van @Bali moest ik Tool32 gebruiken om de stuurhoeksensor te kalibreren en EINDELIJK de laatste code te wissen. Ik moet de ABS-pomp nog cyclisch laten werken en een laatste ontluchting uitvoeren, maar dat is peanuts vergeleken met de elektronische hindernissen waar ik doorheen moest springen. Ik zou volledig verloren zijn geweest zonder de hulp van iedereen, dus bedankt allemaal. :thanks:

#38 ·
Die lichten na 2 jaar van mijn dashboard halen was de meest bevredigende reparatie die ik aan mijn E46 heb gedaan. Gefeliciteerd!

Toevallig heeft dezelfde trifecta (gepaard met periodieke noodloop) mijn F30 sinds donderdag geplaagd. Ga morgen naar de dealer, blij dat deze onder garantie valt. :rolleyes:
Bedankt! En ja, het was een enorme pijn in de kont, mechanisch en elektronisch... Ik vertelde Bali dat het mijn wens bevestigt om niets nieuwer te kopen dan een E46 als dit het soort dingen is waar ik regelmatig mee te maken zou krijgen, alleen om een eenvoudige reparatie uit te voeren.

Succes met de F30-reparaties! Ik hoop dat de dealer het goed met je doet...