E46 Fanatics Forum banner

Ruitensproeierpomp werkt niet

24K views 26 replies 12 participants last post by  Cjancek  
#1 ·
Hallo-

Ik kom al lange tijd op deze site voor doe-het-zelf-projecten en andere informatie over mijn '03 330xi en de informatie is zeer nuttig en gewaardeerd. Ik heb een nieuw probleem met de auto dat ik moeilijk kan diagnosticeren en ik kon hetzelfde probleem niet vinden. Mijn ruitensproeierpomp is onlangs gestopt met werken. Omdat het een goedkoop onderdeel is, heb ik een nieuwe gekocht en geĂŻnstalleerd en hij werkt ook niet, dus ben ik de elektrische kant gaan bekijken. Dit is wat ik heb getest en gevonden:

Ik heb de pomp verwijderd en aangesloten op een 12V-voeding en hij werkt.

Met de pomp verwijderd uit de auto:
- contact uit, pompaansluitspanning = 9,23V (hetzelfde als ik de massakabel van de accu gebruik)
- contact aan, pompaansluitspanning = 9,12V (hetzelfde als ik de massakabel van de accu gebruik)
- contact aan, ruitenwisserpompschakelaar aan, pompaansluitspanning = 11,30V

Als ik de pompaansluiting op de pomp aansluit:
- contact aan, pompaansluitspanning = 0V
- contact aan, ruitenwisserpompschakelaar aan, pompaansluitspanning = 0V

Het lijkt er dus op dat er spanning naar de connector gaat (~9V) totdat ik de pomp aansluit, dan verliest hij alles. Kan iemand die meer verstand heeft van elektriciteit dan ik, me helpen uit te zoeken wat hier aan de hand is?

Bedankt bij voorbaat!

#2 ·
Weet je dat er twee pompen zijn (althans bij mij) - één voor de voorruit en één voor de koplampafdekkingen? Bij mij werkte die aan de achterkant van het reservoir niet meer en daarna werkte er niets meer, omdat er geen stroom meer naar de voorpomp ging. De achterste vervangen en nu werken de ruitensproeiers. Misschien moet ik de voorste ook vervangen, want de originele voorpomp lijkt niet genoeg druk te leveren om de koplampensproeiers naar buiten te duwen.

#3 ·
Weet je dat er twee pompen zijn (althans op de mijne) - een voor de voorruit en een voor de koplampafdekkingen. Bij mij werkte de pomp aan de achterkant van het reservoir niet meer en toen werkte er niets meer, omdat er geen sap meer naar de voorpomp ging. De achterste vervangen en nu werken de ruitensproeiers. Moet mogelijk ook de voorste vervangen, aangezien de originele voorpomp niet genoeg druk lijkt te leveren om de koplampensproeiers eruit te duwen.
Daar had ik niet aan gedacht, ik heb net de achterste vervangen. Ik zal proberen de andere te testen. Bedankt.

#4 ·
Ik heb de voorste wasmotor getest met een 12V-bron en hij werkte, dus het is blijkbaar geen probleem met de pomp. Wanneer ik het contact aanzet en aan de ruitenwisserhendel trek, hoor ik de motor twee keer draaien, maar er komt geen vloeistof uit. Wanneer ik het opnieuw probeer te trekken, draait de motor niet. Heeft iemand anders ideeën over dingen die ik moet controleren om de oorzaak te vinden van het niet spuiten van de vloeistof?

Bedankt!

#11 ·
Ik heb de voorste wasmotor getest met een 12V-bron en hij werkte, dus het is blijkbaar geen pompprobleem. Wanneer ik de ontsteking aanzet en aan de ruitenwisserhendel trek, hoor ik de motor twee keer draaien, maar er komt geen vloeistof uit. Wanneer ik het opnieuw probeer te trekken, draait de motor niet. Heeft iemand anders nog ideeën over dingen die ik moet controleren om de oorzaak te vinden van het feit dat de vloeistof niet sproeit?

Bedankt!
Twee gedachten voor dit specifieke probleem (houd er rekening mee dat je hier krijgt waar je voor betaalt) - alleen omdat je de voorpomp hoort draaien, wil nog niet zeggen dat hij werkt. Bij de mijne, die nog steeds aan het reservoir vastzat, trok ik de slang eraf (die naar de koplampen leidde). Hoewel ik de pomp kon horen draaien, kwam er geen vloeistof uit de pomp zelf. Het tandwiel binnenin moet versleten zijn. Heb een nieuwe besteld op eBay voor minder dan $ 12, incl. verzendkosten. Uiteraard niet oem

Tweede gedachte/intermitterende werking - weet vrij zeker dat uw koplampsproeiers alleen werken als uw lichten aan staan. Het is ook mogelijk dat ze maar twee van de drie keer werken dat je trekt om je voorruit te wassen, omdat koplampen niet zo vaak hoeven te worden schoongemaakt. Dit is hoe de Duitsers zouden denken, zelfs 12-15 jaar geleden. Zou waarschijnlijk nooit in Amerikaanse geesten opkomen!

Ook - twee pompen met verschillende bewerkingen, het beste om te specificeren over welke je het hebt.

Ik hoop dat dit helpt.

#5 ·
Ik heb de voorste wasmoter getest met een 12V-bron en hij werkte, dus het is blijkbaar geen probleem met de pomp. Wanneer ik de ontsteking aanzet en aan de wisserhendel trek, hoor ik de motor twee keer draaien, maar er komt geen vloeistof uit. Wanneer ik het opnieuw probeer te trekken, draait de motor niet. Heeft iemand anders ideeën over dingen die ik moet controleren om de oorzaak te vinden van het niet spuiten van de vloeistof?

Bedankt!

#8 ·
Ik heb ook de slang van de sproeiers op de motorkap losgekoppeld en geprobeerd, maar er kwam geen vloeistof uit, dus het lijkt erop dat ze niet verstopt zitten. Ik blies ook in de slang en de lucht kwam uit het reservoir, dus er lijkt ook geen verstopping in de slang te zitten.

#9 · (Edited)
Ik heb net mijn sproeiers en telescopen vervangen, nog steeds geen succes. Ik zal morgen de elektrische onderdelen bekijken.

Als je de bovenstaande DIY doet, let dan op de oriëntatie van de telescoop, er zit een inkeping die in de sproeier gaat. Zorg ook voor nieuwe O-ringen voor waar de slang naar de sproeier gaat, de mijne lekte voordat ik hem verving.

#10 ·
Omdat het een bepaalde spanning heeft zonder belasting (pomp losgekoppeld) en de spanning naar nul gaat met belasting (pomp aangesloten), klinkt het als een verbindingsprobleem. Een gecorrodeerde of anderszins slechte verbinding heeft meer weerstand dan de pomp, dus hij laat het grootste deel van de spanning vallen wanneer u de pomp aansluit.

Probeer een testlamp op de pompplug aan te sluiten en kijk of deze ĂĽberhaupt oplicht.

Volg de bedrading terug en controleer de zekering en de zekeringstekker.

#13 ·
Mijn 04 330i heeft dit probleem. Er lijkt wat "sediment" op de bodem van mijn reservoir te zitten, dus ik hoop dat dit een verstopping heeft veroorzaakt. Ik ga nu een deel van het systeem uit elkaar halen om de gemakkelijkere en goedkopere oplossingen te elimineren.

Iemand updates van anderen die dit probleem hebben?

#20 ·
Mijn 04 330i heeft dit probleem. Er lijkt wat "sediment" op de bodem van mijn reservoir te zitten, dus ik hoop dat dit een verstopping heeft veroorzaakt. Ga nu een deel van het systeem uit elkaar halen om de gemakkelijkere en goedkopere oplossingen te elimineren.

Iemand updates van anderen die dit probleem hebben?
Toen ik de mijne 5 jaar geleden kocht, kwam er heel weinig vloeistof uit de sproeiers, net als bij jou, sediment in de tank. Ik heb de tank verwijderd, de pomp verwijderd en hem onder hoge druk gewassen. Sindsdien is het prima.

#14 ·
Sorry voor de waardeloze foto's van de mobiele telefoon, maar dit zat op de bodem van mijn reservoir. Toen ik de tank leegde, leek het een soort algen te zijn. Helaas was het niet de oorzaak van het probleem.

Een goedkope pomp besteld voorlopig. ~$20 inclusief verzendkosten.

Ik ga mijn leidingen en sproeiers schoonmaken terwijl ik wacht tot het onderdeel arriveert.

Attachments

#17 ·
Zorg ervoor dat u een echte BMW-pomp gebruikt. Ik heb van alles geprobeerd, inclusief VDO, en had problemen. De enigen die de problemen lijken te verhelpen, zijn een echte BMW-pomp. Geen idee waarom, en theoretisch is de VDO-pomp hetzelfde. Raar.

#24 ·
Nou, holy crap... Ik kon de auto afgelopen weekend niet controleren omdat we een lang weekend weg waren, maar na twee weken extra rijden zijn alle monitoren klaar (hoewel OBD Fusion zegt van niet, ook al heb ik geen codes - misschien komt het omdat het SES-lampje brandt omdat de auto niet draait). Iedereen zegt dat de SAP de eerste monitor is die wordt ingesteld. Het was de laatste voor mij. Ik gok dat er een aantal koude startcycli zijn die hij moet doorlopen voordat hij wordt ingesteld. Bedankt voor de tip over de O2-sensoren. -Geo31 Oh cool, dus de nieuwe precat O2-sensoren hebben het ook voor jou opgelost? Het was jfoj die me daar jaren geleden op wees. -BaliDawg Ofwel een of twee van ons zijn in de war.

#25 ·
Nou, holy crap...

Ik kon de auto afgelopen weekend niet controleren omdat we een lang weekend weg waren, maar na twee weken extra rijden zijn alle monitors klaar (hoewel OBD Fusion zegt van niet, ook al heb ik geen codes - misschien komt het omdat het SES-lampje brandt omdat de auto niet draait).
Iedereen zegt dat de SAP de eerste monitor is die wordt ingesteld. Het was de laatste voor mij. Ik gok dat er een aantal koude startcycli zijn die hij moet doorlopen voordat hij wordt ingesteld.
Bedankt voor de tip over de O2-sensoren.-Geo31

Oh cool, dus de nieuwe precat O2-sensoren hebben het ook voor jou opgelost? Het was jfoj die me daar jaren geleden op wees. -BaliDawg

ofwel een of twee van ons zijn in de war.
George plaatste in de verkeerde thread. Ik weet niet zeker of hij het wist, dus ik antwoordde met een antwoord. Voel je vrij om ze te negeren. :eek:

#27 ·
Oké, ik heb het opgelost, de vorige eigenaar had de kabelboom van de koplampsproeier afgeplakt, de pomp was niet goed, neem ik aan. Dus de ruitensproeierpomp was gescheurd, dus ik dacht dat dat het probleem was, nou, dat was een probleem, maar de reden voor de 2 sproeiers en dan niets is de kabelboom die was aangesloten op de ruitenwisserpomp was eigenlijk voor de koplampen, nu hij de juiste bedrading heeft, spuit alles goed als een gek!