E46 Fanatics Forum banner
Status
Not open for further replies.

Welke brandstofniveausensor is verantwoordelijk voor de brandstofmeter?

67K views 8 replies 13 participants last post by  jdstrickland  
#1 ·
Mijn brandstofmeter geeft altijd leeg aan, ondanks mijn werkelijke brandstofpeil. Onnodig te zeggen dat een brandstofniveausensor moet worden vervangen. Ik heb moeite om erachter te komen welke ik moet vervangen. Meestal lees ik dat de linker vervangen moet worden, maar ik lees dit.

Beide zenders sturen signalen naar het instrumentenpaneel en de codering interpreteert de invoergegevens om de brandstofmeter aan te sturen. De tankinhoud wordt gemeten met twee niveausensoren die afzonderlijk zijn verbonden met het instrumentenpaneel. Elke niveausensor is verbonden met een aparte aarde (analoge aarde) en een sensorlijn (analoog positief) naar het instrumentenpaneel. De verschillende methoden om het brandstofpeil voor elke tankhelft te bepalen, worden aangepast aan de hand van de coderingsgegevens. De meter geeft een percentage van de totale inhoud van beide tankhelften weer.

Dit is in tegenspraak met wat ik meestal lees. Weet iemand zeker of dat waar is? Of dat het zeker de linker of de rechter is?

#2 ·
Zowel de brandstofzender aan de rechterkant als de brandstofzender aan de linkerkant (op de daadwerkelijke elektrische pomp) werken samen voor een nauwkeurige meting. Als een van beide stopt met werken, is het brandstofpeil niet nauwkeurig. Ik had dit probleem een tijdje geleden, en nadat de dealer beide zijde-eenheden (onder garantie) had vervangen, ontdekten ze dat er een kortsluiting in de leiding van de brandstofpomp zat. Nadat ik hen had gevraagd waarom ze beide eenheden hadden vervangen, informeerden ze me dat de brandstofmeter signalen van beide eenheden berekent voor een nauwkeurige aflezing.

#4 ·
Ik had problemen met mijn brandstofmeter nadat ik mijn brandstofpomp had vervangen. Je kunt een clustertest uitvoeren en deze geeft de status van de sensoren weer. In het laatste gedeelte van de test staat 1 2 of 3. Mijn auto zei 1, wat betekent dat de sensoren in orde zijn. Ik haalde de brandstofpomp er weer uit en controleerde of de sensor op de pomp vrij bewoog. Toen ik hem terug in de tank plaatste, voelde het alsof er ruimte in de tank was voor die unit en leek de pomp veel beter te zitten. Sindsdien gaat alles goed met de meter.

#5 ·
Bedankt voor alle reacties, ik sta op het punt een brandstofniveausensor te kopen van een andere gebruiker hier. Weet iemand een doe-het-zelf-gids voor het vervangen van dat ding? Ik heb er gisteren een gevonden, maar kan hem vandaag niet meer vinden.

#6 · (Edited)
Beide zijden van de tank hebben brandstofniveausensoren. U kunt de sensoren controleren met een ohmmeter.

RECHTERZIJDE
Leeg -- 70,0 +-1,2
Vol -- 394,5 +-4,5

LINKERZIJDE
Leeg -- 70,0 +-1,2
Vol -- 310,2 +-3,6

Met de sensoren eruit kunt u de sweep en het contact inspecteren. De sweep is bevestigd aan de arm met de vlotter erop. U kunt een stevige visitekaartje en contactreiniger gebruiken om verontreinigingen van de sweep en het contactvlak te verwijderen. Wees voorzichtig om de sweep niet te buigen.

Mijn begrip van de manier waarop het circuit werkt, is dat de twee eenheden een parallelschakeling zijn en het gemiddelde van de output het aangegeven brandstofniveau is. U kunt niet naar één sensor kijken als de oorzaak van het probleem - één eenheid kan de oorzaak zijn, maar u kunt niet met het idee naar binnen gaan dat het de rechter of de linker is, het kan beide zijn.

#9 ·
Mijn auto gaf "Leeg" aan, zelfs als de tank vol was. Na een tijdje rijden - soms een dag of twee - sprong de brandstofmeter naar het toenmalige niveau, ergens boven 3/4 tank, en daarna daalde de meter correct naarmate de benzine werd verbruikt. Wanneer hij weer "Leeg" aangaf, tankte ik vol en bleef hij "Leeg" aangeven.

Ik heb dit opgelost door de contactveeg schoon te maken, zoals ik eerder heb beschreven. Toen ik de veeg schoonmaakte, werd de kaart die ik als ruw oppervlak gebruikte, zwart van de verontreinigingen die voorkwamen dat het brandstofpeil correct werd weergegeven. Ik gebruikte een visitekaartje met een ruw oppervlak en wat contactreiniger. Ik heb waarschijnlijk ook een inktwisser gebruikt. Mijn theorie was dat de kleine contacten op de eigenlijke veegarm waaraan de vlotter is bevestigd, een verontreinigingslaag hadden, en dat de contactvlak waarop de veeg rijdt, ook een verontreinigingslaag had. U moet er beslist voor zorgen dat u de kleine contacten op de veegarm niet buigt, anders vernietigt u de zender.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.