E46 Fanatics Forum banner

Valvetronic motoraanpassing

26K views 14 replies 4 participants last post by  jon zimmerman  
#1 ·
Hallo, onlangs heb ik mijn Valvetronic-motor op mijn N42B18 vervangen, sindsdien start de auto niet met de motor aangesloten. Ik heb een behoorlijke scanner en die geeft me de mogelijkheid om de motor te leren/aan te passen, maar een van de stappen vertelt me om Terminal 15 UIT te zetten, te wachten tot het hoofdrelais uitvalt en vervolgens Terminal 15 AAN te zetten. Ik heb geprobeerd wat onderzoek te doen en ik kan niet achterhalen wat Terminal 15 is? Heeft iemand hier het ooit gedaan?

Bedankt!

#3 · (Edited)
De vvt is ontworpen om te resetten bij het inschakelen van de ontsteking. Heeft u de as (met behulp van de inbussleuf in het midden van de achterkant van de motor) gedraaid toen u hem opnieuw installeerde, zodat hij op de tandwielen schroeft? U zult voelen dat hij zichzelf naar binnen trekt. Dan kunt u de Tory-bouten aandraaien die hem vasthouden. U kunt hem er niet zomaar induwen, hij zal vastlopen op de tandwielen en als hij niet vrij beweegt bij het inschakelen van de ontsteking, kan dat uw probleem zijn.

#5 ·
Ik heb een foto gemaakt van precies de plek waar het op de camera zat, dus moet ik de inbussleutel aan de achterkant losdraaien en de motor weer op het tandwiel schroeven, terug naar de plek waar het eerst zat? Ik heb geteld dat het normaal gesproken 5 tanden van het einde verwijderd zou moeten zijn.

#6 ·
Ik heb een foto gemaakt van de exacte plek waar het op de camera stond, dus moet ik de inbussleutel aan de achterkant losschroeven en de motor terug op het tandwiel schroeven op de plek waar het eerst zat? Ik heb geteld dat het normaal gesproken 5 tanden van het einde verwijderd zou moeten zijn.
Ja - trek de kabelboom los en schroef hem los terwijl je hem verwijdert en schroef hem terug terwijl je hem installeert. Bevestig de kabelboom opnieuw. Precies zijn (exact hetzelfde aantal slagen) is hier niet belangrijk, aangezien de VVT-motor een reset zal uitvoeren wanneer u de ontsteking aanzet - zet gewoon de ontsteking ongeveer 20 seconden aan en dan uit. De VVT zal van begin tot eind zijn gegaan en zichzelf gereset hebben (als hij correct werkt).

Heeft u een scantool voor BMW-specifieke modules (d.w.z. BMW Scanner, INPA etc.)? Krijgt u VVT-fouten?

#7 ·
Ik wist niet zeker of je het moest losschroeven of niet, want ik heb ze altijd gewoon eruit getrokken en het tandwiel mee bewogen, maar er altijd voor gezorgd dat het op dezelfde plek op het tandwiel terugkwam. Ik heb een fatsoenlijke scanner waarmee ik de motor kan afstellen en die vertelt me dat de motor momenteel in de noodloop staat. Hij is zeker geschikt voor de taak, want hij kan ook allerlei coderingen uitvoeren.

#9 ·
Ik moet nog even terugkomen op de naam van de scanner, want ik weet het niet meer? en er zijn geen vvt-codes, ik zie alleen dat de motor in de noodloop staat als ik de status bekijk. Het probleem is dat de motor werkte totdat ik hem probeerde te vervangen door een andere, en toen was de ecu de motor vergeten en nu heb ik moeite om hem uit de noodloop te krijgen. Als ik de motor loskoppel, start de auto wel, maar toert hij niet op.

#12 ·
Het werkt! Ik heb de motor opnieuw getimed omdat ik dacht dat hij misschien een beetje verkeerd stond, de bougies eruit gehaald en gedroogd omdat ze een beetje nat waren van al het starten, naar de ecu gegaan en de valvetronic motor geleerd, en ze sloeg aan! Loopt zo soepel en stil als altijd.

#13 ·
Het werkt! Ik heb de motor opnieuw getimed, omdat ik dacht dat hij misschien een beetje verkeerd stond, de bougies eruit gehaald en gedroogd omdat ze een beetje nat waren van al het starten, naar de ecu gegaan en de valvetronic motor geleerd, en ze sloeg aan! Loopt zo soepel en stil als altijd
Hou van een happy end :clap: goed gedaan.

#15 ·
Bedankt vriend, ook bedankt voor de hulp!
Het werkt! Ik heb de motor weer getimed, omdat ik dacht dat hij misschien een beetje verkeerd stond, de bougies eruit gehaald en gedroogd omdat ze een beetje nat waren van al het starten, naar de ecu gegaan en de valvetronic motor geleerd, en ze sloeg aan! Loopt zo soepel en stil als altijd
Hoe stel je de motor af op het valvetronic systeem, ik heb hetzelfde probleem maar de as is verschoven terwijl de motor werd vervangen. Hij start nu koud maar valt meteen uit en heeft dan geen compressie totdat hij een tijdje staat.