E46 Fanatics Forum banner

(OPGELOST) S54 Gereviseerd maar lage oliedruk bij stationair toerental

1 reading
49K views 84 replies 13 participants last post by  Sapote  
#1 · (Edited)
Hallo mensen.

Ik heb een E36 gebouwd met een S54B32 motor en MSS54. Mijn klant kocht de motor in de VS en verscheepte hem naar Brazilië. Toen de motor hier aankwam, begon ik hem te inspecteren en ontdekte dat de drijfstanglagers versleten waren. We besloten een volledige revisie uit te voeren. Nieuwe BMW OEM STD drijfstanglagers, Glyco STD hoofdlagers, nieuwe zuigerveren, complete set pakkingen, enzovoort. We hebben de krukas journalen en de oliespelingen gemeten en dubbel gecontroleerd met plastigage. Oliespelingen op drijfstang- en hoofdlagers liggen tussen 0,038 mm en 0,040 mm (0,0015 inch). We hebben ook een Vanos-revisie gedaan met een Beysan Systems Kit en de motor was klaar om in de E36 te worden geïnstalleerd. Zoals gebruikelijk hier in de werkplaats controleren we altijd de motoroliedruk met een mechanische meter, vooral bij gereviseerde motoren. Laten we het nu over het probleem hebben... De motor werkt perfect, maar de oliedruk is een nachtmerrie geweest... Bij bedrijfstemperatuur van de motor liggen de oliedrukmetingen onder de 0,4 bar (6 psi) en BMW geeft aan dat de minimale oliedruk voor deze motor 0,7 bar (10 psi) bij stationair toerental is. Ik meet de oliedruk met de meter die is aangesloten op de oliefilterbehuizing, naast de locatie van de OEM oliedruksensor. Het oliedruklampje op het dashboard heeft tijdens de tests nooit geblinkt en ik heb de auto niet op de weg getest, maar hem alleen op bedrijfstemperatuur laten komen in de werkplaats... Ik was bezorgd over de oliespelingen, dus ik heb de motor verwijderd en elke speling opnieuw geïnspecteerd. Dezelfde resultaten, alles binnen de specificaties... Dus besloten we een nieuwe oliepomp te kopen en de motor weer in de auto te zetten. Ik merkte een kleine verbetering, maar de oliedruk is nog steeds lager dan 0,7 bar. Op dit moment geeft hij 0,4 - 0,5 bar stationair aan bij een olietemperatuur van 90 graden Celsius... Dit maakt me gek... De auto staat al maanden in de werkplaats en ik weet niet meer wat ik moet doen. De oliedruk gedraagt zich normaal bij het optoeren van de motor, de oliedruk gaat boven de 4,5 bar. Ik weet dat er een 1 bar constante drukventiel is en als ik het goed heb, is de functie ervan om de oliesproeiers gesloten te houden als de oliedruk lager is dan 1 bar. Als dit constante drukventiel faalt, zou het olie naar de oliesproeiers laten stromen, waardoor de motoroliedruk bij stationair toerental daalt. Wat denken jullie?

Is er nog iets anders dat ik over het hoofd zou kunnen zien? Is er een Vanos-gerelateerd probleem dat tot lage oliedruk zou kunnen leiden?

Bedankt mensen!

Groeten uit Brazilië
Guilherme Cavalli

#2 ·
Een ZEER GRONDIGE beschrijving en een raadselachtig probleem. U heeft gelijk over het constante drukventiel. Gezien alles wat u gedaan heeft, zou ik een nieuwe CPV moeten proberen. Het zou de oorzaak van het oliedrukverlies kunnen zijn.(??)

Even uit nieuwsgierigheid: heeft u geprobeerd de oliedruksensor te verwijderen en de meter in het gat voor de sensor te bevestigen? Enig verschil?

#3 ·
Een ZEER GRONDIGE beschrijving en een raadselachtig probleem. U heeft gelijk over het constante drukventiel. Gezien alles wat u hebt gedaan, zou ik een nieuwe CPV moeten proberen. Het zou de bron van oliedrukverlies kunnen zijn.(??)

Even uit nieuwsgierigheid, heeft u geprobeerd de oliedruksensor te verwijderen en de meter in het gat voor de sensor te bevestigen? Enig verschil?
Gisteren kreeg ik een andere CPV en laste deze om de olie stroom naar olie sproeiers te blokkeren. De oliedruk bij stationair draaien is precies hetzelfde, dus ik neem aan dat de klep goed werkte als we ervan uitgaan dat deze onder de 1 bar gesloten moet zijn. Ik zal het vandaag op de weg testen en de oliedruk controleren om te zien wat er gebeurt. Ik heb tot nu toe veel BMW-motoren gereviseerd, maar deze bezorgt me hoofdpijn. Bedankt voor de steun, MrMCar!

#7 ·
Benieuwd, waar meet u de oliedruk? Voor zover ik weet is de enige betrouwbare plek om de druk te meten zonder speciaal BMW-gereedschap waar de lagedruk-oliedrukschakelaar gaat, wat erg moeilijk te bereiken is en vereist dat de airbox wordt verwijderd.

Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die meten door te boren/tappen in de oliefilterdop en gemengde resultaten hebben. Er is een speciaal gereedschap (een aangepaste schroefdraadbout voor de oliefilterdop) dat BMW gebruikt om de druk te meten, maar het is moeilijk te vinden en duur.

#8 ·
Benieuwd, waar meet je de oliedruk? Voor zover ik weet is de enige betrouwbare plek om de druk te meten zonder speciaal BMW-gereedschap de plek waar de lagedrukschakelaar voor de olie zit, wat erg moeilijk te bereiken is en waarvoor de luchtfilterbox verwijderd moet worden.

Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die metingen hebben verricht door in de oliefilterdop te boren/tappen en gemengde resultaten hebben behaald. Er is een speciaal gereedschap (een aangepaste bout met schroefdraad voor de oliefilterdop) dat BMW gebruikt om de druk te meten, maar het is moeilijk te vinden en duur.
Neem een kijkje, ik heb er een video van opgenomen
Oliedrukmeter Locatie:

#9 ·
Ik heb een aantal video's opgenomen die het gedrag van de oliedruk van de motor laten zien:

Oliedruk bij stationair toerental, koude motor

Oliedruk bij stationair toerental, 80 graden Celsius

Oliedruk bij het optoeren van de motor, bedrijfstemperatuur

Oliedruk bij stationair toerental, bedrijfstemperatuur

#11 ·
Ik heb het getest en de oliedrukwaarschuwing knipperde niet, zelfs niet bij hogere olietemperaturen bij stationair toerental. De maximale olietemperatuur was 103 graden Celsius en soms ging het toerental bij het optillen van het gaspedaal naar 500 tpm, en nog steeds geen oliedruk lampje. De mechanische meter geeft constant 0,4-0,5 bar aan bij stationair toerental (5 - 7 psi).

#14 ·
Is het mogelijk dat uw mechanische meter niet de juiste druk aangeeft? We hebben het maar over een verschil van 3 psi.

Ook aangezien dit een omgebouwde auto is, weet u zeker dat het oliedrukwaarschuwingslampje op het dashboard überhaupt werkt?
Ik heb twee mechanische meters en beide lezen dezelfde druk af. BMW stelt ook dat de oliedruk een maximale oliedruk van 4 bar (58 psi) moet bereiken en de mechanische meter leest bijna 5 bar (72 psi).

Ja, het oliedrukwaarschuwingslampje werkt prima, net zoals in een E46.

#17 ·
Interessante thread die kan helpen bij het diagnosticeren van uw problemen:

de OP in de bovenstaande thread zag een aantal drastisch verschillende drukken bij de oliedop en de fabrieksdrukschakelaar locatie toen de olie op bedrijfstemperatuur was. Het bleek dat hij een verstopte oliekoeler had. Helpt misschien niet, maar ik vond de informatie informatief.

#19 ·
Interessante thread die kan helpen bij het diagnosticeren van uw problemen:

de OP in de bovenstaande thread zag een aantal drastisch verschillende drukken bij de oliedop en de fabrieksdrukschakelaar toen de olie op bedrijfstemperatuur was. Het bleek dat hij een verstopte oliekoeler had. Helpt misschien niet, maar ik vond de informatie informatief.
Bedankt eacmen,

De eerste keer dat ik deze motor startte, vermoedde ik dat het een probleem met de oliekoeler kon zijn, vooral omdat we niet de M3 E46 oem oliekoeler gebruiken met deze swap. We gebruiken een transmissie-oliekoeler van de E36. Het bleek dat ik net de twee slangen blokkeerde om het te testen, en geen veranderingen in de oliedruk... De video's die ik eerder plaatste, werden opgenomen zonder oliekoeler, met twee slangen geblokkeerd.

#25 ·
De stationaire dip die je liet zien na het optoeren is vrij normaal voor deze motoren en kan vaak worden verholpen door de ICV schoon te maken of de gasklep aan te passen. Aangezien je de airbox er al uit hebt, kun je net zo goed de ICV schoonmaken, naar mijn mening.

Er klopt iets niet. Je hebt hoge druk onder belasting en lage druk bij stationair draaien. Is je stationair toerental lager dan het zou moeten zijn? (zou ~800 tpm moeten zijn als de motor warm is)

Pagina 9 van deze PDF beschrijft de olie door de motor. Zorgwekkend is dat de pomp zelf de druk in het systeem zou moeten regelen, dus de hoge druk conditie zou niet mogen voorkomen. Misschien is de veer voor het ontlastventiel in de oliepomp af fabriek stijf, maar wordt deze na verloop van tijd soepeler?

Ja, het zou niet gebeuren als ik de airbox en MAF geïnstalleerd had, ik wilde alleen laten zien dat zelfs met 500 tpm (veel lager dan stationair toerental) het oliewaarschuwingslampje niet aanging.
Stationair toerental is 800 tpm, maar zonder airbox, MAF en ICV schommelt het stationair toerental tussen 800 en 850 tpm. Met alles geïnstalleerd is het stationair toerental constant 800 tpm.

Het is vreemd dat de oliedruk 4 bar overschrijdt, het gedroeg zich hetzelfde als met de oude oliepomp, dus ik geloof niet dat de veer van het ontlastventiel stijver is in een nieuwe oliepomp. Laten we aannemen dat er wat vuil in een oliegalerij zit... Bij hogere toerentallen zou elke vorm van verstopping in een oliegalerij de druk verhogen, toch? Lagere flow, hogere druk. Dat zou verklaren waarom je meer dan 4 bar oliedruk hebt bij hogere toerentallen, maar ik kan niet zien hoe het de druk zou verlagen bij lagere toerentallen. Ik had bijvoorbeeld in het verleden een probleem met een M50-motor. De oliedruk van die motor was 0,7 bar bij stationair draaien en bedrijfstemperatuur (gemeten op de oem-oliesensorlocatie) en op een dag begon hij een luid getik van de klepstoters te vertonen. De oliedruk opnieuw gemeten, het was 1,5 bar. Het bleek dat er wat vuil een oliegalerij van de cilinderkop blokkeerde, wat verklaarde waarom de druk hoger was vóór de blokkade.

#22 ·
Bij bedrijfstemperatuur van de motor liggen de oliedrukmetingen onder de 0,4 bar (6 psi) en BMW geeft aan dat de minimale oliedruk voor deze motor 0,7 bar (10 psi) stationair is. Ik meet de oliedruk met de meter die is aangesloten op de oliefilterbehuizing, naast de locatie van de OEM-oliedruksensor.
BMW-instructie voor het testen van de oliedruk: manometer aangesloten op de oliefilterdop, niet op de oliedrukschakelaar.
Er kan een andere druk zijn bij de oliefilterdop en bij de sensorlocatie. Het is gespecificeerd op 1 bar en niet op 0,7 bar bij de filterdop. Je hebt een speciale, geboorde oliefilterdopbout nodig om de druk te testen.

[TD>Oliedruk bij stationair toerental met motor op bedrijfstemperatuur[/TD>
[TD>min bar[/TD>
[TD>1,0[/TD>

[TD>Gereguleerde druk[/TD>
[TD>bar[/TD>
[TD>4,0[/TD>

#1 Oliedrukregelklep, volledig open? Laat te veel olievolume in de vanos/cilinderkop?
Dit is geen overdrukventiel, maar het beperkt de oliedruk in de VANOS-hogedruk-oliepomp. Dus zelfs als deze klep defect is en wijd open staat, zal de VANOS-pomp niet al deze olie verbruiken - wat betekent dat de VANOS er niet voor zal zorgen dat de motorolie daalt, zelfs als deze klep wijd open staat en daarom heeft het geen invloed op de motoroliedruk.

#26 ·
BMW-instructie voor het testen van de oliedruk: manometer bevestigd aan de oliefilterdop, niet aan de oliedrukschakelaar.
Er kan een andere druk zijn bij de oliefilterdop en bij de sensorlocatie. Het is gespecificeerd op 1 bar en niet op 0,7 bar bij de filterdop. U hebt een speciale, geboorde oliefilterdopbout nodig om de druk te testen.
Oliedruk bij stationair toerental met motor op bedrijfstemperatuur[/TD>
[TD]min bar[/TD>
[TD]1,0[/TD>
Gereguleerde druk[/TD>
[TD]bar[/TD>
[TD]4,0[/TD>
[TD]
[TD]
Ik zal een andere oliefilterdop halen en de mechanische meter eraan bevestigen en kijken of er verschil is. Het wordt een geweldige test!
Waar heb je die info vandaan? Omdat ik BMW ISTA+ heb en het toont andere waarden
924795

#23 ·
Een paar gedachten;

1) Elke gewone oliepomp kan slechts een X hoeveelheid olie leveren, afhankelijk van de grootte van de pomprotor/stator en de snelheid waarmee deze draait. Tot op zekere hoogte kunnen we dan caviteren (hier niet het geval) als we de pomp te snel laten draaien.
2) De olie wordt dan in de hoofdgalerij gevoerd en door de hele onderkant verdeeld. Het wordt ook naar de cilinderkop gestuurd voor gebruik door de vanos (er kunnen soms grote hoeveelheden worden gevraagd) en voor de smering van de nokkenassen/volgers etc.
3) Ja, het BMW-testplan voor het controleren van de oliedruk wordt uitgevoerd met een adapterdop op de oliefilterbehuizing, hoewel de oliedrukschakelaar (hoofdwarschuwing voor de bestuurder) zich op de hoofddrukpoort van de oliefilterbehuizing bevindt. Hij test op dezelfde poort als de oliedrukschakelaar. (Ik heb het geverifieerd met een nieuwe behuizing op mijn plank)

Om geen overmaatse oliepomp te monteren (vermogenrovend) moet er een evenwicht worden gevonden tussen de piekbehoefte en de mogelijkheid om de olie te leveren bij warme (dunnere olie) stationaire omstandigheden. Hier komt de CPV (constant pressure valve) in het spel. Het is 1 bar gereguleerd en als de oliedruk onder de 1 bar komt, wordt de sproeivoeding voor de zuigerkoelingsjets afgesloten om een ​​adequate toevoer voor de rest van de motor te garanderen.

Eerdere "S"-motoren waren verstoken van Vanos. Olie werd geleverd om de cilinderkop te voeden via het blok in de kop. Er is minder olievolume nodig voor de nokkenassen etc. Hiertoe monteerde BMW een (4 cilinders) of twee (6 cilinders) restrictoren aan de bovenkant van het blok, net onder de cilinderkop. Dit zorgde ervoor dat
A: Er geen overvloed aan olie het blok verliet.
B: er een adequate olietoevoer voor de hoofdgalerij is.
Ik heb twee motoren met voortijdige slijtage van de drijfstang/hoofdlager gerepareerd, omdat tijdens een revisie en reiniging de restrictoren werden weggelaten. Deze toestand zorgde ervoor dat er te veel olie naar de cilinderkop ging en de onderkant gedeeltelijk werd uitgehongerd tijdens lage/stationaire snelheden.

Met de komst van Vanos, die soms grote hoeveelheden olie kan vragen, week BMW af van de oude manier en leverde het royale hoeveelheden olie rechtstreeks naar de vanos. Vervolgens werd de druk/het volume verlaagd met een regelklep. In wezen werd het aangesloten op de hoofdtoevoer (opnieuw om een ​​adequate toevoer te garanderen indien nodig) en vervolgens verlaagd. In plaats van de toevoer te beperken. De verlaging gebeurt aan de andere kant van de vanos, waarbij de regelaar aan de zijkant is gemonteerd. (Die met het vergrendelingslipje)

Ik had een andere probleemauto met lagerschade en lage oliedruk bij bijna stationair/stationair toerental. Na veel frustratie sneed ik een grote fles open (dit is de onderkant die op een motorstandaard is gemonteerd) en vulde deze met olie. Ik bevestigde het rond de oliepompopname en draaide de oliepomp met een boor.
Het doel was om te zien of er olie verloren ging langs de hoofdlagers of een van de drijfstangen. (Eerste plaats waar olie naartoe moet.) Het bleek dat de bouwer de binnenkant van het blok iets moest slijpen om ruimte te maken voor de drijfstangen, aangezien deze motor een 3,5L tot 3,9L strokermotor was.
Daarbij hebben ze net iets te veel weggeslepen aan de linkerkant van de motor en een klein gaatje in de hoofdoliegalerij gemaakt.
De oliepomp was prima, maar aangezien de olie de hoofdgalerij vulde en vervolgens uit het gebied werd geduwd waar ze te veel hadden weggeslepen (een aneurysma als je wilt), kwam de olie uit de carter, door de pomp die het maximum leverde (de regelklep moet vol aan zijn geweest?) druk/volume, maar het verliet gewoon het gat en viel terug in de carter om zijn reis steeds opnieuw te beginnen. Hoewel het niet voldoende volume leverde waar het nodig was.

Dus waar laat dit Guilherme? Hij zou een andere oliepomp kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat zijn probleem is. Zodra hij het toerental verhoogt, is er genoeg. Dit suggereert voor mij een lek en/of een plek waar olievolume verloren gaat aan de onderkant van de leveringscapaciteit van de pomp. Zodra hij de snelheid van de pomp (motortoerentalverhoging) verhoogt, kan deze leveren. Houd er rekening mee dat als hij elders in de motor grote hoeveelheden olie verliest, de drukregelklep constant moet proberen de verhoogde vraag te overwinnen.

Vandaar de suggestie om de regelklep aan de vanos-toevoerkant te vervangen. Ofwel heeft hij hem gekocht met een defecte pomp en is de vervanging ook defect? Er is een verlies van grote hoeveelheden olie als gevolg van grote lagerspelingen? (Hij heeft ze plastigegauged) Is er ergens een gat in de oliegalerij? Wordt er een grote hoeveelheid olie ergens naartoe gestuurd waar het niet hoort te zijn? De twee verdachten hier (voor mij) zijn de CPV of de vanos-toevoerolie-regelklep.

Daarnaast moet hij natuurlijk de basis van de juiste oliepompversnelling controleren? Beperkt opnamescherm? Iets onverwachts in de filterbehuizing?
Ik denk niet dat er een blokkade is in de toevoer of galerij. Zo zou de ondergang zien van wat er voorbij de blokkade was, maar de druk zou meer dan goed zijn.

Mijn lange gedachten voor de dag.

#29 ·
Dus waar staat Guilherme? Hij zou een andere oliepomp kunnen proberen, maar ik betwijfel of dat zijn probleem is. Zodra hij het toerental verhoogt, is er genoeg. Dit suggereert voor mij een lek en/of een plek waar olievolume verloren gaat aan de onderkant van de leveringscapaciteit van de pomp. Zodra hij de snelheid van de pomp (toerentalverhoging van de motor) verhoogt, kan deze leveren. Houd er rekening mee dat als hij elders in de motor grote hoeveelheden olie verliest, de drukregelklep constant de verhoogde vraag moet proberen te overwinnen.
Bedankt voor alle steun MrMCar!
Ik denk dat de volgende stappen zijn:
1) Oliedruk meten bij de oliefilterdop en kijken of er verschil is
2) Oliefilterhuis vervangen
3) Nokkenas-spelingen controleren (kan een bron zijn van olievolume dat verloren gaat)

Welke andere tests stellen jullie voor?

Heel erg bedankt voor alle hulp mensen!!

#28 ·
Engine Specs - S54 Rod Bearings - Wiki-DIY
toont veel grotere speling van de drijfstanglagers dan u heeft, maar een kleinere speling zou de oliedruk niet negatief moeten beïnvloeden.
OEM BMW S54 drijfstanglagers zijn asymmetrisch... Ik denk blauwe bovenop de drijfstang en rode onderop?
Ja. Door mijn ervaring met het bouwen van BMW-motoren heb ik geconstateerd dat de spelingen van de drijfstanglagers te klein zijn... Meestal liggen de spelingen rond de 0,06 mm voor drijfstanglagers en 0,05 mm voor hoofdlagers en hiermee kreeg ik 0,04 mm op beide. Maar volgens BMW TIS valt dit binnen de specificaties. Kijk eens:

924798
924799

Hier is de video die we hebben opgenomen tijdens het bouwen van deze specifieke S54. Het is allemaal in het Portugees, maar je kunt zien hoe we alles hebben gemeten, de drijfstanglagers die rood aan de onderkant en blauw aan de bovenkant laten zien, enzovoort...
Die dag heb ik de drijfstanglagers niet met plastigage gemeten, maar ze met de wijzerplaat gemeten. Maar de tweede keer dat ik het oliecarter opende, heb ik alle drijfstanglagers ook met plastigage gemeten.

#41 ·
Hallo Guilherme, ben je hier ooit achter gekomen? Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2004 E46 M3, ik heb een knipperend rood olielampje als de motor net onder het stationaire toerental komt (alleen bij volledige bedrijfstemperatuur). Ik heb een nieuwe oliepomp, drukschakelaar en nieuwe drijfstanglagers (ACL) geïnstalleerd, maar heb nog steeds dit probleem. Ik zou graag willen weten of je je probleem hebt opgelost.

#42 ·
UPDATE:

Ik heb vanos, beide nokkenassen verwijderd en twee mogelijke problemen gevonden...
Zonder nokkenassen heb ik de motor rondgedraaid totdat er olie naar de nokken kwam en ik merkte dat er veel olie door een gat in de tuimelaar (uitlaatzijde) kwam. Er zit een schroefplug (foto hieronder) aan de inlaatzijde van de tuimelaar en ik denk dat die er ook aan de uitlaatzijde zou moeten zitten? Ik heb een video opgenomen die het effect laat zien van het blokkeren van dat gat
925175
925176

Mogelijk probleem #2

Ik heb ontdekt dat de o-ringen op het regelventiel van VANOS mogelijk de verkeerde maat hebben. Het lijkt erop dat het niet goed afdicht en een bron van olielekkage kan zijn die de oliedruk kan verlagen

925178
925179
925180

Wat denken jullie?

Proost!

#49 · (Edited)
Met de nokkenassen eruit draaide ik de motor totdat er olie naar de nokkenassen stroomde en ik merkte dat er veel olie door een gat in de tuimelaar (uitlaatzijde) kwam. Er zit een schroefplug (foto hieronder) aan de inlaatzijde van de tuimelaar en ik denk dat die aan de uitlaatzijde hetzelfde zou moeten hebben?
Je had de oorzaak van het probleem gevonden. Gefeliciteerd!!! Ja, alleen de EX-tuimelaaras heeft oliedruk en niet de IN-as. Ik vraag me altijd af wat de logica hiervan is.

Wie de ketting omhoog houdt, moet een beetje bang zijn om in het zwarte gat getrokken te worden :)

#46 ·
MENSEN, IK GELOOF DAT IK HET HEB UITGEVONDEN

Ik heb dezelfde test gedaan zonder de schroefplug op de inlaat-tuimelaar en raad eens... Er komt geen olie uit!
De schroefplug gaat alleen op de uitlaatzijde. Inlaat- en uitlaat-tuimelaars hebben compleet verschillende ontwerpen. De uitlaat-tuimelaar levert olie voor de uitlaatnokkenas, daarom heeft hij wat gaten en de plug. Er is oliedruk in de uitlaat-tuimelaar. Kijk eens:
925181
925182

De inlaat-tuimelaar is slechts een as, geen olie erin, geen schroefplug nodig..... VERDOMME!
Ik zal alles weer in elkaar zetten en jullie laten weten wat de oliedruk is! Ik ben enthousiast!!

#50 ·
Wie deze kop eerder heeft gereviseerd, had de oliedop in de verkeerde as geplaatst en ik vraag me af hoeveel mijlen de motor met deze fout heeft gereden.

De VANOS-klep-O-ringen zien er normaal uit.

#53 ·
Olie stroomt WEL in beide tuimelaarschachten. Olie wordt via het blok in de cilinderkop gevoerd en vult beide tuimelaarbussen.
Zo worden de vinger-volgers intern gesmeerd.
Ik denk het niet.
Ik heb de motor rondgedraaid met beide tuimelaarschachten zonder de schroefplug en er zit geen olie in de inlaattuimelaaras.
Vingervolgers worden gesmeerd via dat gat, vergelijkbaar met zuigerpennen. Het verschil van de uitlaatas is dat deze olie levert aan de uitlaatnokkenaslagers, terwijl de inlaatnokkenaslagers direct door de hoofdoliekanaal worden gesmeerd.
925242

Heb ik het mis?

Proost

#54 ·
Ja, elke tuimelaar werd door de zwaartekracht met olie gesmeerd, niet met olie onder druk. Maar waarom hebben ze de olie niet naar de EX-nokkenaslagers gevoerd, zoals aan de IN-kant?