E46 Fanatics Forum banner

Radio-audio valt af en toe weg

6.3K views 7 replies 4 participants last post by  jds2726  
#1 ·
Het geluid van mijn radio valt met tussenpozen 2-5 seconden weg, meestal bij het stoppen, het omhoog/omlaag doen van de ramen of het openen/sluiten van het dak. Ik vermoed dat het de laagspanningsuitschakeling op de versterker is, dus wanneer ik een extra belasting op het elektrische systeem zet, schakelt de versterker zichzelf uit om te voorkomen dat de auto de batterij leegtrekt.

Het probleem is dat ik er niet achter kan komen waarom de spanning steeds zo daalt dat de versterker uitvalt. Mijn auto is een 325CI Cabrio met een aftermarket head unit. Dit gebeurt nu al bijna 8 maanden en ik word er gek van.

Wat ik heb geprobeerd:
- De massa's en de pluspool schoongemaakt (accu massakabel - beide uiteinden, accu plus, ecu box massa, accu pluspool)
- De zekeringhouder die naar de versterker loopt schoongemaakt en de zekering vervangen (hielp, maar loste het probleem niet op)
- De hele dynamo vervangen door een gloednieuwe Bosch 120A unit, twee keer
- De accu vervangen door een gloednieuwe 850CCA AGM H7 accu

Deze berichten verwijzen ook naar precies hetzelfde probleem:
- https://e46fanatics.com/forum/showthread.php?t=754798#/topics/754798?page=2
- https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=834896

Alle hulp zou zeer gewaardeerd worden, ik begin hier zonder ideeën te zitten...

#2 ·
Heb je geprobeerd de connectoren en kabels te bewegen/buigen? Als een van hen het probleem veroorzaakt, is het een losse pin/gebroken draad in die specifieke verbinding/draad. De routing van de kabels kan ook het probleem veroorzaken als kabels langs metalen onderdelen schuren, waardoor een intermitterende kortsluiting naar aarde ontstaat, enz.

#3 ·
Bedankt voor je antwoord,

Ik heb geprobeerd aan de kabel van de accu naar het chassis te rommelen, wat geen effect leek te hebben, maar dat was stationair zonder belasting behalve de stereo. Ik denk dat ik ga proberen een jumper te gebruiken of deze tijdelijk te vervangen door een 8 gauge om te zien of het helpt... Ik heb geen beschadigde draden of iets dergelijks gezien, maar ik heb alleen in de truck gekeken - het kan de moeite waard zijn om de achterste kwart te verwijderen om de bedrading van de versterker te bekijken...

#4 ·
Ik had jaren geleden een intermitterend probleem met een Chrysler. De motor aarzelde, sputterde en sloeg dan af, maar alleen als hij warm was. Soms twee keer per dag, soms pas na 3 weken weer. Erg frustrerend. Uiteindelijk herleidde ik het tot een gebroken draad die zich in de isolatie bevond, dus visueel was er niets te zien. Ik zette de meter erop, schudde goed met de draden en zag de meternaald alle kanten op dansen! De aanwijzing was dat het alleen gebeurde als het warm was! Als het koud was, hadden beide uiteinden goed contact, maar zodra ze opwarmden en uitzetten, onderbrak het de stroomkring. Afgekoeld, was de stroomkring weer aan...enzovoort, totdat ik hem vond en repareerde. Het probleem kwam nooit meer terug.

#5 ·
Google "BMW E46 verborgen OBC-functies." Hiermee ontgrendel je je instrumentenpaneel en kun je tal van gegevens in het hoofd-lcd-paneel zien. Test #9 toont de spanning zoals gezien door de motorcomputer (DME). Uiteindelijk kan het zijn dat de versterker defect raakt. Je zou hem eruit kunnen trekken om te controleren op slechte soldeerverbindingen. Modern soldeer heeft geen lood (Pb), dus soldeerverbindingen zijn vaak broos. Dit resulteert in een toename van slechte soldeerverbindingen als gevolg van trillingen.

#6 ·
Er is een oud gezegde van Ronald Reagan: "Vertrouw, maar controleer".

Uw vermoeden van spanningsverlies is gegrond. In plaats van achter de feiten aan te hollen, haal een DVOM en sluit deze aan op de voeding (back probe) van de voedingen naar de versterker. Is er een stroomuitval? Zo ja, ga dan verder op de weg die u bent ingeslagen. Zo niet, kijk dan elders.

U bent ijverig in het controleren/schoonmaken/aandraaien van de voedingen, maar als dat niet uw probleem is, bent u verkeerd bezig.

Vanuit de professionele kant worden we heel vaak geconfronteerd met vreemde elektrische (intermitterende) problemen. Een van de moeilijkste dingen om te doen tijdens het testen is om eerst de basis te controleren:
Stroom, aarde, signaal etc. Zodra die zijn vastgesteld en goed bekend zijn, gaan we verder met de minder waarschijnlijke mogelijkheden.

10-15 minuten testen met de DVOM brengt u veel dichter bij het probleem.

#7 ·
Het bleek een slechte versterker te zijn. Ik heb hem losgekoppeld en al mijn elektrische problemen verdwenen, de spanning daalt nu nooit onder de 13,8 en blijft meestal op 14,1. Een nieuwe versterker geplaatst en geen problemen meer gehad. Ik vermoed dat er wat spanning naar de aarde lekte, waardoor er af en toe elektrische problemen ontstonden. Erg moeilijk te diagnosticeren omdat het zich precies als een slechte aarde voordeed.

#8 ·
Misschien gerelateerd, misschien niet, maar ik zat laatst in de kofferbak en vond een losse aarde bij het achterlicht aan de bestuurderskant - het raakte het nauwelijks aan. Ik dacht dat ik het even zou vermelden.