E46 Fanatics Forum banner

Vragen over code: P2440

8.5K views 24 replies 5 participants last post by  04' 325i  
#1 ·
Hallo allemaal, de auto is een 04' 325i met 142.XXX mijl

Ik krijg een CEL met de volgende codes:
P2440 & P2440

Foutcodes gelezen:
Secundaire luchtinjectie systeem schakelklep vast open Bank 1

Definitie:
"Code P2440 geeft aan dat de PCM, na een vooraf bepaalde periode tussen? koude starts? detecteerde dat de schakelklep van het secundaire luchtinjectiesysteem van bank 1 vastzat in de? open? positie."

Ik vraag me af of dit een veelvoorkomend probleem is? Het enige wat ik heb gevonden is dat de A.I.R.-pomp helpt bij het verlagen van de uitstoot bij het opstarten van de koude motor. Ik weet niet zeker of ik het onderdeel op dit moment wil vervangen, aangezien het $ 339,99 kost voor een niet-OEM-vervanging.

Ten tweede denk ik dat de standaardmotor een M56 is, geen M54, met de vervangende onderdeelnummers respectievelijk 306-027 en 306-036. Kan iemand dit bevestigen?

Kans is klein, maar heeft iemand een volledig functionele reserve te koop, of een suggestie voor een gerenommeerde plek om er een te kopen? Bedankt.

#5 ·
Update: 10 nov 17

Van 01 OKT 17: Dus ik heb de code gewist met mijn PLX kiwi (logger) en alles was een tijdje goed tot een paar dagen geleden. Vanaf 07 NOV 17 ging mijn SES-lampje weer aan met dezelfde P2440-code en nu een P1412. Ik neem aan dat na het wissen van de code de pomp of klep het einde van zijn levenscyclus naderde. Om precies te zijn, ik ging vandaag zowel de pomp als de klep testen, de test is te bekijken in deze video----> https://youtu.be/4LFwJFtOEo8 ....Ik wil mijn hypothese bevestigen dat zowel de pomp als de klep vervangen moeten worden, aangezien er respectievelijk geen druk en geen vacuĂĽm is. De video stopt bijna aan het einde (mijn telefoontemperatuur was te koud). Voordat de video stopt, voegde ik eraan toe dat ik de code heb gewist met de PLX kiwi. (Opmerking: Op de foto van de luchtpomp staat bovenaan in geel de datum 11-9-15.)

TER REFERENTIE: De onderstaande link heeft een informatieve "how to" voor het controleren en vervangen van het bovengenoemde.
http://www.pelicanparts.com/BMW/tec...ur_Secondary_Air_Components/27-FUEL-Replacing_Your_Secondary_Air_Components.htm

Attachments

#6 ·
Dus hier is het probleem: de SAP-pomp draait slechts ongeveer 5 seconden met de uitlaatslang losgekoppeld. Dit systeem gebruikt een inlaat MAF (Mass Air Flow sensor) om de hoeveelheid lucht te meten die de SAP-pomp verplaatst. Als het te veel of te weinig lucht verplaatst, wordt de pomp na ongeveer 5 seconden uitgeschakeld.

De slang die is aangesloten op de SAP-uitlaatklep heeft geen vacuĂĽm, dit is een drukslang van de SAP-pomp en de uitlaat zal geen vacuĂĽm door deze klep trekken, anders detecteren en lezen de Pre-cat O2-sensoren het zuurstofgehalte in de uitlaat niet correct.

De vraag is dus hoe lang de pomp draait bij een koude start met de slang aangesloten. Hij zou ongeveer 90 seconden moeten draaien of totdat de motorkoelvloeistoftemperatuur 40 °C/104 °F bereikt. Dit is tenminste hoe de niet-MAF-gebaseerde SAP-systemen functioneren.

#8 · (Edited)
Welnu, je hebt verklaard dat ik het verkeerd heb, dus je gelooft de YouTube-video. :facepalm: De video is niet erg nauwkeurig en zoals de persoon in de video zei, zou je UITLAAT moeten voelen die uit de slang komt die is aangesloten op de SAP-regelklep, hoewel hij zei dat hij uitlaatgassen en vacuĂĽm voelde. Wat hij waarschijnlijk voelde, waren uitlaatpulsen, geen vacuĂĽm, en de uitlaat zal alleen aanwezig zijn terwijl het vacuĂĽm de klep aanstuurt die zich onder de achterkant van het inlaatspruitstuk bevindt.

Het probleem is dat uw auto ZEER verschillend is en een andere SAP-configuratie heeft. De SAP-uitlaatpijp zou geen vacuĂĽm moeten hebben en zal het ook niet hebben, en er zou ook geen uitlaatgassen uit de pijp moeten komen die op de SAP-pomp is aangesloten, aangezien de klep op uw auto een terugslagklep is die opent onder druk van de SAP-pomp, het wordt niet vacuĂĽmgestuurd zoals bij sommige modellen.

Geloof me, ik ken dit systeem beter dan je denkt.

#9 · (Edited)
Zonder een eerste referentie heb ik mijn toevlucht gezocht tot YouTube als basishypothese, ja, dat klopt. Ik heb toen op dit forum gepost om deze resultaten te bevestigen of te ontkennen. Uit de eerste hand van de video leek het overeen te komen met wat werd geconcludeerd, zonder andere tegenstrijdige informatie. U stelde toen een ander idee voor, waarbij u dit vergeleek met de basis van wat ik zag, ik concludeerde dat u ongelijk had, nogmaals ja, u heeft gelijk. Ik voelde niets van de slang, ervan uitgaande dat de klep in de gesloten positie blijft. Ik was er niet van op de hoogte dat de mijne anders was, ik heb meerdere video's doorzocht totdat ik degene vond die werd gepresenteerd en die overeenkwam met mijn motor (M54). Uit uw reactie concludeer ik dat u denkt dat het systeem correct werkt. Heb ik gelijk?

Afgezien hiervan probeer ik een oplossing voor het probleem te vinden. Ik waardeer uw kritiek, maar zonder uitgebreide kennis van deze auto's was YouTube een optie. Om terug te komen op de kwestie, ik ben op zoek naar de beste manier om dit probleem aan te pakken. Als u relevante feedback heeft over wat ik vervolgens moet controleren, kan ik daar beginnen.

#10 ·
Ik ben achterdochtig over de codes die uw tool heeft verstrekt. Ze kunnen accuraat zijn, maar ik denk niet dat ik deze codes ooit op dit SAP-systeem heb gezien.

Ervan uitgaande dat alle onderdelen correct werken, is de SAP MAF meestal het probleem en vaak is de code P0411.

Ik heb echt een voorkeur voor de OBDFusion-app en deze heeft een lange geschiedenis van het leveren van correcte gegevens. Het werkt met de Kiwi 3-interface, maar ik ben niet zeker van de andere Kiwi-interfaces.

#11 ·
Ik heb onlangs mijn '06 getest met MAF-gestuurde SAP. Dit is wat ik deed.

Verwijder de slang tussen pomp en klep, easy squeezy. Verwijder de klep (twee moeren) en inspecteer. Mijn stroomopwaarts was erg schoon, stroomafwaarts een beetje roetig.

Blaas in de pompkant van de klep. Je zou hem tegen de veer open moeten kunnen blazen.

Vervang de klep maar niet de slang. Laat een helper de auto starten omdat je snel moet werken.

Wanneer/als de pomp start, voel dan snel de sterkte van de luchtstroom en klem dan je vinger in de pompinlaat. DME zou je een onjuiste flowcode moeten geven. Het zal dit waarschijnlijk zelfs zonder je vinger doen; code is onjuiste flow, niet specifiek hoog of laag. Zoals jfoj zegt, zal het na ongeveer 5 seconden stoppen om de pomp te beschermen. Geen flow, lage flow, langer dan 5 seconden draaien of geen codes vereisen meer diagnose. De mijne had een goede flow en gooide de juiste code toen ik hem afknelde.

Voel nu op je gemak de klepinlaat. Het moet voorkomen dat er uitlaatgassen ontsnappen. Als er uitlaatgassen lekken, moet deze worden vervangen. Het kan ook je pomp in korte tijd doden.

VacuĂĽm is nergens bij betrokken.

#14 ·
Ik heb onlangs mijn '06 getest met MAF-gestuurde SAP. Dit is wat ik heb gedaan.

Verwijder de slang tussen de pomp en de klep, easy squeezy. Verwijder de klep (twee moeren) en inspecteer. Mijn stroomopwaarts was erg schoon, stroomafwaarts een beetje roetig.

Blaas in de pompkant van de klep. Je zou hem tegen de veer open moeten kunnen blazen.

Vervang de klep maar niet de slang. Laat een helper de auto starten omdat je snel moet werken.

Wanneer/als de pomp start, voel dan snel de sterkte van de luchtstroom en klem dan je vinger in de pompuitleg. DME zou je een onjuiste flowcode moeten geven. Het zal dit waarschijnlijk zelfs zonder je vinger doen; code is onjuiste flow, niet specifiek hoog of laag. Zoals jfoj zegt, zal het na ongeveer 5 seconden stoppen om de pomp te beschermen. Geen flow, lage flow, langer dan 5 seconden draaien of geen codes vereisen meer diagnose. De mijne had een goede flow en gooide de juiste code toen ik hem afknelde.

Voel nu op je gemak de klepinlaat. Het moet voorkomen dat er uitlaatgassen ontsnappen. Als er uitlaatgassen lekken en vervangen moeten worden. Het kan ook je pomp in korte tijd doden.

VacuĂĽm is nergens bij betrokken.
Moeten deze stappen worden uitgevoerd bij een koude start? Ik zal de code zoeken, afhankelijk van de resultaten.

#13 ·
Ik heb de codes van mijn tool bevestigd met die van de tool van een lokale winkel. Beide sets codes zijn identiek gebleken. Daarnaast heb ik nog twee andere handheld scanners die ik zou kunnen gebruiken om een derde en vierde keer te bevestigen of te ontkennen. Gezien de identieke codes van twee verschillende bronnen, heb ik de extra tests echter geannuleerd. Aangezien de app die u voorstelde $9,99 kost en ik al voor de huidige app die ik gebruik (DashCmd) heb betaald, zou ik de codes liever opnieuw testen met mijn handhelds. Ik probeer u niet voor de voeten te lopen, ik ben me bewust van de feedback die u van anderen hebt gekregen en dat u een geldige bron bent gebleken.

#15 ·
Ik denk dat de SAP zal draaien bij elke start, warm of koud, maar waarschijnlijk langer bij een koude start. Maar de pomp hoeft helemaal niet te draaien voor een van de kleptests.

#17 · (Edited)
In september, voordat mijn laatste e46 overleed (RIP), had ik P2440. Eerder, in maart van dit jaar, had ik de SAP MAF, SAP Check Valve en Check Valve Hose vervangen vanwege P0411 (wilde gewoon zoveel mogelijk dekken). Tijdens de vervanging merkte ik dat mijn SAP een oranje vloeistof had in de slang die naar de Check Valve VAN de SAP-kant van de slang leidde, en ook een substantie die leek op oorsmeer zich had opgehoopt in de oude Check Valve. Ik vermoedde dat condensatie op de metalen schijf (ik denk dat het metaal is) in de SAP langzaam roest had opgebouwd en roestige condensatie in de Check Valve blies in de ochtend tijdens koude starts; waardoor het in wezen niet kon openen en P0411 veroorzaakte. Ik denk dat hetzelfde probleem ervoor zorgde dat de NIEUWE (6 maanden oude OEM) Pierburg Check Valve in september open bleef staan. Het enige onderdeel in het hele SAP-systeem dat ik niet had vervangen, was de SAP zelf, en daarom denk ik dat de roestige condensatie van de originele SAP de algehele gezondheid van dat systeem bleef beĂŻnvloeden. OP wil dat misschien onderzoeken. De afbeelding hieronder toont de originele Check Valve (links) naast de OEM Pierburg-vervanging (rechts) in maart. **EDIT** gebruikte OBDFusion om codes elke keer te lezen.

Attachments

#18 ·
Ik zal dit zeker overwegen om mogelijke bijdragende factoren te verminderen, bedankt ook voor de referentieafbeelding. Ik heb vandaag een drukke dag gehad en kon de door aaalbedo voorgestelde test niet uitvoeren, hoewel deze op mijn prioriteitenlijst staat. Ik ben ook onzeker over het materiaal dat is gebruikt om de pakking te produceren.... Ik ga je een pm sturen @Delineation Ik heb een paar vragen die geen betrekking hebben op deze thread.

#19 ·
OP, één opmerking. De mechanische tests zijn de moeite waard, maar obdfusion is van onschatbare waarde. Als je serieus bent over het onderhoud van deze auto, is het de beste $10 die je ooit zult besteden.

#21 ·
Voer een diagnostisch rapport uit met de motor draaiend en bij voorkeur warm. Raak de knop Rapport aan in de rechter benedenhoek van het scherm. Zorg ervoor dat u het diagnostisch rapport OPSLAAT. Upload vervolgens het diagnostisch rapport via DropBox of een andere bestandsservice en plaats de link hier. Of u kunt een e-mail sturen naar het adres in de PDF in de onderstaande link.

P1412 = Secundaire luchtpomp/secundaire luchtventiel grote lekkage

Ervan uitgaande dat de SAP MAF correct werkt, lijkt het erop dat er een lek kan zijn in de uitlaatslang en/of mogelijk de SAP-uitlaatklepveer gebroken of zwak kan zijn.

Dit veronderstelt dat de code redelijk accuraat is.

Als u een koude start kunt loggen, kunnen we precies zien hoe lang de SAP-pomp wordt aangestuurd.

Zie de PDF in de onderstaande link, deze is specifiek voor Android, maar dezelfde algemene regels zijn van toepassing op iProducts, de menu's kunnen verschillend zijn.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1097893

#22 ·
Mijn pre-cat O2-sensoren zijn nieuw, maar post-cat zijn waarschijnlijk origineel. Post-cats reageren niet op de SAP; Ik weet niet of dit normaal is, of dat die van mij traag zijn. Ze beginnen pas te reageren ongeveer 200 seconden na het starten van de motor.

#24 · (Edited)
SAP leek 26 seconden te draaien op het Cold Start Log en stopte zodra de motor overschakelde van Open naar Closed Loop brandstofregeling. Dit is wat ik als vrij "typisch" gedrag zou beschouwen. Pre-cat O2-sensoren registreerden de extra zuurstof in de uitlaat als gevolg van de werking van de SAP. Ik denk niet dat ik op dit moment basislogs van een "goede" auto heb om te vergelijken.

Dit is een nogal vreemde code voor het MAF-gebaseerde SAP-systeem. Ik begin me af te vragen of er een probleem is, er kan een ontbrekende of beschadigde O-ring zitten in de slang die van de pomp naar de SAP-uitlaatklep loopt??

Deze snelkoppelslangen hebben meestal O-ringen in de connectoren om goed af te dichten, in tegenstelling tot een standaardslang die met een klem op een nippel wordt aangesloten, moeten deze snelkoppelslangen aan de binnenkant afdichten.

Ik weet niet zeker hoe gemakkelijk dit te controleren en te testen zal zijn, maar het is de moeite waard om dit nader te bekijken.