E46 Fanatics Forum banner

Vraag over 50/50 gewichtsverdeling? Hoe kan dat?

32K views 5 replies 6 participants last post by  Cuore_alfa  
#1 ·
Ik ben een grote scepticus als het om veel dingen gaat. Een ding dat ik niet begrijp, is hoe een E46 een gewichtsverdeling van 50/50 kan hebben.

De motor zit voorin, terwijl de kofferbak leeg is. Hoe kan het gewicht dan allemaal in het midden zitten?

Heeft iemand zich dit ooit afgevraagd?

#2 ·
Kleine dingen tellen op. Er zit kilo's aan geluiddemping in de achterkant. Mijn vriend in zijn E30 haalde twee geluiddempende pads achterin weg, in totaal meer dan 100 pond! Ik weet zeker dat er nog meer geluiddempend materiaal in zit. Vergeet je reservewiel niet. Ze hebben de accu naar de kofferbak verplaatst om hem meer gewicht te geven.

Er is nog veel meer; wil iemand hier iets aan toevoegen?

#3 ·
drmirage said:
Ik ben een grote scepticus als het om veel dingen gaat. Een ding dat ik niet begrijp, is hoe een E46 een gewichtsverdeling van 50/50 kan hebben.

De motor zit voorin, terwijl de kofferbak leeg is. Hoe kan het gewicht in het midden zitten?

Heeft iemand zich dit ooit afgevraagd?
BMW verdeelt het gewicht van de auto via de positionering van de motor en de transmissie. Heb je ooit gemerkt hoe diep zowel de motor als de transmissie in de auto zijn gestopt? Door de motor verder naar achteren te plaatsen ten opzichte van de voorkant van de auto, bereikt BMW een bijna 50/50 gewichtsverdeling in de E46. Ook de montage van de accu in de kofferbak helpt.

#4 · (Edited)
Bekijk het zijaanzicht van de auto. (handig geplaatst in de sig hierboven ^^) De voorwielen staan ver naar voren, maar de achterwielen staan meer gecentreerd tussen de voorportier en de achterbumper. De motor bevindt zich dus grotendeels achter het middelpunt van de voorwielen, dus minstens de helft van dat gewicht is verdeeld over beide assen. Vergeet dingen als de transmissie, het achterdifferentieel en de assen niet, allemaal zware dingen, en allemaal achter de vooras. De bestuurder zit bijna precies in het midden. Ook glas en luidsprekers zijn zwaar, en ze bevinden zich allemaal achter de voorwielen. Zoals mensen al hebben gezegd, zit de accu achterin. Dat lijkt misschien maar een verschil van 50 pond, maar je voegt niet alleen 50 toe aan de achterkant, maar je haalt het ook weg van de voorkant, dus het is als een nettoverschil van 100 pond. -Jer

#5 ·
De gemiddelde e46-motor weegt slechts 388 lbs. Dat het een 6-in-lijn is, helpt ook, omdat je het gewicht verdeelt. Transmissie, achterdifferentieel, de achterkant is wat breder, brandstoftank, al die dingen tellen op tot een bijna perfecte gewichtsverdeling.