E46 Fanatics Forum banner

Zuurstofsensor/brandstofsysteemcodes

6K views 10 replies 9 participants last post by  NZ00Z3  
#1 ·
Ik heb deze codes op mijn auto gekregen en ze gewist, maar ze blijven terugkomen. Ik wil de oorzaak achterhalen, zodat ik het kan repareren.
Image

• E4/B1 - Zuurstofsensorregelaar, bank 2, afwijking te groot, afwijking rijk
  • E3/B1 - Zuurstofsensorregelaar, bank 1, afwijking te groot, afwijking rijk
  • CB/B1 - Zuurstofsensorregeling, bank 2, regelgrens, mengselgrens rijk
  • 5A/12 - Uitlaatgastemperatuur voor katalysator, bank 1, signaallijn, kortsluiting naar negatief
  • 5C/12 - Uitlaatgastemperatuur na katalysator, bank 1, signaallijn, kortsluiting naar negatief
  • 5B/12 - Uitlaatgastemperatuur voor katalysator, bank 2, signaallijn, kortsluiting naar negatief
  • 5D/12 - Uitlaatgastemperatuur na katalysator, bank 2, signaallijn, kortsluiting naar negatief
Ik herinner me dat ik heb gelezen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat beide zuurstofsensoren tegelijkertijd kapot zouden gaan. Ik weet alleen niet meer wat de andere waarschijnlijke boosdoener was. Elke keer als ik de codes controleer, staat er dat de fout momenteel niet aanwezig is, dus ik denk dat het probleem met tussenpozen optreedt.

#2 ·
BMW code P-code Fouttype en functie
227 P0188 Brandstofafstelling (Bank 1), O2-regelingsaanpassingslimiet
228 P0189 Brandstofafstelling (Bank 2), O2-regelingsaanpassingslimiet

Hoeveel mijlen heeft uw BMW?
Hebt u de O2-sensoren vervangen?

Zo ja, is het mogelijk dat u de connectoren van bank 1 en bank 2 hebt verwisseld tijdens het vervangen?

#3 ·
Mijn 330i uit 2001 heeft 142.000 mijl op de teller. Heb de 02-sensoren nog nooit vervangen sinds ik de auto heb bij 69.000 mijl. Weet niets over vorige eigenaren. Is het niet erg onwaarschijnlijk dat ze allebei tegelijkertijd zouden falen?

#7 ·
Om aan te vullen wat de OP niet uit zijn profiel heeft gehaald, lijkt de auto een 330 uit 2001 te zijn.

OP zei dat ze ze hebben gewist en dat ze terugkeren.

Tijd om erin te duiken en daadwerkelijke diagnose te stellen. Kun je live data bekijken of data loggen met je scantool? Brandstof trim data zal je veel vertellen over wat er gaande is met de mengselaanpassing waar de fouten voor zijn.

#8 ·
Zuurstofsensoren zijn slijtageonderdelen en moeten worden vervangen naarmate ze ouder worden en hun functies verliezen. Bij de door u vermelde kilometerstand moet u om te beginnen uw pre-cat sensoren vervangen, aangezien die een grotere impact hebben. Bezuinig niet op de vervangingen, zorg ervoor dat het originele BMW of Bosch direct fit is.

#11 ·
Controleer de bedrading van de 4 O2-sensoren om er zeker van te zijn dat ze niet uit een clip zijn gevallen en zijn gesmolten op de hete uitlaat.

Wat zijn de 4 brandstofaanpassingen en de MAF-waarde (g/s) bij warme stationairloop?

Het is moeilijk om een E46 rijk te laten lopen. Meestal is het een sensor die zachtjes faalt (MAF of pre-cat O2's).

Als je vast komt te zitten, stel dan OBD Fusion in. Lees de PDF in de thread over de instellingen. Voer de 3 standaard logs en een Rev-Rise log uit om de MAF te controleren. Plaats hier links naar de CSV-bestanden en we zullen er naar kijken.

Rev Rise Test

Dit controleert ongeveer de eerste 1/3 van het bereik van je MAF.

Voer je normale OBD Fusion log uit. Warme motor en Kat's, stilstaande auto. De test kan het beste direct na een rit worden uitgevoerd. Verhoog langzaam het toerental van de motor (geleidelijke toename) van stationairloop tot ongeveer 3.000 tpm. Ik bedoel langzaam. Het zou 3-4 minuten moeten duren om deze test uit te voeren.

Het vereist enige vaardigheid om deze test uit te voeren vanwege de licht belaste motor. Een kleine verandering van het gaspedaal resulteert in een grote verandering van het toerental. Ga niet op en neer in het toerentalbereik om te wennen aan de bediening. Als je het eerste deel van de test verprutst om te wennen aan het controleren van de kleine toerentalveranderingen, herhaal dan de test.