E46 Fanatics Forum banner

Oververhitting tijdens stationair draaien

28K views 80 replies 14 participants last post by  SamxK  
#1 ·
Ik heb een Automatic 2000 323i, hij oververhit tijdens het stationair draaien. De temperatuurmeters beginnen langzaam op te lopen, maar gaan omlaag als ik de verwarming vol aanzet. Ik heb onlangs (de afgelopen drie weken) het volgende vervangen:
1) Radiator
2) Expansievat kit
3) Alle slangen
4) Verwarmingsbuis
5) CCV-kit
6) Transmissie thermostaat
Ik heb uw hulp nodig bij het identificeren van het probleem. Ik weet niet zeker of het de thermostaat, de waterpomp of de ventilator koppeling is. Ik wil echt geen spook najagen. Bedankt!

#6 ·
Ik heb een Automatic 2000 323i, hij oververhit tijdens het stationair draaien. De temperatuurmeter begint langzaam te stijgen, maar daalt wanneer ik de verwarming vol aanzet. Ik heb onlangs (afgelopen drie weken) het volgende vervangen:
1) Radiator
2) Expansievat kit
3) Alle slangen
4) Verwarmingsbuis
5) CCV-kit
6) Transmissiethermostaat

Ik heb uw hulp nodig bij het identificeren van het probleem. Ik weet niet zeker of het de thermostaat, de waterpomp of de ventilator koppeling is. Ik wil echt geen spook najagen. Bedankt!
Waarom heb je al dat werk gedaan? Was het gewoon preventief onderhoud? Of was er een specifieke reden waarom je dit allemaal hebt vervangen?

#48 ·
De verwarmingsbuis is gesprongen en heeft de auto oververhit. Toen scheurde de radiator bij de aftapschroef. De rest van de items is preventief vervangen omdat ik alles open heb.
Ik heb dit bericht eerder gemist. OP heeft mogelijk een kapotte koppakking. Laten we eens kijken wat zijn garage zegt.

#8 ·
Rol een krant op, de auto is volledig heet (niet oververhit), de ventilator moet proberen de krant te versnipperen. Als je hem gemakkelijk kunt stoppen en/of achteruit kunt draaien, is hij kapot.

Vereiste is dat de thermostaat open is gegaan en er nu heet koelmiddel in de radiator zit. De hete lucht activeert de ventilator koppeling.

#9 · (Edited)
Op de E46 is de elektrische ventilator de primaire koelventilator en moet absoluut goed werken. Oververhitting bij stationair draaien is meestal omdat de elektrische ventilator defect is.

Uw automatische transmissie E46 heeft een "duwende" elektrische ventilator voor de radiator. Alle behalve de vroegste handgeschakelde E46's hebben een "trekkende" elektrische ventilator achter de radiator en geen mechanische ventilator.

Controleer of uw elektrische ventilator draait wanneer de motortemperatuur boven normaal stijgt.

Lees de Electric Fan Guide van BMW-North voor alle details.
https://drive.google.com/file/d/1BMHsmEwoEuSPkOuTpuLRnETy1XTielvZ/view?usp=drivesdk

#15 · (Edited)
Ik heb de krantentest gedaan en die is mislukt. Ik heb een nieuwe koppeling besteld.... Nogmaals bedankt.
Koop de Meyle-ventilator koppeling niet... maakt te veel lawaai omdat hij te vroeg en te vaak grijpt... Sachs of Behr voor ventilator koppelingen...

#22 ·
Dezelfde 'koppeling' wordt gebruikt, ongeacht of de airconditioning de ventilator activeert of de koelvloeistoftemperatuur -- als de airconditioning de ventilator eerder activeerde en de ventilator draaide, werkte de koppeling. Het lijkt me dat je het hebt teruggebracht tot een relaisstoring of een temperatuursensorstoring. Als het dezelfde relais is die de ventilator start met de airconditioning (ik weet het niet zeker), dan ligt het probleem duidelijk bij de temperatuursensor. Ik denk dat de sensor die de ventilator activeert, niet dezelfde is die een signaal naar de meter stuurt, maar ik ben niet zeker,

Mijn antwoorden zijn een beetje vaag, omdat mijn BMW nog nooit problemen met oververhitting heeft gehad, maar de logica is vergelijkbaar in mijn LT1 Trans Am. Kijk naar de trigger, niet naar de ventilator/koppeling, want die werkt als de airconditioning aan staat.

#23 ·
Als je een nieuwe ventilator koppeling hebt en de ventilatorscherm is geĂŻnstalleerd, moet de auto 100% koel blijven.
Je hebt een paar mogelijkheden:

1) Het systeem is niet goed ontlucht (je zei dat je het wel hebt gedaan, dus dit is een referentie voor anderen) en niet al het koelmiddel zit in de radiator: De bovenste helft van de radiator is lucht/stoom en geen koelmiddel.
2) De thermostaat functioneert niet correct en wacht te lang met openen en heet koelmiddel naar de radiator te sturen zodat de nieuwe ventilator koppeling zijn werk kan doen.
3) De waterpomp stroomt niet correct.
4) De radiator kan verstopt zijn (zowel intern als extern) en fungeert als een ZEER slechte warmtewisselaar.

Ik zou beginnen met het controleren van het koelvloeistofpeil koud om de vulling te verifiëren. Start dan de auto met de dop eraf (even maar) en laat iemand het gaspedaal op 1.500 houden om de stroming te controleren.
Dan zou ik kijken of je de radiator van binnen naar buiten kunt uitblazen. Je zou geschokt zijn hoeveel vuil/insecten er uit de lamellen komen.

V: Als de auto net begint te oververhitten, is de lucht die door de nieuwe ventilator/ventilator koppeling wordt aangezogen ZEER heet of lauw?

#24 ·
Allereerst bedankt voor jullie hulp en geduld... De radiator is gloednieuw en ik geloof niet dat hij verstopt is. Om meer details te geven, ik heb een scanner die live data weergeeft. De motortempsensor gaf ongeveer 240F aan toen de meter oververhit begon te raken. Ik heb nog een meting voor de koelvloeistofinlaattemperatuur en die geeft ongeveer 170F aan. Ik heb de tempsensor vervangen die zich op de onderste slang van de radiator (passagierskant) bevindt. De airconditioningventilator (hulpventilator) werkt alleen als de airconditioning is ingeschakeld, maar stopt zodra de airconditioning wordt uitgeschakeld. Dit gebeurt zelfs als de auto oververhit raakt. Daarnaast heb ik de krantentest op de nieuwe koppeling gedaan en deze mislukte toen de auto oververhit raakte. Om de vraag over de lucht van de ventilator te beantwoorden, het lijkt erop dat de lucht lauw is als de auto oververhit...

#28 ·
De radiator is gloednieuw en ik geloof niet dat hij verstopt is.
Om meer details te geven, ik heb een scanner die live data weergeeft. De motortempsensor gaf ongeveer 240F aan toen de meter oververhit begon te raken. Ik heb nog een meting voor de koelvloeistofinlaattemperatuur en die geeft ongeveer 170F aan. Ik heb de tempsensor vervangen die zich op de onderste slang van de radiator (passagierszijde) bevindt. De airconditioningventilator (hulpventilator) werkt alleen als de airconditioning is ingeschakeld, maar stopt zodra de airconditioning is uitgeschakeld. Dit gebeurt zelfs als de auto oververhit raakt.

Daarnaast heb ik de krantentest op de nieuwe koppeling gedaan en deze mislukte toen de auto oververhit raakte.

Om de vraag over de ventilatorlucht te beantwoorden, het lijkt erop dat de lucht lauw is als de auto oververhit raakt....
Het lijkt gewoon vreemd dat de koelvloeistofuitlaattemperatuur op de onderste radiatorslang 170F is (klinkt te laag), terwijl de motorkoelvloeistoftemperatuur 240F is (te hoog), gemeten aan de achterkant van de motor onder cilinder #6 onder het inlaatspruitstuk, terwijl tegelijkertijd de kachel lauwe lucht blaast.

Lijkt op een luchtbel of om de een of andere reden gebrek aan koelvloeistofstroom. Misschien opnieuw ontluchten met de voorkant van de auto omhoog en de koelvloeistofstroom bevestigen zoals hierboven vermeld in post #23.

#25 ·
MrMcar: het is moeilijk om bij te houden welke oververhittingsdraad welke is. OP zegt dat hij een nieuwe radiator heeft geplaatst. Klinkt zeker als een gebrek aan luchtstroom bij stationair draaien. Misschien opnieuw ontluchten? Zou een slechte thermostaat of pomp de koeling bij snelheid ook niet beĂŻnvloeden?

#27 ·
Ik wachtte tot de motor op temperatuur was en nam een stapel kranten en probeerde de ventilator te stoppen met draaien door zachtjes tegen de bladen te drukken. Als de ventilator stopt met draaien, dan is de koppeling niet ingeschakeld/vergrendeld om overeen te komen met de motorsnelheid. Dus toen ik dat deed, kon ik de ventilator stoppen met draaien.

#30 ·
Uit de bovenstaande feedback blijkt dus dat ik een probleem heb met de waterstroom, omdat deze mogelijk in de motor vastzit. Dus welk onderdeel regelt de waterstroom, de waterpomp of de thermostaat? Trouwens, ik krijg geen code, ik heb de auto gescand en er zijn geen codes aanwezig...

#33 ·
Dus uit de bovenstaande feedback lijkt het erop dat ik een waterstroomprobleem heb, omdat het mogelijk in de motor vastzit. Dus welk onderdeel regelt de waterstroom, de waterpomp of de thermostaat.... Trouwens, ik krijg geen code, ik heb de auto gescand en er zijn geen codes aanwezig....
Probeer de test in bericht #23 hierboven, waarbij de dop wordt verwijderd en wordt waargenomen of er koelvloeistof stroomt. Op een koude motor, geloof ik. Waterpomp creëert de stroom, thermostaat regelt hoeveel er naar de radiator gaat.

Ja, het ontbreken van foutcodes betekent niet dat alles in orde is.