E46 Fanatics Forum banner

Over het onderwerp katalysatoren.

8.6K views 19 replies 12 participants last post by  jfoj  
#1 ·
Ik heb een 330ci uit 2001 en ik heb een verstopte katalysator. Helaas woon ik in Californië en ik zal de smogtest niet halen, tenzij ik hem vervang. Ik heb besloten om een bank 2 uitlaatspruitstuk/katalysator (aangezien bank 2 de verstopte is) te kopen (of te lenen) en ook een set headers te kopen. Ik ben van plan om de katalysatoren te gebruiken om de smogtest te halen en ze dan prompt te vervangen door de headers totdat het smogseizoen over twee jaar weer aanbreekt.

Is er iets aan deze methode dat me problemen zal opleveren?

Weet iemand ook een katalysator (aftermarket of gebruikt) die ik kan gebruiken om de smogtest in CA te halen? Bedankt!

#2 ·
Ik heb een 2001 330ci en ik heb een verstopte kat. Helaas woon ik in Californië en ik zal niet door de smog komen, tenzij ik hem vervang. Ik heb besloten om een bank 2 uitlaatspruitstuk/kat (aangezien bank 2 de verstopte is) te kopen (of te lenen) en ook een set headers te kopen. Ik ben van plan om de katten te gebruiken om door de smog te komen en ze dan prompt te vervangen door de headers totdat het smogseizoen over twee jaar weer aanbreekt.

Is er iets aan deze methode dat me problemen gaat opleveren?

Weet iemand ook een kat (aftermarket of gebruikt) die ik kan gebruiken om me te helpen door de smog in CA te komen? Bedankt!

:hi:
Ik zie geen probleem met die methode, maar dat is veel werk om de twee jaar. Het zal ook codes gooien, dus je zult de wissel terug moeten voltooien met voldoende tijd om de codes te resetten en de monitoren te laten instellen.

Als je zoveel tijd hebt en jeuk hebt om te sleutelen, ga dan je gang. Ik persoonlijk zou het niet doen. Zorg voor werkende katten in de auto en klaar.

#3 ·
Ik zie geen probleem met die methode, maar dat is wel veel werk om de twee jaar. Het zal ook codes gooien, dus je zult de wissel terug moeten voltooien met genoeg tijd om de codes te resetten en de monitoren te laten instellen.

Als je zoveel tijd hebt en zin hebt om te sleutelen, ga je gang. Ik persoonlijk zou het niet doen. Zorg voor werkende katten in de auto en noem het klaar.
Helaas zijn katten niet de goedkoopste dingen die er zijn. Wil ik ze moeten verwisselen? Nee. Maar ik wil geen duizenden dollars uitgeven aan katten die de levensduur van de auto meegaan. Ik zou liever een beetje geld uitgeven aan een gebruikte of goedkope kat die om de twee jaar (wanneer ik hem nodig heb) functioneert en ondertussen een paar mooi klinkende headers laten draaien. :)

Iemand een idee waar ik iets kan vinden dat werkt? Ik heb geen nieuwe nodig. Gewoon iets dat niet verstopt zit en dat daadwerkelijk werkt in CA.

#6 · (Edited)
Wanneer een kat verstopt raakt, gaat de uitlaat door de secundaire luchtinjectiekanalen naar de andere spruitstukbank en wat de eerste heeft verstopt (meestal olieas) zal de tweede snel verstoppen.

Voor zover ik weet, waren alleen BMW-merk- en Magnaflow-katalysatoren legaal in Californië, maar de smogcontrole-technicus gaat niet controleren welk merk uw katalysatoren zijn.

Ik denk dat er elektronische gadgets zijn die je kunt krijgen om de computer te foppen zodat hij denkt dat de achterste zuurstofsensoren aanwezig en functioneel zijn als je zonder katalysatoren rijdt.

De Magnaflow-katalysator kost net zoveel als de BMW-katalysator van de dealer. Hij past perfect, maar ziet er niet zo goed uit. Hij is niet zo goed hittebestendig. Ik heb er van elk een gekocht om ze te vergelijken. Ik heb de tegendruk op beide nieuwe katalysatoren gecontroleerd en ze zijn identiek. De Magnaflow is prima, maar voor hetzelfde geld zou ik de volgende keer twee BMW-katalysatoren kopen. Andere leveranciers verzenden niet naar Californië, dus je moet naar de staatsgrens rijden om goedkopere katalysatoren te krijgen.

Ze vervangen is niet zo erg als je een goede 1/4" ratel hebt met een mooie reeks verlengstukken en draaikoppelingen. Ik zou me niet vrijwillig aanmelden om ze om de twee jaar twee keer te verwisselen, maar misschien vind je het leuker om aan je auto te werken dan ik.

Ik heb een motorlift gemaakt van houten 2x4's die aan de voorste motorhefbeugel wordt bevestigd en het motorgewicht vasthoudt terwijl de motorsteun eraf is.

#7 · (Edited)
Ter informatie: verwacht niet dat u gebruikte katalysatoren op de markt vindt van een sloopbedrijf. Het "testen en labelen" van de "gebruikte" converters is het lastige deel. De geweldige staat Californië kan de EPA-taal ook naar een hoger niveau tillen. Ik weet zeker dat als iemand de CARB-literatuur bekijkt, er ook vergelijkbare of restrictievere taal is. De link voor CARB-info hieronder kan meer details bevatten.

Een citaat uit een CARB-document dat hieronder is gekoppeld, stelde het volgende:

"gebruikte converters mogen na 10 juli 2008 niet worden verkocht voor gebruik of geïnstalleerd in een voertuig in Californië"

Geciteerd uit sectie 5 in het EPA-document hieronder gekoppeld:

"Hoe zit het met het gebruik van converters van sloopbedrijven of afgedankte auto's?
EPA beschouwt het als een schending van het beleid om een gebruikte converter van een sloopbedrijf te installeren of te verkopen voor hergebruik, tenzij deze correct is getest en geëtiketteerd. Evenzo is het een schending om een ongeteste gebruikte converter te installeren die door een klant is meegebracht, zelfs als de klant erop staat dat de gebruikte converter van zijn/haar voertuig afkomstig is.
Sloopbedrijven of autosloperijen zouden ook aansprakelijk worden gesteld voor het veroorzaken van geknoei als ze converters verkopen die niet zijn getest of niet voldoen aan de vereisten die in het beleid worden beschreven en als de converters vervolgens worden geïnstalleerd door partijen die in de Clean Air Act worden genoemd als verboden om te knoeien."

https://www3.epa.gov/otaq/cert/factshts/catcvrts.pdf

http://www.arb.ca.gov/msprog/aftermktcat/aftermktcat.htm

http://www.arb.ca.gov/msprog/aftermktcat/amcatq&a.pdf

Ik weet zeker dat mensen de hele tijd handelen in gebruikte katalysatoren en mogelijk onbewust en effectief "de wet overtreden". Het is onduidelijk of onderdelen die buiten een sloopbedrijf worden verkocht, verhandeld of verkregen, onder dezelfde federale en staatrichtlijnen vallen, maar wees op de hoogte van de regels en waarom ze er zijn. Als u ervoor kiest om gebruikte converters te verkopen, te kopen of te installeren, wees er dan gewoon van op de hoogte dat er regels zijn en het is hoogst onwaarschijnlijk dat winkels de installatie voor u zullen uitvoeren vanwege de juridische risico's die eraan verbonden zijn.

Persoonlijk zie ik geen kwaad of fout in het gebruik van gebruikte OE-converters die waarschijnlijk in betere staat verkeren dan wat uit een voertuig wordt verwijderd, maar de EPA stelt dat ze "correct moeten worden getest en gemarkeerd", terwijl de geweldige staat Californië stelt dat na 10 juli 2008 zelfs geteste, gebruikte OE-converters niet mogen worden verkocht of geïnstalleerd.

#15 ·
Het is illegaal om een gebruikte KAT in Californië te verkopen. De sloop moet ze niet verkopen, hoewel ik me geen illusies maak dat ze ze niet verkopen. Gezien de illegaliteit verkopen ze er misschien geen aan jou of mij, maar ze hebben misschien een paar geselecteerde klanten aan wie ze ze wel verkopen. Ik kocht een vervangende KAT voor mijn '94 325, maar de M52 met de in het spruitstuk ingebouwde KAT is ongetwijfeld anders. Ik heb mijn KAT laten vervangen voor iets van $600, inclusief installatie. Terwijl de uitlaat eraf was, vroeg ik hen de achteruitrijschakelaar op mijn versnellingsbak te vervangen, en dat deden ze - alleen de schakelaar in rekening gebracht.

Voordat je twee steden verderop naar de sloop rijdt, moet je even bellen om te kijken of je überhaupt een KAT kunt kopen.

#17 · (Edited)
Dus, zelfs als niemand in Californië ze verkoopt, zou je dan niet naar de volgende staat kunnen rijden of ze gebruikt kunnen krijgen op ebay? Ik heb geen idee hoe groot die staat is, maar het kan niet zo moeilijk zijn om gebruikte onderdelen te krijgen.
Het is illegaal om gebruikte katalysatoren te verkopen (in de VS), niet alleen in Californië. Tenzij je daar een licentie voor hebt.

#20 ·
Daarom kunt u de dure vervanging BMW, computeronderdeel of contant cadeau proberen, die wordt geleverd met een GRATIS set gebruikte converters!

Je geeft de converters weg, maar betaalt voor iets anders als onderdeel van de transactie. Ik weet niet zeker hoe riskant deze aanpak is, maar het kan sommigen een manier geven om hun gebruikte converters weg te geven.