E46 Fanatics Forum banner

Olietemperatuursensor

46K views 23 replies 14 participants last post by  Richard Elliott  
#1 ·
Hallo - nieuw hier! Gezocht, maar kon niets vinden dat hierop betrekking heeft.

Net de stuurbekrachtigingspomp en de oliefilterhuispakking vervangen op een 2001 325CI. Krijg CEL en de code is P0197 - Motorolietemperatuursensor Circuit Low Input. Direct achter de behuizing zat een aansluiting voor wat verschillende handleidingen de olievertemperatuursensor hebben genoemd. Losgekoppeld en opnieuw aangesloten, maar de code blijft.

Forumzoekopdrachten naar de sensor blijven verwijzen naar de oliepeilsensor (in het carter) en de koelvloeistofsensor. Maar ik zie niets dat betrekking heeft op degene waar de handleidingen naar verwezen achter het oliefilterhuis. Ik neem aan dat die de code veroorzaakt.

Is dit al iemand overkomen? Suggesties? Bedankt!

#2 ·
De oliecarter niveausensor geeft in het algemeen, bij uitval, een geel lampje op het dashboard (hoewel de mijne zonder lampje uitviel, dus wordt vervangen bij de volgende olieverversing). Een internetzoekopdracht op "BMW foutcode P0197" geeft een test weer ... de olietemperatuursensor loskoppelen en als code P0198 wordt weergegeven, de sensor vervangen. Heb dit niet hoeven doen, dus geef het alleen maar door.

#15 ·
De oliecarter niveausensor, in het algemeen, zal bij uitval een geel lampje op het dashboard laten zien (hoewel de mijne uitviel zonder lampje, dus zal worden vervangen bij de volgende olieverversing). Een internetzoekopdracht op "BMW foutcode P0197" geeft een test ... koppel de olietemperatuursensor los en als code P0198 wordt weergegeven, vervang dan de sensor. Heb dit nog niet hoeven te doen, dus geef het gewoon door.
Bedankt allemaal voor de geweldige feedback en info over de onderdelen... Ik kan proberen het los te koppelen om te zien of ik de P0198 krijg. Of, ach, voor $35 per stuk kan ik net zo goed gewoon de temperatuursensor vervangen en dan de niveausensor bij de volgende olieverversing doen.

Proost, allemaal

#4 ·
Ik denk niet dat ze vaak falen, de olietempsensor in ieder geval. Olieniveausensoren die falen, tonen meestal het gele olielampje. Omdat je een code hebt voor je tempsensor en niet voor je niveausensor, zou ik de verbinding loskoppelen en alles schoonmaken met wat contactreiniger en kijken of dat het oplost. Zo niet, dan lijkt het een onderdeel van 35 dollar te zijn.

#9 ·
De olietemperatuursensor bevindt zich in het oliecarter. In het Duits noemen we het TĂ–NS, Thermischer Ă–lstandsSensor.

Het is een combinatie van olie temperatuur en olie hoeveelheid sensor.

12 61 7 508 003
Denk je aan een ander BMW-model? Volgens de BMW e46 motoronderdelentekening heet de oliepeilsensor in het Duits "Ă–lniveausensor", en de olietemperatuursensor naast de OFH heet "Temperatursensor Wasser/Ă–l".

#13 · (Edited)
Denk je aan een ander BMW-model? Volgens de BMW e46 motoronderdelen tekening heet de oliepeilsensor "Ă–lniveausensor" in het Duits, en de olietemperatuursensor naast de OFH heet "Temperatursensor Wasser/Ă–l".
Nou, mijn olietempsensor was defect en ik heb de TĂ–NS vervangen, nu is mijn olietemp terug... Maar verander wat je wilt :) Je hoeft niet naar me te luisteren :thumbup: Wat weet ik nou over BMW's :tsk:

#14 · (Edited)
#18 · (Edited)
Uit RealOEM blijkt dat zowel de Europese als de Noord-Amerikaanse niet-M E46 de olietemperatuursensor hebben in de oliefilterbehuizing, in de buurt van de oliedrukschakelaar. Het onderdeelnummer is toevallig hetzelfde als dat van de koelvloeistoftemperatuursensor.

Deze olietemperatuursensor is ZEER verschillend van de oliepeilsensor (die toevallig een thermische sensor is, maar voor zover ik weet op geen enkele manier wordt gebruikt voor de olietemperatuur en zich in het carter bevindt). Dus uiteindelijk wordt de olietemperatuursensor die in de oliefilterbehuizing is gemonteerd, gebruikt om de motortemperatuur te bewaken.

Zie RealOEM - http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=ET35-EUR-04-2002-E46-BMW-325i&diagId=11_2201

#20 ·
Hallo allemaal - hier is een update. Ik heb net een olieverversing gedaan en ZOWEL de olietemperatuursensor (op de oliefilterbehuizing) ALS de oliepeilsensor (onderkant van het oliecarter) vervangen. De Check Engine Light gereset en nog steeds de code P0197 - Motorolie Temperatuursensor Circuit Lage Input. Is het de draad zelf?!?! Is die überhaupt vervangbaar? Nog andere ideeën? Ik controleer constant de motortemperatuur en het oliepeil en alles ziet er goed uit. Ik gok dat het iets is waar de auto mee kan leven, maar ik wil voorkomen dat ik een echte check engine light-situatie mis omdat het lampje altijd brandt... Logisch? En het zou de waarde schaden als ik de auto verkoop. Bedankt!

#23 ·
Oliedruksensor

Ik wil even delen hoe mijn P0198 is opgelost.

Ik ben het niet eens met deze grote, hoge afbeelding in dit draadje. Volgens mijn zeer beperkte YouTube-basiskennis is de oliedruksensor (kort/dik) de temperatuursensor. Of tenminste, ik dacht dat het de olietemperatuursensor was.

Hoe dan ook, ik heb de oliedruksensor van deze afbeelding, die temperatuursensor wordt genoemd, vervangen en mijn code is verdwenen. Ik heb een paar dagen gereden en hij is niet teruggekomen. Het was een korte/dikke sensor die een 24 mm sleutel nodig had.

Even ter info, ik heb hierboven al eerder de olie-zenderunit of de oliepeilsensorunit vervangen, maar dat heeft het niet opgelost.