E46 Fanatics Forum banner
Status
Not open for further replies.

Net m3 diff swap voltooid

38K views 14 replies 6 participants last post by  02gtstang  
#1 ·
Welnu, ik heb me lange tijd ingelezen over de swap en onderdelen en elke enkele bus voor de achterkant verzameld en eindelijk de swap voltooid. Het kostte anderhalve dag om alles aan de auto te doen. Eén ding dat ik ook wil vermelden, is dat om de M3-assen in de 330-draagarm te passen, je de ABS-sensoren moet uitlijnen, wat heel eenvoudig is. Ik heb wat plastic afstandhouders voor de bouten gekregen en ze ongeveer 3/8 inch uit elkaar geplaatst. Dus alles wat ik heb gekregen en in de auto heb geplaatst is:
M3 3.62 differentieel
M3 achter subframe
M3 subframe beugel
M3 assen van AutoZone
6spd m3 aandrijfas
M3 guibo
3 flessen BMW m3 diff vloeistof
Turner motorsport achter subframe verstevigingen
Turner motorsport solide m3 subframe mounts
Turner motorsport solide m3 diff mounts
Turner motorsport binnenste bovenste monoball bussen
Turner motorsport derlin draagarm bussen
Turner motorsport m3 achterste stabilisatorstang met eindlinks
Uuc onderste camberarmen
Lemforder bovenste en onderste kogelgewrichten zoals de m3 gebruikt

En nu hebben we tractie!!!!!

• Like
Reactions: MG 330LS
Save
#2 ·
Die run was voor het diff en ik heb per ongeluk een victory donut gedaan, ik draaide de auto en trapte gewoon het gaspedaal in en draaide hem om. Lol. Het zou volgens mij 3 seconden of meer van mijn rondetijden moeten afhalen, de achterkant voelt ook veel voorspelbaarder aan na de bussen. Niet veel mensen hebben deze swap gedaan, maar ik probeer gewoon meer info naar buiten te brengen zodat het mensen in de toekomst helpt die het proberen te doen. Ook kan ik nu met de m-setup een carbon fiber eendelige aandrijfas krijgen en de guibo verwijderen en ook sterkere assen krijgen. Op een dag zal ik ze upgraden nadat ik een kleinere superchargerpoelie en nokkenassen heb gekregen.

Save
#3 · (Edited)
De montagepunten voor de subframebeugel zitten niet op het niet-M-chassis en moeten worden gelast, toch? Of heb je het over de verstevigingsbeugel?
Je zegt ook dat de M3-assen werken terwijl je de niet-M-draagarmen hergebruikt, zolang je de ABS-sensor met ~3/8" afstand plaatst, toch?

Save
#4 · (Edited)
Ik ben niet zeker over de V-beugel die aan de kleine beugel vastzit die tussen de voorste steunen loopt, maar die kleine voorste beugel op de voorste twee bouten zit ook omhoog met het achterste subframe. Je hebt nieuwe hardware nodig om het diff te monteren, maar alle andere hardware kan opnieuw worden gebruikt. Ja, om het uit te lijnen, moet je ze ongeveer 3/8 inch uit elkaar plaatsen om de juiste speling te hebben, ik kocht half inch spacers en heb ze wat afgeslepen en langere m6 1.0 bouten, ik geloof dat ze 35 mm lang waren. Maar de assen passen perfect met het niet-m subframe en ik heb geen abs-lampjes of iets van het uit elkaar plaatsen van de sensoren.

Save
#5 ·
Ik heb gemerkt dat je de "solid" subframe en diff mounts gebruikt, hoe zou je het nvh-niveau beoordelen voor anderen die deze mogelijk gebruiken?

Ook, hoe zou je de 3.62 ratio beoordelen voor anderen?

Je zou de voor- en nadelen moeten bekijken voor anderen die de swap tegenwoordig doen. :bow:

Save
#6 ·
Met de 6 versnellingen is de 3,62-verhouding geweldig, denk ik, nog steeds goed op de snelweg. Met de 5 versnellingen zou ik het nog steeds niet erg vinden met de 3,62 als ik iemand was die niet 100 mijl per dag reed en zo, maar voor een tweede auto of voor het rijden op binnenwegen zou het goed zijn, slechts ongeveer 200 tpm verschil met het 3,46 differentieel dat ik eerder in mijn auto had. Er komt wat lawaai van het differentieel, maar ik denk dat het vooral van de solide differentieelsteunen komt en ik heb geen isolatie onder mijn achterbank en de achterbak is ook volledig gestript tot blank staal. Op de weg voelt het echter veel strakker en voorspelbaarder aan dan mijn achterwielophanging voorheen. Ik zou misschien derlin- of poly-differentieelsteunen doen als ik het opnieuw zou moeten doen, maar de solide subframe-steunen helpen de hele ophanging beter recht te houden. De auto heeft poly motor- en transmissiesteunen en er komen ook wat trillingen van. Op de snelweg is de auto echter vrij stil en rijdt hij geweldig, het voelt wat strakker aan, maar het is stil.

Save
#7 · (Edited)
Ik ben benieuwd waarom je een m3 3.62 hebt geïnstalleerd in plaats van een zhp 3.64 met een nieuwe lsd-eenheid? Een m3 subframe en diff zijn zwaarder, hebben een gebruikte, versleten lsd en kosten een flinke duit $. Een zhp 3.64 op ebay kost gemiddeld 250 $ en een m-factory of wavetrac brengt je nog eens 1000 $ of zo. De zhp 3.64 is lichter, is een directe bolt-in voor een 330 zonder aanpassingen, heeft vrijwel dezelfde ratio en geeft je een vers gereviseerde diff voor een paar dollar meer, plus het heeft garantie. Ik kan persoonlijk niet zien waarom ik met deze opties naar een m3 diff met verplichte subframe zou gaan.

Save
#9 ·
Ik ben benieuwd waarom je een m3 3.62 hebt geïnstalleerd in plaats van een zhp 3.64 met een nieuwe lsd-eenheid? Een M3 subframe en diff zijn zwaarder..
Alles aan de M3 diff swap is sterker; versnellingen, assen. Ook het montageontwerp van de diff carrier is beter. Het differentieel bevat ook meer vloeistof voor een betere warmteafvoer (ook beter ontworpen vin-afdekking). En ja, ik weet dat er de non-M vin-afdekking is. Ik heb het vele jaren geleden geïnstalleerd op mijn custom Turner Motorsport LSD op mijn 323Ci.

Save
#8 ·
Van wat ik heb gezien, is er veel betere aftermarket-ondersteuning voor het m3-differentieel en ook voor de m3-aandrijflijn. Mijn auto is supercharged en ik ben van plan om uiteindelijk meer boost te gaan gebruiken en ik weet dat de 330's aandrijfassen en assen en kruiskoppelingen kunnen laten barsten. De m-auto's kunnen allemaal worden geüpgraded, dus je bent je auto niet kwijt op een racedag of ergens gestrand. Ik zou de 330-differentieel kunnen overwegen als ik n/a was en niet supercharged was met de plannen om meer boost en internals toe te voegen. De m3-swap zou me, als ik niet al mijn performance-goodies had gedaan, slechts ongeveer 1k-1100 hebben gekost. Ik heb ze voor minder zien gaan als je de juiste deal kunt vinden. Het is ook iets anders dat je niet echt ziet, niet veel niet-m-auto's met iets van de m-aandrijflijn.

Save
#12 · (Edited)
De gewichtstoename is niet erg groot, misschien maximaal 20 lbs. Het differentieel is zwaar, maar het subframe is eigenlijk iets lichter. Ik weet dat je waarschijnlijk wat rotatiemassa wint, omdat het differentieel groter is. Ik heb geen problemen met de ring en pinion of differentieel gezien of gehoord bij de niet-M differentiëlen, behalve een gebrek aan onderhoud, maar mensen hebben aandrijfassen en kruiskoppelingen gebroken bij het genereren van meer vermogen, vooral als je tractie en wheelhop krijgt, enz. De M3 guibo is ook een stuk groter dan de niet-M guibo, ik heb er onlangs zelfs een in een 323 geïnstalleerd, omdat Pelican me de verkeerde had gestuurd en ik haast had om de auto af te krijgen, en de M3 guibo paste perfect. De bouten moeten iets langer zijn dan de niet-M bouten, maar ik heb gewoon wat rode afbeelding gebruikt om aan de veilige kant te zitten, de bout gaat nog steeds tot het einde van de moer, er hangt gewoon geen overtollige schroefdraad uit. Mijn 3.46 non-lsd die ik in de mijne had, had ook de geribbelde afdekking

Ik ben het er echter mee eens dat voor de meeste mensen het niet-M differentieel met een lsd meer dan genoeg zal zijn en dat ze nooit problemen zullen hebben om er een te breken, vooral als ze n/a blijven zoals de meeste. Veel van de ge-booste auto's zien niet veel circuitgebruik, er zijn hier een paar mensen die dat wel doen, maar de meerderheid heeft gewoon een supercharger of turbo toegevoegd voor de funfactor, wat helemaal oké is. Mijn auto ziet niet veel circuit, maar het ziet er genoeg om me zorgen te maken over mijn volgende zwakke schakel, de auto heeft een Kevlar koppeling en vliegwiel, dus ik weet dat de koppeling niet zal slippen, de transmissies staan niet bekend om echte problemen, behalve synchro's, dus de volgende zou aandrijfas- en asfalen zijn. En om die op maat te laten maken voor een niet-M zou veel meer kosten dan er een paar te kopen die al zijn ontwikkeld en getest voor de M3. Op een gegeven moment zal ik de M3-eenheid upgraden voor iets beters, maar ik zou liever stap voor stap te werk gaan, ik heb al bijna 2500 uitgegeven aan de swap van alle nieuwe bussen en een Turner sway bar en UUC draagarmen.

Save
#13 ·
Hier zijn een paar willekeurige foto's van de afgelopen jaren. Deze auto is absoluut een van die geldputten/zwarte gaten. Lol

Save
#14 ·
Ik denk al een tijdje over deze swap na, want ik wil mijn handmatige swap voor volgende zomer af hebben. Ik wist dat het mogelijk was, maar ik heb er niet veel onderzoek naar gedaan, dus vergeef me mijn gebrek aan kennis.

Voor zover ik wist, dacht ik dat de Getrag 420G-transmissie van de M3 nodig was om de versnellingsbak zonder enige aangepaste fabricage aan de M-diff te koppelen. Je zei dat je een M3-aandrijfas gebruikt? Ik neem aan dat je auto een ZHP is, dus je hebt de ZF 6-versnellingsbak. Zo ja, dan is dat geweldig nieuws om te horen dat het prima past.

Ben je tijdens de installatie tegen grote problemen aangelopen, of ben je iets tegengekomen dat je anders zou doen als je het over kon doen? Ik ben ook benieuwd waarom je geen M3-draagarmen / achterwielophanging hebt gebruikt, aangezien het subframe dit zou toestaan. Geweldig werk aan de swap en blij om te horen dat het geweldig werkt, het maakt me enthousiast om op een gegeven moment in de nabije toekomst hetzelfde te doen!

#15 · (Edited)
Ja, mijn auto is een 2005 330ci zhp met de standaard 6-versnellingsbak erin. Hij gebruikt een standaard M3 6-versnellingsbak aandrijfas met een M3 guibo. De bouten voor de M3 guibo moeten langer zijn, maar die van mij werken voorlopig. Als ik voor M3 draagarmen was gegaan, zou dat betekenen dat ik ook M3 achterremmen had moeten gebruiken, of dat ik nieuwe beugels had moeten laten maken om mijn wilwood remklauwen op de M draagarm te monteren.
De draagarmen zouden echter wel werken met de swap, maar zouden voor mij duurder zijn, ik heb wel e46 m3 rotors op mijn draagarmen voor de remklauwen. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik waarschijnlijk voor een derlin diff mount gaan in plaats van solid, maar de solid is echt niet zo slecht, een beetje lawaai in de cabine maar de radio laat het verdwijnen. Lol. Het ene belangrijkste probleem dat ik vond, was het probleem met de draagarm en de snelheidssensor. Ik heb het onderzocht en blijkbaar is de M3 snelheidssensor anders en moesten mensen sowieso hun standaard snelheidssensoren plaatsen. De M3 is korter maar werkt op een andere frequentie of zoiets. Ik heb dit niet zeker getest, maar gewoon wat ik er qua info over vond. Er is heel weinig info over het dilemma van de snelheidssensor. Van wat ik heb gevonden, is de onderste camberarm hetzelfde als de bovenste draagarm tussen niet-M en M3.

Save
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.