E46 Fanatics Forum banner

Hepu of Graf Waterpomp?

48K views 39 replies 21 participants last post by  TobyB  
#1 ·
Ik zie dat mijn gebruikelijke bron van onderdelen, FCPEURO, Hepu en Graf heeft, die hetzelfde geprijsd zijn, dus ik zou met beide goed moeten zitten?

#4 · (Edited)
Ik ga hier een apart waarschuwingstopic over plaatsen, maar blijf uit de buurt van de Hepu-pomp. De dunne metalen waaier met haastige lassen zag er al twijfelachtig uit toen hij nieuw was, maar vanwege de positieve beoordelingen heb ik hem toch geprobeerd.

Na 2 jaar en 40.000 mijl heeft hij een catastrofale storing gehad en is de waaier in tweeën gebroken. Ter vergelijking: de composietwaaier op mijn OE BMW-pomp met 120.000 mijl ziet er nog steeds gloednieuw uit. Hij ging van de plank terug de auto in en is nog steeds sterk, terwijl ik wat tests uitvoer en wacht op mijn vervangende pomp.

De Saleri-pomp ziet eruit als een beter ontworpen alternatief. Minder dan $50 en wordt geleverd met 2 jaar garantie. Persoonlijk zie ik voor mij in de toekomst ofwel een gereviseerde OE BMW-pomp of een Stewart-pomp als de enige opties.

#5 ·
De Saleri-pomp ziet eruit als een beter ontworpen alternatief. Onder de $50 en wordt geleverd met 2 jaar garantie. Persoonlijk zie ik voor mij ofwel een gereviseerde OE BMW-pomp of een Stewart-pomp als de enige opties.
Ik ben er vrij zeker van dat de Saleri-pomp de OE-pomp is. Ik heb er een paar maanden geleden een in de auto van mijn vriend geplaatst en hij zag er solide uit.

Ik weet dat dat de pomp is die ik ga kopen als ik volgend voorjaar mijn radiator en koelvloeistof vervang.

#8 ·
Stewart staat officieel op mijn no-go-lijst. Vraag de beroemde moderator SolidJake of ik lieg. Ik heb hem in de steek gelaten vlak voor een reis, als ik me goed herinner. Of vraag TXZHP04 (lid van lange tijd, maar ik heb hem al een tijdje niet meer zien posten) hij had 4 vervangende Stewarts achter elkaar die het begaven. Hij ging uiteindelijk terug naar Professional BMW Stock als ik me goed herinner. Vele anderen ook.

#9 ·
Uit mijn onderzoek naar de Stewart-pomp bleek dat meerdere storingen afkomstig waren van auto's met een ventilator-koppeling en ook van slecht o-ringmateriaal. Ik ben overgestapt op een elektrische ventilator en een paar jaar geleden stapte Stewart over op Viton voor de o-ring. Ondersteund door de garantie van FCP en een prijsmatch van $170, ga ik het proberen.

#14 ·
Uit mijn onderzoek naar de Stewart-pomp bleken meerdere defecten afkomstig te zijn van auto's met een ventilator-koppeling en ook van een slecht o-ring-materiaal. Ik ben overgestapt op een elektrische ventilator en een paar jaar geleden stapte Stewart over op Viton voor de o-ring. Ondersteund door de garantie van FCP en voor $170 aan de prijs aangepast, ga ik het proberen.
Ik ben fan van de Stewart-pomp. Ik heb 80.000 km met mijn eerste pomp gereden, hij begon een klein beetje te lekken en ik heb hem onder garantie vervangen. De tweede loopt nu 70.000 km zonder problemen.

#11 ·
Persoonlijk heb ik niet veel plezier gehad van mijn Graf (~64.000 km) voordat het lager begon te gillen. Ik heb hier vergelijkbare ervaringen gelezen, en sommigen hebben gespeculeerd dat dit komt door het zwaardere waaier materiaal, of de harmonische frequenties van het gestempelde onderdeel, vergelijkbaar met het breken van een wijnglas met een stemvork.

Ik heb geen empirisch bewijs om dit laatste te ondersteunen, maar ik weet wel dat ik er geen meer zal kopen gezien de korte levensduur die ik uit de mijne heb gehaald.

#13 ·
40.000 mijl voor een pomp is onzin als je bedenkt dat sommige mensen hun originele pompen tot 190.000 hebben gebruikt.
Niet zo slecht als je bedenkt dat een pomp $40 kost en het 20 minuten duurt om te vervangen.

Probeer andere auto's... accord, civic, camry, firebird, etc. SUPER DUPER dure pompen. en ENORME arbeid om erbij te komen.

We hebben het goed =) maar ja... koop BMW!

#16 ·
Heb de vorige opmerkingen niet gelezen, maar ik heb een Hepu-pomp voor 20.000 mijl en heb geen klachten (niet dat ik dat zou moeten hebben bij deze kilometerstand). Ze zijn vrij populair bij de Volvo-mensen.

#21 ·
Oh man, zijn Stewart pompen nu stukken ****? Ik wil mijn pomp vrijdag vervangen en ik was helemaal van plan om voor Stewart te gaan, nu ben ik bang. Ik kijk nu naar een originele BMW voor $119, maar welk merk is het? Ik wil geen "originele" BMW pomp krijgen en dan zien dat het een Graf of Saleri is die ik voor de helft van de prijs had kunnen bestellen. Origineel BMW onderdeel #11-51-7-509-985

#22 ·
Oh man, zijn Stewart pompen nu stukken ****? Ik ben van plan om mijn pomp vrijdag te vervangen en ik wilde Stewart nemen, maar nu ben ik bang. Ik kijk nu naar een originele BMW pomp voor $119, maar welk merk is het? Ik wil geen "originele" BMW pomp krijgen en dan zien dat het een Graf of Saleri is die ik voor de helft van de prijs had kunnen bestellen. Origineel BMW onderdeel #11-51-7-509-985
Saleri is de OEM.

#24 · (Edited)
Niet mee sollen. Koop de Mango-kit en klaar. https://www.fcpeuro.com/products/bm...di7BRCL6Zmjk5-rsTwSJABmrVabm86WEeBRFpiYNJ_5GGRoRAgnJuhqHVfRpwmEeyNdUxoCdjXw_wcB

Professional++ (Origineel) https://www.fcpeuro.com/products/bmw-water-pump-genuine-bmw-11517527910oe - $112,99, en nog goedkoper met de kortingscode MangoFCP5
Professional(Graf) https://www.fcpeuro.com/products/bmw-water-pump-11517527910 - $51,99, en nog goedkoper met de kortingscode MangoFCP5
Amateur lite (Stewart) https://www.fcpeuro.com/products/bmw-water-pump-emp-stewart-888010330 + $195, en nog goedkoper met de kortingscode MangoFCP5

Beoordelingssleutel:

Professional++: Hoogst mogelijke kwaliteit, meestal Genuine BMW of een ander high-end merk. Gereserveerd voor de allerbesten!
Professional+: Eén stap onder de hoogste kwaliteit. Meestal OEM of OEM-equivalent.
Professional: Hoge kwaliteit aftermarket. Geweldige waarde.
Semi-professional: Redelijke kwaliteit aftermarket. Redelijke waarde.
Amateur: Net genoeg om het te halen. Het zal werken. Enigszins redelijke waarde.
Amateur lite: Hetzelfde als hierboven, maar met gemengde feedback over de betrouwbaarheid.
Poorboy: Vermijd dit onderdeel. Slechte kwaliteit, slechte waarde.

#33 ·
Het is niet nodig om te knoeien. Koop de Mango-kit en wees klaar. https://www.fcpeuro.com/products/bm...di7BRCL6Zmjk5-rsTwSJABmrVabm86WEeBRFpiYNJ_5GGRoRAgnJuhqHVfRpwmEeyNdUxoCdjXw_wcB

Professional++ (Origineel) https://www.fcpeuro.com/products/bmw-water-pump-genuine-bmw-11517527910oe - $112.99, en nog goedkoper met kortingscode MangoFCP5
Professional(Graf) https://www.fcpeuro.com/products/bmw-water-pump-11517527910 - $51.99, en nog goedkoper met kortingscode MangoFCP5
Amateur lite (Stewart) https://www.fcpeuro.com/products/bmw-water-pump-emp-stewart-888010330 + $195, en nog goedkoper met kortingscode MangoFCP5

Beoordelingssleutel:

Professional++: Hoogst mogelijke cijfer, meestal Genuine BMW of een ander high-end merk. Gereserveerd voor de allerbesten!
Professional+: Eén stap onder de hoogste graad. Meestal OEM of OEM-equivalent.
Professional: Hoogwaardige aftermarket. Geweldige waarde.
Semi-professional: Redelijke kwaliteit aftermarket. Redelijke waarde.
Amateur: Net genoeg om rond te komen. Het zal werken. Enigszins behoorlijke waarde.
Amateur lite: Hetzelfde als hierboven, maar met gemengde feedback over de betrouwbaarheid.
Poorboy: Vermijd dit onderdeel. Slechte kwaliteit, slechte waarde.
Benieuwd waarom je FCP een Saleri-pomp in je Mango-kit hebt laten plaatsen, maar deze hier duidelijk niet aanbeveelt in je lijst? Je zei ook dat is vastgesteld dat het de OEM-maker is van de Genuine Pump, maar anderen hebben gezegd dat het heel dicht bij de originele pomp komt, maar NIET EXACT. Dit maakt me bezorgd, dus ik blijf bij mijn nieuwe originele pomp. Ongetwijfeld zal het er precies hetzelfde uitzien als nieuw als ik de oude verwijder, en ik durf te wedden dat hij langer gebruikt kan worden. 120K tot nu toe en geen problemen.

#27 ·
FWIW Ik heb al 7 jaar een Graf-pomp in mijn e36, niet veel kilometers, zonder problemen en een Meyle met de gegoten aluminium waaier in mijn m54 voor de afgelopen 30.000 en hij werkt prima. Als de Meyle faalt, gaat hij terug naar FCP en gaat het origineel er weer in tot er een vervanging arriveert.

#29 ·
FWIW Ik heb al 7 jaar een Graf-pomp in mijn e36, niet veel kilometers, zonder problemen en een Meyle met de gegoten aluminium waaier in mijn m54 voor de laatste 30k en het werkt prima. Als de Meyle faalt, gaat hij terug naar FCP en gaat het origineel er weer in tot er een vervanging arriveert.
Met FCP kun je het nieuwe onderdeel gewoon kopen, installeren wanneer het aankomt, het oude onderdeel terugsturen en een terugbetaling krijgen.

#28 · (Edited)
Het is waarschijnlijk dat Saleri de pompen op de assemblagelijn leverde en het is niet verrassend dat ze in 15 jaar tijd op zijn minst enigszins zijn veranderd. Zowel de originele pomp die ik verwijderde als de Saleri-vervanging hadden INA-lagers en identieke metalen gietstukken, naast andere kleine details.

Ik herinner me ook vaag dat de "gereviseerde" waterpompen die door BMW worden verkocht, eigenlijk nieuw zijn, alleen als gereviseerd worden vermeld. Dit geldt in ieder geval voor de E90.

#34 ·
Ik gebruik de Stewart-pomp nu 3 jaar op mijn e36 track car. Hij draait meer tijd op 7.000 RPM dan op "reguliere" snelheden en ik gebruik ook de standaard ventilator koppeling. Vergeleken met elke OEM-eenheid is de Stewart-pomp een serieus solide stuk. Vraag iedereen die met zijn e36/e46 op het circuit rijdt welke pomp ze gebruiken, en in 9 van de 10 gevallen vertrouwen we op Stewart. Ze hebben ook een levenslange garantie.

Mijn e46 is toe aan een vernieuwing van het koelsysteem, en ik blijf bij een OEM-stijl, omdat ik denk dat de Stewart overkill is voor een auto die niet op het circuit rijdt.

#35 · (Edited)
Ik gebruik de Stewart-pomp nu 3 jaar op mijn e36-trackcar. Hij draait vaker op 7.000 tpm dan op "normale" snelheden en ik gebruik ook de standaard ventilatoraandrijving. Vergeleken met elke OEM-eenheid is de Stewart-pomp een serieus solide onderdeel. Vraag iedereen die met zijn e36/e46 op het circuit rijdt welke pomp hij gebruikt, en in 9 van de 10 gevallen vertrouwen we op Stewart. Ze hebben ook een levenslange garantie.

Mijn e46 is toe aan een opfrisbeurt van het koelsysteem en ik houd het bij een OEM-stijl, omdat ik denk dat de Stewart overkill is voor een auto die niet op het circuit wordt gebruikt.
Voor de goede orde, ik heb de Hepu-pomp gebruikt - ik denk dat ik dat in deze thread heb vermeld, maar het kan ook een andere zijn geweest - voornamelijk vanwege het feit dat ik een Volvo heb en dat die als de gouden standaard in de Volvo-gemeenschap worden beschouwd. Knight, een ander lid hier, zei dat zijn Hepu-pomp vrij snel defect raakte. Mijn monteur zei dat hij geen problemen heeft gezien met de Hepu-pomp, maar dat hij vindt dat de pomp met de composietwaaier beter is omdat hij beter in balans is. De waaier op de Hepu-pomp ziet er ook niet geweldig uit. Ik zou niet aarzelen om weer een Hepu-pomp te kopen, maar ik weet nog niet of hun pomp de beste optie is voor de M54.