E46 Fanatics Forum banner

E46 emissievarianten en hoe

43K views 31 replies 10 participants last post by  phamine  
#1 · (Edited)
*RUWE SCHETS*

10.11.13 -- 0.9
10.11.13 -- 0.9.1 - sectie 'State Inspection OBDII Reports' toegevoegd

*Deze handleiding (softwareversies, variantcodes, enz.) is voorlopig van toepassing op MS43 M54B30 uitgeruste E46's.

De meesten van jullie weten dat het nu mogelijk is om verschillende emissienormen te flashen. Wat echter niet gedocumenteerd is, is hoe je daadwerkelijk omgaat met de specifieke VO's die hieronder worden beschreven.

EU4 - 7545670

Voor voertuigen met:
EU4 emissienorm (S167A) = Ja

EU3 - 754670

Voor voertuigen met:
EU3 emissienorm (S169A) = Ja

EU2 - 754671

Voor voertuigen met:
EU2 emissienorm (S168A) = Ja
Of:
Zonder katalysator (S199A) = Ja
Of:
Gegevensrecord zonder EOBD (S861A) = Ja

Wat betekent dit? Het betekent dat als je 754670 in een US spec auto flasht, deze standaard naar EU4 gaat in plaats van EU3. Deze handleiding laat zien hoe je kunt kiezen tussen EU3, EU4 en EU2.

EU4

Flash gewoon de ZUSB.

EU3

Verwijder het relais van de secundaire luchtpomp onder het dashboardkastje.

EU2

Verwijder het relais van de secundaire luchtpomp.
*Verwijder zekering #4 (EF4) op de zekeringhouder in de DME-box.

Zekeringhouder

EF1 = 30A, MAF, nokkenassensor #1, DME, T-Stat, verdampingsemissieklep (sommigen zeggen dat het 30A is - DME, injectoren, SMG hydraulische unit)

EF2 = 30A, brandstofinjectoren, beide Vanos-solenoĂŻden, nokkenassensor #2, SAS-pompelektrische klep (sommigen zeggen dat het 30A is - DME, stationair toerentalregelklep, brandstoftankventilatieklep, brandstofpomp)

EF3 = 20A, nokkenassensoren, MAF, krukassensor, verwarmde O2-sensoren (sommigen zeggen dat het 30A is, anderen zeggen 25A - E-box-ventilator, transmissie-RPM-sensor, CPS, MAF-sensor, brandstofpomprelais, SAP-relais, A/C-compressorrelais, brandstoftanklekkagediagnosemodule, SMG-keuzeschakelaar)

EF4 = 30A, zuurstofsensoren en zuurstofsensorverwarmingscircuits

EF5 = 30A, brandstofpomprelais

Nu heb ik nog geen kans gehad om de WDS te bestuderen om precies uit te zoeken wat er op zekering 4 wordt aangesloten. Maar op basis van hoe mijn testvoertuig presteert, leid ik af dat deze zekering voor de post-cat 02-sensoren en verwarmingscircuits is. Terwijl EF3 de pre-cat 02-sensoren afhandelt. Waar ik nog niet 100% zeker van ben, is of de motor nog steeds de pre-cat 02-sensoren gebruikt om brandstof bij te stellen. Ik zie dat de adaptieve en multiplicatieve waarden worden bijgewerkt. Nogmaals, de WDS zal dit bevestigen. Ik denk echter dat het verwijderen van de zekering de DME vertelt om te stoppen met het gebruik van de post-cat 02 om het brandstofmengsel verder bij te stellen, wat onregelmatig stationair draaien en aarzeling veroorzaakte tijdens het rijden op mijn testauto. (headers+geen post-cat sensoren aangesloten)

Ik kon zien dat de pre-cat 02-sensoren fluctueerden en via INPA werkten. Heb de posts niet geverifieerd omdat ik ze had losgekoppeld en een constante 0,42 Volt liet zien.

Hier is een link als je een kijkje wilt nemen in de WDS en het voor me wilt uitzoeken (lui). Ik zal het uitzoeken als ik mezelf uiteindelijk ont-lui...

http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/

Laatste stap

Na het voltooien van de bovenstaande stappen, ga je naar INPA of GT1 en wis je je aanpassingen; dat is alles!

EU2 - Speciale opmerkingen

Via GT1 heb je toegang tot de testfunctie 'stationair mengsel instellen'
Dit vertelt je ook of de DME in de echte EU2-modus staat, omdat deze meestal een foutmelding geeft als deze op de andere varianten wordt uitgevoerd.

----------------------------------------

State Inspection OBDII Reports

EU4 - SAP en katalytische 02-sensoren aanwezig en gereed. GESLAAGD
EU3 - SAP-monitor N/A (niet van toepassing) 02-sensoren aanwezig en gereed. GESLAAGD
EU2 - SAP-monitor N/A (niet van toepassing) 02-sensoren (? nog niet getest) EOBD niet aan. NIET GESLAAGD

EU2 - de EU2-software vereist dat de EOBD (motorlampje bij contact aan) handmatig in de DME wordt gecodeerd via tuningmethoden om te slagen) dat hangt af van hoe de 02-sensorverwarmingen verschijnen, d.w.z. N/A slaagt, niet gereed slaagt niet.

Flashbestand met EU2 EOBD ingeschakeld
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=15766530#post15766530

De reden dat EU2 feilloos werkt op auto's met katten, is omdat het een hybride setup gebruikt

I.E. EU3 emissienorm (S169A) met de EU2 emissienorm (S168A) datamap (tuningmap) wat ik niet ideaal vind zonder een remap.

Ik zal ook een uitgebreide DME-tuningthread openen in het DME-tuning-subforum (vergelijkbaar met die in m3forums) wanneer ik begin met het tunen van de testauto.

#2 · (Edited)
Eindelijk. Op de 26e zal mijn auto EU2 draaien. Ik ben bezig met het regelen van een inspectie hier in NYS. Van wat ik hoor, zal dit de computertest doorstaan. Maak me op dit moment geen zorgen over visuele inspectie. Omdat ik EU2 zal draaien, ben ik ook op zoek naar tuning ervoor, omdat ik geen katalysatoren en een 3" uitlaat heb, wil ik proberen het meeste uit mijn NA-vermogen te halen. In je laatste zin ga je tunen met EU2 op een M54?

#3 · (Edited)
Eindelijk. Op de 26e zal mijn auto EU2 draaien. Ik ben bezig met het regelen van een inspectie hier in NYS. Van wat ik hoor, zal dit de computertest doorstaan. Maak me op dit moment geen zorgen over visuele inspectie. Omdat ik EU2 zal draaien, ben ik ook op zoek naar tuning ervoor, omdat ik geen katalysatoren en een 3" uitlaat heb, wil ik proberen het meeste uit mijn NA-vermogen te halen. In je laatste zin ga je tunen met EU2 op een M52?
Geen M54B30. Je hebt de grote vetgedrukte rode tekst aan het begin van mijn bericht gemist... :read:

EU2 zal zo niet slagen. Vanwege geen CEL bij het aanzetten van de sleutel. Dat moet later worden toegevoegd door middel van codering in de ECU.

#5 · (Edited)
Oeps, ik heb gelezen. Mijn hersenen wisten m54. Hersenen typte 52. Ik heb een 330i, daarom ga ik voor euro. Zal je werk bijhouden! Echt enthousiast om te zien waar dit naartoe gaat.
Zodra ik een A2L of DAMOS voor de MS43 in handen krijg. Ik zal ermee aan de slag gaan. Toegegeven, dit zal een gemeenschappelijke inspanning vergen, aangezien ik het niet allemaal alleen kan doen haha.Het vinden van de byte die EOBD inschakelt voor de EU2-softwareversie zal echter gemakkelijk zijn. Aangezien de EU3 en EU2 dezelfde programmaversie delen.

#7 · (Edited)
Ik heb net een massieve koperdraad (geĂŻsoleerd) getrokken van het olielampje naar de CEL. Ik hoefde alleen maar de hete kant van de soldeerpunten te vinden. Geslaagd voor de keuring met EU2 op mijn 328i.
Dat is een nette manier om het op te lossen. Ik wil het uiteindelijk via de software zelf oplossen.

#9 · (Edited)
#12 ·
so, is it possible to run the engine without pre-cat 02 sensors? what about mixture?
Ik zou zeggen van niet, niet in de buurt van goed. Dat gaat uit van wat ik weet over andere moderne brandstofinjectiesystemen, niet specifiek deze BMW's. Je weet maar nooit, iemand kan hier binnenkomen en me verrassen.

#14 ·
Pre-cat O2-sensoren vertellen de motor hoe rijk of arm deze draait, zodat deze zo nodig correcties kan aanbrengen voor optimale prestaties en/of emissies. Anders bekend als een gesloten-lusregeling. Zonder O2-sensoren zou je in wezen een open lus draaien, waarbij de ECU in feite in de "ogen dicht"-modus werkt en gokt naar zijn AFR op basis van de andere inputs die hij kan zien. Mogelijk, maar niet zo nauwkeurig.

#18 ·
nee, ik bedoel pre-cat sensoren. post-cat zijn niets bijzonders. ze controleren de efficiëntie van de katten
Ik bedoel dat pre-cats belangrijk zijn, post-cats controleren alleen de uitlaat. Een motor kan niet te efficiënt zijn zonder de bewakingsmogelijkheden van de pre-cats.
Ik dacht dat je zei dat pre-cats niet belangrijk waren.

Verzonden vanaf BimmerApp mobiele app

#21 ·
Wat ik wil zeggen is dat pre-cats belangrijk zijn vanwege de managementstructuur van de motor. Dat gaat allemaal over emissies. Mengselaanpassing om lamda 14.7:1 constant te houden heeft niets te maken met prestaties
Ik ben het daar niet mee eens. Het controleren van uw AFR (lucht-brandstofverhouding, lambda is een enkel getal met 1,0 als perfect stoichiometrisch) is heel, heel belangrijk om het meeste uit uw motor te halen. Of uw doel nu emissies of prestaties zijn, maakt niet uit. Je kunt niet het meeste uit een motor halen als je niet weet wat er aan de hand is.

#22 · (Edited)
Op MS43 uitgeruste auto's zijn pre-cats nodig om het cruise-mengsel en alles daartussenin buiten WOT te regelen.

De bovenstaande stappen schakelen de Post cat 02 sensoren uit, waardoor u het stationair mengsel voor emissiedoeleinden via GT1 kunt aanpassen, terwijl de Pre-cat 02 sensoren behouden blijven.

MS45.1 hebben breedband 02's die ook dienen om het mengsel bij WOT te regelen. De belangrijkste reden waarom die auto's harder trekken en zichzelf afstemmen wanneer er mods worden gemaakt. Terwijl MS43 auto's een tune nodig hebben voor maximale prestaties na bepaalde mods. d.w.z. headers in de WOT (volledige belasting) kaart.

#25 ·
Op MS43 uitgeruste auto's zijn pre-cats nodig om de cruise-mix en alles daartussenin buiten WOT te regelen.

De bovenstaande stappen schakelen de Post cat 02-sensoren uit, waardoor u de stationaire mix voor emissiedoeleinden kunt aanpassen via GT1, terwijl de Pre-cat 02-sensoren behouden blijven.

MS45.1 heeft breedband 02's die ook dienen om de mix bij WOT te regelen. De belangrijkste reden waarom die auto's harder trekken en zichzelf afstemmen wanneer er mods worden gemaakt. Terwijl MS43-auto's een tune nodig hebben voor maximale prestaties na bepaalde mods. d.w.z. headers in de WOT (volledige belasting) kaart.
Bedankt voor het verduidelijken. Ik vraag me nog steeds af waarom er voor schroefpluggen is gekozen in plaats van zuurstofsensoren voor de katloze auto's.

#24 ·
Ik ben bezig met EU2 tuning en heb hier een paar vragen.
Ik heb het SAP-relais verwijderd, maar vanaf dit moment kan ik geen verbinding meer maken met mijn DME via DIS of SSS. Maar toen ik het terug plaatste, werd alles normaal. Hoe kan dat, het is toch maar een relais??

2e vraag. Waarom moeten we EF4 loskoppelen? Deze zekering werkt alleen voor de verwarming van alle vier de 02-sensoren. Daarom krijg ik fouten 25 en 55 (verwarming 1 en 2 bank Pre-cat o2 sensoren). Ik denk dat we alleen de beide Post-cat sensoren hoeven los te koppelen, dat is alles !?

#31 · (Edited)
Hallo, ik heb een e39 met M54-motor, er is geen EU3-variant beschikbaar in realoem, misschien niet meer? Alleen EU2 en EU4. Ik heb beide geïnstalleerd, domme gegevens naar bestanden, bewerkt en vergeleken. Ik kan bevestigen dat het enige verschil het MIL-lampje is, SAP, katten en secundaire lambdas zijn verplicht in EU4 en in EU2 is DISA niet actief in stationair. Ik heb gelezen over EU2 dat het meer koppel heeft, stabieler stationair draait, magerder wordt, enz., maar ik denk dat niets daarvan waar is. DISA kan ervoor zorgen dat het magerder wordt, maar in mijn test heeft dat geen effect! Ik eindig met het installeren van een gewijzigde EU2-versie, waarbij ik MIL heb geactiveerd en de DISA-kaart van EU4 heb gekopieerd. Nu werken alle emissiesystemen als ze zijn geïnstalleerd, maar ik kan ze allemaal verwijderen, de aanpassing opschonen en geen MIL! Ik doe ook een paar kleine afstellingen om de slechtere efficiëntie van ethanolbenzine te compenseren om te voorkomen dat het mager wordt aangepast (in E95 zit 10% ethanol, dus het wordt 3% mager). Ik heb er ook over nagedacht om meer vervroeging toe te voegen, de klopwaarde 2->3 te veranderen en misschien de inspuittijd bij volle belasting te verhogen om het iets krachtiger te maken.

#32 ·
EU2

Verwijder het relais van de secundaire luchtpomp.
*Verwijder zekering #4 (EF4) op de zekeringhouder in de DME-box.

Zekeringhouder

EF4 = 30A, Zuurstofsensoren en zuurstofsensorverwarmingscircuits

Laatste stap

Ga na het voltooien van de bovenstaande stappen naar INPA of GT1 en wis uw aanpassingen; dat is het!

EU2 - Speciale opmerkingen

Nu kunt u via GT1 toegang krijgen tot de testfunctie "stationair mengsel instellen"
Dit zal u ook vertellen of de DME in de echte EU2-modus staat, omdat het meestal een foutmelding geeft als het op de andere varianten wordt uitgevoerd.

----------------------------------------

OBDII-rapporten van de staatinspectie

EU2 - SAP-monitor N/A (niet van toepassing) 02 sensoren (? nog niet getest) EOBD niet aan. FOUT

EU2 - de EU2-software vereist dat de EOBD (motorlampje aan bij contact) handmatig in de DME wordt gecodeerd via tuningmethoden om te slagen) dat hangt af van hoe de 02 sensorverwarmers verschijnen, d.w.z. N/A slaagt, niet klaar niet.

Flashbestand met EU2 EOBD ingeschakeld
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=15766530#post15766530

De reden dat EU2 feilloos werkt op auto's met katten is omdat het een hybride setup gebruikt
Welke app gebruik je om de EU2 EOBD ingeschakeld te flashen? Welk bestand is het precies?