E46 Fanatics Forum banner

DIY: Niergrilles in carrosseriekleur en matzwart schilderen (Facelift Coupe)

49K views 45 replies 35 participants last post by  JLiusifer  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik had er onlangs over nagedacht om mijn chromen niergrilles op mijn 2004 facelift coupé te vervangen door ofwel volledig matzwart, ofwel carrosseriekleurige randen met zwarte inzetstukken. Het zou ongeveer 50 dollar plus verzendkosten kosten voor volledig zwart, of iets meer dan 100 dollar voor carrosseriekleurige randen met zwarte inzetstukken van een leverancier.

Omdat ik dat niet wilde uitgeven, en ook het doe-het-zelf type ben, besloot ik mijn chromen grilles te schilderen met Alpine White randen en matzwarte inzetstukken. Ik heb de doe-het-zelf handleidingen op het forum hiervoor bekeken, maar de meeste waren niet zo gedetailleerd en ik vond er geen voor het schilderen van de randen in carrosseriekleur. Dus heb ik deze doe-het-zelf handleiding samengesteld met foto's van het proces dat ik hiervoor heb gebruikt.

Op dit moment ben ik nog niet klaar met het weer in elkaar zetten van de grille en het terugplaatsen op de auto, dus ik zal plaatsen wat ik tot nu toe heb gedaan, en morgen updaten wanneer ik de klus heb voltooid.

De eerste stap was om te beslissen welke verf en andere materialen ik nodig zou hebben om de klus te klaren. Ik wilde dat het eruit zou zien alsof het uit de fabriek kwam toen ik klaar was, dus ik wilde een goede kleurmatch en iets dat duurzaam zou zijn. Op basis van een forumonderzoek besloot ik dat Duplicolor acceptabel zou zijn. Ik heb wat onderzoek gedaan en de Duplicolor "Import" kleur Super White II kwam heel dicht in de buurt van Alpine White. Ik had een spuitbus Alpine White kunnen nemen van paintscratch of Ebay of ergens anders, maar voor 15-20 dollar per bus plus verzendkosten en wachten tot het aankwam, besloot ik voor Duplicolor te gaan. Als ik het verpruts, kan ik het altijd opnieuw schilderen of een grille kopen bij een leverancier. Ik heb ook een spuitbus Duplicolor Semi Gloss black acryl autolak gehaald voor de inzetstukken. Ik had al een spuitbus Rustoleum blanke lak en blanke matte lak van een vorige klus, dus die hoefde ik niet te kopen. Ik besloot om een primer te gebruiken die voor kunststoffen is ontworpen, zodat ik een goede hechting van de verf zou krijgen. Toen heb ik een pakje 100-150-220 schuurpapier gehaald en dat was het voor verf en materialen. De totale kosten waren minder dan 20 dollar.

Image

Image

Na het kopen van de materialen was het tijd om de grilles van de auto te verwijderen. Om dit te doen, opent u de motorkap en kijkt u aan de binnenkant naar de achterkant van de grilles. U ziet zes zwarte plastic lipjes in de vorm van een driehoek die elke grille aan de motorkap bevestigen. Ik ontdekte dat de gemakkelijkste manier om ze te verwijderen was om de twee onderste lipjes in te drukken en tegelijkertijd de grille voorzichtig naar buiten te drukken. Toen deed ik hetzelfde met het zijlipje. Ik hoefde me niet eens met de anderen te bemoeien, want toen ik de twee onderste lipjes en het zijlipje had losgemaakt, sprong de grille er meteen uit. Dit was hetzelfde met de andere kant, en ik heb geen lipjes gebroken. Al met al, vrij eenvoudig. De foto's hieronder laten de grille zien nadat deze van de auto is verwijderd. Elke grille bestaat uit twee delen; het randgedeelte aan de buitenkant en het lamellengedeelte aan de binnenkant. Mijn grilles kwamen van de auto met de twee delen nog steeds aan elkaar vast.

Image

Op de foto hieronder zie je de twee zwarte driehoekige plastic lipjes die de grille aan de auto bevestigen. Je kunt ook de lipjes zien waar het randgedeelte aan het lamellengedeelte vastklikt. Om te verwijderen, werkt u rondom elk lipje en de twee delen komen los.

Image

Eenmaal gescheiden was het tijd om de onderdelen te schuren om ze voor te bereiden op het schilderen. Dit is een cruciale stap, omdat verf een "ruw" oppervlak nodig heeft om te hechten. Hoewel ik van plan was om plastic primer te gebruiken voordat ik ging schilderen, wilde ik geen risico lopen op problemen met het bellen of afbladderen van de verf van het gladde chromen oppervlak van de originele grilles. Ik gebruikte 150 grit schuurpapier om elk onderdeel te schuren, gevolgd door 220. De 220 is waarschijnlijk niet eens nodig, maar ik heb het toch gebruikt. Het schuren was verreweg het meest vervelende deel van het project, het kostte me waarschijnlijk anderhalf uur om dat deel te voltooien.

De randen schuren:

Image

Geschuurde rand aan de linkerkant, origineel aan de rechterkant. De geschuurde rand heeft een roestvrijstalen uitstraling:

Image

De lamellen, met het chromen oppervlak geschuurd, en de zijkanten van elke lamel geschuurd:

Image

Na het schuren heb ik alle onderdelen gewassen met afwasmiddel en water, om al het schuurstof te verwijderen en ook oliën van vingerafdrukken te verwijderen. Dit is belangrijk, want verf zal vaak opborrelen waar er vingerafdrukresten aanwezig zijn. Eenmaal gewassen en gedroogd, was de volgende stap om te primen en te schilderen. Ik besloot om de onderdelen te primen met primer voor kunststoffen, en ik gebruikte twee lagen. Dit is een transparante primer die zich hecht aan het plastic. Ik spoot elke laag met ongeveer 15 minuten ertussen en liet het vervolgens een uur drogen voordat ik de eerste kleurlagen aanbracht. Ik spoot de eerste laag zwart op de grilles en spoot vervolgens de eerste laag wit op de randen. De eerste laag was vrij licht, omdat ik van plan was meerdere lagen te gebruiken en geen problemen wilde met uitlopen, doorzakken of drogen met dikke lagen. Geduld is hier de sleutel.

Randjes wit schilderen:

Image

Lamellen zwart schilderen:

Image

Het is geweldig geworden, na het drogen heb ik de randen en de lamellen weer aan elkaar geklikt en het ziet er ziek uit. Het ziet eruit alsof het rechtstreeks uit de fabriek komt. Hier zijn de afgewerkte grilles, voordat ze weer op de auto gaan:

Image

Image

Ik zal later wat foto's plaatsen van de grilles die op de auto zijn geïnstalleerd. Hopelijk helpt dit iedereen die van plan is de grilles te schilderen. Ik weet niet hoe goed ze het in de loop van de tijd zullen doen, maar ik dacht dat het de moeite waard was om dit te proberen en het geld te besparen in plaats van grilles van OEM of een leverancier te kopen.

Attachments

#6 ·
Ik heb waarschijnlijk niet zo grondig gezocht...het lijkt erop dat zijn proces vergelijkbaar was, behalve dat ik ervoor koos om ook te schuren. Ik ben bemoedigd door hem die zegt dat de verf na verloop van tijd goed standhoudt. Hopelijk is dat bij mij ook het geval.

#12 ·
good lookin work, the only thing I would've suggested is using an adhesion and primer. Let us know how these hold up.
Ik heb daadwerkelijk een primer gebruikt. Ik heb een primer gebruikt die door Krylon is ontworpen voor kunststoffen. Ik heb twee lagen gebruikt om ervoor te zorgen dat de kleuring goed hechtte. Hopelijk werkt dat.

#11 ·
Hier zijn de foto's van hoe het geïnstalleerd is... de kleur komt bijna exact overeen. De foto's zijn een beetje misleidend, omdat ik een transparante beschermfolie op de auto heb die de reflectie en kleur iets anders maakt dan de kleur van de grill. Het komt echter bijna exact overeen met de bumper. Ik denk dat ik de look mooi vind. Laat me weten wat je ervan vindt.

#13 ·
En oh, voordat iemand iets zegt...ja, ik weet dat de amberkleurige reflectoren waardeloos zijn. Het is een facelift, dus ik heb geen andere keuze dan de koplampen te bakken om ze eruit te halen, en ik heb nog geen kans gehad om dat te doen. Staat wel op de lijst. ;)

#16 ·
Hoe lang heb je tussen de fasen gewacht? En hoeveel tijd heb je ze laten drogen? Ik wilde weten of ik dit dit weekend kon afmaken, want ik was van plan dit de hele winter te doen... Trouwens, het ziet er FLAWLESS uit!!
"Ik heb elke laag met ongeveer 15 minuten ertussen gespoten en ze vervolgens een uur laten drogen voordat ik de eerste kleurlagen aanbracht. Ik heb de eerste laag zwart op de roosters gespoten en vervolgens de eerste laag wit op de omlijstingen. De eerste laag was vrij licht, omdat ik van plan was meerdere lagen te gebruiken en geen problemen wilde met uitlopen, doorzakken of drogen met dikke lagen. Geduld is hier de sleutel".

Je kunt ze ook in de oven bakken om de verf beter te laten uitharden. Ik zou zeggen dat je 2-3 dagen nodig hebt om het klaar te maken voor de auto. Mijn suggestie is om te wachten tot de winter over een maand voorbij is.

#22 ·
Er is niet veel verschil in kleur, vooral niet in het echt. De transparante beschermfolie op de motorkap en rond de grille maakt de kleur op de foto's net iets doffer. In het echt is het zo goed als ik waarschijnlijk zal krijgen, omdat het nieuwe lak is tegenover lak die wat ouder is. Ik heb mijn bumper twee jaar geleden opnieuw laten spuiten en de bumper ziet er iets helderder uit dan de motorkap en de spatborden vanwege de transparante beschermfolie.

#23 ·
Oké, jullie hadden gelijk. Nadat ik ze een week lang op de auto had, in verschillende lichtomstandigheden, ben ik het ermee eens dat de kleurmatch iets te ver afwijkt om te accepteren. Ik denk dat ik wat Alpine White verf moet bestellen en ze opnieuw moet spuiten, of een voorgefabriceerde set moet bestellen. Het werk is prachtig geworden, maar ik had de kleurmatch waarschijnlijk dubbel moeten controleren voordat ik ze ging spuiten en op de auto plaatste. Misschien probeer ik in de tussentijd de volledige black-out look ;-)

#24 ·
Leuke post, ik zat eraan te denken om hetzelfde te doen, maar dan helemaal zwart, en dit draadje is perfect! :bow:

#45 ·
Ik denk het niet... het blijkt dat mijn grillclips al allemaal gebarsten waren, en door ze eruit te proberen te halen, braken ze helemaal af.

Nou ja, het lijkt erop dat ik volgende maand zwarte grills ga kopen
Je bent hier waarschijnlijk al mee klaar - Maar een beetje doorzichtige siliconenlijm helpt enorm... Dat is wat ik heb gebruikt - je kunt het nergens zien - en je kunt het later nog verwijderen.

#29 ·
Dat ziet er echt schoon uit man, goed gedaan, ik ben bezig met mijn zwart en tot nu toe komt het er best goed uit. Ik heb dupli-color hechtingsbevorderaar gebruikt, primer, weet niet of ik dat moest gebruiken maar er staat dat het zou werken.