E46 Fanatics Forum banner

Ontdooiing blaast alleen hete lucht

26K views 20 replies 16 participants last post by  Jkcrist05330i  
#1 ·
2001 330i ontdooiing blaast alleen hete lucht, in de automatische modus voel je de hitte nog steeds van boven komen, met of zonder airconditioning.:dunno:

Benieuwd wat er mis is?

Bedankt bij voorbaat!

#3 ·
De buitentemperatuur was 9C, dus het had airconditioning moeten zijn. Ik vraag me af of de sensor van de automatische temperatuurregeling defect is?

#6 ·
De mijne is altijd heet, zelfs in de zomer, het is zo irritant

#10 · (Edited)
Hoe verwijder je anders ijs en ijs zonder warme lucht? Het heet ont-dooien met een reden. :facepalm:
Ontdooien begrepen!

Als je naar alle BMW's kijkt die ik heb gehad, heeft geen van hen dit gedaan.

In de automatische modus circuleert lucht door alle hoge, midden- en lage bereiken van het luchtsysteem, inclusief ontdooiing.

Buitentemperatuur, binnentemperatuur en vochtigheid van de cabine bepalen of je mist, vorst of wat dan ook op de binnen- of buitenkant van de ramen krijgt.

Buitentemperatuur ja onder of dichtbij 32F natuurlijk ijs, en daar is een ijskrabber voor!!!:woot:

Als je ramen beginnen te beslaan en de temperatuur en het dauwpunt binnen een paar graden liggen, krijg je beslagen ramen of vorst onder het vriespunt, of als sommige idioten met hun recirculatie aan rijden.:facepalm:

Om nog maar te zwijgen van het feit dat als je ontdooisysteem werkt, het door de wisselaar gaat en alle vocht uit de lucht verwijdert, zodat je kunt ontdooien en het geen hete lucht hoeft te zijn!!!

Waarom niet proberen behulpzaam te zijn in plaats van te proberen slim te zijn, vooral als je geen idee hebt waar je het over hebt!!:brent2:

#13 · (Edited)
Oh engineering STUDENT, understood, find another career:banghead:
Bedankt voor de leuke weetjes, lol. :rolleyes:

Hier, ik zal het verduidelijken en educatiever zijn.

-Dus het ontdooingsding, daar kun je me echt niet in tegenspreken. Je hebt energie nodig om ijs te smelten, die wordt geleverd in de vorm van warme lucht, en dit is een van de functies van het ontdooien, aangezien niet iedereen een ijskrabber bij zich heeft. Je kunt zelfs de handleiding lezen waarin staat: "Dit programma verwijdert snel ijs en condensatie die zich vormt op de voorruit en zijruiten." Je zet het aan, het maakt ijs los, het veegt veel gemakkelijker af met ruitenwissers.

-Wat betreft het verwijderen van condensatie, het verhoogt gewoon de temperatuur van het glas een beetje. Uiteindelijk verhoogt dit de temperatuur van het glas voldoende zodat het er niet voor zorgt dat lucht condenseert wanneer het in contact komt met het glas. Aangezien je zo goed op de hoogte bent van het onderwerp, zou je al moeten weten dat de verzadigde dampdruk van water verandert afhankelijk van de temperatuur. Je zou ook moeten weten dat dit de reden is waarom, wanneer lucht in contact komt met iets kouds en afkoelt, de partiële druk van water hetzelfde blijft, maar de verzadigde dampdruk afneemt. Dus als de partiële dampdruk de verzadigde dampdruk overschrijdt, wordt deze oververzadigd en condenseert het water in de lucht en zet zich af. Dit is ook de reden waarom het aanzetten van de ontdooiing soms erger wordt voordat het beter wordt, omdat het tijd kost voordat de warmte de voorruit opwarmt en de warme lucht gewoon meer vocht op de voorruit afzet totdat deze opwarmt.

EDIT: welk deel van wat ik zei was er zelfs verkeerd? :rofl:

#14 ·
De hete lucht blaast om het verdampen te vergemakkelijken. De airconditioning staat aan om de lucht te ontvochtigen. Ze werken samen om de binnenkant van uw voorruit effectief te ontdooien. Tada!

#16 ·
Ook blaast het een beetje warme lucht op de voorruit als je je ruitenwissers aanzet. En ik heb gemerkt dat als het regent, ik mijn airconditioning aan moet zetten, anders beslaan de binnenkant van de ramen, ongeacht de temperatuur, het kan warm of koud zijn.

#17 ·
In de automatische modus mogen de bovenste/ontdooiingsroosters geen hete lucht blazen. Het blaast alleen hete lucht in de ontdooimodus. Dit probleem kan zich voordoen als de bovenste/ontdooiingsroosters vast komen te zitten en het continu hete lucht blaast, ongeacht de temperatuurinstelling. Op mijn E46 werkten geen van de luchtstroomregelknoppen (boven, dashboard, onder) en dat was een indicatie dat kleppen in één stand vastzaten. Ik heb mijn dashboard eruit gehaald (er zijn een paar goede doe-het-zelf-instructies op YouTube om het dashboard eruit te halen en het was heel eenvoudig) en de klimaatregelingseenheid verwijderd. Er is één kleine connector/kabel die de servomotoren voor de kleppen aanstuurt en toen ik de kabel loskoppelde en weer aansloot, werkten de kleppen weer. Je kunt het zien als het werkt, want als je op een van de luchtstroomregelknoppen drukt, kun je de motor daadwerkelijk horen draaien als je heel goed luistert. Ik weet niet zeker of dit jouw probleem is, maar het is misschien het proberen waard. Het heeft me waarschijnlijk honderden dollars aan reparatiekosten bespaard.

#21 ·
In de automatische modus mogen de bovenste/ontdooiingsroosters geen hete lucht blazen. Het blaast alleen hete lucht in de ontdooimodus. Dit probleem kan zich voordoen als de bovenste/ontdooiingsroosters vast komen te zitten en het continu hete lucht blaast, ongeacht de temperatuurinstelling. Op mijn E46 werkten geen van de luchtstroomregelknoppen (boven, dashboard, onder) en dat was een indicatie dat de kleppen in één stand vastzaten. Ik trok mijn dashboard eruit (er zijn een paar goede doe-het-zelf-video's op YouTube om het dashboard eruit te trekken en het was heel eenvoudig) en verwijderde de airconditioning. Er is één kleine connector/kabel die de servomotoren voor de kleppen aanstuurt en toen ik de kabel loskoppelde en weer aansloot, werkten de kleppen weer. Je kunt het zien als je op een van de luchtstroomregelknoppen drukt, je kunt de motor daadwerkelijk horen draaien als je heel goed luistert. Ik weet niet zeker of dit jouw probleem is, maar het is misschien het proberen waard. Het heeft me waarschijnlijk honderden dollars aan reparaties bespaard.
Lol, dit was de enige echte opmerking die logisch was. Niemand vroeg hoe ontdooien werkt. Het lijkt erop dat sommige e46's (waaronder die van mij) waanzinnig hete lucht blazen als de ontdooiing aan staat, ongeacht welke instellingen aan/uit staan (dwz temperatuurinstelling, A/C aan of uit, koude warme draaiknop, enz.) En ik hoop dat ik ook een klepprobleem heb. Ja, ik weet zeker dat hete lucht sneller ontdooit... maar in de winter als ik de cabine op de gewenste temperatuur heb, maar de ramen beginnen te bevriezen, is de ontdooiingslucht zo heet dat het oncomfortabel is, EN ELKE ANDERE AUTO DIE IK HEB GEHAD KON JE DE TEMPERATUUR VAN DE ONTDooilucht AANPASSEN OF DE ONTDooilucht HEEFT GEEN INVLOED OP DE BINNENTEMPERATUUR VAN DE AUTO en blaast lucht met een temperatuur die vergelijkbaar is met die van de ingestelde cabinetemperatuur... de analogie zou vergelijkbaar zijn met mij die een ijshockeybaan oploopt, en in het gebouw is het -10 graden Fahrenheit, en ik zeg "wtf, het is hier ijskoud!!" en een groep losers hoort me en zegt: "duh het is een ijsbaan, het hoort koud te zijn om het ijs bevroren te houden"... gewoon nee.

#20 ·
Dus ik heb misschien een vergelijkbare situatie die van toepassing is. Ik zal heel duidelijk zijn. 2002 E46 325ci vert. Met airco aan krijg ik superkoude lucht uit de middelste ventilatieopeningen en warme lucht uit de raamroosters als de middelste knop en de bovenste knop zijn ingeschakeld. Als ik de raamschakelaar uitzet en alleen de middelste laat staan, krijg ik semi-koude lucht. Het is alsof de warme lucht zich mengt met de koude lucht. Als ik de middelste en onderste ventilatieopeningen inschakel, krijg ik superkoude lucht uit het midden en warme lucht van onderen.

Klinkt dit als een klimaatregelingsprobleem zoals eerder vermeld?