E46 Fanatics Forum banner

Gedachten over Vanos-reparatie door een BMW-medewerker...

37K views 49 replies 20 participants last post by  EmFiftyFour  
#1 ·
ok...dus ik besloot om de reparatie te proberen die Besian Systems aanbiedt nadat ik een uitlaat vanos code kreeg. Persoonlijk vind ik ze vrij duur voor 10 o-ringen, maar ze hebben wel een zeer goede en grondige uitwerking gedaan, wat het ruimschoots goedmaakt. Het kostte me ongeveer 2 uur, plus of min een paar minuten, omdat ik de tijd nam om ervoor te zorgen dat ik niets verloor/brak. Hier zijn een paar foto's in uitvoering:

Image

Image

Image

Image

ik, die achterlijk ben, heb geen foto's gemaakt van het daadwerkelijke probleem, omdat ik denk dat ik "in de zone" zat en er niet over nadacht. Was een vrij eenvoudige, ongecompliceerde reparatie en kan zeker een doe-het-zelf zijn voor een normaal persoon die wat technische kennis heeft. De zuigers in de cilinders waren erg los en schoven op en neer zonder enige kracht. Eerlijk gezegd heb ik geen prestatieverschil, verschil in loop/soepeler, of beter brandstofverbruik opgemerkt van voor en na, zoals iedereen beweert te krijgen. Ik heb ook de 200 mijl inrijperiode nog niet gehaald. Ik heb de code nog niet gewist om te zien of het is opgelost, maar ik zal het doen als ik dinsdag naar mijn werk ga. Ik kon zeker zien dat er een probleem was met de oem o-ringen, omdat ze daar helemaal niet veel deden. Over het algemeen is het zeker de moeite waard om te proberen in plaats van $500 te betalen voor een hele nieuwe vanos-eenheid of dr vanos te betalen voor een gereviseerde kit. Ik zal deze thread updaten nadat ik de code heb gewist en als ik verschillen opmerk. Ik zal ook updaten na de 200 mijl inrijperiode. Als je vragen hebt, stel ze gerust :hi:

#2 ·
Goede keuze om de Beisan-route te volgen. 500 dollar voor een hele nieuwe VANOS-eenheid is het naar mijn mening absoluut niet waard. Ik heb onlangs mijn zuigers gedaan en vond de klus vrij eenvoudig en overzichtelijk, je moet gewoon geduldig zijn en wat aandacht besteden aan details. +1 voor Beisan met een geweldige, grondige handleiding voor de procedure.

#8 ·
#5 ·
Ciand,

Over de code die je hebt...

Helemaal niets persoonlijks...maar ik kreeg ook een code (kan me die niet herinneren) nadat ik vcg- en vanos-afdichtingen had gedaan...heb er een week mee geleefd en hem naar mijn onafhankelijke garage gebracht. Toen ik de motorkap opende, keek de monteur naar binnen en zei: "Ik zie het probleem." Ik keek nog eens...en ja hoor, ik was vergeten de vanos-solenoĂŻde aan te sluiten...die ene connector verstopt zich prachtig achter de solenoĂŻde...aan de linkerkant van de vanos-kop. Als dat het is, graag gedaan! Zo niet...niets persoonlijks!

Oh, nog een ding...ik doe ook mijn uiterste best om elke kant van elke elektrische verbinding heel goed schoon te maken met kunststofveilige elektrische reiniger...er in te komen waar je het hebt, het is heel gemakkelijk om een druppel van dit of dat in de verbinding te krijgen en dat kan genoeg zijn om het signaal te verstoren.

Ik denk niet dat die verbinding de uitlaatzijde is, zoals de code aangeeft, maar het lijkt me dat codes soms worden gegenereerd door een probleem 'stroomopwaarts', dus het kan nog steeds die ene verbinding zijn...maar het kan ook een andere zijn...klinkt voor mij als iets simpels...ik hoop dat het het voor jou is!

Doug

#11 ·
Mijn auto gooide een nokkenassensorcode, maar die verdween na de ringen, nu is hij terug (gelukkig is het mijn 2e bij 40k mijl :censor:) Ik kon veel meer low-end vermogen voelen in mijn 323, ik weet niet of je het zo zou voelen met een 3.0, ik moet nog steeds mijn zhp-im doen, ik ga proberen mijn headers en schrick nokkenassen te installeren bij mijn volgende olieverversing met de vanos-afdichtingen.

#12 ·
Geen codes hier nadat ik de mijne heb gedaan en hem ongeveer 8 maanden heb laten staan voordat ik hem aanzette of ermee reed. :hi: Ik had erger verwacht... codes en misschien prestatieverlies, maar ik merk geen verschillen met ervoor of erna. De afdichtingen moesten echter absoluut vervangen worden en ik ben blij dat ik het nooit meer hoef te doen. :woot:

#13 ·
Welke code heeft u? Een Vanos-uitlaatzijdecode kan ook worden veroorzaakt door een vastzittende Vanos-uitlaatmagneetklepzuiger. Verwijder de uitlaatmagneetklep. U hebt een dopsleutel van 32 mm nodig. Bedek de riemen en wees klaar om olie op te vangen. Onder de magneetklep bevindt zich een veergeladen plastic zuiger. Druk hem in en laat hem los. Hij moet met enige weerstand in te drukken zijn en bij het loslaten terugveren. Controleer de zuigerbeweging. Deze moet zeer soepel zijn. Als de zuiger vastzit, is dat waarschijnlijk het probleem. Haal de zuiger eruit en reinig hem en zijn cilinder. U kunt de cilinder ook vervangen door een opnieuw ontworpen onderdeel van BMW. Als de magneetklepzuiger niet vastzit, zijn de oliekanalen mogelijk verstopt. In sommige gevallen kunnen de nieuwe, ruwe Teflon-ringen een uitlaatcode veroorzaken. Maar dit verdwijnt na de inloopperiode. Rij hard met de auto om de afdichtingen in te lopen. U zult waarschijnlijk pas voordeel hebben van de nieuwe afdichtingen als het probleem is opgelost.

#16 ·
Welke code heb je? Een Vanos-uitlaatzijdecode kan ook worden veroorzaakt door een vastzittende Vanos-uitlaatmagneetklepzuiger. Verwijder de uitlaatmagneetklep. Je hebt een 32 mm diepe dop nodig. Bedek de riemen en wees klaar om olie op te vangen. Onder de magneetklep zit een veergeladen plastic zuiger. Druk hem in en laat hem los. Hij moet met enige weerstand in te drukken zijn en terugveren wanneer hij wordt losgelaten. Controleer de zuigerbeweging. Deze moet zeer soepel zijn. Als de zuiger vastzit, is dat waarschijnlijk het probleem. Haal de zuiger eruit en reinig hem en zijn cilinder. Je kunt de cilinder ook vervangen door een opnieuw ontworpen onderdeel van BMW. Als de magneetklepzuiger niet vastzit, zijn de oliekanalen mogelijk verstopt. In sommige gevallen kunnen de nieuwe, ruwe Teflon-ringen een uitlaatcode veroorzaken. Maar dit verdwijnt na de inloopperiode. Rij hard met de auto om de afdichtingen in te lopen. Je zult waarschijnlijk pas voordeel hebben van de nieuwe afdichtingen als het probleem is opgelost.
Toen ik het allemaal deed, vergat ik de uitlaatmagneetklep te verwijderen en te controleren, ik ben gewoon lui. Ik wilde de afdichtingen toch wel doen en de uitlaatmagneetklep is heel gemakkelijk te bereiken, dus ik zal er dit weekend misschien weer mee bezig zijn.

#14 ·
Dit heb ik onlangs ook gedaan. De 200 mijl-markering naderen. Ik moet zeggen dat het stationair draaien soepeler en lager is, en de auto trekt beter boven de 4K. Ik heb echter ook de olie, bougies, seafoamed de motor en het luchtfilter schoongemaakt toen ik de vanos deed. Dus de moraal van het verhaal is simpelweg dit. Wees goed voor je auto en hij zal goed voor je zijn.

#15 ·
Ik heb ook het Vanos-afdichtingsproces gedaan, en het verschil was enorm, maar je moet ze wel breken. Ik voelde een compleet vermogenswinst na 170 mijl nadat ik de procedure had uitgevoerd.

#17 ·
Voer een test uit met GT1/ISAD of Autologic, deze geeft u een geslaagd/niet geslaagd resultaat en u kunt de vanos zien bewegen om de solinoid te verifiëren zonder te wisselen. Laat de diagnose door het wisselen van onderdelen over aan de doe-het-zelver, u heeft toegang tot de juiste gereedschappen, gebruik ze!

#19 ·
Voer een test uit met GT1/ISAD of Autologic, het geeft je een geslaagd/niet geslaagd en je kunt de vanos zien bewegen om de soliniod te verifiëren zonder te wisselen. Laat de diagnose van het wisselen van onderdelen over aan de doe-het-zelvers, je hebt toegang tot de juiste tools, gebruik ze!
Dit is waar.

#20 ·
De afdichtingen hebben de code niet gerepareerd. De code kwam terug zodra deze was gewist.

68 DME: vanos uitlaat nokkenas, eindpositie niet bereikt
aanpassingswaarde buiten tolerantie (p0014)
fout is relevant voor uitlaatgas
fout gefilterd
fout momenteel niet aanwezig
sporadische fout

Nu tijd om de solenoĂŻden te testen

#23 ·
de afdichtingen hebben de code niet verholpen. De code kwam terug zodra deze gewist was.

68 DME: vanos uitlaatnokkenas, eindpositie niet bereikt
aanpassingswaarde buiten tolerantie (p0014)
fout is relevant voor uitlaatgas
fout gefilterd
fout momenteel niet aanwezig
sporadische fout

nu tijd om de solenoĂŻden te testen
Code 68 is P1520.

De vanos-solenoĂŻden gaan niet kapot. Als je ze wilt testen, zorg er dan voor dat je de positieve en negatieve draden niet verwisselt, want er zit een diode in die dan doorbrandt.

Je moet de uitlaat-solenoĂŻdezuiger testen.

#22 ·
Nou, ik denk dat ik er ongeveer 300 mee ga rijden en het opnieuw ga proberen voordat ik er verder in duik. Ik denk dat ik er tot nu toe ongeveer 80 mijl mee heb gereden. Het kwam terug bij de tweede start nadat ik het had gewist. Ik zal het opnieuw proberen te wissen na de inloopperiode, en als het terugkomt, zal ik de solenoĂŻden testen...

#25 · (Edited)
Ik heb ongeveer 20.000 mijl geleden afdichtingen en rammels gerepareerd (de auto heeft nu 105.000 mijl), en mijn auto geeft geen enkele code... Om heel eerlijk te zijn, ik denk echter niet dat hij voor de reparatie codes gaf. Maar zelfs zonder de codes leek de auto wel een flinke hoeveelheid koppel te hebben gewonnen in het lagere deel van het toerentalbereik.

Heeft u toegang tot een andere auto met een M54 of M52TU? Probeer de hele vanos-assemblage van die auto te verwisselen... als hij de code nog steeds geeft, dan kan het probleem iets anders zijn.

Ik heb wel toegang tot een E46 met 85.000 mijl die nog steeds de originele vanos-afdichtingen heeft... Ik kan de vanos-gegevens van INPA tussen de twee auto's vergelijken als iemand geĂŻnteresseerd is.

#26 ·
We hebben een motor of 2 in het magazijn waarvan de koppakkingen en dergelijke kapot waren. Ik twijfelde of ik er een vanaf zou halen en op de mijne zou zetten. Ik ga eerst 250 mijl rijden en dan proberen de code te wissen, gewoon om er zeker van te zijn dat de afdichtingen zijn ingelopen.

#27 ·
hulp nodig

Hoi heren!
Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar nadat ik deze thread heb gelezen, lijkt het erop dat dit de juiste plek is om mijn vraag te stellen, want jullie hebben allemaal ervaring met VANOS en misschien kan iemand mij een goed advies geven.

Dus ik heb onlangs mijn '02 330i gekocht en ben helemaal verliefd geworden op deze auto <3 Maar tot nu toe heb ik een groot probleem. Het punt is dat er een kleine scheur zit in mijn Vanos-unit. Vraag me niet hoe ik aan die scheur kom:( Wat ben ik een sukkel? Ik was aan het knoeien met een van die 3 bouten en was helemaal vergeten dat het een aluminium frame was. Nu is het tijd om te betalen voor die stomme fout.
Eigenlijk was ik de inlaat/uitlaat CP-sensoren aan het vervangen en dat was me best goed gelukt.
Ik zal proberen de plek op de foto te laten zien waar ik het verknald heb. Dus hier is het...

Image

Dus nu, als ik de motor start, lekt er olie uit die kleine scheur, behoorlijk erg. Dus ik heb de situatie aan de monteur uitgelegd via de telefoon en hij zei dat ik mezelf in grote problemen had gebracht. Volgens hem doet die schroef "iets voor het tandwiel in Vanos" of zoiets. En hij zei ook dat, gezien het feit dat ik die bout heb losgedraaid en vastgedraaid, het nodig zal zijn om de kleptiming af te stellen bij het vervangen van Vanos. Het zal me uiteraard een hoop geld kosten:/
Dit is wat drvanos.com zegt:
"De nokkenastiming wordt niet beĂŻnvloed bij het verwijderen of installeren van de Dual Vanos"

Dus nu twijfel ik aan die monteur. Trouwens, ik heb mijn Vanos-unit gevonden voor $200 bij "Bavarian Auto Recycling". En mijn monteur zei dat ik een onderdeel kan kopen en het gewoon met mijn auto naar hem kan brengen.
Zoals ik kan zien, hebben veel mensen de Vanos-unit eruit gehaald en weer teruggeplaatst. Ik denk dat ik dat zou kunnen doen. Plus, tijdens het vervangen van Vanos zou ik wat nieuwe O-ringen en afdichtingen kunnen plaatsen. Er was geen probleem met Vanos voor mij, maar ik denk dat het helemaal niet zou storen. Plus de auto heeft 86K.
MAAR DEZE KEER ZAL IK ERG VOORZICHTIG ZIJN EN IK ZAL AL HET SPECIALE GEREEDSCHAP KRIJGEN DAT IK NODIG HEB!

Dus hier zijn mijn vragen voor jullie:

1) Waar zijn die 3 schroeven voor?
2) Volgens de monteur, als ik in mijn geval de Vanos-unit ga vervangen, moet ik dan mijn kleptiming instellen. Is dat zo???

Bedankt allemaal!!!

#33 ·
Hallo heren!
Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar nadat ik deze thread heb gelezen, lijkt dit de juiste plek om mijn vraag te stellen, want jullie hebben allemaal ervaring met VANOS en iemand kan me misschien een goed advies geven.

Dus ik heb onlangs mijn '02 330i gekocht en ben helemaal verliefd geworden op deze auto <3 Maar tot nu toe heb ik een groot probleem. Het punt is dat er een kleine scheur zit in mijn Vanos-eenheid. Vraag me niet hoe ik die scheur heb gekregen:( Wat ben ik een domme sukkel? Ik was aan het knoeien met een van die 3 bouten en vergat helemaal dat het een aluminium frame was. Nu is het tijd om te betalen voor die domme fout.
Eigenlijk was ik de inlaat/uitlaat CP-sensoren aan het vervangen en dat was me best goed gelukt.
Ik zal proberen de plek op de foto te laten zien die ik heb verknald. Dus hier is het...

Image

Dus nu, als ik de motor start, lekt er olie uit die kleine scheur, behoorlijk erg. Dus ik heb de situatie aan de telefoon uitgelegd aan de monteur en hij zei dat ik mezelf in grote problemen had gewerkt. Volgens hem doet die schroef "iets voor het tandwiel in Vanos" of zoiets. En hij zei ook dat het, gezien het feit dat ik die bout heb losgedraaid en vastgedraaid, nodig zal zijn om de kleptiming af te stellen bij het vervangen van Vanos. Het gaat me uiteraard een hoop geld kosten:/
Dit is wat drvanos.com zegt:
"De nokkenastiming wordt niet beĂŻnvloed bij het verwijderen of installeren van de Dual Vanos"

Dus nu twijfel ik aan die monteur. Trouwens, ik heb mijn Vanos-eenheid gevonden voor $200 bij "Bavarian Auto Recycling". En mijn monteur zei dat ik een onderdeel kan kopen en het gewoon met mijn auto naar hem kan brengen.
Zoals ik kan zien, hebben veel mensen de Vanos-eenheid eruit gehaald en weer teruggeplaatst. Ik denk dat ik dat zou kunnen doen. Plus, tijdens het vervangen van Vanos zou ik wat nieuwe O-ringen en afdichtingen kunnen plaatsen. Er was geen probleem met Vanos voor mij, maar ik denk dat het helemaal niet zou storen. Plus, de auto heeft 86K.
MAAR DEZE KEER ZAL IK ERG VOORZICHTIG ZIJN EN IK ZAL AL HET SPECIALE GEREEDSCHAP KRIJGEN DAT IK NODIG HEB!

Dus hier zijn mijn vragen voor jullie:

1) Waar zijn die 3 schroeven voor?
2) Volgens de monteur moet ik in mijn geval, als ik de Vanos-eenheid ga vervangen, mijn kleptiming instellen. Is dat zo???

Bedankt allemaal!!!
Om eerlijk te zijn tegenover je monteur, is het via de telefoon erg moeilijk om te zien waar je het over hebt. Dat overkomt me de hele tijd.

#28 ·
Die schroeven dienen om toegangsgaten af te dichten die nodig waren voor bewerkingsdoeleinden.
Het lijkt erop dat u uw vanos-behuizing heeft gebarsten en nu een vervangende vanos heeft gekocht.
Beisan Systems heeft een procedure voor het vervangen van de dubbele vanos. U moet ook nieuwe afdichtingen installeren.
U heeft de timing niet verstoord door met de schroef te spelen en u zult de timing niet verstoren bij het vervangen van de vanos.

#32 ·
Dank u Rajaie !!!
Ik zou het vreselijk vinden om een verkoop van Rajaie af te pakken; zijn vanos-afdichtingen en de reparatieset voor het rammelen hebben mijn motor bijna perfect gemaakt - gemakkelijk de beste mod die ik tot nu toe aan de auto heb gedaan. MAAR als je een nieuwe Vanos moet kopen, zou je serieus een Dr. Vanos-eenheid moeten overwegen. Het wordt geleverd met nieuwe, voorgeĂŻnstalleerde afdichtingen en is zo aangepast dat het niet rammelt. Het zou een stuk minder werk zijn om die te verwisselen in plaats van er een via BMW te kopen en dan zelf de afdichtingen te doen.