E46 Fanatics Forum banner

Hulpwaterpomp vervangen maar nog steeds geen warmte

13K views 32 replies 11 participants last post by  jmo69  
#1 ·
De winter is aangebroken en ik heb geen verwarming.
Koelvloeistofniveau oké en pa soft gooide een foutmelding voor de hulpwaterpomp.
Vandaag vervangen door een nieuwe, maar hij werkt nog steeds niet (systeem ontlucht met de verwarming aan volgens het boekje).
Er staat geen stroom op de connector als het systeem aan staat.
Gezocht naar de zekering, maar na een kleine zoektocht heb ik me gerealiseerd dat er geen is.
Geef me hier alsjeblieft een aanwijzing
Image


Verzonden vanaf mijn Redmi Note 6 Pro met Tapatalk
 
#12 ·
dat is geen pomp, het is een verwarmingsklep en als je er geen stroom op krijgt, is het de zekering of een draadprobleem. Zekeringkast in het dashboardkastje of in de ECU-kast aan de bestuurderskant. Als hij wel stroom krijgt en nog steeds geen warmte, is de klep defect.
Dat is de fout die ik van pa soft kreeg. Op zoek naar het onderdeel waar dit op stond (ook wel verwarmingsklep genoemd). zoals deze bijvoorbeeld.
 
#5 · (Edited)
...of je bloeden volgens het boek heeft het niet gedaan.

Ik heb net instructies geschreven voor een 'koude ontluchting'. Ik zal proberen ze te vinden en terug te komen om ze hier te kopiëren.

Probeer de auto te ontluchten. Als het 's ochtends koud is:

Vul de ET tot tussen min en max.

SLUIT de ET-dop en de ontluchtingsschroef (als deze om de een of andere reden openstond).

Sleutel naar pos 2--

Zet de ventilator op laag en de verwarming op de hoogste temperatuur.

Start de auto.

Toerental naar 3-4.000 tpm gedurende 20 seconden en zet de auto uit.

Controleer het niveau in de ET. Voeg indien nodig toe tot tussen min en max.

Als het niveau daalde, herhaal dit dan totdat het niveau redelijk stabiel is.

Een of twee keer zou voldoende moeten zijn.
 
#8 · (Edited)
...of uw bloeden volgens het boek heeft het niet gedaan.

Ik heb net instructies geschreven voor een 'koude ontluchting'. Ik zal proberen ze te vinden en terug te komen en ze hier te kopiëren.

Probeer de auto te ontluchten. Als het 's ochtends koud is:

Vul ET tot tussen min en max.
SLUIT ET-dop en ontluchtingsschroef (als deze om de een of andere reden openstond)

Sleutel naar pos 2--

Zet de ventilator op laag en de verwarming op de hoogste temperatuur

Start de auto.

Toerental tot 3-4.000 tpm gedurende 20 seconden en zet de auto uit.

Controleer het niveau in ET. Voeg indien nodig toe tot tussen min en max.

Als het niveau daalde, herhaal dit dan totdat het niveau redelijk stabiel is.

Een of twee keer zou voldoende moeten zijn.
Ik heb de mijne nog nooit hoeven opvoeren om te ontluchten, maar ik heb de auto altijd op oprijplaten als ik aan het koelsysteem werk.

Verzonden vanaf mijn SM-G950U met Tapatalk
 
#10 ·
U kunt de werking ervan controleren. Warm de auto op, zet uw verwarming op hoog met de maximale temperatuurinstelling. Verwijder de elektrische stekker en sluit een externe 12V-bron aan op de klep. Als u warmte krijgt, werkt de klep, maar u heeft geen/weinig stroomtoevoer naar de klepstekker.
Dat is een goed idee, dat ga ik proberen.
Ik heb vermeld dat er geen stroom op de connector staat, maar heb net van jmo69 geleerd dat deze normaal gesproken open zou moeten zijn...
 
#15 ·
Wat is de onderhoudsgeschiedenis van het koelsysteem? Je zou een verstopt verwarmingsblok kunnen hebben.
Zou kunnen. Is er een manier om te diagnosticeren en te repareren zonder het dashboard te demonteren?
Trouwens, als ik in de slangen knijp die op de klep zijn aangesloten, beweegt het koelvloeistofpeil in de tank

Verzonden vanaf mijn Redmi Note 6 Pro met Tapatalk
 
#16 ·
Het signaal dat de waterklep sluit, is een pulssignaal, maar u zou het met elke DC-voltmeter moeten kunnen detecteren als het systeem de klep probeert te sluiten.
Als u de klep loskoppelt, staat de nieuwe klep standaard open, dus u zou warmte in de cabine moeten krijgen als de lucht uit het systeem is en de motor normaal opwarmt.

Zet een lekbak onder de achterkant van de motor, verwijder de bovenste slang van de waterklep en verwijder de slang aan de passagierszijde bij het schutbord (u moet de bak van het cabinefilter verwijderen om erbij te kunnen).
Blaas nu, of gebruik een tuinslang om de kachelkern terug te spoelen. Terugspoellucht of water gaat in de slang van de waterklep, lucht/water blaast er bij het schutbord uit en (meestal) in uw lekbak.
U verliest slechts ongeveer een halve liter koelvloeistof die u moet vervangen als de klus is geklaard.

Als het water of de lucht niet gemakkelijk door de kachelkern terugstroomt, is deze verstopt. U kunt de kern doorspoelen zonder uw hele koelsysteem met agressieve chemicaliën te behandelen. Haal een trechter en steek deze in de slang die u van de waterklep hebt gehaald. Meng koelsysteemspoeling met kokend heet water en giet het in de trechter. Misschien wilt u de uitlaat bij het schutbord afsluiten zodra er water uitdruppelt, zodat u het een nacht kunt laten weken. Spoel het dan opnieuw terug met de tuinslang.

Ik heb Prestone-spoeling 's nachts geprobeerd en het maakte heel weinig verschil. Toen probeerde ik IronTite-spoeling gedurende twee keer 15 minuten weken en het maakte het schoon. Toen spoelde ik alle sporen van IronTite uit de kachelkern. Ik heb nu warmte in de cabine en ik heb geen lekkage veroorzaakt!
 
#17 ·
Het signaal dat de waterklep sluit, is een pulssignaal, maar je zou het met elke DC-voltmeter moeten kunnen detecteren als het systeem de klep probeert te sluiten.
Als je de klep loskoppelt, staat de nieuwe klep standaard open, dus je zou warmte in de cabine moeten krijgen als de lucht uit het systeem is en de motor normaal opwarmt.

Zet een lekbak onder de achterkant van de motor, verwijder de bovenste slang van de waterklep en verwijder de slang aan de passagierszijde bij het schutbord (je zult de bak van het cabinefilter moeten verwijderen om erbij te kunnen).
Blaas nu, of gebruik een tuinslang om de kachelradiator terug te spoelen. Terugspoellucht of water gaat in de slang van de waterklep, lucht/water blaast eruit bij het schutbord en (meestal) in je lekbak.
Je verliest slechts ongeveer een halve liter koelvloeistof die je moet vervangen als de klus klaar is.

Als het water of de lucht niet gemakkelijk door de kachelradiator terugstroomt, is deze verstopt. Je kunt de radiator doorspoelen zonder je hele koelsysteem met agressieve chemicaliën te behandelen. Haal een trechter en steek deze in de slang die je van de waterklep hebt gehaald. Meng koelsysteemspoeling met kokend heet water en giet het in de trechter. Misschien wil je de uitlaat bij het schutbord afsluiten als er water uitdruppelt, zodat je het een nachtje kunt laten weken. Spoel het dan opnieuw terug met de tuinslang.

Ik heb Prestone-spoeling een nacht geprobeerd en het maakte heel weinig verschil. Toen probeerde ik IronTite-spoeling voor twee weken van 15 minuten en het maakte het schoon. Toen spoelde ik alle sporen van IronTite uit de kachelradiator. Ik heb nu warmte in de cabine en ik heb geen lekkage veroorzaakt!
Uitstekende uitleg, bedankt!
De stekker van de klep losgekoppeld en nog steeds geen warmte. Ook zijn beide slangen koud, ik denk dat in ieder geval de onderste warm zou moeten zijn, niet?
Ik heb nu even gekeken en kon geen waterslang aan de passagierskant vinden... Ik zal het later op YouTube bekijken.
Ten slotte heb ik een voltmeter gebruikt om de draden te testen - ik kreeg 12v, ofwel wanneer de cabinetemperatuur maximaal en minimaal is. Geen verandering in spanning.

Verzonden vanaf mijn Redmi Note 6 Pro met Tapatalk
 
#18 · (Edited)
Als de kachelradiator verstopt is, zijn alle slangen koud omdat er geen heet water doorheen stroomt.
De pulserende signalen van de kachelregeling zien eruit als 12V voor een DC-voltmeter. Klinkt alsof de elektrische regelkant waarschijnlijk in orde is.

Er zouden twee kachels slangen moeten zijn die bij de firewall aansluiten (slechts twee omdat ik niet denk dat een e46 dual zone verwarming had). Die twee aansluitingen zitten ongeveer 3 inch uit elkaar en bevinden zich iets aan de Amerikaanse bestuurderskant van het midden.
Ze zijn zichtbaar nadat u de bak hebt verwijderd die het interieurfilter vasthoudt. Ze zijn beter bereikbaar als u de plastic afscherming tussen de rembekrachtiger en de motor verwijdert, maar dat is een PITA.
De wateraansluiting aan de bestuurderskant bij de firewall gaat naar de bovenkant van de waterklep en voert water van de kachelradiator naar de klep.
De wateraansluiting aan de passagierskant bij de firewall krijgt heet water van de motor. Dat is degene die u bij de firewall wilt loskoppelen.
De onderste slang op de waterklep voert water terug naar de motor.
Daarom, om de kachelradiator terug te spoelen, doet u water/chemicaliën in de slang die u hebt losgekoppeld van de bovenkant van de waterklep, en u hoopt water/chemicaliën te zien uit de open fitting op de firewall die de passagierskant is.

Ik heb geprobeerd een slang op die passagiersaansluiting bij de firewall te plaatsen, zodat ik elke druppel kon opvangen die eruit kwam, maar het is daar achter een erg krappe plek, dus ik heb het opgegeven en het over de achterkant van de motor naar mijn lekbak laten druppelen.

Onthoud dat alles wat een verstopt koelsysteem reinigt, waarschijnlijk zeer corrosief is, dus houd het uit de buurt van uw lak en uw betonnen vloer en spoel het uit uw koelsysteem als u klaar bent.
 
#19 ·
Update:
De terugspoeling is succesvol uitgevoerd. In het begin bewoog het kokende water helemaal niet en bleef het stil staan, dus pakte ik een brandslang en het gaf toe. Uiteindelijk stroomde het water vrij tussen de slangen zoals voorgesteld.
Na het correct ontluchten van de koelvloeistof heb ik gewacht tot de warmte kwam. In het begin was er geen warmte, daarna een beetje en na een hele tijd was de warmte voldoende.
De volgende dag verscheen de warmte weer na een hele tijd, veel langer nadat de temperatuurmeter het midden bereikte.
Er is dus geen twijfel dat de kern verstopt was, maar ik begrijp niet waarom het zo lang duurt om de warmte in de cabine te voelen.
Wat moet ik hierna doen?

Ook hier is een screenshot van de pa soft scan met een foutmelding van de hulpwaterpomp, die aanwezig is, zelfs na het vervangen van de klep.
 

Attachments

#23 · (Edited)
Ook hier is een screenshot van de pa soft scan die zegt dat het een fout is van de hulpwaterpomp, die aanwezig is, zelfs na het vervangen van de klep.
PA Soft lijkt ervan overtuigd dat de auto een hulpwaterpomp heeft... welk e46-model heb je trouwens? Is het toevallig een diesel?

Ik ben er vrij zeker van dat de e46 6-cilinder m52/m54 benzine/benzinemotoren geen hulpwaterpomp hebben (althans niet hier in de VS).
 
#20 ·
Weer een live update van de auto, heb hem meegenomen voor een testrit met testnummer 7 om de koelvloeistoftemperatuur te bekijken, omdat er helemaal geen warme lucht uitkomt.
Max. temperatuur is 99 Celsius, helemaal geen warmte na ongeveer 40 minuten rijden en stilstaan gecombineerd.
Image


Verzonden vanaf mijn Redmi Note 6 Pro met Tapatalk
 
#21 ·
Nog een live update van de auto, heb hem meegenomen voor een testrit met testnummer 7 om de koelvloeistoftemperatuur te zien, omdat hij helemaal geen warme lucht blaast.
Max. temperatuur is 99 Celsius, helemaal geen warmte na ongeveer 40 minuten rijden en stilstaan ​​gecombineerd.
Image


Verzonden vanaf mijn Redmi Note 6 Pro met Tapatalk
Vergeet niet om de minimumtemperatuur van 87 Celsius op de snelweg te schrijven

Verzonden vanaf mijn Redmi Note 6 Pro met Tapatalk
 
#22 ·
De OAT is 19 graden, dus de kachel moet hete lucht blazen, op voorwaarde dat u de instelling daarboven hebt verhoogd. Zet hem op maximaal met de ventilator op hoog. Als je er nog geen hebt, koop dan een infrarood laserthermometer zodat je gewoon op elke slang kunt richten om te zien wat de werkelijke temperatuur is. Daarmee kun je terugwerken om het punt te vinden waar het echt heet is en het volgen naar waar het snel afkoelt, de blokkade/het probleem zit tussen die twee punten. Je zou ook moeten kunnen bepalen of de mengluchtdeuren opengaan als je een temperatuurverandering bij de uitlaten ziet.
 
#27 ·
Ik weet dat er mensen zijn geweest die de waterklep hebben omzeild voor het geval die defect is. Ik denk dat je daar gewoon een koppeling in zou plaatsen. Gemakkelijke manier om dat als een mogelijk probleem uit te sluiten.

Ik heb weinig kachelkernen zien falen, hoewel sommige verstopt raken. Heb net gelezen over iemand die de zijne hier terugspoelt. ...en een duwtje voor jou!
 
#29 ·
De winter is bijna voorbij, maar het probleem is nog niet opgelost.
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- Kachelklep vervangen.
- Kachelradiator gespoeld - (was verstopt).
- Het IHKA-bedieningspaneel vervangen.

Gisteren heb ik de terugspoeling opnieuw gedaan - het water stroomde er direct uit de kachelradiator, dus ik neem aan dat er geen verstopping is.
Toen ik echter de bovenste slang van de klep loskoppelde, was deze behoorlijk droog. Is het mogelijk dat de uitgang van het motorblok verstopt is? Nu ik erover nadenk, heb ik domweg de onderkant van de klep niet losgekoppeld, maar als deze verstopt is, was er denk ik geen koelvloeistofcirculatie, wat niet mogelijk is.

Ik herinner u eraan dat ik om de een of andere reden een foutmelding krijg voor de hulpwaterpomp, waarmee mijn auto niet is uitgerust (VIN kn50528 indien nodig).
 
#32 ·
Misschien heeft een vorige eigenaar een stop-lekproduct gebruikt en wat poorten en passages verstopt? Is daar bewijs van?
Het is eigenlijk een nieuwe motor in de auto (zelfde m54b30) die afgelopen zomer is vervangen, dus het zou iets met het motorblok te maken kunnen hebben en niet met de externe onderdelen? Zo ja, hoe komt het dan dat het koelsysteem prima werkt, behalve de verwarming in de cabine?
 
#31 ·
U zou kunnen proberen de slangen los te koppelen en een handslang in te duwen, zoals deze voor het ontstoppen van afvoeren. Hij is klein genoeg om erin te komen en flexibel genoeg om de bochten te maken. Als u er een gebruikt zoals op de afbeelding, steek hem dan achterstevoren in, houd de grote spiraal eruit zodat hij nergens in blijft haken. Zo kunt u in ieder geval weten of er interne geblokkeerde secties in de leidingen zitten en/of welke leiding. Het kan zelfs de verstopping verhelpen en uw verwarming herstellen. Doe het gewoon rustig aan, probeer het niet te overhaasten, in beide richtingen.
 
#33 ·
Zo ja, hoe komt het dat het koelsysteem prima werkt, afgezien van de verwarming in de cabine?
Als je temperatuur bij snelwegsnelheden slechts 87° is, draait je motor te koud. Zelfs in een winter in het Midwesten draait de mijne op 93°. Mijn e36 had een slechte thermostaat, de meter op het dashboard stond op 12:00 uur, maar de thermostaat ging open bij 145° F, het werd nooit warm in de auto. Je 99°-temperaturen zouden goed moeten verwarmen, het langzaam opwarmen klinkt voor mij als een defecte thermostaat.