E46 Fanatics Forum banner

5 versnellingen en 6 versnellingen

4.8K views 13 replies 9 participants last post by  abomb  
#1 ·
Ik weet zeker dat jullie fanaten weten dat de facelift 330ci is uitgerust met een 6-versnellingsbak in plaats van de 5-versnellingsbak. Ik vraag me gewoon af wat de voordelen zijn van een 6-versnellingsbak versus een 5-versnellingsbak, als die er al zijn, en wat de verschillen zijn. De enige ervaring die ik heb met een handgeschakelde versnellingsbak is de '95 avusblauwe M3 van mijn vriend. Bedankt, jullie fanaten

#2 ·
Voor zover ik weet en ik ben geen ingenieur, is het belangrijkste verschil dat de 6e versnelling in feite je 'overdrive' is. Bij hogere snelheden zal je toerental lager zijn met de 6-versnellingsbak. Ik had een 5-versnellingsbak '00 323ci en heb nu de 6-versnellingsbak '04 330ci...dat is het enige verschil. De snelheid per versnelling is in principe onveranderd.

#3 ·
jewelsm3 said:
Ik weet zeker dat jullie fanaten weten dat de facelift 330ci is uitgerust met een 6-versnellingsbak in plaats van de 5-versnellingsbak. Ik vraag me gewoon af wat de voordelen zijn van een 6-versnellingsbak ten opzichte van een 5-versnellingsbak, zo ja, en wat de verschillen zijn. De enige ervaring die ik heb met een handgeschakelde versnellingsbak is de 95 avus blauwe m3 van mijn vriend.

Bedankt fanaten
Maakt een gemener 1-5 versnelling mogelijk en een toename van de acceleratie (indien zo afgestemd, zoals het ZHP-pakket). De 6e versnelling is ongeveer hetzelfde als de 5e versnelling op een 5-versnellingsbak. Misschien iets meer RPM-hongerig.

#4 ·
De lengte van elk versnelling kan ook iets korter zijn, wat betekent dat je misschien iets eerder van de eerste naar de tweede versnelling moet schakelen, maar ik betreur het dat ik niet op de 6-versnellingsbak heb gewacht, zodat ik bij 160 km/u met een veel lager toerental kon cruisen en benzine kon besparen.

#5 ·
Eigenlijk is er waarschijnlijk heel weinig verschil in de versnelling. 1-5 zijn waarschijnlijk bijna hetzelfde als 1-5 op de 5-versnellingsbak. Het enige verschil is dat BMW 6-versnellingsbakken die 6e overdrive-versnelling hebben, zelfs op de M3.

Dat is wat zo cool is aan BMW 5-versnellingsbakken, de 5e is een directe aandrijving, net als versnelling 5 op de 6-versnellingsbak. Qua prestaties is er dus vrijwel geen verschil. Snel cruisen is fijner met de 6.

#6 · (Edited)
Ja. Versnellingen 1-5 zijn hetzelfde, de 6-versnellingsbak geeft je een overdrive. De 5e versnelling op de 5-versnellingsbakken is 1:1. Dat gezegd hebbende, een beter brandstofverbruik door lagere toerentallen tijdens het cruisen en een hogere achterasoverbrenging (lager numeriek). 5-versnellingsbakken hebben een 3,15 achteras en de 6-versnellingsbak heeft een 2,93 achteras. De 6e versnelling heeft een ratio van 0,85. De topsnelheid blijft echter voor beide 128, behalve voor het ZHP-model, dat volgens mij is verhoogd naar 155. Versnellingen 1-5 op zowel 5-versnellingsbakken als 6-versnellingsbakken zijn identiek. Het staat op de BMW-website, jongens...

#7 ·
cls1000 said:
Ja. Versnellingen 1-5 zijn hetzelfde, de 6-versnellingsbak geeft je een overdrive. De 5e versnelling op de 5-versnellingsbakken is 1-1. Dat gezegd hebbende, betere brandstofverbruik door lagere toerentallen tijdens het cruisen en een hogere achteras (lager numeriek). 5-versnellingsauto's hebben een 3,15 achteras en de 6-versnellingsbak heeft een 2,93 achteras. De 6e versnelling heeft een verhouding van 0,85. De topsnelheid blijft echter voor beide 128, behalve voor het ZHP-model, dat volgens mij is verhoogd naar 155.
Dat is interessant.. Ik ging er alleen vanuit op basis van de versnellingsverhoudingen, omdat ik me afvroeg hoe je in godsnaam 1/2 sec betere 0-60 tijden kunt krijgen met slechts 10 pk? Als ik me niet vergis, is de normale 330 niet ongeveer 0-60 in 6,4?[/quote]

#10 ·
Ik wil graag tegenspreken, want ik heb meer dan genoeg 5-versnellingen BMW 3-series gereden/gehad. Mijn nieuwe 6-versnellingen ZHP is voldoende anders om overwogen te worden door iedereen die meer prestaties uit een 3-serie wil halen. Ja, van 1 naar 2 is een veel snellere schakeling. Sterker nog, ik vind dat de 1e versnelling veel te hoog toeren maakt om nuttig te zijn, terwijl ik niet uit de 1e versnelling hoefde te schakelen toen ik mijn rijtjescomplex verliet, in de ZHP zit ik in de 2e versnelling kort nadat ik mijn plek uitrij. Het gewichtsverschil is minimaal. Op de snelweg zijn de 6-versnellingsschakelingen veel scherper, deels door de ZHP short shift, maar ook omdat de powerband van de auto beter verdeeld is over de eerste 5 versnellingen. Je krijgt echt een beter gevoel over in welke versnelling je moet zitten, alleen al door hoe de auto trekt en ja, de 6e versnelling is de overdrive, laat hem gewoon op de snelweg staan zoals de 5e versnelling op de 5-versnellingsbak. Ik zie waarom BMW de 6-versnellingsbak in het performancepakket heeft gestopt en waarom M3- en M5-rijders er al een tijdje van genieten. IMO hebben de 325's het misschien niet zo hard nodig, maar toen ze begonnen met de productie van de 225 pk 330i en nu de 235 pk ZHP, duurde het niet lang voordat ze waarschijnlijk begonnen na te denken over het plaatsen van 6-versnellingsbakken om die extra pk's beter te beheren en op de wielen te krijgen. Oh ja, SMG is ook hot.

#11 ·
Nee, we hebben het over twee verschillende dingen. De reden dat je ZHP sneller is, is vanwege het achterdifferentieel, niet de transmissie. Je zou kunnen stellen dat de extra hoofdruimte in versnelling 6 BMW in staat stelde een lager differentieel te gebruiken, maar dat is niet per se waar. Ze zouden bijvoorbeeld gemakkelijk een 6-versnellingsbak in alle andere 330's kunnen plaatsen en tenzij ze ook het differentieel veranderen, zullen die andere 330's niet zo snel zijn als je ZHP.

Of, een ander voorbeeld, als ik mijn 6-versnellingsbak uit mijn M3 zou halen en deze zou vervangen door een vergelijkbare 5-versnellingsbak, zou de auto niet langzamer zijn van 0-60.

#12 ·
cls1000 said:
Nou, niet helemaal identiek, maar dichtbij genoeg waar je geen echte verschillen zult krijgen. 5 versnellingen
4.23/2.52/1.66/1.22/1.00
6 versnellingen is
4.35/2.50/1.66/1.23/1.00/.85

deze verschillen zullen je geen merkbaar verschil in acceleratie opleveren.
Gezien het feit dat er versnellingsveranderingen zijn en de eindoverbrenging korter is, zul je WEL een verschil in acceleratie merken en het lijkt een verschil van 0,5 seconde te zijn. De 1e in de 6 versnellingen is langer en geeft dus meer trekkracht vanaf de start om de massa in beweging te krijgen, de 2e is iets langer dan de 2e versnelling van de 5 versnellingen, maar dat compenseert de langere 1e versnelling en stelt het voertuig in staat om 60-62 mph te bereiken zonder een tweede keer te moeten schakelen. Dat is erg belangrijk voor racen in tijdschriften, omdat de 0-60, 0-62 mph rating helpt bij de verkoop van auto's.

De .85 is best wel fijn, want ik weet zeker dat het cruisen een stillere, soepelere ervaring maakt. Ik zou de 6e versnelling niet gebruiken, tenzij ik harder dan 65 mph zou gaan.
Die lagere eindoverbrenging versnelt de auto.

TT

#14 ·
De 6e versnelling is geweldig, bij ongeveer 90 mph draai je onder de 3000 tpm en bij 100 mph is het nauwelijks meer dan 3000 tpm. In de 5e is het aanzienlijk hoger, ongeveer 4k voor 90 mph. Ik kan me de 5e niet meer zeker herinneren, maar het is een stuk sneller qua motortoerental.

Ik gebruik de 6e versnelling alleen als ik weet dat ik 70 of sneller ga. Anders lijkt het niet genoeg punch te hebben om uit de problemen te komen zoals ik in de 5e zou hebben. Bij 70+ kun je hem in de 6e laten staan, je krijgt genoeg vermogen.