E46 Fanatics Forum banner

5 versnellingen en 6 versnellingen

4.8K views 13 replies 9 participants last post by  abomb  
#1 ·
Ik weet zeker dat jullie fanaten weten dat de facelift 330ci is uitgerust met een 6-versnellingsbak in plaats van de 5-versnellingsbak. Ik vraag me gewoon af wat de voordelen zijn van een 6-versnellingsbak versus een 5-versnellingsbak, als die er al zijn, en wat de verschillen zijn. De enige ervaring die ik heb met een handgeschakelde versnellingsbak is de '95 avusblauwe M3 van mijn vriend. Bedankt, jullie fanaten

#2 ·
Voor zover ik weet en ik ben geen ingenieur, is het belangrijkste verschil dat de 6e versnelling in feite je 'overdrive' is. Bij hogere snelheden zal je toerental lager zijn met de 6-versnellingsbak. Ik had een 5-versnellingsbak '00 323ci en heb nu de 6-versnellingsbak '04 330ci...dat is het enige verschil. De snelheid per versnelling is in principe onveranderd.

#3 ·
jewelsm3 said:
Ik weet zeker dat jullie fanaten weten dat de facelift 330ci is uitgerust met een 6-versnellingsbak in plaats van de 5-versnellingsbak. Ik vraag me gewoon af wat de voordelen zijn van een 6-versnellingsbak ten opzichte van een 5-versnellingsbak, zo ja, en wat de verschillen zijn. De enige ervaring die ik heb met een handgeschakelde versnellingsbak is de 95 avus blauwe m3 van mijn vriend.

Bedankt fanaten
Maakt een gemener 1-5 versnelling mogelijk en een toename van de acceleratie (indien zo afgestemd, zoals het ZHP-pakket). De 6e versnelling is ongeveer hetzelfde als de 5e versnelling op een 5-versnellingsbak. Misschien iets meer RPM-hongerig.

#4 ·
De lengte van elk versnelling kan ook iets korter zijn, wat betekent dat je misschien iets eerder van de eerste naar de tweede versnelling moet schakelen, maar ik betreur het dat ik niet op de 6-versnellingsbak heb gewacht, zodat ik bij 160 km/u met een veel lager toerental kon cruisen en benzine kon besparen.

#5 ·