E46 Fanatics Forum banner
5.6K views 62 replies 13 participants last post by  BirdieBikes  
#1 ·
Eerder dit jaar kocht ik een 2003 325xi touring. Het is een automaat met 170.000 mijl op de teller. Hij kostte $1.500, heeft een aantal van de belangrijkste e46-eigenschappen, slechte raammechanismen, olielekkage etc. etc. maar na het vervangen van een paar sensoren en kogelgewrichten en het repareren van de vacuümlekken, loopt hij als een zonnetje. Schakelt soepel, goed vermogen, temperaturen zijn perfect. Het goede: goed uitgeruste, onbeschadigde automaat AWD-auto, geweldige lakkleur, prachtig interieur, rijkwaliteit en handling zijn geweldig. Het slechte: een beetje saai om te rijden, ik zou liever schakelen. De transmissie voelt als rubber aan. Zijdezacht en schakelt redelijk snel, maar ik heb het gevoel dat het veel vermogen uit de auto zuigt. De kilometerstand op de snelweg is goed, maar de mpg in de stad is verschrikkelijk. Mijn transmissie is op een goede dag gebouwd en werkt geweldig, maar het klinkt alsof ze na verloop van tijd de neiging hebben om eruit te gaan. Zou een handmatige ombouw de moeite waard zijn? Is het haalbaar in een garage thuis? Ik zou graag wat meer plezier willen beleven en misschien wat meer mpg en prestaties. En misschien de waarde van de auto verhogen voor de verkoop in de toekomst? Ik weet dat ik meer uit een RWD-auto zou halen, maar ik gebruik de AWD 5 maanden per jaar. Op dit moment maakt mijn 40 jaar oude Saab in vrijwel elk opzicht een grapje over de BMW, en ik kies hem vaak boven de Daily BMW, en ik heb het gevoel dat een handgeschakelde versnellingsbak dat een beetje zou veranderen.

#2 ·
De automatische versnellingsbak slurpt wat vermogen op, dus overstappen op een handgeschakelde versnellingsbak zal hem zeker wat levendiger maken. Zeker als je ook overstapt op een 3.46 achteras. Bekijk deze online calculator die laat zien welke overbrengingsverhoudingen en achterassen standaard waren voor elk modeltype.

Zowel de auto's met automatische als handgeschakelde versnellingsbak voelen nog steeds traag aan naar moderne maatstaven, maar de auto's met handgeschakelde versnellingsbak zijn naar mijn mening veel leuker. Ik heb een automatische 325xi stationwagen met een 3.0L motorwissel, en hij voelt ongeveer even snel aan van 0-100 km/u als mijn 325i sedan met een handgeschakelde versnellingsbak. Ik heb ook een 325i stationwagen (die kwam met een 3.46 achteras versus de 3.15 in de sedan) en die auto voelt het snelst van de drie qua acceleratie vanuit stilstand. De 330xi omgebouwde automatische stationwagen heeft meer trekkracht op de snelweg.

Handmatige ombouw DIY's zijn hier en op Youtube redelijk goed gedocumenteerd, dus je zou in staat moeten zijn om een lijst met onderdelen samen te stellen die je nodig hebt van een donorauto. Een hefbrug zou de klus vergemakkelijken, maar je kunt het ook op kriksteunen in je garage doen. Als je je plezier van de auto wilt vergroten, zou ik zeggen: ga ervoor.

#13 ·
De automatische versnellingsbak slurpt wat vermogen op, dus overstappen op een handgeschakelde versnellingsbak zal het zeker wat levendiger maken. Zeker als je ook overstapt op een 3.46 achteras. Bekijk deze online calculator die laat zien welke versnellingsverhoudingen en achterassen standaard waren voor elk modeltype.

Zowel de auto's met automatische als handgeschakelde versnellingsbak voelen nog steeds traag aan naar moderne maatstaven, maar de handgeschakelde auto's zijn naar mijn mening veel leuker. Ik heb een automatische 325xi stationwagen met een 3.0L motorwissel, en hij voelt ongeveer net zo snel aan van 0-60 als mijn 325i sedan met een handgeschakelde versnellingsbak. Ik heb ook een 325i stationwagen (die kwam met een 3.46 achteras versus de 3.15 in de sedan) en die auto voelt het snelst van de drie qua acceleratie vanuit stilstand. De 330xi omgebouwde automatische stationwagen heeft meer trekkracht bij snelheden op de snelweg.

Handgeschakelde versnellingsbak DIY's zijn hier en op Youtube redelijk goed gedocumenteerd, dus je zou in staat moeten zijn om een lijst met onderdelen die je nodig hebt van een donorauto samen te stellen. Een hefbrug zou de klus gemakkelijker maken, maar je kunt het op krikken in je garage doen. Als je je plezier van de auto wilt vergroten, zou ik zeggen: ga ervoor.
Geeft die site echt nauwkeurige metingen? Want in de 5e versnelling toont hij getallen buiten de grafiek. Ik weet van luchtweerstand en zo, maar dat is gewoon niet nauwkeurig.

#3 ·
Bedankt voor de reactie! Ik neig zeker naar een handmatige swap. Natuurlijk zou ik het kunnen verkopen en een handmatige e46 kunnen krijgen, maar ik zou het moeilijk vinden om een ​​touring in die mooie specificatie te vinden, en zeker niet voor $ 1500. Ik zou eerlijk gezegd de standaard dif laten zitten, ik hou van een hoge kruisversnelling. Nu is de vraag: 5 of 6 versnellingen? Ik gok dat de 6-versnellingsbak moeilijker te vinden is. De 6-versnellingsbak heeft identieke versnellingsverhoudingen als de 5-versnellingsbak en dan de 6e versnelling OD erbovenop, correct?

#22 · (Edited)
Bedankt voor de reactie! Ik neig zeker naar een handmatige swap. Natuurlijk zou ik hem kunnen verkopen en een handmatige e46 kunnen krijgen, maar ik zou het moeilijk vinden om een touring in die mooie specificatie te vinden, en zeker niet voor $1500. Ik zou eerlijk gezegd de standaard dif laten zitten, ik hou van een hoge kruissnelheid. Nu is de vraag, 5 of 6 versnellingen? Ik gok dat de 6-versnellingsbak moeilijker te vinden is. De 6-versnellingsbak heeft identieke versnellingsverhoudingen als de 5-versnellingsbak en dan de 6e versnelling OD erbovenop, correct?
die touring is een beauty. zelfs hier in rustolia (US NE) zou ik die als een keeper beschouwen als....
Hoe is de roest in Idaho? Dat zou mijn mening kunnen bepalen over hoeveel ik zou doen met de langere termijn keeper view.

Imho, je standaard auto dif setup is misschien ideaal op 3.46, vooral met een 6-versnellingsbak voor de snelweg. Een 3.0L swap zou ook op mijn lijst staan als het die gouden lange termijn keeper is. Maar zeker, het wisselen van de bak is een flinke klus. De diffs zouden kunnen wachten, of niet.

ik heb een minder mooie 05 XiT die wacht op een paar items voor een opfrisbeurt, waaronder een volledige revisie van een 3.0L, wat mijn winterproject is, samen met een paralever conversie op een K75S '94 motorfiets, wat misschien mijn vliegend tapijt volgende zomer wordt voor een lange, lange roadtrip.

• Like
Reactions: BirdieBikes
#4 ·
Mooie specificaties op die touring - ook een geweldige deal gezien de specificaties en de staat.

Ik denk dat de handmatige ombouw zeker de moeite waard is. Persoonlijk zou ik de 3.46 achterdifferentieel alleen doen als je een 6-versnellingsbak kit krijgt, want met 5 versnellingen zal het cruisen op de snelweg ruim boven de 3K RPM liggen, wat niet ideaal is.

Als je het ombouwt, zal de auto niet alleen leuker zijn om in te rijden, maar ook begeerlijker en meer $ opleveren (je krijgt al je MT-ombouwgeld terug en nog wat extra) als/wanneer je besluit het te verkopen.

#5 ·
Prachtige specificatie op die touring - ook een geweldige deal gezien de specificatie en de staat.

Ik denk dat de handmatige ombouw zeker de moeite waard is. Persoonlijk zou ik de 3.46 achterdifferentieel alleen doen als je een 6-versnellingsbak kit krijgt, want met 5 versnellingen zal het cruisen op de snelweg ruim boven de 3K RPM liggen, wat niet ideaal is.

Als je het ombouwt, zal de auto niet alleen leuker zijn om te rijden, maar ook begeerlijker en meer $ opleveren (je krijgt al je MT-ombouwgeld terug en nog wat) als/wanneer je besluit het te verkopen.
Bedankt! Het was zeker een koopje. Klinkt alsof een handmatige ombouw de juiste keuze is. Qua 5 of 6 versnellingen zal ik waarschijnlijk gewoon moeten nemen wat ik hier in Idaho kan krijgen.

#9 ·
Aangezien het zo'n mooie kleur/interieur specificatie is en je toch de moeite neemt voor een handmatige swap, zou ik ook een M54B30-motor inbouwen en kiezen voor een AWD 6-versnellingsbak.
Bedankt! Hoe plug and play is de b30 swap? Ik heb erover nagedacht om in de toekomst een kleine turbo op de b25 te zetten voor wat meer topvermogen.

#7 ·
Ik zou de restwaarde niet meenemen in de beslissing.

Het zal het een beetje opfleuren, maar als je ook de uitdaging en ervaring wilt van het handmatig wisselen van een auto, ga dan gerust je gang.

Ik heb een E39 handmatig omgebouwd en heb er geen spijt van. Mijn neef heeft zijn 325ix touring handmatig omgebouwd en vond het erg leuk toen hij klaar was. Hij verkoopt hem nu omdat hij naar de universiteit ging en het niet bij hem paste.

Veel om te bestuderen en te zoeken... Het wisselen van een handmatig achterdifferentieel is een goed idee... maar voor een AWD-auto moet je ook het voordifferentieel wisselen. Het moet overeenkomen met het achterdifferentieel

• Like
Reactions: BirdieBikes
#18 · (Edited)
Ik zou de uiteindelijke marktwaarde niet meenemen in de beslissing.

Het zal het wat opleuken, maar als je ook de uitdaging en ervaring wilt van het handmatig wisselen van een auto, ga er dan voor.

Ik heb een E39 handmatig gewisseld en heb er geen spijt van. Mijn neef heeft zijn 325ix touring handmatig gewisseld en vond het erg leuk toen hij klaar was. Hij verkoopt hem nu omdat hij naar de universiteit ging en het niet bij hem paste.

Veel om te bestuderen en te zoeken... Het wisselen van een handmatige achterdifferentieel is een goed idee... maar voor een AWD-auto moet je niet vergeten ook de voorste differentieel te wisselen. Het moet overeenkomen met de achterste differentieel
Heeft je neef de achterdifferentieel behouden (ervan uitgaande dat de zijne ook een Xi is)? Ik vraag het omdat een andere verhouding achteraan misschien niet de juiste is met een standaard voordifferentieel dat nog in het spel is.

realoem zegt dat als je de achterdifferentieel verandert, de voorkant ook verandert, zoals je aangeeft. auto is 3.46 voor en achter, handgeschakeld is 3.23 voor en achter.

ik mis misschien iets, maar die verhoudingen lijken de enige keuzes te zijn voor voordifferentiëlen - geen 3.15

Als ik het zou doen, zou ik mijn xi met de 3.46 houden. Goedkoper. Een vriend had een fabrieksmatige handgeschakelde auto en de kortere verhouding vertraagde hem zeker wat.

#8 ·
Eens met wat anderen hebben gezegd, een handmatige trans zal het zeker opfleuren. Het zal ook wat waarde toevoegen, maar ik zou meer waarde hechten aan een in de fabriek gebouwde handgeschakelde auto dan aan een omgebouwde auto, gewoon mijn mening. En ja, wat een specificatie! Dat is prachtig. Ik heb vorig jaar met die exacte specificatie auto gereden (minus het sportpakket) en hij was echt mooi in het echt, dus gefeliciteerd met die vondst! Nu voor de daadwerkelijke trans, er is niets mis met de 5-versnellingsbak Getrag, maar de 6-versnellingsbak ZF biedt je een echte overdrive-versnelling en is gewoon een veel scherper en beter aanvoelende transmissie. Je kunt een 6-versnellingsbak gebruiken van de 330xi of van de X3's die de M54 erin hadden. Je hebt een nieuwe schakelarm nodig die specifiek is voor de 330xi, die moeilijk te verkrijgen kan zijn, maar de rest is niet zo erg. 330xi's gebouwd in of na 03/2003 hebben de 6-versnellingsbak. Als alternatief kun je een 5-versnellingsbak aanschaffen, waar ik de laatste 3,5 jaar mee heb gereden, wat nog steeds erg leuk is. Het zal ook goedkoper zijn. Als je 6 maanden wilt wachten, heb ik er een die ik je zou kunnen verkopen met 150k erop 😉 Er zijn hier een paar goede threads over de handmatige ombouw op xi's, lees ze om te zien wat er nodig is en welke onderdelen je nodig hebt. Ik zeg, ga ervoor. Bewerken: Ik zag net de aluminium afgewerkte meters, is dat niet een b30-ding??

#10 ·
Eens met wat anderen hebben gezegd, een handgeschakelde versnellingsbak zal het zeker opfleuren. Het zal ook wat waarde toevoegen, maar ik zou meer waarde hechten aan een in de fabriek gebouwde handgeschakelde auto dan aan een omgebouwde auto, gewoon mijn mening.

En ja, wat een specificatie! Dat is prachtig. Ik heb vorig jaar met die exacte specificatie auto gereden (minus het sportpakket) en hij was erg mooi in het echt, dus gefeliciteerd met die vondst!

Nu voor de daadwerkelijke versnellingsbak, er is niets mis met de 5-versnellingsbak van Getrag, maar de 6-versnellingsbak van ZF biedt je een echte overdrive-versnelling en is gewoon een veel scherper en beter aanvoelende transmissie. Je kunt een 6-versnellingsbak gebruiken van de 330xi of van de X3's die de M54 erin hadden. Je hebt een nieuwe schakelarm nodig die specifiek is voor de 330xi, wat moeilijk te verkrijgen kan zijn, maar de rest is niet zo erg. 330xi's gebouwd in of na 03/2003 hebben de 6-versnellingsbak.

Als alternatief kun je een 5-versnellingsbak aanschaffen, waar ik de laatste 3,5 jaar mee heb gereden, wat nog steeds erg leuk is. Het zal ook goedkoper zijn. Als je 6 maanden wilt wachten, heb ik er een die ik je zou kunnen verkopen met 150.000 km erop 😉

Er staan hier een paar goede threads over de handmatige ombouw op xi's, lees ze om te zien wat er nodig is en welke onderdelen je nodig hebt. Ik zeg: ga ervoor.

Edit: Ik zag net de aluminium afgewerkte meters, is dat niet een b30 ding??
Goed om te weten! Klinkt alsof de 6-versnellingsbak wat meer tijd waard zou zijn om er een te vinden. Maar zoals ik al zei, misschien moet ik nemen wat ik in mijn omgeving kan krijgen... we zullen zien.
Om eerlijk te zijn, toen ik de auto kocht, was het in feite een auto van $1500. Hij stond te koop voor 2k, ik bracht hem voor een PPE en ze gaven een offerte van ongeveer 3k om hem weer goed te krijgen. Hij stond in de noodloop met codes en alle kogelgewrichten waren kapot. Ik bood de man 1,5k contant aan en hij nam het graag aan. Ik besteedde $500 aan onderdelen en een paar middagen om de verbindingscomponenten af te stellen en wat klein motorwerk te doen en ze was afgesteld. Ik denk dat de meters ook een b25-ding zijn, misschien gewoon zeldzaam? Leuke details zoals dat is wat me ervan weerhoudt om hem te verkopen

#12 ·
Als je echt een handgeschakelde versnellingsbak wilt omdat je de voorkeur geeft aan een handgeschakelde versnellingsbak, wissel hem dan om. Maar als je het gewoon wilt doen omdat je de automaat niet zo "pittig" vindt als je zou willen, vooral bij lagere snelheden, raad ik je aan om eerst de elektrische ventilator te vervangen.

Als iemand die de conversie zelf heeft gedaan, kan ik bevestigen dat het je auto merkbaar sneller maakt bij lagere snelheden en in mijn geval ervoor zorgde dat mijn auto niet meer klonk als een semi-truck op de parkeerplaats lol.

De meeste mensen met een automaat raken eraan gewend om de auto gewoon in de drive te zetten en weg te rijden en vergeten dat ze opties hebben. In de normale rijmodus kan de automaat soms wat traag aanvoelen bij lage snelheden, maar je hebt de optie om in de sportmodus te rijden of zelfs de steptronic-schakeling te gebruiken als dat te saai voor je is.

Laatste gedachte, je zult uiteindelijk de elektrische ventilatorconversie doen als je toch een handgeschakelde versnellingsbak installeert, dus het is misschien de moeite waard om dat eerst te proberen om te zien of dat effect heeft op je rijplezier. Succes :)

#19 ·
Als je echt een handgeschakelde versnellingsbak wilt omdat je de voorkeur geeft aan een handgeschakelde versnellingsbak, wissel hem dan om. Maar als je het wilt doen alleen omdat je de automaat niet zo "pittig" vindt als je zou willen, vooral bij lagere snelheden, raad ik je aan om eerst de elektrische ventilator te vervangen.

Als iemand die de conversie zelf heeft gedaan, kan ik bevestigen dat het je auto merkbaar sneller laat lijken bij lagere snelheden en in mijn geval ervoor zorgde dat mijn auto niet meer klonk als een vrachtwagen op de parkeerplaats lol.

De meeste mensen met een automaat wennen eraan om de auto gewoon in de drive te zetten en weg te rijden en vergeten dat ze opties hebben. In de normale drive-modus kan de automaat soms wat traag lijken bij lage snelheden, maar je hebt de opties om in de sportmodus te rijden of zelfs de steptronic-schakeling te gebruiken als dat te saai voor je is.

Laatste gedachte, je zult uiteindelijk toch de elektrische ventilatorconversie doen als je toch een handgeschakelde versnellingsbak omwisselt, dus het is misschien de moeite waard om dat eerst te proberen om te zien of dat effect heeft op je rijplezier. Succes :)
Elke E46 die ik en mijn zoon doen, krijgt ook de M56 kleppendekselmodificatie en de elektrische ventilatormodificatie. Ze zijn beide zeer de moeite waard, vooral in de sneeuwgordel.

• Like
Reactions: westrumjr
#16 ·
Eén ding om rekening mee te houden is dat de hoogte van de transmissietunnel anders is bij auto's met automatische en handgeschakelde transmissie (het verschil is waarschijnlijk minder dan een inch). Het is geen enorm verschil, maar je zult problemen ondervinden met de speling van de schakelstang. De x3-stang zal de hoogte ook iets verder verhogen. Ik moet volgende week een automatisch interieur uit elkaar halen en kan een foto maken van het gedeelte dat moet worden uitgesneden. Ik heb net een stuk 18 gauge roestvrij staal genomen en zelf een stuk in dezelfde vorm gesneden om aan de carrosserie te klinken/naad te dichten.

#27 ·
Een ding om rekening mee te houden is dat de hoogte van de trans-tunnel anders is op de auto's met automatische en handgeschakelde versnellingsbak (verschil is waarschijnlijk minder dan een inch). Het is geen enorm verschil, maar je zult problemen ondervinden met de schakelstang. De x3-stang verhoogt de hoogte ook nog een beetje verder. Ik moet volgende week een automatisch interieur uit elkaar halen en kan een foto maken van het gedeelte dat moet worden uitgesneden. Ik heb net een stuk 18 gauge roestvrij staal genomen en zelf een stuk in dezelfde vorm gesneden om aan de carrosserie te klinken/af te dichten.

Je chassis mist ook de achterste schakelbusbevestiging (automaten gebruiken deze niet). ECS de bevestiging op hun website. Ik heb de mijne vastgelast, maar ik heb mensen gezien die gewoon zelftappers gebruiken (niet aanbevolen)
Gaat het allemaal om het schakelmechanisme of de stang?

Vanwege het gebrek aan beschikbaarheid van schakelmechanismen voor GS6X37BZ, overweeg ik een aftermarket korte schakelmechanisme te gebruiken, dat direct op het chassis is vastgeschroefd. Moet ik nog steeds overwegen om de tunnel te veranderen?

#32 ·
Eerder dit jaar kocht ik een 2003 325xi touring. Het is een automaat met 170.000 mijl op de teller. Het was $1.500, het heeft een aantal van de belangrijkste e46-eigenschappen, slechte raamrubbers, olielekkage etc. etc. maar na het vervangen van een aantal sensoren en kogelgewrichten en het repareren van de vacuümlekken, loopt hij als een zonnetje. Schakelt soepel, goed vermogen, temperaturen zijn perfect.
Het goede: goed uitgeruste, onmisbruikte automaat awd auto, geweldige lakkleur, mooi interieur, rijkwaliteit en handling is geweldig.
Het slechte: een beetje saai om te rijden, ik zou liever schakelen. De transmissie voelt als rubber. Zijdezacht en schakelt snel, maar ik heb het gevoel dat het veel vermogen uit de auto zuigt. De kilometerstand op de snelweg is goed, maar de mpg in de stad is verschrikkelijk. Mijn transmissie is op een goede dag gebouwd en werkt geweldig, maar het klinkt alsof ze na een tijdje de geest geven.
Zou een handmatige swap de moeite waard zijn? Is het te doen in een garage aan huis? Ik zou graag wat meer plezier willen beleven en misschien wat meer mpg en prestaties. En misschien de waarde van de auto verhogen voor verkoop in de toekomst? Ik weet dat ik meer uit een rwd-auto zou halen, maar ik gebruik de awd 5m van het jaar. Op dit moment maakt mijn 40 jaar oude Saab een grapje van de bmw in vrijwel elk opzicht, en ik merk dat ik hem vaak boven de Daily bmw verkies, en ik heb het gevoel dat een handgeschakelde versnellingsbak dat een beetje zou veranderen.
Wat zijn jullie gedachten?

View attachment 1008624 View attachment 1008625
Is dat een pindakaasbruin interieur in een stationwagen 😍

#37 ·
Ik hoop dat de OP het afmaakt en helemaal voor de B30/6-snelheidswisseling gaat. Het is een prachtige auto met het sportpakket. De upgrade zal het echt naar een hoger niveau tillen.

Goed om al deze info over de X3-transmissie te zien. Nog steeds geen veelvoorkomend item in de VS, maar biedt een andere bron van de XI 6 versnellingen. Het rijden in de 5-versnellingen 325xi die ik eerder dit jaar heb omgedraaid, versus mijn B30/6-versnellingen rwd touring, was een dag en nacht verschil. Ik heb nog nooit een automatische E46 gehad en wil dat ook nooit!

#38 ·
Hier is de hoop dat de OP doorzet en helemaal voor de B30/6 speed swap gaat. Het is een prachtige auto met het sportpakket. De upgrade zal het echt naar een hoger niveau tillen.

Goed om al deze info over de X3-transmissie te zien. Nog steeds geen veelvoorkomend item in de VS, maar biedt een andere bron van de XI 6 versnellingen. Het rijden in de 5-versnellingen 325xi die ik eerder dit jaar heb omgedraaid, versus mijn B30/6-versnellingen rwd touring was een dag en nacht verschil. Ik heb nog nooit een automatische E46 gehad en wil dat ook nooit!
er zijn hier zoveel Xi E46's dat het gewoon zeldzaam is om een RWD / handgeschakelde auto te zien. Dat gezegd hebbende, de kinderen leerden winterrijden op de oude XiT. Na die ervaring, vooral toen mijn jonge dochter thuiskwam om me te vertellen hoe de donuts en de slipcursus die we deden op de parkeerplaatsen van Smuggler's Notch nadat ze in ijs waren gepakt, haar redden van een oncontroleerbare bestuurder in haar rijstrook met een lastige uitwijkmanoeuvre, nou ja, laten we zeggen dat ik een heel zwak plekje in mijn hart heb voor het platform.

er is geen beter controleerbare auto in slechte omstandigheden, naar mijn ervaring, dan een 3xx Xi.

• Like
Reactions: yjsaabman
#39 ·
In mijn laatste bericht vroeg ik me af of het de moeite waard was om mijn 325xi touring handmatig om te bouwen, en het antwoord was heel duidelijk.

Hier zijn mijn bedoelingen:
- prima met een 5-versnellingsbak
- Ik wil de originele automatische differentieel behouden, voor snelwegen
- Wil de ombouw onder de $2k houden, haalbaar?
- Hopelijk beweegt de auto daarna nog

De eerste stap zou uiteraard het verkrijgen van onderdelen zijn. Ik ben vrij ver van fatsoenlijke sloopbedrijven, dus het online kopen van bijna alles zou zeker ideaal zijn. Is dit haalbaar? Zijn er specifieke goede sites om een versnellingsbak te kopen? eBay? Ik heb een redelijk idee van de onderdelen die je gebruikt kunt kopen en welke je nieuw moet kopen. Maar ik denk dat het verkrijgen van de xi-versnellingsbak-aandrijfas en schakelstang een goed begin zou zijn.

Het is ook vermeldenswaard dat ik dit zelf in mijn oprit zou doen. Mijn theorie is dat zodra ik een project als dit in mijn oprit begin, de sneeuwgoden veel, veel meters sneeuw zullen dumpen voor een paar dagen skiën.

#40 · (Edited)
Ik weet niet meer wat de overbrengingsverhoudingen zijn voor handmatige en automatische differentiëlen op de 325xi touring, maar het automatische differentieel zal waarschijnlijk resulteren in hogere toerentallen op de snelweg en sneller schakelen in alle rijomstandigheden. Is dat wat je wilt?

Je zou een poging moeten doen om een handmatige xi-onderdelenauto te vinden - sedan of stationwagen... en het hele land als je marktplaats behandelen. Leen/huur een sleepvoertuig en aanhanger en ga het halen... misschien kun je onderweg een of twee skigebieden aandoen.

Ik schat dat de besparing van het hebben van een onderdelenauto versus het online kopen van alles wat gebruikt is, minstens $ 1.000 zal zijn, mogelijk meer, vooral als je een paar onderdelen van de donor kunt verkopen.

Ik heb onlangs een neef geholpen met het handmatig ombouwen van zijn 325xi touring en de handmatige onderdelenauto was een enorme besparing waard...

Ik heb net het volgende gevonden op Craigslist in alle markten:

en nog een:

#41 ·
Dan weer, deze man verkoopt een grotendeels complete 6-versnellingsbak handmatige ombouwkit voor xi

Best verleidelijk…

Zijn Craigslist e-mail als de advertentie verdwijnt:
09b36627d8de362da7c40f02e532d382@sale.craigslist.org

#43 ·
Dan weer, deze man verkoopt een vrijwel complete 6-versnellings handmatige ombouwkit voor xi

best verleidelijk...

BMW E46 xi AWD 325xi 330xi Sedan Wagon Touring 6 versnellingen handmatige transmissie swap - auto-onderdelen - door eigenaar - voertuig...

Gelegen in Antelope California postcode 95843 Alleen lokaal ophalen en geen verzending alstublieft, ik ga naar een andere route op mijn xi wagon project dus deze kit is te koop en op zoek naar een nieuw huis...

sfbay.craigslist.org

hij Craigslist e-mail als advertentie verdwijnt:
09b36627d8de362da7c40f02e532d382@sale.craigslist.org
Dat is een deal!

#46 ·
Ik moest de DME afstemmen op de handgeschakelde versnellingsbak, dus de man die dit deed, bood het volgende aan:
  • launch control (wanneer je de koppeling en het gaspedaal indrukt, bereikt het toerental niet meer dan 3,5 of 4k rpm)
  • snelle toerenbegrenzer - de cruise control-knop activeert het, maar de cruise control-functie werkt nog steeds)
  • pedaalrespons
  • verbeterde thermostaatmapping (deze gaat open bij een lagere temperatuur)
  • verbeterde vanos-mapping
Ik koos de eerste drie en ben erg blij met de resultaten :)

#47 ·
Tja, schrap de handmatige wissel, de andere dag heb ik een handmatige 325xi touring opgehaald. Zag deze auto gepost en moest het gewoon doen. 100k mijl, met onderhoudsboekje sinds nieuw. Het heeft een paar kleine cosmetische dingen, maar mechanisch is het erg solide. Ik zal zeker een paar onderdelen van mijn auto stelen, zoals het aluminium instrumentenpaneel en misschien zelfs het pindakaas interieur. Hoewel ik van de auto hou, heeft hij nog steeds 170k mijl en wordt hij zeker moe. De handgeschakelde versnellingsbak was alles wat ik van de auto had gehoopt. Zeker een beetje sneller en veel pittiger, en ik haalde 26 mpg op de 7 uur durende rit naar huis. Opgewonden!
Image

Image

#48 ·
Nou, schrap de handmatige wissel, de andere dag heb ik een handmatige 325xi touring opgehaald. Zag deze auto gepost en moest het gewoon doen. 100k mijl, met service record sinds nieuw. Het heeft een paar kleine cosmetische dingen aan de hand, maar mechanisch zeer gezond. Ik zal zeker een paar onderdelen van mijn auto stelen, zoals het aluminium instrumentenpaneel en misschien zelfs het pindakaas interieur. Hoewel ik van de auto hou, heeft hij nog steeds 170k mijl en wordt hij zeker moe. De handgeschakelde was alles waar ik op hoopte ten opzichte van de automaat. Zeker een beetje sneller en veel pittiger, en ik haalde 26 mpg op de 7 uur durende rit naar huis. Stoked!
Wat zijn je plannen voor de eerste stationwagen? Mooie vondst, trouwens. Wil je zeggen wat het je gekost heeft?

• Like
Reactions: vtwagon
#56 ·
Dus wat is het plan voor de Orient Blue wagon nu?
Ik ga hem verkopen. Mijn zus heeft een auto nodig die geen olie lekt haha. Ik wil graag 3-4 k, afhankelijk van hoeveel dingen ik ga repareren. Ik heb lokaal veel interesse, maar ik wil zeker de juiste koper vinden. Zeker een goede auto, maar je kunt hem niet zomaar aan iedereen geven.